سنسور ایربگ


همان‌طور که می‌دانید امروزه حوادث رانندگی یکی از عواملی است که بیشترین آمار مرگ‌ومیر در سطح دنیا را به خود اختصاص داده است از همین رو دانشمندان و پژوهشگران همواره به دنبال اضافه کردن قابلیت‌هایی به وسایل نقلیه می باشند تا از این طریق بتوانند آمار مرگ‌ومیرها به علت تصادف را تا تا جایی‌که امکان دارد کاهش دهند.

برهمین اساس برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ در کشور آلمان و آمریکا قطعه‌ای به نام سنسور ایربگ به وسایل نقلیه افزوده شد که به‌مرور زمان این قطعه پیشرفت کرده به حدی که درحال حاضر در بعضی از خودروها دارای امکانات بسیار بالا و قابل‌توجهی می‌باشد.
ما مطالب این مقاله را به موضوع اختصاص داده‌‌ و قصد داریم به معرفی و بررسی این قطعه در خودرو بپردازیم.


سنسور آیبک چیست ؟

سنسور آیربک جزو یکی از امکانات مدرن موجود در خودروها است که کاربرد آن در زمان بروز سانحه تصادف می باشد به شکلی که وقتی تصادفی رخ می دهد سنسور آیبک پر از باد شده و مانع از برخورد شدید سرنشین با بدنه خودرو می‌گردد و در نتیجه سبب می‌شود که بعلت سانحه تصادف سرنشین دچار صدمه نشود.

نحوه کارکرد سنسور آیربک به چه صورت است ؟

لازم به ذکر است که سنسور آیربک تشکیل شده از یک کیسه پلیمری نازک است که به‌ صورت تا خورده و فشرده شده در محفظه مختص به خود نگهداری می گردد برای جلوگیری از چسبندگی لایه‌های سنسور آیربک پودری متشکل از نشاسته ذرت و نوعی گچ فرانسوی به نام پودر تالک سفیدرنگ به منظور روان کننده و استفاده می‌شود.

البته ناگفته نماند در نمونه‌های اولیه سنسور ایربگ به جای این پودر از هوای فشرده شده استفاده می‌شد که به علت طولانی بودن باز شدن کیسه دارای عملکرد ضعیفی بود به همین سبب در طراحی‌های نوین مواد تشکیل‌دهنده لایه‌های درونی آن تغییر کرد.

در حال حاضر پژوهشگران موفق شده‌اند توسط یک واکنش شیمیایی سرعت باز شدن کیسه هوا یا همان سنسور آیربگ را بطور چشمگیری افزایش دهند.

این واکنش‌های شیمیایی معمولاً توسط سدیم آزید، نیترات پتاسیم و دی‌اکسید سیلیکون که برای تولید گاز اکسیژن در سوخت جامد توسط یک چاشنی عمل می کند قادرند در صدم ثانیه به صورت کامل باز و منبسط گردند.


توسعه و پیشرفت سنسور ایربگ در بازار جهانی تحت چه شرایطی صورت می‌گیرد ؟

همان‌طور که گفتیم تکنولوژی سنسور آیربک با هدف توسعه وسایل نقلیه برای بالا بردن سیستم‌های ایمنی خودرو صورت می‌گیرد.
اما باید این پیشرفت و توسعه تحت نظر و نظارت مقررات و سازمان‌های ایمنی، مانند قوانین و مقررات سازمان ملی تصادفات اروپا باشد.

همانطور که متوجه شدید سنسور آیربک، ابتدا باید در این سازمان ها تست و تایید شده و آنگاه در صنعت خودروسازی بر روی خودروها قرار گیرد.

به همین دلیل تولیدکنندگان خودرو مجبوراند برای بالابردن سیستم ایمنی تولیدی‌های خود، تلاش کنند امتیاز خود را در تست‌های تصادف به دست بیاورند.

باید توجه داشت که رتبه‌بندی درباره تصادف خودروها به طور دقیق کاری بسیار دشوار است چون که تصادفات بسیار مختلف و حتی گاهی اوقات حالت غیرممکن دارند و برهمین اساس سنسور ایربگ باید طوری طراحی و تولید گردد که برای تمامی مدل‌های تصادف کارا باشد.


آینده آیربک هات چگونه پیش‌بینی می‌شود ؟

همان‌طور که مستحضر هستید آیربک‌ها موفق شده‌اند سیستم ایمنی خودرو را بالا برده و در طول سالیانی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند جان بسیاری از انسان‌ها را نجات داد داده‌اند.

اما لازم به ذکر است که این سیستم هنوز هم جای پیشرفت و تکامل را دارد و کارشناسان و مهندسین هنوز هم برای بالا بردن قابلیت‌های این قطعه تلاش زیادی به خرج می‌دهند.


روشن شدن چراغ سانسور ایربگ به چه معناست ؟

می توان گفت که چراغ‌های ایربک خودرو از قسمت های مهم سیستم سنسور آیربک خودرو به شمار می‌رود که در صورت وجود خطا یا ایراد در این سیستم وظیفه دارد به راننده خودرو هشدار دهد.

درواقع این هشدار شامل علائم خرابی در سیستم ایربگ و یا سنسورهای ایربگ می باشد.

به طور کلی روش کار سیستم‌ چراغ آیربک به طوری است که در زمان روشن کردن خودرو این چراغ به صورت خودکار ۵ ثانیه روشن می‌ماند و باید بعد از ۵ ثانیه خود‌به‌خود خاموش شود اما اگر بعد از ۵ ثانیه این اتفاق نیفتد و چراغ خاموش نگردد نشان می‌دهد اخلال و خرابی در عملکرد ایربگ وجود دارد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که روشن ماندن چراغ‌ ایربک به این معنی است که در موقع بروز تصادف،کیسه‌های هوا فاقد کارایی می باشند.

روشن ماندن چراغ سیستم ایربگ خودرو به چه دلایلی اتفاق می‌افتد ؟


همان‌طور که متوجه شدید روشن ماندن چراغ ایربک به علت وجود اخلال در عملکرد این سیستم در مواقع تصادف است حال این اختلالات بنا به دلایلی رخ می دهد که این دلایل عبارت‌اند از:

۱- شل شدن سوکت کیسه ایربگ

۲- خراب شدن یونیت ایربگ به دلیل سخت‌افزاری

۳- خراب شدن یونیت ایربگ به دلیل نرم‌افزاری

۴- عمل نکردن باطری

۵- خراب شدن پشت آمپر


در زمان روشن ماندن چراغ آیربک چه راهکارهایی توصیه می‌گردد ؟


اولین راهکاری که در این مواقع توصیه می‌گردد بررسی کمربند ایمنی خودرو است و اگر پس از بررسی هنوز چراغ روشن باشد برای دسترسی به علت عیب این سیستم بهتر است از دیاگ استفاده گردد تا از طریق کد شناسایی‌شده علت آن بطور دقیق مشخص گردد.

البته نباید فراموش کرد که در صورت نداشتن تجربه کافی هنگام کارکردن با سیستم ایربگ ممکن است خطراتی به وجود بیاید که توصیه می‌شود برای بررسی عیب و ایرادهای موجود در کیسه آیربک حتماً به مراکز تعمیر معتبر مراجعه گردد.

سانسور آیبک دارای چه معایبی می باشد ؟

متأسفانه با تمام تلاش‌هایی که بر روی این این قطعه صورت گرفته ‌است، هنوز هم این قطعه نمی‌تواند از کودکان زیر ۱۲ سال و نوزادان در مقابل تصادفات شدید کارآیی داشته باشد. حتی می‌تواند خطر مرگ را نیر برای آن‌ها در پی داشته باشد.

نکته شایان ذکر این است که سنسور آیربک هنگام فعال شدن دارای نیروی بسیار بالایی است که اگر این نیرو به کودک و یا نوزاد وارد شود سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی و حتی مرگ آنها می‌گردد.

برای پیشگیری از این اتفاق، خودروسازان در خودروهایی که مجهز به سانسور ایربگ هستند گزینه‌ای برای خاموش کردن کیسه هوای سرنشین جلو قرار داده‌اند و زمانی که صندلی کودک در خودرو نصب شده باشد باید حتماً صندلی کودک را به وسیله کمربند ایمنی محافظت کرد و سیستم ایربگ سرنشین را هم به وسیله دکمه آن غیرفعال کرد.

البته ناگفته نماند مفید بودن کیسه‌آیربک برای راننده بارها ثابت شده است که می‌تواند جان راننده را نجات دهد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *