رد و بدل مدارک در صحنه تصادف


همان‌طور که می‌دانید تصادف با وسیله نقلیه ازجمله حوادثی است که غیر قابل پیش بینی و اجتناب‌ناپذیر است.
تنها راه رودررو نشدن با این اتفاق رعایت قوانین رانندگی می باشد. اما لازم به ذکر است که در صورت مواجه شدن با سانحه تصادف داشتن یکسری اطلاعات و آگاهی‌ها سبب می‌شود تا افراد روبه رو شده با این سانحه بهتر بتوانند این اتفاق را مدیریت کنند.

به هر حال صحنه های تصادف، یک صحنه بسیار غیرمنتظره و استرس زا می باشد که ممکن است شخص روبه‌رو شده با این سانحه قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست بدهد و مرتکب خطا یا اشتباهی شود که بعداً به‌شدت از کرده خود پشیمان گردد.
البته نباید منکر این شد که داشتن اطلاعات کافی می‌تواند کمک شایانی به افراد بکنند.

همان‌طور که مستحضر هستین تصادف اتفاقی است که علاوه برداشتن خسارت قطعی ممکن است افرادی نیز جان خود را از دست بدهند.


هنگام تصادف باید چه مدارکی ردوبدل شود ؟

نیاز بودن مدارک و ردوبدل کردن آن‌ها در صحنه تصادف بستگی به طرفین و توافق دارند.
اگر مقصر و غیر مقصر حاضر در صحنه تصادف بدون نیاز به افسر با یکدیگر توافق کنند و مقصر را شناسایی کند باید فرد مقصر بیمه نامه و کارت خودرو خود را به فرد غیر مقصر تحویل دهد و همچنین شخص غیر مقصر کارت خودروی خود را به فرد مقصر بدهد.

علاوه بر رد و بدل شدن کارت‌های خودرو و کارت بیمه لازم است که فرد مقصر و غیر مقصر: نام، آدرس، شماره تلفن راننده مقابل، نام شرکت بیمه، شماره بیمه، نام خودرو، مدل و رنگ، شماره پلاک و در صورت وجود شاهد، نام و شماره تلفن شاهدان را یادداشت کنید. در صورت امکان، از صحنه تصادف با گوشی تلفن همراه خود عکس گرفته زیرا همه این مدارک در مراجع قانونی به یاری شما خواهد آمد.


اما درصورتی‌که تصادف جرحی نیاز مبرم به کروکی داشته باشد و طرفین حاضر در صحنه تصادف نتوانتد با یکدیگر سازش کنند، نیاز به حضور افسر نگهبان و طراحی کروکی می‌باشد و باید منتظر ماند تا کارشناس راهنمایی و رانتدگی صحنه تصادف را کروکی کند.

لازم به ذکر است که؛ تا حضور کارشناس هیچکدام از طرفین حق بهم زدن صحنه تصادف را ندارند و بعد از آنکه کارشناس صحنه تصادف‌ها کروکی کرد، بر حسب تشخیص کارشناس بازهم طرفین موظف هستند همان مدارک گفته شده را به یکدیگر تحویل بدهند.


در صورت بروز حادثه جدی برای سرنشینان خودروهای مورد تصادف چه مدارکی لازم است ؟


در صورتی که حادثه تا حدی جدی باشد، پیش از اینکه پلیس سربرسد باید با پرسیدن نام و گرفتن شماره تلفن سایر افراد درگیر در تصادف شروع به جمع اوری اطلاعات کرد.
البته در صورتی که امکانش باشد با چک کردن مدارک سایر افراد از صحت اطلاعات جمع اوری شده مطمئن شوید که این مدارک میتواند شامل گواهینامه رانندگی، بیمه نامه،کارت ملی و… باشد.
همچنین می‌توان مدارک راننده یا رانندگان دیگر درگیر در تصادف را درخواست کرد شماره گواهینامه آنها را یادداشت کرده و همچنین نام آنها و آدرس و شماره تلفنشان را گرفته و شماره بیمه‌نامه اتومبیلشان را نیز یادداشت کنید.
اگر اتومبیل متعلق به راننده نبود، می‌توانید درعوض اطلاعات صاحب اتومبیل را بگیرید. در ضمن می‌توانید از مسافران و شاهدین حادثه اطلاعات اضافی را جمع اوری کرده تا پلیس و بیمه نیز بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.


در صحنه تصادف در صورت عدم سازش بین طرفین تصادف باید با چه شماره تماس حاصل شود؟


برای رسیدگی به مشکلات و حوادث ناشی از راهنمایی و رانندگی دولت سامانه جداگانه ای را به این اتفاق مختص داده به نحوی که درحال حاضر رانندگان در صورت بروز تصادف یا اموری که مربوط به راهنمایی و رانندگی هست می‌توانند با شماره ۱۲۰ تماس بگیرند و توصیه می شود از گرفتن شماره تماس پلیس ۱۱۰ خودداری گردد زیرا این شماره مختص به جرائم می باشد و درحال حاضر برای دسترسی راحت و حضور سریع کارشناسان راهنمایی و رانندگی در صحنه تصادف توصیه می‌گردد حتماً با شماره ۱۲۰ تماس حاصل شود.


آیا گرفتن پول نقد در صحنه تصادف براساس توافق طرفین تصادف کار عاقلانه ای هست ؟

ممکن است گاهی اوقات در تصادف رانندگی بعلت پائین بودن میزان خسارت و توافق طرفین برای عدم صرف زمان و مراجعه به مراکز بیمه یا نمایان نبودن آسیب دیدگی جدی خودرو طرفین با گرفتن وجه نقد در صحنه تصادف با یکدیگر توافق کنند.

اما لازم به ذکر است که این کار می‌تواند اشتباه بسیار بزرگی باشد و حتی ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.

به هر حال کسانی که با این صحنه‌ها مواجه شده‌اند می‌دانند که تصادف به هر شکلی که باشد اتفاقی دردناک می‌باشد چراکه صاحبان خودرو را چندین روز از کار و زندگی انداخته و به دنبال دوندگی‌های بیمه و صافکاری خودروی آسیب دیده سرگردان می‌کند.

اما علت توصیه نکردن ما به گرفتن وجه نقد در صحنه تصادف به این موضوع برمی‌گردد که شاید خودرو دچار آسیب جدی شده باشد که از نظر طرفین به دور بماند و اگر طرفین در صحنه تصادف توافق کرده باشند، صاحب خودرو آسیب دیده دیگر هیچ‌وقت نمی‌تواند برای مطالبه حق حقوق خود شکایت کند

نداشتن گواهی‌نامه رانندگی هنگام تصادف چه عواقبی را در پی دارد؟

بی‌شک همه ما می‌دانیم که یکی از دلایل اصلی فرار رانندگان خودرو از صحنه تصادف نداشتن گواهی رانندگی است اما باید متذکر شد که نداشتن گواهی‌نامه رانندگی در تصادفات موجب مقصر بودن راننده نیست.

به‌هرحال آنچه در تعیین مقصر حادثه اثرگذار است وجود رابطه بین وقوع حادثه و خطای آن است که این رابطه باید مستقیم باشد و طبق قوانین راهنمایی و رانندگی و نظر کارشناس مقصر حادثه طبق قوانین مسئول خطای خود هست.

تنها جرم راننده بدون گواهی‌نامه همان نداشتن گواهی‌نامه است که این مشکل طبق قانون و قوانین خودش بررسی می شود.

 

آیا اگر پلیس و یا آمبولانس دیر به صحنه تصادف بیایند و حال مجروح خوب نباشد راننده مقصر می تواند خود مجروح را به بیمارستان برساند ؟

در چین مواردی که کارشناسان مخصوصه دیر در صحنه حاضر شوند راننده وسیله نقلیه در تصادف می تواند با علامت‌گذاری محل قرار گرفتن چرخ ها در سطح راه اقدام به حمل مجروح با وسیله نقلیه خود کند.

اما اگر تصادف تنها منجر به خسارت مالی شود به نحوی که امکان حرکت وسیله نقلیه ثبت نشده باشد رانندگان موظف‌اند بلافاصله وسیله نقلیه را برای رسیدگی و بازدید کارشناس تصادف در محل صحنه در کنار راه منتقل کنند تا موجب سد معبر دیگران نگردد اما باید دقت داشت زمانی که شخص مجروح شد و یا فوت کرد نباید اقدام به حرکت دادن ماشین کرد.


رانندگان وسایل نقلیه هنگام تصادف منجر به جرح یا فوت چه مدارکی را موظف هستند ارائه دهند ؟

رانندگان وسایل نقلیه منجر به تصادف همراه با فوت یا جرح مکلف‌اند بلافاصله نام و نشانی صحیح و مشخصات گواهی‌نامه رانندگی وسیله نقلیه خود و مرحوم را به مأموران انتظامی ارائه دهند و در صورت درخواست مدارک قانونی مانند گواهی‌نامه، کارت شناسایی خودرو و بیمه نامه از سوی مأموران مربوطه، به مأموران مربوطه ارائه دهند.

همچنین رانندگانی که با وسیله نقلیه که سرنشین ندارد تصادف کند نباید محل وقوع تصادف را ترک کند و در صورت مراجعه نکردن راننده و یا مالک او باید صاحب یا راننده وسیله نقلیه و یا مأموران راهنمایی و رانندگی و یا پلیس راه از هویت و نشانی کامل خود آگاه ساخته و در صورت دسترسی نداشتن به آنها، نام و نام خانوادگی و نشانی دقیق خویش و شماره و مشخصات دیگر وسیله نقلیه خود را بر روی کاغذی نوشته و در محلی قابل دید بر روی وسیله نقلیه متوقف شده بچسباند

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *