‏کلاچ اتوماتیک چیست/ مزایا و معایب کلاچ برقی/ هزینه کلاچ هوشمند


تا چه اندازه به سیستم کلاچ اتوماتیک آشنایی دارید؟
آیا دوست دارید از شر سیستم خسته کننده کلاچ دستی راحت شده و از مزایای خودروی اتوماتیک بهره‌مند گردید؟
آیا نگران هزینه‌های تعویض و جایگزین هستید؟

ما موضوع این مقاله را به معرفی و بررسی مزایا، معایب و هزینه جایگزین کرون کلاچ اتوماتیک به جای دستی اختصاص داده‌ایم.
اگر تمایل به بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه هستید. یا دنبال جواب سوال‌های خود می‌گردید می‌توانید از مطالب ارائه شده در این مقاله بهره‌مند گردید.

‏کلاچ چیست ؟


کلاچ، یکی از قطعات مهم و اصلی خودرو می باشد. در واقع، این قطعه است که حرکت و تغییر سرعت خودرو را تنظیم می‌کند. امروز این قطعه به صورت دستی و برقی یا اتوماتیک بر روی خودروها به کار برده می‌شود.

لازم به ذکر است که خودروهایی که دارای کلاچ دستی هستند می‌توانند به وسیله یک فرد ماهر، تعویض شده و با یک کلاچ اتوماتیک جایگزبن گردند.


کلاچ اتوماتیک یا برقی چیست ؟

کلاچ اتوماتیک وظیفه همان کلاچ دستی را دارد با این تفاوت که دیگر در این نوع از کلاچ لازم نیست راننده با گرفتن کلاج و عوض کردن دنده سروکار داشته باشد.

بلکه این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد.به طور کلی استفاده از کلاچ برقی کار رانندگی کردن با خودرو را برای راننده آسان‌تر می‌کند.


نحوه عملکرد کلاچ اتوماتیک به چه صورت است ؟

دراین‌باره باید گفت که کلاچ اتوماتیک از ESU خودرو اطلاعات مربوط به دور موتور را دریافت می‌کند تا در هنگامی که دور موتور افزایش پیدا می‌کند خودرو به صورت اتوماتیک عمل نیم کلاچ را انجام دهد.

به طور کلی در این سیستم هوشمند کلاچ، هنگامی که دور موتور به بالاترین حد خود برای تعویض دنده رسید عمل نیم کلاچ به تمام کلاچ تبدیل می‌شود، تا در این صورت دنده به‌صورت دستی توسط راننده تعویض گردد.
لازم به ذکر است که این عمل به صورت برعکس یعنی با پایین آمدن دور موتور به صورت اتوماتیک نیز سبب رها شدن کلاچ خودرو می‌گردد.


سیستم کلاچ برقی در هنگام رانندگی در چه زمان‌هایی وارد عمل می‌شود ؟

سیستم کلاچ هوشمند، در هنگام بالا رفتن دور موتور، پایین آمدن دور موتور، هنگام گرفتن ترمز ناگهانی، هنگام بالا رفتن از شیب، عمل نیم کلاچ را برای تعویض معکوس دنده و نگه داشتن خودرو بدون خاموش شدن موتور را بطور اتوماتیک انجام می دهد.


تفاوت کلاچ اتوماتیک با گیربکس اتوماتیک چیست ؟

همانطور که متوجه شدید، کلاچ برقی یک دستگاه الکترومکانیکی می‌باشد که قابلیت نصب بر روی خودروها را داشته و سبب رانندگی راحت و آسان مخصوصاً در سربالایی‌ها می‌شود.
به‌ طورکلی می‌توان گفت که مکانیزم کلاچ اتوماتیک شبیه به گیربکس اتوماتیک است.

منتها تفاوت این دو در این است که در گیربکس اتوماتیک پس از آنکه خودرو حرکت کرد دیگر به کلاچ و ترمز نیازی نیست و تعویض و عوض کردن دنده کاملا به صورت اتوماتیک می باشند.

اما در سیستم کلاچ اتوماتیک تنها عمل کلاچ گیری به صورت اتوماتیک صورت می گیرد و تعویض دنده باید توسط خود راننده انجام بگیرد.


مزایای کلاچ برقی چیست ؟

۱- رانندگی آسان و راحت
کلاش برقی به‌ مراتب رانندگی کردن را آسان تر است از کلاچ دستی می‌کند. همین موضوع می‌تواند برای افراد معلول یک امتیاز ویژه در رانندگی به حساب برود.

۲- بالا رفتن راحت از سربالایی‌ها

۳- بیشتر شدن میزان راندمان و عملکرد سیستم کلاچ و دیسک به سبب کاهش پایین آمدن خطاهایی که توسط راننده هنگام کلاج گیری انجام می‌پذیرد

۴- کاهش میزان مصرف سوخت مخصوصاً در ترافیک‌ها

۵- راحت شدن رانندگی در مکان‌های شلوغ و پرتردد و ترافیک‌ها
رانندگی کردن در ترافیک و مکان شلوغ با کلاچ دستی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است
زیرا راننده مجبور است در مسافت‌های بسیار کوتاه مدام کلاچ را گرفته و دوباره رها کند که در این‌جا استفاده از یک سیستم هوشمند می‌تواند رانندگی را بسیار راحت تر کند.

۶- پیشگیری از خستگی در هنگام رانندگی

۷- بهره‌مند بودن از قیمتی ارزان‌تر نسبت به سیستم گیربکس معمولی

۸- کلاچ گیری هوشمند در مسیرهای پرتردد و نیم کلاچ در سربالایی‌ها

۹- قابلیت ارتقا به گیربکس اتوماتیک mit

10- مانع از بروز عوارض جسمانی برای افرادی که شغل آن‌ها رانندگی می باشد، مانند: کمردرد و زانودرد

۱۱- قابلیت تنظیم در موقعیت نیم کلاچ بدون تغییر در شتاب اولیه خودرو

۱۲- نصب سریع و آسان بر روی خودرو بدون نیاز به هزینه نگهداری

معایب کلاچ برقی چیست ؟

۱- ایجاد محدودیت برای راننده
هرچند که کلاچ اتوماتیک یا برقی کار رانندگی کردن را آسان‌تر می‌کند اما در کنار آن یکسری محدودیت ها نیز برای راننده به وجود می‌آورد.
در واقع راننده قادر نیست آزادانه دنده را تغییر دهد و شاید این کار برای بسیاری از راننده‌ها چندان جالب به نظر نیاید.

۲- ایجاد گرمای بیش از اندازه و خطرات آن

ایجاد گرمای بالا به دلیل عملکردی که دارد از دیگر معایب کلاچ برق می باشد. این عامل می‌تواند برای راننده مشکلاتی را به وجود بیاورد. به همین خاطر توصیه می‌شود صاحبان خودروهایی با کلاچ اتوماتیک در دوره‌های منظم جهت سرویس خودروی خود اقدام کنند.
۳- در صورت بروز مشکلات در سیستم برقی خودرو عملکرد کلاچ نیز دچار مشکل می‌گردد
همان‌طور که می‌دانید نحوه عملکرد کلاچ اتوماتیک به کمک برق است. پس وجود هرگونه مشکل در سیستم برق رسانی می تواند مشکلات و خطراتی را برای کلاچ گیری در هنگام رانندگی به وجود بیاورد.

مهمترین و پرکاربردترین قطعه کلاچ اتوماتیک چیست ؟
مانند همه قطعات دیگر این قطعه نیز از چندین بخش تشکیل شده‌ است که شستی روی دسته دنده کلاچ اتوماتیک، پرکاربرد ترین قسمت سیستم کلاچ اتوماتیک بشمار می رود، به طوری که راننده مدام به صورت مستقیم با آن سروکار دارد.

هزینه کلاچ هوشمند چگونه است ؟

هما‌طور که در اول مطالب نیز اشاره کرده‌ایم می‌توان بر روی خودروهایی که دارای کلاچ دستی هستنداز یک سیستم کلاچ هوشمند یا اتوماتیک استفاده کرد.

اما نکته‌ای حائز اهمیت در اینجا این است که بسیاری از راننده‌ها از هزینه نصب کلاچ برقی و همچنین قیمت آن اطلاع چندانی ندارند و حتی یکسری گمان دارند برای این منظور نیاز به هزینه گزافی است.
اما باید گفت که هزینه تعویض کلاچ دستی با هوشمند نه تنها زیاد بالا نیست بلکه با توجه به گرانی‌های حال حاضر بلکه بسیار مقرون به صرفه نیز می‌باشد.
به طور کلی هزینه نصب کلاچ برقی از ۱۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود تا به بالا که این قیمت بر اساس برند خودرو ها متفاوت بوده و بالطبع هرچه خودرو دارای قیمت گران‌تری باشد مبلغ بیشتری را می‌طلبد.

تغییر کلاچ دستی و جایگزین کردن کلاچ هوشمند به جای آن یک امتیاز ویژه برای افرادی است که دوست دارند یک خودروی اتوماتیک داشته باشند اما قادر به خرید خودروهای گران‌قیمت موجود در حال حاضر نیستند.

این افراد می‌توانند با صرف هزینه‌ای به مراتب بسیار کمتر از هزینه خرید یک خودروی اتوماتیک، کلاچ خودروی خود را تغییر داده و یک کلاچ برقی یا هوشمند بر روی خودروی خود قرار دهند


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *