موتور TU 5


همان‌طور که می‌دانید؛ تمامی وسیله های نقلیه دارای قطعه‌ای به نام موتور هستند. امروزه انواع و اقسام متفاوتی از موتورهای وسیله نقلیه در بازار یافت می‌شود که هرکدام دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب مختص به خود می باشند موتورهای سری TU که جزو موتورهای ۴ سیلندر به شمار می‌روند برای اولین ‌بار در سال ۱۹۸۶ معرفی شده‌اند.

به‌طورکلی این مدل از موتورها دارای ۲ مدل بنزینی و دیزلی بدون توربو می‌باشند که با نام چی TUD شناخته شده و در دست رسند.

درحال حاضر در کشورمان شرکت خودروسازی ایران‌خودرو از سری موتورها برای تولید پژوها بهره می‌گیرد که برای اولین بار در کشورمان خودروی ۲۰۶ از این موتور بهره مند شد؛ که به مرور زمان در دیگر محصولات ایران‌خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت و درحال حاضر طیف وسیعی از خودروهای پژو و سیتروئن دارای این سری موتور می‌باشند.


اولین موتورهای سری TU5 دارای چه مشخصاتی بودند؟

برای اولین بار این سری از موتورها دارای حجم ۱۵۸۷ سی‌سی بودند که با ۲ مدل ۸ و ۱۶ سوپاپ به بازار عرضه شده‌اند که درحال حاضر تنها مدل ۱۶ سوپاپ با قدرت ۱۰۹ اسب بخار مورد استفاده قرار می گیرد و مدل ۸ سوپاپ آن، می‌توان گفت دیگر به حالت منسوخ درآمده است.

موتور تی یو ۵ چیست؟


همان طور که از اسم این موتور مشخص است این سری موتور عضوی از خانواده بزرگ موتورهای تی یو می باشد که برای اولین‌بار توسط گروه پژو و سیتروئن به دنیای خودرو عرضه شد.


بررسی پیشرانه‌های خودرو TU5

موتور ت TU5 در کشور ما همان‌طور که گفتیم با پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ معرفی به کار برده شد که طی این سال‌های اخیر در محصولات دیگری مانند پژوی ۴۰۵ پژو و پارس و دانگ فنگ کراس نیز این موتور نصب شده است در رابطه با پیشرانه این موتور می‌توان گفت به واسطه بازدهی خوب و شتاب قابل قبولی که برای اولین بار به پژو ۲۰۶ داد به‌عنوان ۱ پیشرانه‌ی پرطرف‌دار محسوب شد .

در واقع پیشرانه‌ی موتور TU5 حجیم‌ترین پیشرانه از سری موتورهای TU در خانواده پژو و سیتروئن بشمار می رود.

حجم پیشرانه این موتور از ۹۵۴ سی‌سی شروع شده و به ۱۸۵۷ سی‌سی رسیده‌است. پیستون این پیشرانه دارای ۱۶ سوپاپ و ۲ میل سوپاپ به ترتیب در

پیش‌رانی ۹۵۴ سی‌سی برابر با ۷۸٫۵ میلی لیتر و در پیشرانه‌‌ای ۱۵۷۸ سی‌سی برابر با ۸۲ میلی‌لیتر است که بر طبق موارد گفته شد یک نمونه دیزلی به حساب می‌رود.


بررسی قدرت گشتاور موتور TU5

قدرت گشتاور این موتور به ترتیب برابر با ۱۰۵ تا ۱۰۸ اسب بخار در دوره پیشرانه‌ی ۵۶۰۰ دور در دقیقه و از ۱۴۲ نیوتن‌متر در دور ۴ هزار آرپی می‌باشد لازم به ذکر است که این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ می باشد که البته قابل ارتقا به استاندارد یورو ۵ نیز است.

پیشرانه‌ی موتور تی یو ۵ ۱ موتور ۲ سوپاپ بالا با ۱۶ سوپاپ است که قدرت و گشتاور مناسبی در مقایسه با پیشرانه‌های موجود در کشورمان است.


مزایای موتور TU5

۱- در رابطه با مزایای این سری موتور می توان گفت که؛ هرچند در مقایسه با پیشرانه موتورهای روز دنیا یک موتور ضعیف با بازده بالا و مناسب مناسب تلقی نمی‌شود اما دارای یک پیشرانه خوبی نسبت به حجم خود است.

۲- همچنین گشتاور مناسب با مصرف سوخت پایین از مزایای خوب این موتور محسوب شده که یکی از فاکتورهای خوب برای یک خودرو به حساب می‌رود.

۳- همان‌طور که گفتیم این موتور دارای استاندارد آلایندگی ۳ می باشد اما قابلیت ارتقاء استاندارد آلایندگی آن از ۳ به ۵ یکی از مزیت‌های ایده‌آل این موتور محسوب می‌شود.

۴- قابلیت تغییر پیشرانه‌های این سری موتو به منظور بالا بردن خروجی آن جهت نصب pdrs و توربو شارژ می باشد؛ که این عمل سبب می‌شود قدرت این موتور از ۵ اسب بخار تا ۱۰۰ اسب بخار افزایش یابد.

۵- لازم به ذکر است که این موتور از جمله موتورهای پرطرف‌دار در اروپا می باشد و این بدان دلیل است که سیستم آن قابلیت تغییر و تحول و تقویت برای بالا بردن پیشرانه را دارد.


۶- از دیگر ویژگی‌های این سری موتور می‌توان به سیستم جرقه زنی و کامپیوتر پیشرفته آن اشاره کرد که این ۲ ویژگی سبب شده عملکرد پیشرانه در شرایط خیلی بالایی قرار بگیرد.

۷- استهلاک کم، آرام بودن در حین کارکرد و صدای اندک در زمان روشن بودن از دیگر ویژگی‌های موتور سیری TU۵ می باشد؛ که سبب شده است این موتور در ناحیه واشر سر سیلندر و سیلندر بسیار مقاوم باشد.

۸- داشتن قطعات و لوازم باکیفیت که سبب می شود کارآیی و بازدهی این خودرو تا حد قابل‌توجهی افزایش یابد.

۹- همچنین سیستم اگزوز ساخت سوپر ازمحبوب‌ترین مزایای این نوع موتور به حساب می‌رود

معایب موتور TU5

۱-این موتور دارای حجم ۶ ۱٫۶ لیتر این موتور دارای حجم پیشرانه ۱٫۶ لیتری با فضای بسیار محدود می باشد که این عمل سبب شده است تعمیرات آن با دردسرهای بسیار زیادی همراه باشد.

۲-ماکزیمم گشتاور پیشرانه این موتور در دور تا دور پیشرانه ۴ هزار به دست می‌آید که این عدد برای ۱ خودرو در این درون‌شهری کمی دور از منطق محسوب می‌شود و سبب می شود برای افرادی که طالب یک رانندگی رانندگی آرام هستند کمی ملال‌آور باشد.


۳-حرارت بالای پشت پیشرانه‌ی این سری موتور از دیگر معایب آن محسوب می شود که این گرما باعث شده تا نسبت به کیفیت روغن کمی حساس باشد و دارنده خودروهایی با این سری موتور لازم است که حتماً از بهترین کیفیت روغن خودروی خود استفاده کنند.

۴-یکی از شایع‌ترین معایب این مدل موتور روغن ریزی مکرر آن از درب قالپاق روغن و شلنگ‌های بخار روغن می باشد که سبب نشتی روی کویل و شمع های پیشرانه شده و مشکلات مربوطه را به وجود می‌آورد.

۵- یکی دیگر از مشکلات شایع این موتور تعمیرات سخت آن است مخصوصاً هنگامی که قرار است دینام این موتور مورد تعمیر قرار بگیرد. برای مکانیک کاری بسیار سخت و طاقت‌فرساست.

۶- ازآنجایی‌که پیشرانه‌ی موتور تی یو ۵ نسبت به دیگر پیشرانه ها گرم تر کار می کند باعث شده تا حساسیت بسیار بالایی نسبت به کیفیت روغن و سوخت داشته باشد.


بررسی موتور TU5در شرکت‌های خودروسازی ایران

شرکت ایران خودرو یکی از شرکت‌های ایرانی است که در تولید خودرو از این سری موتور استفاده می کند. همان‌طور هم که اشاره کردیم برای اولین بار این سری موتور در کشور ایران بر روی خودروی ۲۰۰ پژو ۲۰۶ قرار گرفت که به‌مرور زمان دیگر محصولات ایران‌خودرو نیز از این موتور بهره‌مند شدند.

ازآنجایی‌که این متون دارای صدای کم، قدرت مناسب، استاندارد آلایندگی بالا، شتاب بالا و قیمت مناسبی دارد بسیار مورد استقبال شرکت ایران خودرو قرار گرفته است. به‌نحوی که این موتور را بومی خود کرده و درحال حاضر در خودروهای ۴۰۵، پارس، رونا، ۲۰۶ اس دی و سمند ال‌ایکس این نوع موتور را به کار برده‌است.

هر چند شرکت ایران‌خودرو به خاطر استفاده از این سری موتور در معرض نقدهای زیادی قرار گرفته است اما لازم به ذکر است که بسیاری از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا این موتور را به‌عنوان یک موتور موفق در خودروهای خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

این نوع موتور در شرکت ایران‌خودرو با جعبه دنده از نوع MA در خودروی ۲۰۶ با جعبه‌دنده BE در جعبه دنده ۴۰۵ پارس و رانا مورداستفاده قرار می‌گیرند که این موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودروها شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *