طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک


طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک و نوع پخت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که گوشت یکی از وعده های غذایی سنگین محسوب می‌شود که کودکان به راحتی نمی‌توانند آن را هضم کنند. از طرفی گوشت سرشار از مواد مغذی مختلف است که کودک به آنها نیاز دارد. از این رو باید مادران با توجه به سن کودک این غذا را به شکل های مختلف برای آنان آماده کرده و آنها را تشویق به خوردن گوشت کنند. البته که شرایط جسمانی کودک نیز اهمیت دارد. اما به طور کلی والدین می‌توانند در این زمینه با متخصص تغذیه مشورت کرده و از دستور غذایی های مختلفی استفاده کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سن مناسب طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک

از آنجایی که خوردن گوشت برای کودکان زیر شش ماه بسیار سنگین بوده و اصلا توصیه نمی‌شود؛ معمولا انواع طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک برای کودکان 9 تا 12 ماهه و یا بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته که بعد از یک سالگی کودکان بدون هیچ ممانعتی می‌توانند گوشت های مختلفی را مصرف کنند. قبل از این دوران معمولا از آب و عصاره گوشت یا مرغ برای تهیه غذای کودکان استفاده می‌شود. برای آشنایی با چگونگی تغذیه کودک یک تا دو ساله کلیک نمایید.

مقدار مورد نیاز گوشت برای سنین مختلف

بهتر است در هر سنی به مقدار گوشتی که به شکل های مختلف به کودک می‌دهید؛ توجه داشته باشید. برای مثال از شش تا هشت ماهگی تنها باید از آب گوشت استفاده کرده و یا به مقدار بسیار کمی به شکل پوره به او گوشت بدهید. برای آشنایی بیشتر با انواع تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

  • در یک تا دو سالگی 50 تا 170 گرم در روز
  • دو تا سه سالگی 85 گرم در روز
  • سه تا پنج سالگی 28 تا 115 گرم در روز

طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک به صورت پوره

برای طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک به صورت پوره به مواد زیر نیاز دارید.

  • به اندازه یک تخم مرغ گوشت گوسفند یا گوساله
  • یک عدد پیاز کوچک
  • یک قاشق مرباخوری کره

در ابتدا پوره گوشت را به تکه های کوچک تقسیم کرده و با پیاز کمی تفت دهید. سپس مقداری آب به این ترکیب اضافه کنید. اجازه دهید که گوشت ها به طور کامل با حرارت پخته شوند. گوشت پخته را آب گوشت و کره نرم کرده و به خوبی له کنید. سعی کنید هیچ تکه بزرگی در پوره نباشد. چرا که کودکان در این دوران هنوز به طور کامل دندان نداشته و نمی‌توانند گوشت را بجوند.

طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک با سبزیجات

مواد لازم برای طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک با سبزیجات به شرح زیر است.

  • دو تکه متوسط خورشتی گوشت قرمز کم چرب
  • یک عدد پیاز متوسط
  • یک عدد هویج متوسط
  • دو قاشق مرباخوری کرفس خرد شده
  • یک قاشق مربا خوری روغن مایع
  • یک عدد سیب زمینی کوچک
  • یک قاشق مرباخوری به خرد شده
  • یک قاشق مرباخوری عدس
  • یک قاشق مرباخوری جو پرک شده

در ابتدا باید گوشت را با آب و پیاز تفت داده و بعد از چند دقیقه جوپرک و مخلوط هویج، کرفس، عدس، سیب زمینی و به را اضافه کنید. سپس درب ظرف را بسته و اجازه دهید که سبزیجات به خوبی بپزند. در انتها روغن را به آن اضافه کرده و سپس این ترکیب را به خوبی میکس کنید.

طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک با مرغ

والدین می‌توانند برای تهیه خوراک گوشت به طور کلی از مرغ استفاده کرده و یا از گوشت و مرغ به صورت ترکیبی استفاده نمایند. برای آماده کردن این خوراک گوشت والدین باید مطابق با روش هایی که در قسمت های قبلی به آنها اشاره کردیم؛ عمل کرده و مرغ را به خوبی بپزند. همچنین می‌توان مرغ را به تنهایی و یا همراه با سبزیجات آماده کرد.

مواد مغذی موجود در خوراک گوشت برای کودک

مواد مغذی که در یک وعده طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک وجود دارد؛ شامل موارد زیر است.

53 کالری

8 گرم پروتئین

80 درصد از ویتامین ب مورد نیاز روزانه کودک

50 درصد از روی مورد نیاز روزانه کودک

40 درصد از ویتامین B3 مورد نیاز روزانه کودک

15 درصد از سلنیوم مورد نیاز روزانه کودک

نکات مرتبط با طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک

همچنین در مورد طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک باید به نکاتی توجه داشته باشید. در مورد با استفاده از این نکات کیفیت خوراک گوشت به شکل قابل توجهی بهتر شده و کودکان نیز انگیزه بیشتری برای مصرف این خوراک پیدا می‌کنند. در این قسمت به توضیح برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

از گوشت های فراوری شده استفاده نکنید: برای تهیه خوراک گوشت برای کودک به هیچ عنوان از گوشت های طعم دار شده که به صورت آماده تهیه کرده اید؛ استفاده نکنید.

نمک و ادویه به گوشت اضافه نکنید: کودکان در این سنین نیازی به خوردن نمک به صورت مازاد ندارند و همچنین می‌تواند بسیار برایشان مضر باشد. از این رو از اضافه کردن هرگونه نمک و ادویه به غذای کودکان پرهیز نمایید.

گوشت باید به طور کامل پخته شود: اجازه دهید که گوشت به طور کامل پخته شود تا سیستم گوارشی او دچار مشکل نگردد. به هیچ عنوان گوشت دودی، خام و یا سرخ شده به کودک خود ندهید.

پوره کردن گوشت به صورت کامل: فراموش نکنید که حتی احتمال خفگی کودک نیز با تکه های گوشت وجود دارد. از این رو گوشت را به طور کامل برای او پوره کنید.

از گوشت بوقلمون و مرغ هم می‌توانید استفاده کنید: مرغ و یا گوشت بوقلمون نیز گزینه های خوبی برای طبخ غذا برای کودکان هستند. از این رو می‌توانید از آنها به صورت ترکیبی با گوشت قرمز و یا به تنهایی استفاده نمایید.

مزایا خوردن گوشت برای کودک

استفاده از طرز تهیه گوشت برای کودک ، برای آنان فواید زیادی داشته و منجر به تسهیل فرایند رشد می‌گردد. در واقع خوردن گوشت تنها برای سیر نگه داشتن کودکان نبوده و مزایای بیشتری برای آنان دارد. از این رو نوع طبخ و یا حتی کیفیت مواد غذایی که در این خوراک گوشت استفاده می‌گردد؛ حائز اهمیت است. فواید خوردن خوراک گوشت برای کودک شامل موارد زیر می‌شود.

🔸افزایش آهن و رشد بهتر مغز

🔸تامین کردن پروتئین بدن

🔸منبع روی

سخن پایانی

خوردن گوشت برای نوزاد و استفاده از طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک ، فواید جسمانی زیادی برای آنان داشته و تاثیرات خوبی بر فرایند رشدی آنان دارد. البته که برای طبخ گوشت و استفاده از دستورهای مختلف والدین باید به نکات مختلفی توجه داشته و حتما سن و شرایط جسمانی کودک را در نظر داشته باشند. والدین باید حتما در این زمینه با یک متخصص مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه خوراک گوشت برای کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *