پارک و کنترل خودرو در سرازیری



به تصور خیلی‌ها رانندگی کردن در مسیری ‌که حالت سرازیری دارد آسان‌تر از مسیرسربلندی است و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

اما در این‌ باره باید گفت که رانندگی کردن در سرازیری‌ها نه ‌تنها نیاز به دقت و توجه بالاتری نسبت به سربالایی دارد بلکه به مراتب مهارت بالاتری را نیز می‌طلبد مخصوصاً در جاده‌هایی که علاو ه‌بر سرازیری دارای مسیری پر پیچ ‌و خم و لغزنده نیز باشند.
به همین سبب ما سعی کرده‌ایم در این مقاله به بررسی روش صحیح پارک خودرو در سراشیبی بپردازیم.

جهت بالا بردن اطلاعات شخصیتان در این زمینه می توانید تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.


چگونه می‌توان دریک جاده سرازیری خودرو را کنترل و پارک کرد ؟


یکی از دغدغه‌های رانندگانی که خودرو خودرو در سراشیبی پارک می کنند حرکت نکردن خودرو در این مسیر است و به‌همین سبب است که اکثر رانندگان بعد از پارک خودروی خود در یک مسیر سراشیبی چندین بار برگشته و خودرو را چک کرده و آنگاه خود را رها کرده و می روند.

از اولین اصول برای پارک خودرو در سراشیبی کشیدن ترمز دستی می باشد باید حتماً ترمز دستی کاملاً به سمت بالا کشیده شود زیرا در غیر این ‌صورت ممکن است یک فاجعه به وجود بیاورد بیاید و برای آن که ترمز دستی در بالاترین وضعیت خود قرار بگیرد و با دقت بالا عمل کند لازم است که هنگام کشیدن آن حتماً و حتماً حلاچ تا ته نگه داشته شود.

درواقع کشیدن ترمز دستی از اولین اصول پارک خودرو در سراشیبی می باشد.

نکته دوم؛ در هنگام پارک خودرو استفاده کردن از دنده درست می باشد.

برای این منظور توصیه می‌شود جهت پیشگیری از حرکت خودرو در سراشیبی از دنده عقب استفاده گردد. البته نا گفته نماند؛ استفاده از دنده عقب، هنگام پارک در سراشیبی، بستگی به سلامت کلاچ خودرو دارد.

درواقع درصورتی می‌توان با استفاده از دنده عقب خودرو در سراشیبی پا رک کرد که دنده کلاچ خودرو سالم بوده و دارای هیچ‌گونه عیب و نقصی نباشد.


هنگام پارک خودرو در سراشیبی چرخ‌های جلوی خودرو باید به چه صورت قرار بگیرند ؟

هنگام پارک خودرو در سراشیبی لازم است که چرخ های جلو در صورتی که جاده دارای جدول باشد به سمت جدول کج گردد.
به دین صورت که چرخی که سمت جدول قرار دارد کاملاً مماس با آن باشد.

البته نباید فراموش کرد که تنظیم فشار باد لاستیک اتومبیل نیز در هنگام پارک خودرو در سراشیبی تاثیرگذار است.
مزایای این روش پارک کردن خودرو این است که اگر به هر دلیلی ترمز دستی در مسیر سراشیبی درست عمل نکند و خودرو بخواهد بر اثر نیروی جاذبه و یا فشار از پشت، حرکت کند به جدول گیر کرده و مانع از بروز خسارات و صدمه به دیگران می شود.


در هنگام رانندگی در سرازیری رانندگی کردن با چه دهنده توصیه می شود ؟

توصیه می شود در هنگام قرار گرفتن در یک جاده رو به سرازیری چه به صورت مستقیم و چه پر از پیچ و خم باشد.
رانندگی با دنده سنگین صورت بگیرد. هر چند بعضی از افراد به خاطر پایین آوردن مصرف سوخت ترجیح می‌دهند با دنده خلاص در جاده‌های سرازیر حرکت کنند.

اما باید گفت که اینکار به‌هیچ ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک بوده و ممکن است عواقب بسیار خطرناکی را در پی داشته باشد.

علت منع کردن رانندگی در سرازیری‌ها با دنده خلاص به این دلیل است که ممکن است حرکت با دنده با دنده خلاص سبب گرد، یک مرتبه حرکت خودرو سرعت گرفته و راننده دیگر قادر به کنترل آن نشود.


آیا رانندگی کردن با دنده خلاص در سرازیری ها بر سلامت اجزای قطعات خودرو تاثیرگذار است ؟

لازم به ذکر است که هنگام حرکت خودرو از سرازیری جاذبه گرانشی زمین به شتاب گرفتن خودرو کمک می‌کند و در این حالت ممکن است نیاز به گرفتن ناگهانی ترمز باشد.

همان‌طور که مستحضر هستید گرفتن ترمز ناگهانی سبب می شود فشاری بیش از حدس به لنت‌ها وارد آید و احتمال قفل شدن ترمز یا بریده شدن آن را تا حد زیادی بالا ببرد که این کار علاوه بر آسیب رساندن به خودرو موجبات عدم کنترل خودرو را نیز فراهم می کند به‌نحوی که جان سالم بدر بردن راننده در چنین شرایطی فقط نیاز به یک معجزه دارد.

پایین نگه داشتن پدال کلاچ در هنگام حرکت از جاده به سمت سرازیری چه تأثیری در کنترل خودرو دارد ؟

لازم به ذکر است که پایین نگه داشتن پدال کلاژ سبب می‌شود که راننده در این حالت قادر به گرفتن ترمز نباشند در واقع هنگامی که پدال کلاچ به سمت پایین نگه داشته می‌شود ترمز نمی‌تواند عملکرد صحیح خود را داشته باشد.

همین امر سبب می شود خودرو دچار تصادفات جبران‌ناپذیری گردد. پس توصیه می‌کند تا آخرین لحظه‌ای که در حالت سرازیری قرار دارید و خودرو را پارک و متوقف نکرده‌اید از گرفتن کلاچ خودداری گردد.

هنگام رانندگی طولانی مدت در یک مسیر رو به سرازیری چه راهکارهای توصیه می‌شود ؟

۱- چند دقیقه جهت خنک شدن لنت های خودرو خودرو خاموش گردد. این امر سبب می شود لنت های خودرو همان کارایی اولیه خود را بدست بیاورند زیرا داغ شدن آن‌ها منجر به کاهش کارایی مثبت انها می‌شود

۲- در تمام طول مدت رانندگی از مسیر سرازیری باید پا به صورت آماده جهت نگه داشتن ترمز در صورت لزوم نگه داشته شود.

۳- هرگز از دنده بیشتر از ۲ با ماشین سنگین مخصوصاً در مواقعی که بار دارد استفاده نگردد .

هنگام رانندگی با خودروی اتوماتیک در جاده سرازیری چه توصیه‌هایی می‌شود ؟

از آنجایی ‌که خودروهای دنده اتوماتیک دارای سیستم پیشرفته می باشند که این سیستم قادر است میزان سراشیبی و پیچ‌های جاده را تشخیص دهد؛ رانندگی کردن با این خودرو در مسیرهای سرازیری تا حد قابل‌توجهی راحت‌تر و ایمن‌تر از خودروهای دیگر می‌باشد.

در واقع سیستم خودروی دنده اتوماتیک در جاده‌های شیب‌دار و لغزنده کمک می‌کند تا راننده نتواند بیشتر از حد معمول شتاب بگیرد.
اما با این ‌حال توصیه می‌شود حتماً از سرعت مجاز استفاده گردد. سرعت مجاز با سیستم اتوماتیک در جاده سرازیری سرعت بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر می باشد.

دیگر این‌که توصیه می شود دنده را از حالت اتومات در مسیر سرازیر خارج گردد.


نکات ایمنی هنگام پارک خودرو در سراشیبی


۱- نباید هرگز در سراشیبی ها با سر خودرو به داخل پارک یا محلی که قرار است خودرو پاک شود رفت

۲- لازم است پس از پارک کامل، چرخ‌های جلوخودرو به سمت جدول کناری کج شده و متمایل گردند

۳- لازم است جلوی خودرو به سمت جدول مماس باشد

۴- حتماً باید ترمز دستی را با دست بالا نگه داشته و کلاج را بالا کشیده و از قفل شدن آن‌ها مطمئن شد

۵- پس از نگه داشتن کلاچ، خودرو باید به‌صورت دنده عقب گذاشته شود

۶- جهت اطمینان بالا،می‌توان از یک تکه آجر یا چیزی شبیه به آب در جلوی چرخ های خودرو برای پیشگیری از حرکت احتمالی آن استفاده کرد.

چه تفاوتی بین پارک خودرو اتوماتیک و خودروی دنده دستی در پارک سرا شیبی وجود دارد ؟

ازآنجایی‌که خودروهای اتوماتیک دارای سیستم پیشرفته‌تری هستند. پارک کردن در سراشیبی برای این نوع از خودروها به مراتب بسیار راحت‌تر از خودروهایی با سیستم سنتی‌تر است.

درواقع در خودروهای اتوماتیک با کشیدن ترمز دستی و قرار دادن گیربکس در حالت p کار پارک کردن تمام می‌شود و این اطمینان به دست می‌آید که دیگر در این حالت خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.

اما در خودروهای دستی همان‌طور که در مطالب بالا اشاره کردیم برای پارک خودرو در سراشیبی نیاز به‌دقت و مهارت بیشتری است و حتماً باید از ترمز دستی برای پاک کردن استفاده گردد و همچنین در سیستم ترمز دستی برعکس سیستم اتوماتیک قطعه دیگر خودرو یعنی کلاچ نیز باید به صورت کاملاً رها شده باشد.

درواقع با اینکار کنترل تمام وزن خود را بر عهده ترمز دستی گذاشته می‌شود و فشار اضافه بر دیگر قطعات خودرو وارد نخواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *