بنزین مناسب جک


همان‌طور که می‌دانید استفاده از سوخت مناسب تاثیر بسیار زیادی بر طول عمر قطعات خودرو، مخصوصاً موتور آن خواهد گذاشت.
از این ‌رو دغدغه اصلی دارندگان انواع و اقسام خودروها انتخاب سوخت مناسب و سازگار با سیستم سوخت خودرو می باشد.

از آنجایی که کیفیت سوخت موجود در کشور ما ازلحاظ عدد اکتان نسبت به عدد اکتان و کیفیت سوخت جهانی در حد پایینی قرار دارد، سبب شده ‌است که دغدغه اصلی بسیاری از رانندگان مخصوصاً آن‌هایی که سلامت خودرو برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است انتخاب سوخت مناسب باشد.

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی سوخت مناسب برای خودرو پرواخته و عوارض استفاده از سوخت نامرغوب با مکمل‌های غیر استاندارد و نامرغوب را برای شما بازگو کنیم.


برای خودرو جک از چه نوع بنزینی باید استفاده گردد ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ در حال حاضر در کشور ما دو نوع بنزین وجود دارد.
بنزین معمولی و بنزین سوپر که بنزین سوپر، به خاطر داشتن عدد اکتان بالاتر از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد و از همین ‌رو توصیه می‌گردد که برای خودرو جک حتماً از بنزین بدون سرب با اکتان ۹۳ یا بالاتر استفاده شود.
این عدد اکتان برای خودرو جک از طرف شرکت کرمان موتور تایید شده است. پس توصیه می‌گردد حتی‌المقدور از این بنزین استفاده شده و انتخاب بنزینی با عدد اکتان پایینتر را هرگز جایگزین بنزین استاندارد معرفی شده از طرف شرکت این خودرو قرار نداد.

در صورت استفاده از بنزین با عدد اکتان پایینتر باید چگونه عمل کرد ؟

از آنجایی‌که استفاده از بنزین با عدد اکتان پایین‌تر از ۹۳ احتمال آسیب‌دیدگی موتور خودرو بسیار بالا می رود لازم است حتی‌الامکان از مصرف بنزین با عدد اکتان پایین‌تر اجتناب گردد.
اما اگر بنا به شرایطی و در صورت در دسترس نبودن بنزین با عدد اکتان ۹۳ و یا بالاتر باید جهت جلوگیری از آسیب دیدن موتور خودرو، یکسری نکات را مد نظر قرار داد که عبارت‌اند از:
۱- اگر در شرایط خاص که فقط بنزین با اکتان پایین‌تر در دسترس است لازم است که با دور موتور متوسط و بار کم رانندگی صورت بگیرد.
۲- همچنین باید از باز بودن کامل دریچه گاز هنگام‌ رانندگی با دور موتور بار زیاد خودداری شود.

استفاده از بنزین با عدد اکتان بالاتر چه تأثیری بر موتور خودرو جک می‌گذارد ؟

لازم به ذکر است که استفاده از بنزین با عدد اکتان بالاتر برای این مدل خودرو بلامانع است. اما ناگفته نماند که با این ‌وجود بنزین با اکتان بالاتر در مصرف سوخت و قدرت خروجی موتور مزیت خاصی هم ایجاد نمی‌کند. ولی آسیب و ضربه‌ای هم به موتور خودرو نمی‌زند.

البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که باید؛ در این خودرو فقط از بنزین بدون سرب استفاده کرد. حتی اگر یک بار این خودرو با بنزین سرب دار روشن شود.
سرب موجود در ترکیبات بنزین، استفاده شده به شدت به خودرو آسیب خواهد رساند و شما را تا حد زیادی به خرج می‌اندازد.


استفاده از بنزین نامرغوب چه عوارضی برای خودرو جک دارد ؟

۱- استفاده از بنزین نامرغوب در این خودرو منجر به خرابی سیستم اگزوز و همچنین موتور خودرو خواهد شد

۲- همچنین اگر سرب درون بنزین از حد مجاز تجاوز کند راندمان تصفیه ها کانوتور کاتالیستی را پائین آورده و حجم گاز آلاینده اگزوز را بشدت افزایش می دهد.

۳- بنزین با درصد منگنز بالا نیز منجر به رسوب در کاتالیزور شده و به آن آسیب می‌رساند.

۴- اگر سولفور موجود در بنزین از حد مجاز تجاوز کند راندمان تبدیل کانوتور کاتالیستی را پائین آورده پس از آن احتراق مایه اسیدی تولید کرده و خود خوردگی سیستم اگزوز را سریع می‌کند.
بنابراین به دارندگان خودرو جک توصیه می‌گردد برای سوخت‌گیری خودرو خود از سوخت و بنزین استاندارد با عدد اکتان ۹۳ استفاده شود.

مکمل بنزین خودرو جک باید به چه صورت انتخاب شود ؟

ازآنجایی‌که کیفیت بنزین و مکمل آن در کارکرد کلی خودرو جک تاثیر بسیار زیادی گذاشته و هم چنین کارکرد و طول عمر مفید موتور و خودرو را افزایش می دهد باید دقت شود که فقط از مکمل هایی استفاده شود که مورد تأیید شرکت تولیدی این خودرو یعنی شرکت کرمان موتور باشد.

مراحل سوخت گیری خودرو جک به چه صورت باید انجام بگیرد ؟

ابتدا باید درب مخزن سوخت که در انتهای سمت چپ بدنه خودرو قرار گرفته است باز شود. البته باید دقت شود که برای سوخت‌گیری این قسمت از خودرو به دستگاه سوخت رسان پمپ بنزین نزدیک باشد.

سپس دستگیره بازکن درب بیرونی مخزن سوخت در قسمت زیرین صندلی راننده را کشیده و درب بیرونی مخزن سوخت را باز کرده آنگاه درپوش پیچی دریچه مخزن سوخت را بر خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده تا بازگردد.
باید سعی شود مخزن سوخت بیش از حد پر نگردد. زیرا در صورت تغییرات دمایی خودرو باید فضای کافی برای انبساط سوخت را داشته باشد.
آنگاه درپوش پیچی را در محل خود قرارداده و در جهت عقربه ساعت پیچانده شود به نحوی که صدای بسته شدن آن شنیده گردد.
سپس در بیرونی مخزن سوخت را بسته و فشار داده و از بسته شدن آن باید اطمینان حاصل گردد.

اگر هنگام سوخت گیری سهواً سوخت سرریز کند چه باید کرد ؟

اگر در هنگام سوخت‌گیری بنزین به اطراف باک سرریز کند بهتر است هرچه سریع‌تر جهت پاک کردن آن اقدام گردد.
زیرا در این در غیر این ‌صورت به رنگ خودرو آسیب خواهد رساند.
لازم به ذکر است که در این خودرو نباید هرگز اجازه خالی شدن مخزن سوخت را داد زیرا این امر سبب می‌شود تا کاتونور کاتالیست بیش از حد داغ شده و آسیب ببیند.


هنگام سوخت گیری خودرو جک چه نکات ایمنی باید رعایت گردد ؟

همان‌طور که مستحضر هستید؛ بنزین دارای قابلیت اشتعال و انفجار بسیار بالایی می باشد. پس لازم است از افروختن آتش در هنگام فرآیند سوخت‌گیری جداً اجتناب گردد.
همچنین لازم است هنگامی‌که سوخت‌گیری انجام می گیرد موتور خاموش گردد و منابع گرما جرقه و شعله را از خودرو دور گردد.
همچنین بهتر است سوخت‌گیری در محیطی باز انجام گیرد.

عدد اکتان بنزین چیست و چه تاثیری بر موتور خودرو دارد ؟

بنزین دارای درجه کیفی می باشد و اصطلاحاً به سنجش کیفیت بنزین درجه اکتان گفته می شود. از این رو جهت پیشگیری از استهلاک موتور هر خودرو توصیه می‌گردد از بنزین با عدد اکتان مناسب موتور آن استفاده گردد.
معمولاً عدد اکتان مشخص‌کننده میزان مقاومت بنزین در برابر ضربه می باشد. هر چه قدر این عدد بالاتر باشد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد از این‌رو سوخت خوب و مناسب خودرو نه‌تنها باعث افزایش طول عمر موتور خودرومی‌شود بلکه در عملکرد آن نیز تاثیر خوبی دارد.
جالب است بدانید که در کشورهای مختلف کیفیت بنزین متفاوت است به نحوی بنزین‌های قاره اروپا دارای اکتان بالاتر و درنتیجه کیفیت بهتری نسبت به کشورهای آمریکایی است.


میزان مصرف بنزین خودرو جک به چه صورت می باشد ؟

خودرو جک دارای باکی به اندازه ۵۵ لیتر و خوش اشتهایی می‌باشد که میزان مصرف سوخت بسیار بالایی دارد.
به نحوی که داد تمام دارندگان این مدل خودرو را درآورده هست. مخصوصا حالا که قیمت بنزین تا حدود زیادی در کشور ما بالا رفته است.
حتی می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین معایب این خودرو شاسی بلند مصرف بالای آن می‌باشد.
البته لازم به ذکر است مصرف نسخه اتوماتیک نسبت به دستی آن کمتر هست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *