صدمه دیدن شاسی ماشین


همان‌طور که می‌دانید شاسی خودرو یکی از قطعات اصلی یک خودرو می باشند.
درواقع منظور از شاسی در یک وسیله نقلیه همان ستون فقرات وسیله است که وظیفه دارد دیگر قطعات و اجزای اصلی خودرو را به دوش بکشد. به همین سبب است که ایرادها و صدمه‌های واردشده بر این قطعه از خودرو به صورت چشمگیری بر عملکرد خودرو تاثیر خواهد گذاشت.
جهت کسب اطلاعات بیشتر از اهمیت شاسی خودرو توصیه می‌کنیم تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.

شاسی خودرو چیست و دارای چه اهمیتی می باشند؟

همانطور که گفتیم؛ شاسی یکی از قسمت‌های اصلی خودرو می‌باشد که از یک چهارچوب فولاد سخت ساخته شده‌است. البته لازم به ذکر است که در حالت عادی شاسی خودرو قابل دید نیست.
درواقع قسمت‌های اصلی فنی خودرو مانند پیشرانه، سیستم انتقال قدرت، فنربندی خودرو، سیستم ترمز، و سیستم فرمان بر روی شاسی ماشین قرار می گیرند.
یقیناً می‌توان گفت که شاسی از مهم‌ترین اجزای وسیله نقلیه و اسکلت اصلی آن می‌باشد.

اهمیت اصلی شاسی خودرو در این است که در صورت رخ دادن تصادف‌های سنگین شاسی ماشین مانع از آسیب دیدن سرنشینان خودرو می‌گردد. پس یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نکاتی که در موقع خرید خودروی دست‌دوم و کارکرده باید در نظر گرفت سلامت شاسی خودرو می باشد.

علاوه‌براین یکی دیگر از دلایل بااهمیت بودن سلامت شاسی خودرو و قرار گرفتن قطعات اصلی سیستم فنی خودرو بر روی آن است و به‌همین دلیل است که کوچک‌ترین عیب و نقصی نقص موجود در شاسی خودرو موجب بهم ریختن سیستم فنی خودرو می شود به همین دلیل است که در خودروهای کارکرده نقص شاسی تاثیر بسیار زیادی بر قیمت خودرو خواهد گذاشت.


بهترین شاسی باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد ؟


لازم به ذکر است که شاسی خودرو بیشتر با در نظر گرفتن نوع کاربردی که از خودرو می شود ساخته می‌گردد. به همین دلیل خودروهای داخل شهری و کوچک چندان شاسی محکمی ندارند زیرا خودروسازان بیش از آنکه به استحکام شاسی اهمیت بدهند به استحکام بدنه، کاهش مصرف سوخت، کوچک کردن ابعاد و کاهش وزن خودرو تمرکز کرده‌اند. بر همین اساس می‌توان گفت خودروهای بیرون شهری که کاربرد دوگانه دارن، از شاسی محکم تری بهره مند هستند.

ولی به‌صورت کلی می‌توان گفت که خودروهای آفرود و خارج شهری محکم‌ترین شاسی‌ها را دارند زیرا این نوع خودروها بنابر شرایط استفاده از آن‌ها باید قابلیت تحمل ضربات بیشتری را داشته باشند.

بهترین شاسی باید دارای ویژگی‌هایی: داشتن تحمل بالا در برابر فشار و ضربه، داشتن مقاومت در برابر خوردگی و انتقال کمترین لرزش و صدا به داخل کابین خودرو باشند.

شاسی خودرو چند نوع می‌باشد ؟


به‌طورکلی می‌توان گفت که شاسی خودرو به ۲ دسته مستقل یا نردبانی و یکپارچه یا مونوکوک تقسیم می‌شود که در حال حاضر نوع شاسی مستقل زیاد بر روی خودروها به کار برده نمی‌شود مگر در وسیله‌های نقلیه سنگین مانند کامیون‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

اما شاسی یکپارچه که خود به صورت یک اتاق خودرو است و فقط با اضافه کردن سقف، گلگیر، کاپوت و درها فرم کلی یک بدنه ماشین را به خود می‌گیرد.

شاسی کشی چیست و چه تأثیری بر سلامت شاسی خودرو دارد؟

در صورت بروز تصادفات سنگین شاسی خودرو حالت اولیه خود را از دست خواهد داد. همچنین در اثر وارد شدن ضربه به شاسی زاویه چرخ‌های خودرو نیز تغییر خواهند کرد و این عامل سبب متمایز شدن خودرو به یک سمت می‌شود به همین سبب برای رفع ایرادات به وجود آمده باید شاسی خودرو، شاسی کشی شود.

در واقع فرایند شاسی کشی خودرو ی فرآیندی است که طی آن به‌صورت دستی شاسی خودرو را به حالت اولیه برمی‌گرداند.

اما لازم به ذکر است؛ شاسی که مورد فرآیند شاسی کشی قرار گرفته است، هرگز به اندازه نمونه اولیه خود دارای استحکام نخواهد بود.

لازم به ذکر است که فرایند شاسی کشی در شاسی های مستقیم ساده تر ممکن‌تر است. شاسی‌های فضایی یا می باشد. حتی می‌توان گفت اگر شاسی‌های مدل مارکوف صدمه ببیند هرگز به صورت روز اول خود بر نخواهند گشت.

مشخصات و ویژگی‌های شاسی خودرو سالم و بدون صدمه دیدگی چیست ؟

شاسی خودرو سالم و استاندارد دارای مشخصات ویژه‌ای می‌باشد که این مشخصات عبارت‌اند از استحکام بالا، قابلیت تحمل وزن بالا، سبک بودن، مقاومت در برابر خوردگی های ناشی از شرایط محیطی و حرارت، داشتن ایمنی بالا، دارای قابلیت، مانع از وارد آمدن فشار و ضربات بیرونی وارده به داخل خودرو.

علائم خرابی و صدمه دیدن شاسی چیست ؟

ازآنجایی‌که؛ شاسی خودرو به صورت عادی قابل دید نمی‌باشد برای تشخیص سلامت و یا ضربه دیدن آن بهتر است به کارشناس مراجعه شود.
اما بااین‌وجود شاسی خودرو در صورت صدمه دیدن با یکسری علائم خود را نشان خواهد داد که این علائم عبارت‌اند از:


۱-انحراف یا گیجی فرمان

انحراف فرمان یکی از علائم شایع ضربه دیدگی شاسی خودرو می باشد پس در زمان مشاهده انحراف فرمان خودرو اولین جایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد شاسی خودرو می باشد.

۲-مشاهده صدا و استتحکاک نامتعارف در جلوبندی خودرو

در صورت مشاهده صدا و استحکاک در هنگام رانندگی در یک سمت ماشین احتمال آسیب شاسی وجود دارد.

۳- جهت‌گیری گشتاوری

داشتن تمایل انحراف خودرو در سرعت‌های بالا احتمال آسیب‌دیدگی شاسی خودرو را بالا می‌برد.
البته در خودروهایی که به‌طور طبیعی دارای سرعت بیشتری هستند شاید این امر طبیعی باشد اما لازم به ذکر است که در این خودروها در صورت مسکل دار بودن شاسی جهت انحراف قابل‌پیش‌بینی نیست.

۴ پوسیدگی بیش از حد شاسی

اگر شاسی خودرو دارای پوسیدگی باشد در کابین خودرو دچار لرزش منتقل آن لرزش به سرنشینان می شود.

۵ انحرافات شاسی

انحراف شاسی حتی اگر به حد جزئی باشد منجر به صدمه دیدن اجزای درونی آن خواهد شد پس به همین سبب پس یکی از نقاطی که کارشناسان خودرو برای اطمینان از سالم بودن شاسی بررسی می کنند فاصله بین سرشاخه شاسی است.


۶-شاسی خوردگی


این مشکل بیشتر در قسمت‌های انتهایی شاسی رخ می‌دهد پس لازم هست ضمن دقت به سایر قطعات شاسی برای بررسی این مشکل بیشتر به قسمت انتهایی آن توجه شود.
لازم به ذکر است که شاسی خوردگی منجر به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو می‌گردد و همچنین باعث انتقال لرزش به داخل کابین است.


۷- جوش خوردن اتاق خودروبه شاسی

بعضی اوقات برای جلوگیری از لرزش کابین ناشی از آسیب دیده‌گی ناشی از شاسی، کابین خودرو به شاسی جوش خورده می‌شود و پس از آن روی آن را رنگ زده می‌شود که تشخیص آن ممکن است سخت باشد.


۸ رنگ ریختگی

این عمل معمولاً پس از شاسی کشی خودروهای تصادفی در محل‌های آسیب‌دیده صورت می‌گیرد به صورتی که تشخیص ناهمواری‌ها برای افراد عادی قابل تشخیص نیست

چه عواملی موجب صدمه دیدگی شاسی ماشین می‌شود ؟

به طور معمول مواردی همچون تصادفات شدید، عبور از دست‌اندازهای نامتعارف با سرعت بالا، افتادن با سرعت زیاد در چاله و فرورفتگی‌ها، چرخاندن فرمان به هنگام گیر کردن چرخ ها، تصادف و وارد آمدن ضربه شدید جانبی به محورها از جمله مواردی هستند که موجب آسیب‌دیدگی شدید شاسی خودرو می‌شوند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *