علت نشت و ریختن بنزین از زیر ماشین


نشتی بنزین از زیر خودرو هرچند به ظاهر یک امر ساده و پیش پا افتاده می‌آید. اما باید متذکر شد که این نشت به ظاهر ساده ممکن است عواقب بسیار خطرناکی در پی داشته باشد.
به همین علت ما محتوای این مقاله را به این موضوع (نشت بنزین از خودرو) اختصاص دادیم تا شما عزیزان با عواقب و خطرات این مشکل خودرو بیشتر آشنا شوید.


نشانه‌های نشت و انتشار بنزین در زیر خودرو چیست ؟


واضح ترین علامت نشتی سوخت وجود بنزین در زیر خودرو و محلی که پارک شده می باشد. اما نشانه‌های نشتی بنزین خودرو فقط به این منتهی نمی‌شود بلکه علائم دیگری نیز وجود دارند که حاکی از وجود این مشکل خودرو می‌باشند که این نشانه‌ها عبارت‌اند از بنزین زدن مکرر، انتشار بوی بنزین در زمان رانندگی در داخل کابین خودرو، وجود بخار روی خطوط و لوله انتقال سوخت.

انتشار بوی بنزین داخل کابین خودرو؛ به علت نشتی بنزین بدین سبب است که وقتی خودرو درحال حرکت است سیستم سوخت رسانی بنزین مورد نیاز را از باک به موتور می رساند و ازآنجایی‌ که این سیستم هنگام حرکت خودرو تحت فشار است اگر خودرو دچار نشتی باشد این فشار بوی بنزین را به داخل کابین انتشار می‌دهد.

بنزین زدن مکرر؛ بعلت نشتی بنزین خودرو بدین سبب است که در این مواقع علاوه بر این‌که مقداری از سوخت موجود در باک بنزین صرف تولید نیروی حرکت برای موتور خودرو می شود مقادیری از سوخت نیز بعلت نشتی هدر شده و از دست می رود.
این علامت بیشتر وقت‌هایی آشکار می‌شود که مقدار بنزین مصرفی در یک مسافت معین نسبت به زمان‌های قبلی افزایش چشم گیری یافته باشد.

وجود بخار بر روی خطوط و لوله انتقال سوخت؛ لازم به ذکر است که بنزین از طریق خطوط سوخت مستقیم به شکل ذرات بخار به سلیندر خودرو راه می‌یابد. ازآنجایی‌که فشار این سیستم بسیار بالاست در صورت وجود نشتی موجب ایجاد شبنم بر روی خطوط انتقال سوخت به خودرو می‌شود که معمولاً این شبنم در نزدیک موتور یا لوله اگزوز بیشتر به چشم می‌خورد.


چه عواملی منجر به نشت بنزین و ریختن آن به زیر ماشین می شود ؟

همان‌طور که اشاره کردیم برای آنکه بنزین از باک خودرو وارد موتور خودرو شود باید یک مسیری را طی کند که به آن مسیر خطوط سوخت مستقیم نیز می گویند.
حال هرگاه در وسایل نقلیه این خطوط و اتصالات آن دچار ایراد و یا ترک‌خوردگی شوند، خودرو نشتی بنزین پیدا می‌کند. معمولاً شایع‌ترین علت در نشت بنزین، فرسودگی طبیعی و یا ترک خوردگی اجزای سیستم لوله انتقال سوخت است. لازم به ذکر است که سیستم تزریق سوخت نیز یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به نشت بنزین از خودرو شود.


رابطه خرابی لوله‌های انتقال سوخت با نشتی بنزین در چیست ؟


همان‌طور که اشاره کردیم خرابی لوله‌های انتقال سوخت یکی از دلایل اصلی نشتی بنزین است. برای پیشگیری از این اتفاق لازم است که این مسیر و اجزای مربوط به آن به طور مرتب چک شده و در صورت وجود هرگونه ایراد و خرابی برای رفع آن اقدام شود.


شیلنگ دریچه باک سوخت چیست و چه رابطه‌ای با نشتی بنزین دارد ؟


شلنگ دریچه باک سوخت یکی از اجزای لوله های سوخت خودرو می باشد که وظیفه دارد بنزین را از داخل بانک به سمت موتور هدایت کند.
حال ممکن است این قطعه در اثر آسیب ‌دیدگی و یا وجود هرگونه عیب و ایراد در آن منجر به نشتی بنزین خودرو می‌شود. ریختن بنزین به زیر ماشین یکی از علائم خرابی شیلنگ دریچه باک است.


نشتی بنزین خودرو چه رابطه‌ای با آسیب دیدن باک خودرو دارد ؟


یکی از عوامل نشتی بنزین و ریختن آن بر زیر خودرو آسیب دیدن باک بنزین، بعلت خوردگی و سوراخ شدن باک می باشد. ممکن است این قطعه خودرو به دلایلی مانند اثر آلاینده‌های جاده و یا فرسودگی دچار سوراخ شده و منجر به بیرون زدن بنزین از آن شود.

لازم به ذکر است که احتمال خرابی باک خودرو از قسمت بالایی بعلت وجود رطوبت آلاینده‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

محکم نبودن درک درپوش باک بنزین نیز می‌تواند منجر به نشتی بنزین در خودرو گردد. لازم به ذکر است که درپوش باک بنزین علاوه بر این‌که مانع از ریختن بنزین از داخل باک به بیرون شده باعث آب بندی مخزن باک نیز می‌شود به نحوی که بخار را داخل خود نگه داشته و فشار مناسب سیستم را حفظ می کند.
حال هرگاه این درپوش دچار ترک خوردگی یا عیب و ایرادی شود آب بندی آن به‌درستی صورت نمی‌گیرد و موجب نشتی بنزین از باک می‌گردد که انتشار بوی بنزین از نشانه‌های بارز این علت می باشد.

 

نشتی بنزین خودرو چه رابطه‌ای با خرابی سیستم تزریق سوخت دارد ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ انژکتور یکی از اجزای سیستم تزریق سوخت می‌باشد که گاهی اوقات ممکن است بنزین از این قطعه یعنی انرژکتور سوخت شروع به نشتی کند.
هر گاه قسمت پائینی حلقه‌ای شکل انژکتور دچار. سایش و یا پارگی شود منجر به نشت بنزین شود همچنین ممکن است به دلیل همچنین ممکن است نصب نادرست انژکتور نیز دلیل بر نشتی بنزین شود.


بی‌توجهی به نشت بنزین از خودرو چه عواقبی را در پی دارد ؟

۱- یکی از خطرناک‌ترین عواقب بی‌توجهی به نشت بنزین از باک خودرو از باک خودرو به علت قابل اشتعال بودن بنزین وجود آتش‌سوزی‌های فجیع و خطرناک است.
هنگامی‌که بنزین در زیر خودرو و یا بر روی قطعات دیگر خودرو قرار می‌گیرد وجود کوچک‌ترین عامل اشتعال زا مانند یک ته ‌سیگار منجر به بروز جرقه و آتش‌سوزی می‌شود ۲ همان‌طور که گفتیم یکی از نشانه‌های نشتی بنزین پخش شدن بوی آن به داخل کابین خودرو می باشند.

۲- بنزین حاصل ترکیبات شیمیایی موادی می باشد که استنشاق آن برای سلامتی انسان مخصوصاً دستگاه تنفس بسیار مضر و خطرناک است و منجر به بروز عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید، حالت تهوع شود. علاوه بر اثرات بدی که بنزین بر روی سلامتی انسان می‌گذارد ممکن است بعلت بد شدن حال راننده در پشت فرمان منجر به بروز تصادفات خطرناک نیز شود.

۳- بالا رفتن میزان مصرف سوخت؛ یکی دیگر از مواردی است که نشتی بنزین می‌تواند از لحاظ اقتصادی بر دوش دارنده خودرو متحمل شود.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *