بیمه بیکاری تامین اجتماعی | مبلغ بیمه – قانون جدید بیمه بیکاری تامین اجتماعی


کارگران بخش بزرگی از جامعه امروزی کشور هستند. تمامی کارگران با دریافت حقوق مخارج زندگی خود و خانواده‌شان را تامین می‌نمایند. اما در برخی موارد دیده می‌شود که کارگر به هر دلیلی از کار بی‌کار می‌شود و دیگر نمی‌تواند به کار قبلی خود بازگردد که در این صورت قانون کار برای کارگر بیمه بیکاری در نظر گرفته است.‌‌ خصوصا امروزه به دلیل شرایط بیماری کرونا بسیاری از افراد بیمه بیکا‌ری دریافت می‌کنند. در ادامه قصد داریم در مورد بیمه بیکاری تامین اجتماعی و مبلغ آن توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست ؟

بیمه بیکا‌ری یک حقوق ماهانه می‌باشد که در صورت بیکار شدن از طرف تامین اجتماعی به کارگران پرداخت خواهد گردید. چنانچه کارگر بدون خواست و اراده خود از کار اخراج شود می‌تواند برای دریافت بیمه بیکا‌ری اقدام نماید. برای دریافت بیمه بیکا‌ری می‌بایست فرد بیمه شده حداقل شش ماه سابقه بیمه داشته باشد. مشمولین دریافت بیمه بیکا‌ری به شرح زیر می‌باشند:

  • کارگران فصلی که به دلیل اتمام فصل از کار بیکار شده‌‌اند یا در همان فصل از کار اخراج شده‌‌اند می‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند.
  • کارگران موقتی نیز که قبل از پایان مدت زمان قرارداد اخراج شده‌‌اند جزو مشمولین دریافت بیمه بیکا‌ری هستند.
  • دسته سوم که می‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند کسانی هستند که شغل دائمی ‌داشته‌‌اند اما به دلایل مختلف از کار اخراج‌ شده‌‌اند.

چه کسانی نمی‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند ؟

در بالا مشمولین دریافت بیمه بیکا‌ری را نام برده‌‌ایم،‌‌ اما در برخی موارد نیز افراد نمی‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند. افرادی که جزو مشمولین دریافت بیمه بیکا‌ری نیستند به شرح زیر می‌باشند:

  • افرادی که دارای شغل‌های آزاد هستند.
  • افرادی که بیمه اختیاری پرداخت کرده‌‌اند.
  • اتباع خارجی نیز نمی‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند.
  • افرادی که از کار افتاده هستند نیز جزو مشمولین دریافت بیمه بیکا‌ری نیستند.
  • تمامی بازنشستگانی که مستمری دریافت می‌کنند ‌نیز نمی‌توانند بیمه بیکا‌ری دریافت کنند.

مبلغ بیمه بیکاری تامین اجتماعی

مبلغ بیمه بیکا‌ری تامین اجتماعی معادل ۵۵ درصد حقوق روزانه فرد می‌باشد. یعنی‌‌ جمع ۵۵ درصد حقوق‌های روزانه افراد بیمه شده به عنوان بیمه بیکا‌ری در ماه به آن‌ها پرداخت می‌شود. البته این برای افرادی است که مجرد هستند و افراد متاهل که کسانی را تحت تکفل خود دارند بابت هر نفر ده درصد بیشتر بیمه بیکا‌ری دریافت خواهند کرد. فردی که جزو مشمولین بیمه بیکا‌ری است می‌بایست تا سی روز پس از بیکار شدن برای دریافت بیمه بیکا‌ری به اداره کار و امور اجتماعی رجوع نماید. توجه داشته باشید که بیمه بیکا‌ری شامل عیدی کارگر نخواهد شد.

مدت زمان دریافت بیمه بیکاری چقدر است ؟

مدت زمان دریافت بیمه بیکا‌ری برای افراد با توجه به شرایطی که دارند تعیین می‌شود. در زیر مدت زمان دریافت بیمه بیکا‌ری افراد مختلف شرح داده شده است:

  • از شش ماه تا بیست و چهار ماه پرداخت حق بیمه: افراد مجرد شش ماه و افراد متاهل ۱۲ ماه بیمه بیکا‌ری دریافت خواهند کرد.
  • از ۲۵ ماه تا ۱۲۰ ماه پرداخت حق بیمه: افراد مجرد ۱۲ ماه و افراد متاهل ۱۸ ماه بیمه بیکا‌ری دریافت می‌کنند.
  • از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۱ ماه پرداخت حق بیمه: در این صورت افراد مجرد ۱۸ ماه و افراد متاهل ۲۶ ماه بیمه بیکا‌ری می‌گیرند.
  • از ۱۸۱ماه تا ۲۴۰ ماه پرداخت حق بیمه: در این صورت افراد متاهل سی و شش ماه و افراد مجرد ۲۶ ماه بیمه بیکا‌ری دریافت می‌کنند.
  • از ۲۴۱ ماه به بالا پرداخت حق بیمه: افراد متاهل ۵۰ ماه و افراد مجرد ۳۶ ماه می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند‌.

سوالات متداول

بیمه بیکا‌ری به چه منظور تعیین‌ شده است ؟

بیمه بیکا‌ری به منظور حمایت از بیمه شدگان بیکار تعیین شده است.

مبلغ بیمه بیکا‌ری چقدر است ؟

مبلغی معادل مجموع ۵۵ درصد حقوق روزانه افراد خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیمه بیکا‌ری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بیمه بیکا‌ری پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *