کودک همسری


کودک همسری یک معضل اجتماعی محسوب می‌شود که در بسیاری از جوامع نیز شیوع دارد. در واقع هر جایی که قوانین و باورهای نادرستی در این زمینه وجود دارد؛ می‌توان انتظار داشت که کودکان را در سن پایین مجبور به ازدواج کرده و این موضوع را به آنها تحمیل کنند. فارغ از اینکه تنها رسیدن به بلوغ جنسی لزوما افراد را آماده ازدواج نمی‌کند. از طرفی اینکار آنان را آسیب پذیرتر کرده و مشکلات بیشتری را برایشان ایجاد می‌نماید. البته که آنها هیچگاه این موضوع را انتخاب نکرده و حتی می‌توان گفت که حقی برای تصمیم گیری ندارند. اما معمولا این والدین و اطرافیان هستند که باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و در این جهت اقدام نمایند. کمک گرفتن از متخصص می‌تواند گام مهمی در این زمینه محسوب شود. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک همسری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خیانت با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کودک همسری به چه معناست

کودک همسری به معنای مجبور کردن دختر یا پسری زیر سن قانونی برای ازدواج کردن است. اگر چه که برحسب معیارهای امروزی برای ازدواج، باز هم 18 سالگی برای ازدواج کردن زود است و نوجوانان به زمان بیشتری برای رسیدن به بلوغ عاطفی و روانی نیاز دارند. در بسیاری از کشورها قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه وجود دارد که مانع از مجبور کردن کودکان به ازدواج می‌شود. اما به طور کلی این موضوع پیامدهای روانی، جسمانی و حتی اجتماعی زیادی داشته که حتی می‌تواند دامن گیر خانواده ها نیز بشود. از این رو بهتر است افراد قبل از تصمیم گیری در این مورد و مجبور کردن دیگری، به خوبی در مورد آن فکر کرده و عواقب آن را در نظر بگیرند. برای اطلاع از دلایل ازدواج در 15 سالگی کلیک نمایید.

چه عواملی باعث بروز کودک همسری می‌شوند؟

در ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که چرا خانواده ها کودک خود را مجبور به چنین کاری می‌کنند. در واقع پیدا کردن علت این موضوع و کنترل آن باعث می‌شود که آمار کودک همسری پایین آمده و کودکان کمتری مجبور شوند تا به این موضوع تن دهند. در این قسمت به توضیح این دلایل خواهیم پرداخت.

وضع اقتصادی خانواده

یکی از اصلی ترین دلایل بروز کودک همسری و مجبور کردن کودکان به ازدواج زود هنگام، فقر و وضع بد اقتصادی خانواده هاست. برخی از خانواده ها به این دلیل که از لحاظ مالی توانایی نگهداری از خانواده خود را ندارند؛ آن را مجبور به ازدواج می‌کنند. شاید حتی خود خانواده نیز از اینکار احساس ناراحتی کنند؛ اما به دلیل اوضاع اقتصادی مجبور به اینکار بوده و یا حتی گاهی فرزند خود را به کسی که اختلاف سنی زیادی با او دارد؛ می‌فروشند.

تبعیض جنسیتی

یکی دیگر از دلایل کودک همسری ، تبعیض جنسیتی میان دختران و پسران است. در بیشتر موارد شاهد ازدواج زودهنگام دختران هستیم تا پسران. به این دلیل که برخی از خانواده ها دختر را بی ارزش دانسته و می‌خواهند هرچه زودتر از نگهداری از او خلاص شوند. از طرفی فرزند دختر را متعلق به دیگران می‌دانند. به همین دلیل راضی به ازدواج او با هر فردی می‌شوند.

قوانین ناکافی در این زمینه

گاهی به دلیل عدم قوانین مشخص و غیر سختگیرانه در این زمینه است که خانواده ها کودک خود را مجبور به اینکار می‌کنند. قانون عامل بازدارنده ای است که گاهی مانع این اقدام می‌شود. اما در صورتی که چنین قوانینی نباشد و یا خانواده ها از آن مطلع نباشند؛ بیشتر احتمال دارد که این اتفاق بیوفتد. برای اطلاع از دلایل ازدواج زودهنگام کلیک نمایید.

فرهنگ و سنت خانوادگی

به طور کلی برخی از خانواده ها رسم دارند که فرزند خود را در سن کودکی به ازدواج ترغیب کنند. حتی گاهی بعد از تولد نوزاد اسم او را روی شخص خاصی گذاشته و از دوران کودکی او را متعلق به همسرش می‌دانند.

کودک همسری یا کودک آزاری؟

می‌توان با قطعیت گفت که کودک همسری یکی از جنبه های کودک آزاری محسوب می‌شود که هم پیامدهای جسمانی دارد و هم روانی. چرا که کودک در این مورد هیچ حق انتخابی نداشته و دیگران او را مجبور به اینکار می‌کنند. کودکان از حقوق خود مطلع نبوده و به همین دلیل حتی بعد از ازدواج نیز نمی‌توانند از خود در مقابل بسیاری از مسائل محافظت کنند. این شرایط مصداق بارز کودک آزاری است و به طور کلی آینده و سرنوشت کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیامدهای ناشی از کودک همسری

همانطور که بارها در قسمت های قبلی به آن اشاره کردیم؛ کودک همسری پیامدهای زیادی دارد که در این قسمت به توضیح آنها خواهیم پرداخت. اطلاع از این مشکلات شاید تا حدی شما را از این متصمیم منصرف کند.

ترک تحصیل

با ازدواج کودکان ، طبق قانون آنها نمی‌توانند در مدارس عادی تحصیل کرده و به همین دلیل به طور کلی از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند. حتی گاهی بعد از ازدواج همسر حق تحصیل را از آنها گرفته و به طور کلی حتی در مدارس بزرگسالان نیز دیگر نمی‌توانند شرکت کنند.

عوارض جسمانی

یکی دیگر از پیامدهای خطرناک کودک همسری ، بارداری در این سن است که با اینکه دختر به بلوغ جسمانی رسیده است؛ اما هنوز بارداری و یا حتی زایمان برای او خطرناک خواهد بود. حتی گاهی این موضوع منجر به مرگ کودکان خواهد شد. از طرفی دیگر حتی گاهی دختران مجبور به برقراری رابطه جنسی می‎شوند که این موضوع مانند تجاوز جنسی بوده و از این نظر هم آسیب های زیادی به دختر وارد خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با پیامدهای کودک آزاری جنسی کلیک نمایید.

فقر

کودک همسری فرصت رشد اقتصادی و برخورداری از ثبات مالی را از زوجین گرفته و کمتر احتمال دارد که این زوج از نظر مالی پیشرفت خاصی داشته باشند. با اینکه احتمالا همسر در این شرایط سن بیشتری داشته و کار می‌کند؛ اما کودک از توانایی مدیریت مالی برخوردار نبوده و نمی‌تواند این موضوع را در زندگی مشترک پیش ببرد.

برای فردی که قربانی کودک همسری است باید چه کنیم؟

با اینکه بعد از ازدواج ، بعد از مدت کوتاهی کودک به این شرایط عادت کرده و حتی گاهی بسیار منفعل می‌شود؛ اما بازهم می‌توان به او کمک کرد تا کیفیت زندگی و سلامت روان خود را بالا برده و در مورد حق و حقوقش آگاه شود. اگر چه صحبت کردن با او در این مورد بسیار سخت خواهد بود و شاید اصلا کودک آمادگی آن را نداشته باشد. از طرفی در بیشتر موارد اصلا خود کودک به دنبال کمک گرفتن نیست و تصور می‌کند که باید ناراحتی و اعتراض خود را در این مورد سرکوب کند.

اما تشویق او برای دریافت مشاوره و یا حتی صحبت کردن با یک فرد معتمد؛ تا حد زیادی موثر بوده و در بهبودی سلامت روانی او موثر خواهد بود. به همین دلیل حتما او را به انجام چنین کاری تشویق کنید.

اهمیت مشاوره در جلوگیری از بروز کودک همسری

کودکان شاید نتوانند به این رابطه پایان داده و از این شرایط خود را خلاص کنند؛ اما می‌توانند در این سنین مشاوره دریافت کرده و نحوه برخورد و واکنش درست را بیاموزند. با دریافت مشاوره کودک از الگوهای رفتاری نادرست آگاه شده و می‌تواند از خود در مقابل آنها محافظت نمایند. در این شرایط از بسیاری از مشکلات و خطرات جلوگیری شده و حتی با بیشتر شدن سن کودک او می‌تواند تصمیمات جدی تری در مورد زندگی مشترکش بگیرد.

سخن پایانی

با اینکه در فرهنگ ما هیچ منع قانونی و جدی برای کودک همسری وجود ندارد؛ اما از لحاظ اخلاقی اینکار درست نبوده و حتی یکی از جنبه های کودک آزاری محسوب می‌شود. متاسفانه هنوز هم در بسیاری از جوامع شاهد بروز این موضوع هستیم که منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردد. از این رو بهتر است همه افراد در این مورد فرهنگ سازی کرده و مورد آموزش و اطلاع رسانی قرار یگیرند. کمک گرفتن از روانشناس در این زمینه می‌تواند اقدام مهمی محسوب شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک همسری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خیانت با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *