جعبه ابزار خودرو



جعبه ابزار خودرو شامل مجموعه‌ای از ابزار و لوازم مورد نیاز در هر خودرو می‌باشد، که لازم هست همیشه در داخل وسایل خودرو قرار گیرند.

یکی از مواردی که بیش از هرچیزی نیاز به جعبه ابزار خودرو حس می‌گردد، پنچر شدن لاستیک خودرو هنگام رانندگی است. این اتفاق برای کسانی که دارای خودرو هستند شاید بارها پیش آمده باشد.

در همچنین مواردی اگر دارای یک جعبه ابزار خودرو مجهز باشید به راحتی می‌توانید بر مشگل پیش آمده فائق شوید. اما در غیر این صورت دچار درد سر خواهید شد. بدترین شرایط هنگامی رخ می دهد که در مسیری پرت دچار این مشگل شوید.

برای گرفتار نشدن در موارد اینچنینی توصیه می‌کنیم؛ ابزار ضروری جعبه ابزار خودرو راشناخته، و همیشه آنها را در داخل جعبه ابزار قرار دهید.
در این مقاله هدف ما معرفی ابزارهای مهم موجود در جعبه ابزار خودرو می‌باشد. شما می‌توانید با مطالعه این مقاله ابزار مورد نیاز و کاربرد آنها را بهتر بشناسید.

جعبه ابزار خود را چیست و شامل چه ابزاری می‌باشد ؟

جعبه ابزار خودرو همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ جعبه‌ای است که حاوی ابزار لازم و ضروری برای خودرو می باشد. ابزار و لوازم موجود در جعبه ابزار خودرو عبارت‌اند از: ابزار و لوازم تعویض پنچرگیری لاستیک و دیگر ابزار خودرو.

ابزار و لوازم تعویض پنچرگیری لاستیک خودرو خود عبارت‌اند از: جک، آچار چرخ نیلگون، میله تی شکل، سوزن تی شکل و انبردست.

سایر ابزار موجود در جعبه ابزار خودرو عبارت‌اند از: کابل باطری، پیچ گوشتی ۲ سو و چهارسو، دستکش لایتکس، بست پلاستیکی، دفترچه راهنمای خودرو، آچار فرانسه، آچار گیربکس و متعلقات مربوط به آن.


بررسی کاربردهای ابزار پنچر گیری موجود در جعبه ابزار خودرو

جک خودرو چیست و دارای چند نوع است ؟

همان‌طور که اشاره کردیم جک خودرو یکی از ابزار موجود در جعبه ابزار خودرو می باشد که به گروه؛ جک دنده ای و جک هیدرولیک تقسیم می‌گردد.
جک یک ابزار مکانیکی هست که جهت بلند کردن اجسام سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع وظیفه اصلی جک‌ها بلند کردن خودرو به منظور پنچرگیری خودرو می باشد.

آچار چرخه نیلگون چیست چه کار بردی دارد ؟

لازم به ذکر است در مواقعی که مشکل پنچری لاستیک خودرو به وجود می‌آید علاوه بر جک و لاستیک زاپاس ابزار دیگری نیز لازم هست تا بتوان براحتی چرخ را باز و تعویض کرد.
درواقع آچار چرخ که به شکل ال باشد دارای می‌باشد، متشکل از ۴پره بوده و استفاده کردن از آن بسیار آسان است.
این آچار ممکن است دارای ۴ یا ۳ یا ۲ سر باشد.
مزیت مهم این آچار سهولت کار با آن در هنگام باز کردن مهره‌ها جهت تعویض لاستیک خودرو است در آچ آر ۴ سر، ۳ سر شامل سری بوکس ۶ گوش با سایزهای ۱۸ ،۱۹ و ۲۱ میلی‌متر و ۱ سر برای آچار بکس با درایو ۱٫۲ اینچ ساخته شده در واقع ا چار س ۴ سر بخاطر تحمل بار زیاد دارای قابلیت‌های زیادی است.

میله تیشه میله تی شکل موجود در جعبه ابزار خودرو چه کاربردی دارد ؟

معمولاً این میل برای پیدا کردن سوراخ پنچری و همچنین بیرون کشیدن عامل پنچری به کار می‌رود. با این وسیله می توان نخ پنجره‌ای را بدون دردسر در سوراخ لاستیک فرو کرده و عامل پنچری را به راحتی بیرون کشید.

سوزن تی شکل موجود در جعبه ابزار خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟

این وسیله نیز مانند میله شکل جهت کمک، برای یافتن عامل پنجری بکار می‌رود.

انبردست و سیم چین چیست و دارای چه کاربردی هستند ؟

انبردست و سیم چین از ابزارهای موجود در جعبه ابزار خودرو هستند،که برای رفع مشکلات برقی خودرو مانند نصب ضبط ماشین، اسپیکر،ها و سیم‌کشی چراغ‌های جلو خودرو به کار می‌روند و در اندازه‌های مختلف وجود دارند.

همچنین انبردست یکی از لوازم ضروری در هنگام پنجرگیری خودرو است که به راننده کمک می‌کند تا راحتر برای تعویض لاستیک خودرو عمل کنید.


سایر ابزار و لوازم موجود در جعبه ابزار خودرو


آچار گیربکس چیست ؟

آچار گیربکس ها یکی دیگر از ابزار ضروری موجود در جعبه ابزار است، که به منظور باز و بستن پیچ چرخ اتومبیل و کامیون ها طراحی شده‌اند.
آچارهای گیر بکس دارای انواع و اقسامی هستند که عبارت‌اند از آچار گیربکس هایی با سر سرثابت و آچار گیربکس هایی با سری قابل تعویض



در بین ابزار موجود در جعبه ابزار خودرو کاربردی‌ترین وسیله کدام است؟

 

معمولاً مجموعه‌ای آچارها در جعبه ابزار کاربردی‌ترین وسیله بشمار می روند. آچارهای کانیکی شامل اندازه های استاندارد می باشند. همچنین به غیر از آچار‌های استاندارد سوکت ها هم نیست در جعبه ابزار وجود دارند که دارای اندازه‌های متفاوت بوده و مخصوصاً کار خودشان هستند.

چراغ ورک لایت چیست ؟

 

چراغ ورک لایت ابزاری است که در برخی از جعبه ابزارهای پیشرفته وجود دارد و اغلب در فصل زمستان مواقعی که به علت سردی هوا چراغ‌های خودرو روشن نمی‌شود. می‌توان از این وسیله برای رفع مشکل خودرو در هوای تاریک استفاده کرد.


چکش کام پوزید شکن چیست ؟

چکش کامپوزید شکن یکی از ابزارهای مورد نیاز در هر خودرو می باشد که برای باز کردن و بیرون کشیدن پیچ‌هایی که گیر کرده تنها گزینه کاربردی است.
همچنین این چکش به منظور این‌که به سطوح فلزی پیچ‌ها آسیب نرساند سطح آن پوشیده از پولی است.


پیش گوشتی چیست ؟

پیش کشتی‌ها یکی از لوازم بسیار پرکاربرد در منازل و گاراژهای تعمیر خودرو هستند. همچنین ست پیش کشتی‌ها از جمله موارد پایه موجود در جعبه ابزار خودرو هستند. پیچ گوشتی‌ها از یک مجموعه کامل تهیه شده‌اند.

لازم به ذکر است که در بین مجموعه پیش کشتی‌ها باید حتماً پیچ‌گوشتی چاک‌دار هم وجود داشته باشد زیرا این نوع پیچ گوشتی برعکس اندازه کوچکی که دارد بسیار کاربردی است.


آچار فرانسه چیست ؟

آچار فرانسه یکی از باارزش‌ترین ابزار موجود در جعبه ابزار خودرو است. این وسیله همیشه در موارد ضروری بیشترین کاربرد را دارا است.

آچار گشتاور یا ترک چه کاربردی دارد ؟

مجموع آچار گشتاور یا ترک، یکی از ابزار پایه موجود در جعبه ابزار خودرو می‌باشند که جهت تنظیم مهره‌ها با نیروی پیچش مناسب به کار می‌روند.
استفاده از این نوع وسیله احتیاج به تجربه و مهارت خاصی دارد.
باید دقت شود، هنگامی‌که با این وسیله برای سفت کردن پیچ ها اقدام میگردد از پیچاندن پیش از حد آن‌ها امتناع کرد زیرا ممکن است منجر به بریدن سر پیچ‌ها شود.

البته نباید هیچ‌وقت برای باز کردن پیچ چرخ‌ها از آچار گشتاور استفاده شود زیرا اینکار موجب صدمه وارد کردن به آچار خواهد شد.


مولتی متر چیست و چه کاربردی دارد ؟

مولتی متر هم یکی از ابزارهای موجود در جعبه ابزار خودرو است که برای بررسی اندازه ولتاژ سیم‌های موجود در خودرو به کار می‌رود.
این وسیله دارای یک صفحه نمایش بزرگ بوده و دارای ۲ نوع دیجیتالی و ساده می باشد که به منظور بررسی این‌که آیا سیمی دارای برق هست یا نه، و اگر دارای برق است ولتاژ آن چه قدر است مورداستفاده قرار می‌گیرد.


آچار ضربه ای چه کاربردی دارد ؟

آچار ضربه‌ای از لوازم پرکاربرد داخل جعبه ابزار هست که برای باز و بسته کردن پیچ ها و مهره‌ها جهت بالا بردن سرعت کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *