آیا می دانید پمپ هیدورلیک چیست دارای چه انواعی می باشد ؟
اگر تمایل به بالابر سطح اطلاعات خود در این زمینه دارید، به شما توصیه می کنم با گذاشتن اندکی زمان به مطالعه این مقاله بپردازید.
پمپ هیدرولیک چیست ؟
پمپ هیدرولیک یکی از قطعات اصلی موجود در سیستم وسایل نقلیه میباشد که بدون وجود آنها کارکرد این وسایل غیرممکن خواهد بود در واقع این پمپها در در رأس مدار هیدرولیکی قرار گرفتهاند که اگر از کار بیفتند سایر اجزای سیستم هم قادر به عملکرد نخواهم بود.
وظیفه پمپ هیدرولیک چیست ؟
وظیفه این قطعه در سیستم خودرو به جریان انداختن مایع مورد نظر در وسیله است.
یا بهعبارتدیگر پمپ هیدرولیک وظیفه دارد انرژی مکانیکی سیستم هیدرولیک را به کمک موتورهای الکتریکی احتراقی تأمین کند.
نقش فشار در پمپ هیدرولیک چیست ؟
پمپ هیدرولیک به عنوان اصلیترین سیستم هیدرولیک، انرژی مکانیکی که به وسیله موتور الکتریکی احتراق منابع قدرت تامین میگردد را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می کند.
برای درک بهتر این موضوع به ذکر یک مثال میپردازیم؛ اگر خروجی پمپ یک خودرو با جابجائی مثبت به اتمسفر باز باشد، هنگام برقراری جریان سیال به دلیل نبود مقاومت در برابر جریان فشاری بالاتر از فشار اتمسفر به وجود نمیآید.
در مقابل این عمل به علت اینکه فضایی برای حرکت سیال وجود ندارد در صورت مسدود شدن کامل خروجی پمپ مقاومت بسیار بالایی به صورت تئوریک در مقابل جریان به وجود خواهد آمد.
شیر اطمینان در سیستم هیدرولیک خودرو چه وظیفهای دارد ؟
شیر اطمینان وظیفه دارد با کنترل فشار سیستم و نگه داشتن آن در محدوده استانداردی که باید باشد مسیر عبور جریان به مخزن را باز کرده و درنتیجه حداکثر سطح فشار در مدار را محدود کند.
درواقع شیر اطمینان جریان خروجی پمپ با جابجایی مثبت را ثابت نگه داشته و به فشار سیستم وابسته نمیباشد پس هنگامی که مکانی برای حرکت سیال وجود ندارد و یا اینکه افزایش بیش از حد بار مقاوم است از شیر اطمینان جهت حفاظت از پمپهای جابجایی مثبت در مقابل فشار اضافی استفاده از شیر اطمینان کار ساز خواهد بود.
هنگام انتخاب و خرید پمپ هیدرولیک به چه نکات و فاکتورهایی باید توجه کرد ؟
همانطور که میدانیدپمپ های هیدرولیک علت نیروی محرکه موجود در سیستمهای هیدرولیک، موتورهای احتراق یا الکتروموتورها هستند و محدوده سرعت های تعریف شده برای الکتروموتورها بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ آرپی ام می باشد که با توجه به این مطالب هنگام انتخاب پمپ هیدرولیک باید این موارد زیر را در نظر گرفت.
۱- کنترل جریان پمپ در طول مراحل بیکاری سیستم هیدرولیک
۲ -کارایی پمپ
۳- قابلیت اطمینان کاری پمپ
۴- سهولت نگهداری پمپ
۵- هزینه اولیه خرید
۶- سروصدای پمپ
۷- حداکثر جریان لازم یا جریان متوسط لازم وقتی که سیستم از یک آکومولاتور استفاده می کند
۸- حداکثر فشاری که در سیستم لازم است تا نیروی خروجی کافی برای عملگر ها را تولید کند
۹- نحوه سازگاری پمپ با روغن های معین
۱۰- محیط کار پمپ هیدرولیک.
پمپ ها ی هیدولیک از نظر جابجایی به چند دسته تقسیم میشوند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟
به صورت کلی پمپهای هیدورلیک از نظر چابحایی به ۲ دسته تقسیم می شوند که عبارتاند از پمپهای جابجایی غیر مثبت و پمپهای جابجایی مثبت.
پمپهای جابجایی غیر مثبت؛ که پمپهای گریز از مرکز در انواع جریان شعاعی، پمپهای گریز از مرکز در انواع جریان محوری، و پمپ های گریز از مرکز در جریان مختلط از نمونههای بارز پمپها جابجایی هیدرولیک غیر مثبت هستند.
این نوع پمپ ها دارای فشار کم مایه و جریان خروجی بالا هستند که بیشتر مصارف خانگی دارند و به ندرت در صنعت هیدرولیک بکار گرفته میشوند.
معمولاً به منظور انتقال اولیه سیار ازنقطه ای به نقطه دیگر به کار میروند.
پمپهای جابجایی مثبت؛ که به پمپ های صنعتی نیز معروف هستند، کاربرد بسیار وسیعی در صنعت هیدرولیک دارند.
در این پمپها به ازای هر دور چرخش محور پمپ مقدار مشخصی از سیال به سیستم هیدرولیک هدایت میشود،که به طور قابلملاحظهای توان مقابله با فشار حاصل از بارهای مکانیکی سیستم و همچنین مقاومت ایجاد شده در مقابل جریان سیال و استحکاک را دارند.
انواع پمپ با جابجایی مثبت هیدرولیک
پمپهای جابجایی مثبت خود به ۳ دسته اصلی تقسیم میشوند که عبارتاند از:
۱- پمپ چرخ دنده ای
۲- پمپ هیدرولیک پرهای
۳- پمپ هیدرولیک پیستونی.
پمپ هیدرولیک چرخ دنده ای
پمپهای هیدرولیک چرخ دندهای دارای طراحی ساده با ابعاد کوچک و فشرده می باشد که از قیمت مقرون به صرفهای برخوردارند و به همین دلیل بیشترین استفاده را به خود اختصاص دادهاند.
این نوع پمپها بعلت دارا بودن قیمت پایین دارای کاهش شدید بازدهی در اثر سائیدگی و دارای هزینههای تعمیر و نگهداری بالایی هستند
پمپ هیدرولیک دنده ای دارای انواع متعددی میباشد که در زیر به آنها اشاره کردهایم.
۱- پمپ هیدرولیک دنده ای خارجی
۲- پمپ هیدرولیک دندهای داخلی
۳- پمپ گوشوارهای
۴- پمپ پیچی
۵- پمپ ژیروتور
پمپ هیدورلیک چرخ دنده ای خارجی
* نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک دنده خارجی این مدل پمپ از یک محرک اولیه و یک پمپ تشکیل شدهاست که دوران یکی از چرخ دندهها به وسیله سیستم متحرک و دیگری به واسطه آن چرخ دنده به حرکت درمیآید.
پوسته داخلی و صفحات جانبی فضایی بین دندهها محفظههایی از روغن را تشکیل می دهد.
*پمپ هیدورلیک داخلی
نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک دندهای داخلی به صورت دورانی بوده که عمل پمپ در آن با چرخش دندهها در یکدیگر انجام میشود.
این نوع پمپ هیدرولیک از دو عدد چرخ دنده که با همدیگر در ارتباط هستند تشکیل شده است.
به طور کلی ساختمان پمپ هیدرولیک دنده داخلی از اجزای زیر تشکیل شده است
۱- یک چرخدنده متحرک که اغلب توسط الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی به حرکت درمیآید
۲- چرخ دنده داخلی که متحرک است
۳- صفحه حلالی شکل بین ورودی و خروجی پمپ که وظیفه آب بندی را برعهده دارد تا سیال به مخزن برنگردد
۴- قطعه حلالی ثابت شکل می باشد.
* پمپ هیدرولیک ژیروتور
این نوع از پمپ ها دارای دنده سیلکوئیدیی بوده و از نوع پمپهای جابجایی مثبت میباشند.
عملکرد این نوع پمپ هیدرولیک آرام، و بدون سروصدا و با مکش عالی همراه است.
پمپ هیدرولیک ژیرو طوری دارایی جابجایی و دبی خروجی ثابت بوده و دارای محدوده وسیع کاربردی می باشد که اغلب در سیستمهای روان کاری هیدرولیک و نیز سیستم سیر کولهی روغن مورداستفاده قرار میگیرد.
* پمپ هیدرولیک پیچی
پمپهای پیچی دارای دو نوع خشک و مستغرق می باشند.
پمپهای مستغرق، در آسانسورها و بالابرها بکار می روند و پمپهای خشک در سیستمهای هیدرولیک صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.
به طور کلی در هر بازه زمانی لیتراژ خروجی پمپ های پیچی ۸ لیتر بر دقیقه تا ۱۲۰۰ لیتر بر دقیقه و فشار کاری آنها ۴۰ بار می باشد.
پمپ های هیدرولیک پره ای
پمپ های هیدرولیک پرهای از دو قسمت اصلی بدنه و روتور تشکیل شدهاند و پرهها در شیارهایی که بر روی روتور وجود دارد قرار گرفتهاند.
پرههای موجود در پمپهای هیدرولیک پرهای میتواند به صورت شعاعی در داخل شیارها حرکت کرده و به وسیله یک روتور به یک محور به محور اصلی که میتواند الکتروموتور یا موتور احتراق داخلی باشد متصل است و به همراه آن به چرخش درمیآید.
بهطورکلی انواع پمپ پرهای پمپهای هیدرولیک پرهای دارای ۲ نوع بالانس و غیر بالانس می باشند که در پمپهای پرهای غیر بالانس روتور به صورت خارج از مرکز در داخل پوست قرار گرفته است.
مهمترین عیب این نوع پمپها اعمال نیروی یکطرفه به محور پمپ و یاتاقانهای محور می باشد.
پمپهای هیدرولیک پیستونی
این پمپها به صورت دورانی ساخته شدهاند و از تعداد زیاد سیلندر و پیستون به وجود آمدهاند. پیستونها داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی انجام می دهند و روغن را به داخل سیلندر هدایت میکنند.
در رابطه با طبقهبندی پمپهای پیستونی می توان گفت این پمپ ها در یک طبقه بندی دارای دو نوع محوری و شعاعی است.
هر دو نوع پمپ هیدرولیک پیستونی هم دارای جابجایی ثابت و هم جابجایی متغیر هستند. این پمپ ها بالاترین نسبت توان به وزن خود را داشته که در صورت آب بندی دقیق پیستونها، پربازده ترین پمپ های هیدرولیک قرار خواهند بود.
برای بالا بردن طول عمر انواع پمپ هیدرولیک چه راهکارهایی توصیه میگردد ؟
۱ جلوگیری از نشتی روغن
۲- پیشگیری از خشک کار کردن پمپ
۳- جلوگیری از لرزش های غیر عادی.