عیب یابی سنسور دنده عقب


بسیاری از رانندگان مخصوصا تازه کارها در هنگام دنده عقب رفتن و پارک خودرو نمی توانند به خوبی از پس این عمل بربیایند، و ممکن است با خودروهای دیگر برخورد کرده و موجب خسارت برخود و سایرین شوند.
به این افراد توصیه می‌شود از سنسور دنده عقب کمک بگیرند. زیرا این قطعه با هشدار دادن، هنگام نزدیک شدن از عقب به موانع کمک شایانی در پارک خودرو و حرکت دنده عقب می‌کند.


سنسور دنده عقب چیست ؟

این سنسور دنده عقب در تمامی خودروهای شیک، گران قیمت و لاکچری به کار برده می شود.
محل قرارگیری دقیق این سنسور بر روی سپر عقب ماشین بوده و به راننده کمک می‌کند تا براحتی و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای از برخورد با دیوار یا اشیاء پشت خودرو به حالت دنده عقب رانندگی کند.

در هر خودرو از چند سنسور دنده عقب می‌توان استفاده کرد ؟

معمولاً سنسور دنده عقب به تعداد ۲، ۴ یا ۶ عدد روی سپر ماشین نصب می‌گردد.
در ماشین‌های عادی از دو سنسور دنده عقب و ماشین‌های بزرگتر از ۴ یا حتی ۶ عدد سنسور دنده می‌توان استفاده کرد.
لازم به ذکر است که هر چقدر تعداد سنسور دنده عقب در خودرو بیشتر باشد، بهتر قادر است جهاط و اطراف پشت خودرو را پوشش دهد.

تاریخچه سنسور دنده عقب خودرو

برای اولین‌بار در دهه ۱۹۷۰ سیستم دنده عقب بر روی خودروها به کار گرفته شد در ابتدا هدف از بکارگیری این قطعه بر روی خودرو برای کمک به نابینایان بود، که کم‌کم به منظور سهولت رانندگی کردن، هنگان دنده عقب در خودروها نیز بکار گرفته شد.


نحوه کارکرد سنسور دنده عقب به چه صورت است ؟

 

سنسور هشدار دهنده عقب تشکیل شده از ۳ سنسور هوشمند است، که با قرار گرفتن بر روی سپر خودرو به شبکه الکترونیکی داخل خودرو متصل می گردد.
همان‌طور که گفتیم این سنسور وظیفه دارد.

در هنگامی که راننده به صورت دنده عقب رانندگی می کند. راننده را از وجود موانع و خطرات پشت سر مطلع کرده و مانع از برخورد خودرو با آن‌ها شود.
وجود این موانع توسط ایجاد صدا و یا لامپ های ال‌ای‌دی که در داخل خودرو وجود دارند به راننده هشدار داده می شوند و هر چه خودرو به مانع نزدیک‌تر شود میزان شنیدن صدای هشدار یا چشمک های لامپ ال‌ای‌دی بیشتر می‌گردد.

آیا می شود از سنسور دنده عقب در جلوی خودرو هم استفاده کرد ؟

پاسخ این سوال مثبت است. درحال حاضر در تعدادی از ماشین‌های گران‌قیمت نیز در سپر جلو از این سانسور به کار برده شده‌است.
وجود این سنسور بر روی سپر جلوی خودرو به کمک می‌کند با خیالی آسوده‌تر به رانندگی ادامه دهد. زیرا در صورت نزدیک شدند و به موانع به راننده هشدارهای لازم اطلاع داده می‌شود.

منتها برای بکار بردن سنسور دنده عقب بر روی سپر جلوی خودرو و بهره بردن کامل آز آن باید یکسری موارد را در نظر گرفت که این موارد عبارتند از: رانندگی کردن در یک سرعت خاص و قرار دادن دنده در حالت حرکت جلو

در هنگام بکار بردن و سنسور دنده عقب باید چه نکاتی را مدنظر قرار داد ؟


لازم به ذکر است که سیستم سنسور دنده عقب خودرو به نحوی است که قادر است اشیاء موجود در فاصله ۱۵۰ سانتی متری از پشت خودرو را با سرعت کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت را تشخیص دهد. همچنین این سنسور دارای محدودیت‌هایی در مورد تخمین فاصله قابل تشخیص و موانع می‌باشد.

پس لازم است راننده هوشیار باشد که ممکن است در یکسری شرایط این سنسور قادر به تشخیص موانع موجود بر سر راه خود نباشد. همچنین ممکن است در برخی موارد حالت هشدار سنسور دنده عقب خودرو دچار مشکل گردد و سنسور قادر نباشد از طریق علائم هشداری موانع را به راننده هشدار دهد.

نباید راننده با تکیه‌بر این سیستم اقدام به حرکات ناگهانی در هنگام رانندگی کند. همچنین لازم است هنگام استفاده از این سانسور از تمیز بودن دوربین نیز اطمینان داشت. زیرا پوشیده بودن دوربین موجود در سنسور دنده عقب از کثیفی و گل لایی موجب پایین آمدن عملکرد آن خواهد شد.

سنسور دنده عقب دارای چند نوع می باشد ؟

به طور کلی ۲ نوع سنسور دنده عقب وجود دارد که عبارت‌اند از سنسور دنده عقب آلتراسونیک یا مافوق صوت و سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی.


سنسور دنده عقب آلتراسونیک

این سنسور برای براساس انتشار فرکانس بالای صوتی و دریافت بازتاب صدا کار می کند. به‌طورکلی سنسور دنده عقب آلتراسونیک بر روی ماشین‌های هیوندا به کار می‌رود که این نوع سنسور دنده عقب به صورت کارخانه‌ای روی ماشین‌ها نصب می‌گردد البته برای خودروهایی مانند خودروهایی مانند پراید، پژو یا ۴۰۵ هم می شود سنسور دنده عقب توسط متخصصین مجرب نصب گردد.

سنسور دنده عقب التراسونیک که به سنسور مافوق صوت نیز معروف است دارای ۱ بخش فرستنده و ۱ بخش گیرنده صوتی بوده و نحوه کارکرد آن بدین شکل است که با جا زدن دنده عقب فعال می گردد.

سنسور آلتراسونیک چند نوع است ؟

سنسور التراسونیک دارای ۲ مدل می‌باشد که عبارت‌اند از مدل فرستنده و گیرنده جدا از یکدیگر و مدل فرستنده و گیرنده‌ای که در ۱ پکیج قرار دارد.

مزایای سنسور آلتراسونیک

مزایای سانسور اولترا سونیک عبارت‌اند از:

۱- داشتن قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی‌تر از سنسور دنده عقب الکترومغناطیس

۲- عمل کردن در مواقعی که ماشین ثابت و بدون حرکت است.


معایب سنسور دنده عقب التراسونیک

۱- عمل کردن در سربالایی و سر پائینی الکی، که موجب برهم خوردن تعادل راننده شده به‌نحوی که در هنگام نزدیک شدن انتهای خودرو به سربالایی یا سر پائینی این سنسور شروع به هشدار می کند و سربالایی و سر پایینی را به چشم یک مانع می‌بیند.

۲- قادر به تشخیص اجسام باریک و کوتاه نیست


۳- در هنگامی که کثیف باشد یا به‌طورکلی کار نمی‌کند و یا اگر کار کند چندان دقیق و قابل اعتماد نیست

۴- ازآنجایی‌که فوم صدا را به خود جذب می‌کند در هنگام بودن موانعی از جنس فوم قادر به تشخیص آن نیست

۵- این نوع سنسور به مرور زمان دچار استهلاک و خرابی می شود که نیاز به تعویض آن هست

۶- اگر به‌صورت کارخانه‌ای بر روی خودرو نصب نشده باشد برای نصب کردن آن باید عمل دریل کاری روی خودرو صورت بگیرد.

سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی

بزرگ‌ترین شرکت های خودروسازی دنیا که سانسور دنده عقب الکترومغناطیسی را بر روی خودروهای تولیدی خود قرار می‌دهند عبارت‌اند از شرکت خودروسازی فیات و سیتروئن.در این نوع از سنسور دنده عقب برای بکار بردن آن نیازی به سوراخ کردن سپر نیست و براحتی می توان بدون سوراخ کردن سپر خودرو ۴ یا ۶ سانسور را در آن جای داد.

مزیت این نوع سنسور نسبت به سنسور آلتراسونیک این است که فضای بیشتری را می‌تواند به محدوده کنترل خود راه دهد.

نحوه کارکرد سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی بدین شکل است که این سانسور توسط سیم پیچ های داخلی که دارد موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف سپر عقب خودرو می گردد. هنگامی که خودرو به جسمی نزدیک می‌گردند تغییراتی در این میدان مغناطیسی حاصل شده که این تغییرات به صورت ولتاژ به پردازنده مرکزی فرستاده می‌شود. از آن‌جا هشدارهای صوتی یا تصویری فعال شده و به راننده اعلام می‌گردد.

لازم به ذکر است که سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی گران‌تر ازسنسور اولتراسونیک می باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *