تعویض شیشه جلو خودرو


همانطور که مستحضر هستید شیشه جلو خودرو نقش مهمی در دید راننده دارد. معمولا وجود ترک بر روی شیشه سبب کاهش دید راننده و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد. در صورت وجود ترک هایی که در دید راننده اخلال به وجود می‌آورند. باید در اولین فرصت اقدامات لازم برای تعویض را انجام داد. تعویض شیشه جلوی خودرو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام تعویض باید آب بندی و چسباندن شیشه به ‌نحو صحیح صورت پذیرد. در غیر این صورت ممکن است بعداً ورود صدای زوزه باد، گرد و خاک و دود به درون خودرو مشکلاتی را به وجود بیاورد. ورود آب و رطوبت هنگام بارندگی به داخل ماشین به علت درز بندی غیر استاندارد از دیگر دلایل اهمیت اصولی تعویض شیشه جلو است. انتخاب دو فاکتور مهم، شیشه استاندارد و نصاب ماهر تاثیر بسزایی در صحیح چسباندن و آب بندی مناسب شیشه خودرو می‌تواند داشته باشد.

پیشنهاد ما به شما بازدید از فروشگاه لوازم یدکی خودرو کالاپلاس است.

 

مشخصات فنی شیشه جلوی خودرو


بطور کلی شیشه جلو در خودرو متشکل از ۳ لایه می باشد. بدین شکل که بین ۲ لایه شیشه ۱ لایه نازک پلاستیکی PVB قرار می گیرد. فلسفه قرارگیری لایه پلاستیکی در شیشه جلو بالا بردن امنیت سرنشینان خودرو است. در هنگام حادثه، برخورد جسم خارجی با شیشه و شکستن آن، لایه پلاستیکی مانع جدا شدن قطعات خرد شده از یکدیگر می‌شود. درنتیجه شیشه در محل خود ثابت می‌ماند. بدین صورت خرده‌های شیشه به راننده و سرنشینان آسیب نمی رساند.


جهت حفظ کیفیت و طول عمر شیشه جلوی خودرو چه راهکاری توصیه می شود؟


برای داشتن شیشه سالم و شفاف در قسمت جلوی خودرو باید به نحوه صحیح و استاندارد از آن مراقبت کرد. علاوه بر مراقبت یکسری راهکارهای دیگر نیز توصیه می‌گردد که عبارت‌اند از.

۱- خودداری از ریختن آب گرم بر روی شیشه جلوی خودرو در دمای پایین‌تر از منفی ۵ درجه سانتی‌گراد

۲- خودداری کردن از ریختن آب سرد روی شیشه در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد

۳- خودداری از استفاده از برف ‌پاک‌کن بدون پاشش آب به منظور پیشگیری از کدر شدن شیشه

۴- برای تمیز کردن سطح داخلی شیشه جلوی خودرو از دستمال نرم و مرطوب استفاده گردد.


شیشه جلوی خودرو در حالت استاندارد باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

 

۱- شفاف بودن شیشه و تغییر ندادن میزان دید در روز و شب

۲- داشتن استحکام کافی در برابر وارد آمدن ضربات احتمالی به آن

۳- جلوگیری از برخورد فشار هوا به سرنشینان جلو هنگام حرکت خودرو

۴- مقاوم بودن شیشه در برابر خراشیدگی در اثر حرکت تیغه برف‌پاک‌کن روی آن.


تفاوت تکنولوژی ساخت شیشه جلو با دیگر شیشه ها؟

۱- شیشه جلویی خودروها از نوع شیشه‌های لمینیت می‌باشد. ساخت شیشه لیمنیت به نحوی است ۱ لایه پلاستیکی به PVB در وسط ۲ لایه شیشه قرار می‌گیرد. اما شیشه های جانبی و عقب از این فناوری بی‌بهره‌اند.

۲- معمولاً شیشه جلویی خودرو از ایمنی بیشتری نسبت به دیگر شیشه ها برخوردار است.

۳- شیشه جلو مانع از ورود اشعه ماوراء بنفش خورشید به درون کابین خودرو تا ۹۵ درصد می‌شود. اما دیگر شیشه‌ها این قابلیت را ندارند

۴- شیشه جلو قابل ترمیم هنگام ترک خوردگی می باشد.

۵- شیشه جلو می‌تواند در کاهش انتقال صدا یا فرکانس بالا مؤثر باشد اما بقیه فاقد این ویژگی هستند.


نکات مهم قبل و حین تعویض شیشه جلوی خودرو


همانطور که گفتیم؛ هنگام تعویض شیشه جلوی خودرو، قرارگیری صحیح شیشه در محل آن و همچنین آب بندی صحیح آن از مهم‌ترین موارد مورد توجه می‌باشند.
علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارند که در ادامه مطالب به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱- کیفیت شیشه
شیشه انتخابی باید دقیقاً با شیشه فابریک خودرو متناسب بوده و از نظر حجم و اندازه هیچگونه تفاوتی با شیشه اصلی نداشته باشد. باید پس از بررسی و اطمینان یافتن از اینکه آیا شیشه انتخابی بر روی اتاق خودرو بدون فاصله قرار می‌گیرد. اقدام به نصب و تزریق چسب بر روی آن کرد.
۲- تمیز کردن محل نصب شیشه
باید قبل از قرار دادن شیشه در محل آن، ابتدا شیشه شکسته را از اتاق ماشین به صورت کامل جدا کرد. همچنین در قسمت‌هایی که چسب به صورت ناهموار بر روی بدنه و در محل قرارگیری شیشه وجود دارد باید به صورت کامل پاک گردد.

۳- انتخاب چسب با کیفیت

چسبی که برای چسباندن و آب‌بندی انتخاب می‌شود باید از غلظت ایده‌آل و چسبندگی بالایی بهره‌مند باشد. زیرا در‌صورت استفاده از چسب‌های بی کیفیت، شیشه در اثر عبور از ناهمواری‌های سطح جاده در طی زمان و در اثر انقباض و انبساط تغییر فصول استحکام خود را از دست می دهد.

۴- نحوه صحیح تزریق چسب

این مرحله از نصب شیشه را بدون شک می‌توان مهم‌ترین قسمت مرحله نصب و آب بندی شیشه جلوی خودرو معرفی کرد. باید توجه داشت که چسب با چه ضخامت، پهنا و ارتفاعی بر روی بدنه خودرو تزریق شود. در صورت رعایت نشدن هر کدام از موارد ذکر شده شیشه به‌ صورت استاندارد روی اتاق ماشین قرار نگرفته و آب بندی نمی‌شود. همچنین اگر چسب به‌ صورت نوار یکنواخت و منظم دور تا دور شیشه را احاطه نکند نمی‌تواند کیفیت شیشه فابریک اولیه را داشته باشد.


نکات قابل توجه پس از تعویض شیشه جلوی خودرو


۱- توصیه می‌گردد پس از تعویض شیشه جلوی خودرو حداقل تا ۲ روز با سرعت بالاتر از ۵۰ یا ۶۰ کیلومتر در ساعت رانندگی نشود.

۲- جهت کسب مراحل طبیعی و خشک شدن شیشه خودرو توصیه می‌گردد، حداقل تا ۲ روز از شستشوی شیشه نصب شده جدید خودداری شود.

۳- اقدام به تعویض برف پاک‌کن خودرو در صورت مستهلک شدن آن‌. برف ‌پاک‌کن مستهلک منجر به ایجاد خط و خش و آسیب به شیشه می شود.

۴- بعد گذشت ۴۲ ساعت از زمان نصب شیشه جدید، می‌توان نوارها و چسب‌های اضافه، مانده بر روی شیشه را پاک کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودرو به مجله خودرو کالاپلاس مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *