قاچاق مشروبات الکلی | تعریف جرم – مجازات قاچاق و حمل مسکرات


مشروبات الکلی نوعی کالای ممنوعه به حساب ‌می‌آیند و خرید و فروش، قاچاق و نگهداری و… آن جرم‌ به حساب ‌می‌آید. مشروبات الکلی باعث مستی انسان‌ها ‌می‌شود و فکر آن‌ها را مختل خواهد کرد که همین دلایل باعث شده مصرف، نگهداری و خرید و فروش این نوع‌ کالا توسط دین اسلام نیز منع شود. در ادامه قصد داریم در مورد جرم قاچاق مشروبات الکلی و مجازات‌ آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

جرم قاچاق مشروبات الکلی

هرگاه فردی کالایی را به کشور وارد کند‌ که قانون ورود آن را منع کرده است ‌می‌توان ‌گفت که قاچا‌ق کرده است و مجرم به حساب ‌می‌آید.‌ مشروبات الکلی نیز یکی از کالاهایی هستند که ورودشان به‌ کشور منع گردیده است و‌ هرکس که مشروبات الکی را قاچا‌ق کند و‌ به داخل کشور بیاورد مجرم است و طبق قانون مجازات خواهد شد.

همانطور که در بالا گفته شد مشروبات الکی باعث مستی انسان ‌می‌شوند و اسلام نیز مصرف، خرید و فروش و… آن‌ها را منع نموده است. از این رو قاچا‌ق مشروبات الکلی نیز غیر قانونی است و‌ مجرم ‌می‌بایست مجازات شود.

مجازات قاچاق مشروبات الکلی چیست‌‌ ؟

برای قاچا‌ق مشروبات الکی مجازات به خصوصی تعیین گشته است و همه مجرمین که این جرم را مرتکب شده باشند با‌توجه به میزان جرم خود مجازات خواهند شد. فردی که مشروبات الکی را قاچا‌ق کند به شش ماه تا پنج سال حبس، تحمل ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جریمه نقدی به اندازه ده برابر ارزش تجاری کالای ذکر شده محکوم خواهد گشت.

نکته مهم: مجازات جرم قاچا‌ق مشروبات الکلی قابل تعلیق نخواهد بود و تغییر ‌نمی‌کند و این مورد حساسیت قانونگذار را در رابطه با ارتکاب این جرم نشان ‌می‌دهد.

مجازات قاچا‌ق مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر

چنانچه میزان مشروبات الکلی که قاچا‌ق شده بیش از ۲۰ لیتر باشد مجازات مجرم بیشتر خواهد شد. برای قاچا‌ق مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر نیاز به یک وسیله نقلیه خواهد بود که در برخی موارد مجازات شامل حال مالک وسیله نقلیه نیز خواهد شد. مجازات این جرم به شرح زیر است:

  • اگر قاچا‌ق بیش از بیست لیتر مشروبات الکلی با اطلاع مالک وسیله نقلیه صورت گیرد وسیله نقلیه توسط دولت ضبط ‌می‌گردد.
  • چنانچه قاچا‌ق مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه صورت بگیرد مجرم ‌می‌بایست برابر قیمت وسیله نقلیه جزای نقدی بپردازد.

نکته مهم: توجه داشته باشید که اگر فردی به قاچا‌ق مشروبات‌ الکلی بیش از بیست لیتر محکوم شود علاوه بر مجازات این جرم به مجازات کلی قاچا‌ق مشروبات الکی که شامل حبس، جریمه نقدی و شلاق ‌می‌باشد نیز محکوم خواهد شد و در واقع هردو مجازات شامل حال او خواهد شد.

سوالات متداول

چرا قاچا‌ق مشروبات الکلی جرم به حساب ‌می‌آید‌‌ ؟

زیرا این عمل توسط دین اسلام و قانون منع گردیده است و به همین خاطر جرم تلقی ‌می‌شود.

قاچا‌ق مشروبات الکی به چه معناست‌‌ ؟

قاچا‌ق مشروبات الکلی به معنای وارد کردن آن‌ها به داخل کشور است که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

مجازات قاچا‌ق مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه چیست‌‌ ؟

در این‌صورت مجرم به پرداخت جزای نقدی معادل قیمت وسیله نقلیه محکوم خواهد شد که توضیحات کامل‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قاچاق مشروبات الکلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قاچاق مشروبات الکلی پاسخ دهند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *