تشخیص رنگ خودرو


همانطور که می‌دانید، بازار خرید و فروش خودرو دست دوم، خیلی داغتر از بازار خرید و فروش خودروهای نو می‌باشد.
و همین امر سبب گشته است دلال‌های سودجو و فرصت طلب وارد حوزه خرید و فروش خودروهای دست دوم شده و با بی عیب و نقص جلوه دادن خودروهای آسیب دیده از این بازار سودهای کلان به جیب بزنند.
بی شک همه ما می‌دانیم که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت خودرو، رنگ بدنه آن است، رنگ خوردگی، هر چند ناچیز خودرو سبب پایین آمدن قیمت خودرو نسبت به قیمت اصلی آن خواهد شد.

اگر دوست دارید در رابطه با این موضوع اطلاعات کافی کسب کنید، مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه کرده، تا علاوه بر کسب اطلاعات جامع در مورد تشخیص رنگ خوردگی خودرو، هنگام خرید ماشین با تکیه بر اطلاعات خود از گزند دلال‌های سودجو در امان باشید.

ضرورت تشخیص رنگ خودرو چیست ؟

همانطور که متوجه شدید؛ ضرورت تشخیص رنگ خودرو بیشتر مواقعی مورد توجه قرار می‌گیرد که قرار است خودروی دست دوم مورد معامله قرار بگیرد.

به‌هرحال خودرویی که کارکرده باشد طبیعی است که در برخی از نقاط بدنه آن خط و خش‌هایی به چشم بیاید.

همانطور که مستحضر هستید: وجود هرگونه خط و خش و رنگ خوردگی در بدنه خودرو به‌صورت مستقیم بر قیمت تمام‌شده آن تاثیر خواهد گذاشت به همین دلیل است که خریداران خودروهای دست دوم باید مناسب‌ترین راهکارها را بکار ببرند تا دچار زیان و ضرر نگردند.

البته بعضی از فروشندگان دارای وجدان بوده و وجود هرگونه ایراد مانند رنگ خوردگی بدنه خودرو را به خریدار می گوید اما خب این موارد استثنا هستند پس بهتر است هنگام خرید خودروی دست‌دوم برروی این نکته به قدر کافی توجه داشت.

با چه روش هایی می‌توان رنگ خوردگی خودرو را تشخیص داد ؟

معمولا برای پی بردن به رنگ خوردن بدنه خودرو روش‌های توصیه می‌شود که عبارتند از: دست کشیدن روی بدنه خودرو، بررسی چشمی، استفاده از آهن‌ربا، استفاده از ابزارهای کارشناسی، استفاده از کارنامه خودرو.


برای تشخیص رنگ شدن بدنه خودرو با چشم چه قسمت‌هایی از خودرو را باید بررسی کرد ؟


برای این منظور توصیه می شود؛ گلگیرها، سپر، میانه،گوشه کابوت، لبه جلویی شیشه جلو، ستون‌های کابین، لبه درها و جلوی پنجره ماشین به‌دقت بررسی گردد زیرا این قسمت‌ها می‌تواند آثاری از علائم رنگ خوردن خودرو را در خود حفظ کنند.

توصیه می‌شود علاوه بر مشاهده با چشم قسمت‌های نام‌برده را با نوک انگشت نیز حس گردد. معمولاً خودرویی که رنگ خوردگی داشته باشد دارای سطحی خشن‌تر از رنگ اصلی و فابریک خودرو می باشند.

رنگ شدن بدنه خودرو را چگونه می توان با نگاه کردن تشخیص داد ؟

۱- با استفاده کردن از چراغ قوه

در این روش، هنگامی که نور چراغ قوه بر بدنه خودرو می‌تابند بدنه خودرو ریزبینانه تر قابل دید می‌شود زیرا با چراغ‌قوه راحت‌تر می شود نقاط کدر و یا رنگ شده را مشاهده کرد.
توصیه می‌شود در خودرو های رنگ‌های روشن چراغ چراغ‌قوه را با زاویه ۱۶۰ درجه در سطح ماشین تاباند زیرا در این صورت رنگ خوردگی راحت‌تر قابل تشخیص است.
لازم به ذکر است که در مقابل انعکاس نور مشاهده هر نوع پستی و بلندی در سطح خودرو نشان‌دهنده رنگ خوردن وسیله نقلیه می‌باشد.

۲- با استفاده از عکس گرفتن

برای این منظور باید، با یک دوربین با کیفیت از فاصله سه متری از خودرو عکس گرفت. در درون عکس‌ها معمولاً رنگ قسمت‌های رنگ خورد با قسمت‌هایی که رنگ نخورده است.


۳- با استفاده از اصطلاح پوست پرتغالی

این روش بیشتر مواقعی خود را نمایان می‌کند که یک نقاش غیرماهر اقدام به رنگ کردن بدنه خودرو کرده باشد و یا در هنگام رنگ کردن خودرو گردوغباری روی رنگ نشسته باشد و رنگ سطح خودرو آن هماهنگی کارخانه را نداشته و ظاهری نقطه نقطه یا پوست پرتقالی به خود می‌گیرد.


۴- پریدگی پوسته شدن رنگ خودرو

رنگ اصلی و فابریک خودرو به سادگی حالت پریدگی و پوسته شدن نمی‌گیرد. اگر چنین حالتی بر روی خودروی بدنه خودرو مشاهده شود نشان از رنگ خوردگی ماشین است.


۵- بودن اثر سمباده در بدنه خودر

وقتی خودرویی در معرض رنگ خوردگی قرار گرفته باشد صافکار از یک سنباده برای یکدست کردن بدنه خودرو استفاده می‌کند که اثر این سنباده بر روی لبه‌های گلگیر ها خواهد ماند که با توجه به این نکته نیز می‌توان رنگ خورده‌گی بدنه را فهمید.


۶- بررسی درب‌ها، صندوق و لبه‌های کابوت

این روش یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص رنگ شدن خود به وسیله چشم است زیرا با کمی توجه به لبه درب و کابوت می توان رنگ شدگی را تشخیص داد.

همان‌طور که می‌دانید درب‌های فابریک و رنگ نخورده کارخانه‌ای دارای بومی خاص هستند که هر قسمت از خودرو تعمیر شده باشد و یا رنگ خورده باشد این موم کنده شده و از بین می‌رود.

۷- وجود کیلر پاشیده شده بر سطح خودرو

این مرحله به تمرکز بیشتری نیاز دارد معمولاً از کیلر برای به وجود آوردن سطحی صیقل در بدنه خودرو استفاده می‌گردد. کیلر کارخانه‌ای در یک نظم مشخصی است اما کیلر رنگ شده چنین نظمی را ندارد.

۸- بررسی کردن گلگیر خودرو

معمولاً در خودروهای رنگ خورده پیچ های گلگیر دچار آچار خوردگی می‌شوند. پس اگر هیچ‌گونه آچار خوردگی در پیچ‌های بدنه خودرو وجود نداشته باشد خودرو بدون رنگ است و برعکس.


۹- بررسی درب‌ها و گلگیرها و سیم‌هایی که از این قطعات می‌گذرد

در خودرویی که بدنه آن رنگ خورده است روی سیم‌ها اثر پاشیدگی رنگ وجود خواهد داشت.

۱۰- توجه کردن به لبه های زیرین دستگیره خودرو

لبه های زیرین دستگیره خودرو یکی از نقاطی است که برای تشخیص رنگ خوردن خودرو می‌تواند اطلاعات مفیدی را به خریدار عرضه دهد. وجود نشانه‌هایی مانند پاشش رنگ،کدری یا اثر بتونه در روی این قسمت‌ها نشان از رنگ خوردگی خودرو دارد.

چگونه می‌توان با دست کشیدن بر روی بدنه خودرو، متوجه رنگ خوردگی آن شد ؟

این روش به نحوی است که اگر با دست کشیدن بر روی سطح خودرو برآمدگی‌ها و یا ناهمواری‌هایی را زیر کف دست بر روی بدنه خودرو حس کرد، باید به رنگ خوردن آن بیشتر یقین داشت.

آهن‌ربا برای نشان دادن رنگ خوردگی خودرو چگونه عمل می‌کند؟

برای این کار باید ۱ آهن‌ربای ضعیف انتخاب کرد.
معمولاً رنگ فابریک خودرو دارای ضخامت رنگ کمتری هست و درنتیجه قدرت جذب آهن‌ربا در خودروی رنگ نخورده بیشتر است. پس هرگاه که قسمت‌هایی از بدنه خودرو قدرت جذب آهنروبای کمتری نسبت به سایر نقاط بدنه داسته باشد اون قسمت رنگ خورده است.

منظور از کارشناسی رنگ خودرو چیست ؟


در این صورت برای پی بردن به رنگ خوردگی خودرو از کارشناسان خبره و ابزارهای دقیق و استاندارد استفاده می‌گردد.
در این روش امکان خطا در تشخیص رنگ خورده گی بدنه خودرو به صفر خواهد رسید.


آیا دستگاه وجود دارد تا به وسیله آن بتوان به رنگ خوردگی خودرو پی برد؟

در حال حاضر دستگاهی وجود دارد که با وسیله آن خیلی راحت و بدون احتمال خطا و اشتباه می‌توان به طور قطع و یقین به رنگ خوردگی خودرو پی برد معمولاً این دستگاه به نام دستگاه تست رنگ یا ضخامت سنج دیجیتال معروف است.
این دستگاه به نحوی عمل می‌کند که با قرار دادن آن بر بدنه خودرو اندازه دقیق رنگ بدنه خودرو نشان داده می‌شود. یک کارشناس حرفه‌ای با مشاهده نوشته روی دستگاه می تواند براحتی به فابریک یا رنگ خوردگی ماشین پی ببرد.


هزینه کارشناسی رنگ خودرو چگونه محاسبه می‌گردد ؟

همان‌طور که متوجه شدید؛ برای تشخیص قطعی رنگ خودرو می توان از ابزارهای کارشناسی استفاده کرد. معمولاً میزان هزینه لازم براساس شرایط بازار و نوع برند خودرو محاسبه می‌گردد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *