کارت ایرانیان اصناف


همانطور که می‌دانید پروانه کسب یا کارت ایرانیان اصناف یکی از پیش زمینه لازم برای شروع یک کسب ‌وکار می‌باشد.
در واقع تمامی صاحبان مشاغل و کسب و کارها موظف هستند قبل از شروع کسب و کار خود با طی کردن مراحل قانونی اقدام به کسب کارت ایرانیان اصناف یا همان پروانه کسب و کار کنند.
در این مقاله ما قصد داریم به بررسی شرایط اخذ کارت اصناف ایرانیان بپردازیم در صورت تمایل می‌توانید تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

 

 


کارت ایرانیان اصناف چیست ؟

طبق ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، افراد قبل از اقدام به راه‌اندازی کسب و کار موظف به اخذ پروانه فعالیت از واحد صنفی مربوطه هستند. طبق این قانون شروع کسب و کار و فعالیت بدون جواز کسب عملاً یک فعالیت غیرقانونی به شمار می رود. لذا ضروریست هر فرد قبل از اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار ابتدا اقدام به کسب پروانه فعالیت کرده و بدین‌ صورت به کسب‌وکار خود جنبه قانونی بدهد.

 

مراحل گرفتن جواز کسب به چه صورت است؟

همانطور که متوجه شدید گرفتن جواز یا پروانه کسب اولین گام برای شروع یک با کار قانونی می باشد. برای گرفتن جواز کسب لازم است مراحل آن طبق قانون طی شود که این مراحل به شرح زیر می باشند.

۱- ارائه درخواست

۲- ارائه مدارک مهم و ضروری

۳- استعلام از ادارات ذیربط و ارائه مدارک

۴- تعیین نظام وظیفه

۵- ارائه سوابق کاری

۶- ارائه مدارک تکمیلی

۷- بررسی توسط صنف مربوطه

۸- صدور پروانه کسب یا کارت ایرانیان اصناف

 

نحوه ارائه درخواست کارت ایرانیان اصناف به چه صورت است ؟


برای ارائه درخواست متقاضی ابتدا باید درخواست خود را به‌صورت کتبی نوشته و به مراجع ذیربط تحویل دهد.
لازم به ذکر است که علاوه بر مراجعه حضوری، ارائه درخواست بصورت غیر حضوری نیزامکانپذیر است. فرد متقاضی می‌تواند درخواست پروانه را از طریق سایت ایرانیان اصناف انجام دهد و بعد از ارائه درخواست سایت اصناف ایرانیان پس از بررسی‌های لازم، کد رهگیری را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.


مرجع صدور پروانه کسب، باید طی چند روز پاسخ متقاضی را بدهد ؟

طبق قانون مرجع صدور پروانه کسب موظف است حداکثر ظرف مدت زمان ۱۵ روز از تاریخ دریافت تقاضا به تقاضای متقاضی ترتیب اثر دهد. مرجع صدور پروانه کسب باید در مدت زمان ۱۵ روز پاسخ متقاضی را مبنی بر رد یا قبول تقاضای وی به وی ابلاغ کند.
لازم به ذکر است که عدم اعلام نظر در مدت زمان ۱۵ روز به منزله ای پذیرش تقاضای متقاضی کسب پروانه کسب می‌باشد.
پس از قبول تقاضا و یا رد آن مرجع صدور پروانه کسب باید استعلام‌های مورد نیاز را انجام دهند. همچنین دستگاه‌های اعلام شونده نیز موظف هستند حداقل ظرف ۱۵ روز از تاریخ دریافت استعلام نظر قطعی خود را به متقاضی اعلام دارند.

متقاضی پس از قبول تقاضا از سمت مرجع صدور پروانه چه مدت زمان دارد مدارک مورد نیاز را ارائه دهد ؟

متقاضی کارت ایرانیان اصناف پس از کسب قبولی تقاضا موظف است حداکثر ظرف ۳ ماه مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید. مرجع صدور پروانه پس از دریافت مدارک مورد نظر و تطبیق آن‌ها با قانون موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند.

مراحل شکایت متقاضی پروانه کسب در صورت رد تقاضای او به چه صورت است ؟

درصورتی که دریافت پروانه کسب از طرف مراجع ذیصلاح رد گردد. متقاضی مختار است ظرف ۲۰ روز از تاریخ دریافت پاسخ، اعتراض خود را به اتاق اصناف شهر خود ارائه دهد.
اتاق اصناف وظیفه دارد

حداکثر ظرف ۱۵ روز به اعتراض متقاضی رسیدگی کرده و نظر نهایی خود را برای اجرا به اتحادیه صنف مورد نظر اعلام کند. اگر اتحادیه یا متقاضی به نظر اتاق اصناف شهر خود اعتراض داشته باشند قادر هستند ظرف ۲۰ روز از زمان ابلاغ اعتراض خود را به کمیسیون نظارت تحویل دهند. کمیسیون نظارت وظیفه دارد حداکثر ظرف ۱ ماه نظر نهایی خود را اعلام کند.

لازم به ذکر است که نظر کمیسیون نظارت دارای اعتبار قانونی بوده و قابل اجرا می‌باشد. مگر درصورتی که هیات عالی نظارت، نظر کمیسیون نظارت را ظرف ۱ ماه پس از دریافت اعتراض نقض کند. کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است. ضوابط خاص داخلی اتحادیه صنفی برای صدور کارت ایرانیان اصناف را با کسب نظر از اتحادیه و اتاق اصناف تعیین و به اتحادیه ابلاغ نمایند.


شرایط و مدارک لازم جهت اخذ کارت ایرانیان اصناف

۱- ثبت نام در سایت ایرانیان اصناف به آدرس ir.iranianasnaf.www و دریافت کد رهگیری

۲- ارائه کپی سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی

۳- کپی کارت ملی و شناسنامه عکس دار از تمام صفحات

۵- کپی کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان کمتر از 05 سال سن

۶- ارائه شش قطعه عکس ۴×۳

۷- کپی پایان تحصیلات ابتدایی یا سواد خواندن و نوشتن به استثنای متقاضیانی که سن آنها بیشتر از 40 سال می باشد.

۸- گواهی نامه دوره آموزشی عمومی اصناف از اتاق اصناف

۹- کارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مرکز بهداشت شهرستانها برای صنوف مشمول

۱۰- گواهی فنی و تخصصی از سازمان فنی و حرفه ای یا دارا بودن دیپلم فنی مربوطه برای مشاغل فنی و تخصصی

۱۱- گواهی صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی از اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی هر شهرستان

۱۲- واریز مبلغ 15 هزار تومان بابت حق تمبر به اداره امور اقتصادی و دارایی برای صدور پروانه کسب و برای انتقال پروانه کسب

۱۳- واریز مبلغ ۱۵ هزار تومان بابت صدور کارت پروانه کسب الکترونیکی از طریق سایت اصناف.

برای ثبت ‌نام اینترنتی جواز کسب ‌وکار باید به سامانه مراجعه کرد؟

جهت ثبت ‌نام اینترنتی جواز کسب و گرفتن کد رهگیری لازم است که متقاضیان به سامانه ایرانیان اصناف مراجعه کنند. پس از مراجعه به سایت و طی کردن مراحل ثبت نام سایت مربوطه کد رهگیری را به آنها ارائه خواهد داد. این سامانه اغلب برای صاحبان مشاغل، کارآفرینان و شرکت‌ها بسیار مهم است.

در واقع هر کدام از موارد نامبرده برای شروع کسب و کار خود ابتدا باید به این سامانه مراجعه کرده و برای کسب جواز کذب اقدامات لازم را انجام داده و آنگاه پس از دریافت کد رهگیری باقی مراحل کسب کارت ایرانیان اصناف را طی کنند.


پروانه جواز کسب، چه مدت دارای اعتبار می باشد ؟

باید متذکر شد که پروانه جواز کسب دارای مدت است. معمولاً کارت ایرانیان اصناف، با اعتبار ۱ الی ۵ سال ارائه می‌گردد. پس از گذشت زمان مقرر در صورت ادامه کسب‌ و کار لازم است دارنده کسب و کار جهت تمدید دوباره پروانه کسب به مراجع ذیربط مراجعه کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *