مشخصات خودرو i20


همان‌طور که مستحضر هستید؛ خودروی هیوندای i20 یک خودروی هاچ بک می‌باشد و می‌دانید که خودروهای هاچ بک به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند جذابیت در بدنه و قیمت اقتصادی‌تر از طرف‌داران بیشتری برخوردارند.
بی شک همه ما ایرانی ها با خودروی هیوندا آشنا هستیم و این نامی جدید و ناآشنا برای مشتریان ایرانی نیست.
اولین حضور این خودرو در کشور ما از طریق نماینده رسمی هیوندا به شکل وارداتی بود. که پس از آن شرکت خودروسازی کرمان موتور، اقدام به مونتاژ هیوندای i20کرد. به طور کلی این خودرو در دسته بندی خودروهای کم‌مصرف و کم استهلاک قرار می گیرد.
حدود ۴ سال پیش شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی مدل جدیدی از این خودرو را رونمایی کرد. که این رونمایی با تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای همراه بود و همین امر سبب شد که این خودرو در دسته‌بندی خودروهای محبوب قرار بگیرد

در این مقاله ما قصد داریم به طور جامع به بررسی این خودرو بپردازیم.

بررسی مشخصات فنی خودرو هیوندای i20

* موتور: 4 سیلندر 16 سوپاپه

* حجم موتور: 1396 سی سی

* تنفس موتور: تنفس طبیعی

* انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو

* حداکثر قدرت: 98 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

* حداکثر گشتاور: 137 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه

* جعبه دنده: 4 دنده اتوماتیک

* شتاب 0 تا 100 11.6 ثانیه

* حداکثر سرعت: 181 کیلومتر در ساعت

* وزن : 1211 کیلوگرم

: اندازه: 3995 طول – 1710 عرض – 1490 ارتفاع

* فاصله بین دو محور: 2525 میلیمتر


بررسی وضعیت سوخت خودرو هیوندا i20


* مصرف سوخت داخل شهر: 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر

* مصرف سوخت خارج از شهر: 4.8 لیتر در هر صد کیلومتر

* مصرف سوخت ترکیبی : 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر

* حجم باک: 45 لیتر

* استاندارد آلایندگی: یورو 5

* میزان تولید CO2 140 گرم در هر کیلومتر


بررسی امنیت و امکانات خودر هیوندا i20

* مجهز به ترمز و پایداری ABS – EBD – BAS – ESC – TCS

* مجهز به کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده‌ای

* مجهز به سیستم صوتی سیستم صوتی با قابلیت پخش CD، MP3، WMA – 4 اسپیکر – بلوتوث – ورودی AUX – ورودی USB و iPod

* مجهز به دکمه‌های کنترلی روی فرمان – 6 اسپیکر

* مجهز به گیربکس 4 سرعته خودکار HiVec

* مجهز به ظرفیت باک بنزین 45 لیتر

* دارای سیستم ورود بدون کلید Keyless Entry
* مجهز به سیستم قفل خودکار درب‌ها

* سایر امکانات دیگر: تزئینات کرومی و متالیک، کامپیوتر سفری، شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشو خودکار، سنسور پارک در جلو و عقب، چراغ مه‌شکن جلو.

بررسی طراحی ظاهری و بدنه خودروی آی ۲۰ هیوندا


درواقع این خودروی هاچ بک یک خودرو تقریباً کوچک و قابل‌قبول هست و دارای ظاهری اسپرت است.
در بررسی نمای روبروی این خودرو باید گفت که دارای چراغ‌های اسپرت بوده و جلوی پنجره کوچک و شش ضلعی دارد‌.

بخش پایینی سپر این خودرو با ادوات پلاستیک پوشیده شده‌ است و فضای خالی مناسب، در بخش پایینی سپر وجود دارد همچنین این خودرو دارای حجم دهی خوب و ایده‌آل می‌باشد.
البته ناگفته نماند نمایی جلوی اصلی و حاشیه پایین سپر که بسیار هماهنگ با فرم چراغ‌ها می باشد سبب شده‌است تا این محصول بزرگ‌تر از آن چیزی که هست به نظر بیاید.

نمای جانبی

 

نمای جانبی این خودرو نسبت به نسل اول خود دارای تجهیزات بیشتری مانند دستگیره های براق کروم آینه‌های بغل راهنما دار و هم‌رنگ بدنه ‌است که سبب شده تا این خودرو از ساخت یکنواخت و ساده بیرون بیاید.

همچنین قطعه‌های پلاستیکی مشکی رنگ در انتهای بدنه و امتداد شیشه های پنجره بکار رفته است که بین سقف و چراغ عقب فاصله ایجاد می‌کند تا کابین این خودرو با ظاهری کشیده تر به چشم بیاید.

چراغ‌های جلو و پشت این خودرو از بغل به براحتی قابل دید هستند و با ۱ خط حجم دهنده به یکدیگر متصل شده‌اند. داشتن چرخ های اسپرت ۱۶ اینچ و باله عقب سبب شده‌است که این خودرو دارای آپشن‌های اسپرت بیشتری باشد.
در بررسی نمای پشت این خودرو می توان گفت قسمت نمای پشتی این خودرو نمونه کوچک شده‌ای از خودروی کراس اوور طرح جدید می باشد که این شباهت در چراغ‌های عقب بیشتر به چشم می‌آید.

در صندوق‌ عقب یک طراحی ساده به کار رفته و جایگاه پلاک روی صندوق عقب نیست و درواقع محل خوبی در مرکز سپر بالای آن در نظر گرفته شده است.

مانند سپر جلو سپر عقب این خودرو هم از حجم دهی خوب و ایده‌آلی بهره برده است لازم به ذکر است که بر روی سقف ماشین مانند: مونتاژ های اولی یک آنتن وجود دارد که این آنتن سبب شده تا حدود زیادی از زیبایی این خودرو کاسته شود.

بررسی طراحی داخلی کابین خودرو هیوندای i20


طراحی جدید این خودرو جوان‌پسند و امروزی می باشد.
در کابین این خودرو ابزارهایی باکیفیت و لوکس به کار رفته است در باره طراحی و ویژگی های داشبرد این خودرو با ید گفت؛ پلاستیک سخت روی داشبورد این خودرو هماهنگ با طرح صندلی‌ها می‌باشند، و به‌صورت دورنگ به بازار ارائه می شود این نوع ترکیب رنگ در پوشش داخل درها نیز بکار رفته‌است.

شرکت هیوندا به منظور افزایش زیبایی و کارایی ابزارهای داخل داشبرد، قسمت مربوط به نمایشگر و کلیدی های میانی، جلوتر از بدنه اصلی داشبرد هستند

تا این امر سبب شود راننده به آن‌ها براحتی دسترسی داشته باشد. از آنجایی‌که این نوع خودرو داری فضای داخلی کوچک می باشد نوعی فشردگی در داشبرد آن به چشم می‌خورد که با انبوهی از کلیدها شلوغ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد.

همین امر سبب شده است مجرای تهویه هوا بالای نمایشگر قرار بگیرد.

کلیدهای گردان کنترل درجه حرارت محیط و شدت باد همراه، همراه با یک مانیتور تی اف تی کوچک، مقابل دسته دنده قرار گرفته و نیازی به بلند کردن دست برای مورد استفاده قرار دادن آن‌ها نیست.

از دیگر ویژگی‌های طراحی داخل کابین این خودرو

 

می توان به قرار گرفتن همه چیز در جای خود اشاره کرد مثلاً صفحه کیلومتر و مانیتور کوچک سفری راننده در جایی قرار گرفته است که بدون زحمت و حواس‌پرتی اطلاعات مهم و ضروری مانند ساعت و مسیری که قرار است طی شود را در دسترس راننده قرار می‌دهد.

داشبورد این خودرو دارای امکانات به‌روز و قابل قبولی می باشند.

بررسی ویژگی های آخرین نسل هیوندای آی ۲۰ مونتاژ کرمان موتور


باید گفت که آخرین نسل تولیدشده این مدل خودرو در شرکت کرمان موتور با تنوع خوب و قابل‌قبولی همراه است

قوای محرکه این خودرو شامل ۳ موتور بنزینی و ۱ موتور دیزل می باشد که موتورهای بنزینی ۱٫۲ لیتری ۱٫۴ لیتری، چهارسیلندر و همراه ۱۶ سوپاپ و ۱ لیتری ۳ سیلندر مجهز به ۱۲ سوپاپ و توربو شارژ به ترتیب با حداکثر قدرتش ۲ تا ۴۰۰ و ۱۲۰ اسب‌بخار و گشتاور ماکزیمم ۱۲۲، ۱۳۴ و ۱۷۱ نیوتن متر می باشند.


تفاوت خودروی هیوندای وارداتی با خودروی هیوندای مونتاژ موتور کرمان در چیست؟

به طور کلی شرکت موتور کرمان مدعی است که برای دسترسی راحت متقاضیان این نوع خودرو و عرضه آن با قیمت مناسب‌تر نسبت به نمونه وارداتی آن اقدام به حذف برخی از آپشن ها و امکانات خودروی تولیدی خود کرده است.

به طور مثال خودروهای وارداتی دارای ۵ کیسه هوا سانروف می باشند اما خودروی تولید داخل در شرکت موتور کرمان تعداد کیسه‌های هوا را از ۵ به ۲ کاهش داده و همچنین اقدام به حذف سانروف خودرو کرده است


مزایای خودروی هیونداi20

۱-  طراحی بیرونی زیبا و جدید


همانطور که گفتیم؛ مدل‌های جدید این خودرو در مقایسه با یکدیکر دچار تغییرات بسیار خوبی شده‌اند که یکی از مهم‌ترین این تغییرات در فیس لیفت این خودرو قابل‌مشاهده است؛ بطور مثال تغییرات شکل گرفته در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و جلوه پنجره را می‌‌توان ذکر کرد.

همچنین از نمای بغل نیز این خودرو شاهد تغییراتی شده‌است که برخی از آن تغییرات عبارت‌اند است شکل و قیافه زیبا و به‌روز آینه‌های بغل خودرو
که در کل این تغییرات یک شکل و ظاهری زیبا و جذاب به این خودرو بخشیده است.

۲- داشتن هندلیک و کیفیت سواری خوب

کیفیت سواری این خودرو بسیار عالی و قابل‌قبول هست این خودرو با فرمان‌پذیری خوب ۳ منطقه همراه با پایه‌داری که دارد سبب شده تا رضایت راننده را به‌طور کامل جلب کند همچنین این خودرو از تعلیق خشک بهره خیلی خوبی را برده است

۳- رانندگی راحت با خودروی هیوندای i20

از نکات مثبت دیگر این خودرو می‌توان به تجربه رانندگی خوب و آسان این خودرو اشاره کرد.

درواقع راننده به محض نشستن پشت فرمان متوجه فضای کافی با توجه به کلاس و بدنه این خودرو می شود. اگرچه شیوه صندلی عقب در قسمت تکیه گاه چندان جالب به نظر نمی‌رسد و به قول معروف کمی حالت خبردار به سرنشین می دهند اما از فضای بسیار مناسب برای زانو و بالای سر بهره‌مند است.

معایب خودروی هیوندای i20

۱- ضعیف بودن شتاب‌گیری

اولین نکته‌ای که در زمینه شتاب یک خودرو مورد توجه قرار می گیرد وجود توازن بین قدرت موتور و وزن خودرو می باشد. همان‌طور که مستحضر هستید در این خودرو وزن خشک آن برحسب تجهیزات به‌کاررفته در آن حدود ۱۰۲۵ الی ۱۱۹۵ کیلوگرم است که با توجه به وزن دیگر خودروهای مشابه و این خودرو وزن بالایی محسوب می‌شود.

همین امر سبب گشته است که این خودرو دارای شتاب ۰ تا ۱۰۰ در بازه زمانی ۱۱ ثانیه باشد. همان‌طور که می‌دانید این اندازه شتاب یک اندازه بسیار ضعیف تلقی می شود.


۲- نداشتن جای کافی در صندلی عقب برای افراد بلند قد و هیکلی

یکی از مهمترین اصل در تمامی خودرو ها راحت بودن فضای داخلی خودرو در مسافرت‌ها و سفرهای طولانی است چراکه این موضوع بشدت بر راحتی و آسایش سرنشینان آن اثرگذار خواهد بود.

در خصوص این نوع خودرو باید گفت که شخصی با قد ۱۸۵ یا ۱۹۰ سانتی‌متر در صندلی عقب این خودرو می نشیند به خاطر شکل و طراحی خودرو بشدت دچار خستگی می شود در کل مشکل سبب گشته است که استفاده از صندلی عقب این خودرو برای افراد قد بلند و هیکلی مخصوصاً در هنگام مسافرت و طی مسیرهای طولانی مدت سخت و طاقت‌فرسا باشند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *