غذاهای بدون گلوتن برای کودک


غذاهای بدون گلوتن برای کودک مبتلا به بیماری سیلیاک بسیار متنوع بوده و همچنان می‌تواند برای کودک کامل و هیجان انگیز باشند. اگرچه حتی کودکانی که مبتلا به حساسیت نیستند نیز می‌توانند از چنین غذاهایی استفاده کرده و حتی فشار کمتری به سیستم گوارشی آنها نیز وارد می‌شود. اتفاقا امروزه مصرف چنین غذاهایی برای کودکان بسیار گسترده شده و والدین و حتی خود کودکان از آنها استقبال زیادی می‌کنند. به دلیل اینکه ابتلا به این نوع حساسیت می‌تواند مشکلات زیاد و جدی برای کودکان ایجاد کند؛ والدین باید حتما در این مورد حساسیت به خرج داده و برای رژیم غذایی کودک از متخصص تغذیه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای بدون گلوتن برای کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره  تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

غذاهای بدون گلوتن برای کودک مبتلا به سیلیاک

با ابتلای کودک به بیماری سیلیاک یا حساسیت به گلوتن، زمانی که کودک از خوراکی هایی استفاده نماید که حاوی جو و گندم هستند؛ پرزهای روده او کاملا تحریب شده و مشکلات جدی را تجربه می‌کند. از این آشنایی با غذاهای بدون گلوتن برای کودک و استفاده از آنها مخصوصا برای چنین خانواده هایی بسیار حائز اهمیت است. این رژیم شامل محصولاتی است که فاقد جو و گندم جاودار، تریتیکاله و محصولاتی که حاوی این غلات هستند؛ می‌باشد. همانطور که گفته شده استفاده از چنین رژیمی برای کودکانی که مبتلا به این حساسیت هم نیستند؛ توصیه می‌شود. چرا که منجر به افزایش وزن و افزایش انرژی در آنان می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک نمایید.

البته که این بدان معنا نیست که خانواده ها به صورت خودسرانه مصرف گلوتن را برای کودک خود محدود و یا حذف کنند. چرا که این موضوع بر جذب املاح، ویتامین ها و مواد مغذی تاثیر خواهد داشت. در این قسمت چند نمونه از دستورهای غذایی که فاقد گلوتن هستند و برای کودکان استفاده می‌شوند را توضیح خواهیم داد.

کراکر دانه های مختلف

مواد لازم برای تهیه کراکر دانه های مختلف شامل موارد زیر هستند:

  • نصف لیوان بذر کتان
  • یک لیوان مغز تخمه های مختلف مثل آفتابگردان، کدو تنبل، چیا و دانه کنجد
  • دو سوم یک لیوان آب
  • نمک به میزان لازم
  • یک قاشق روغن فرا بکر

در ابتدا همه دانه ها را با آب، روغن زیتون و نمک مخلوط کرده و اجازه دهید تا 10 دقیقه خیس بخورند. پس از آن آنها را آسیاب کنید. این ترکیب را روی کاغذ پخن کرده و اجازه دهید تا خشک شوند. سپس آن را با چاقو برش دهید. این سینی را در فری که از قبل با دمای 180 درجه یا 350درجه گرم شده است؛ قرار دهید. در مرحله بعدی آنها را برگردانید و 10 دقیقه دیگر درون فر قرار دهید. برای آشنایی بیشتر با انواع اختلالات تغذیه ای در کودکان کلیک نمایید.

آره پاس

برای تهیه آره پاس در دستور غذاهای بدون گلوتن برای کودک ، به مواد زیر نیاز دارید

  • 300گرم آرد ذرت
  • 300 میلی لیتر آب گرم
  • نمک به میزان لازم

در ابتدا آب و نمک را مخلوط کرده و سپس آرد گندم را اضافه نمایید. آنها را با یکدیگر ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید و سپس ده دقیقه به آن استراحت دهید. این خمیر را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و گلوله های کوچکی درست کنید. این گلوله ها را در روی تابه تفت داده تا به خوبی بپزند. سپس آنها را بازکنید با هرچه فرزندتان دوست دارد؛ درون آنها را پرکنید.

بن بن شکلاتی

برای تهیه بن بن شکلاتی نیاز به شکلات 85 درصد، کینوا خیس خورده و بادام دارید. بادام می‌تواند بادام زمینی، بادام هندی و یا بادام درختی باشد.

در ابتدا شکلات ها را به روش بن ماری آب کرده سپس با کینوا مخلوط کنید. در این مرحله با شکلات توپ های کوچک درست کرده و وسط هریک بادام قرار دهید. در نهایت آنها را در یخچال قرار دهید تا خنک شوند و سپس میل کنید.

مواد غذایی که گلوتن ندارند

برخی از مواد غذایی که به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند؛ شامل موارد زیر می‌باشند. با مشاهده این لیست متوجه خواهید شد که غذاهای بدون گلوتن بسیار متنوع هستند و استفاده از این رژیم و یا به طور کلی ابتلای کودک به حساسیت سیلیاک به معنای محدودیت زیادی نیست. برخی از این مواد شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از چگونگی تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

🔹گوشت کم چربی و فرآوری نشده

🔹میوه ها و سبزیجات مختلف

🔹بذر کتان

🔹حبوبات و دانه های فراوری نشده

🔹آردهای بدون گلوتن

🔹سویا

🔹ارزن

🔹تاپیوکا

🔹تیف

نکاتی که باید علاوه بر تهیه غذاهای بدون گلوتن به آنها توجه کنید

اما در حالتی که کودک مبتلا به سیلیاک است؛ باید نکاتی را رعایت نمود و حتی در مورد غذاهای بدون گلوتن برای کودک نیز به آنها توجه داشت. در این قسمت به توضیح این نکات خواهیم پرداخت.

از متخصص کمک بگیرید: مهم موضوع این است که در صورت ابتلای کودک به این حساسیت، حتما با متخصص مشورت نمایید.

به طور کامل گلوتن را حذف کنید: مطمئن شوید هریک از خوراکی هایی که کودک استفاده می‌کند؛ اصلا گلوتن نداشته باشد. حتی اگر مقدار آن هم کم است؛ بازهم این اجازه را به او ندهید.

حتما برچسب روی مواد غذایی را بخوانید: پیش از استفاده از مواد غذایی مختلف، برچسب روی آنها را با دقت مطالعه کرده در این مورد اطمینان حاصل کنید.

در خرید جوی دوسر دقت کنید: برخی از انواع جوی دو سر حاوی گلوتن هستند؛ از این رو در هنگام خرید به این موضوع توجه داشته باشید.

نسبت به غذاهای آماده حساس باشید: غذاهای آماده نیز حاوی گلوتن هستند؛ پیش از مصرف کودک حتما این نکته را در نظر بگیرید.

انتخاب مواد غذایی تازه: سعی کنید بیشتر از مواد غذایی تازه و ارگانیک استفاده نمایید.

سعی کنید بیشتر خودتان آشپزی کنید: حدالامکان خودتان آشپزی کنید از موادی که در غذا استفاده می‌کنید؛ مطمئن باشید.

حتما اطرافیان کودک را در جریان این موضوع قرار دهید: با هر فردی که با کودک در ارتباط است؛ در این مورد اطلاع دهید تا در صورت نبود شما در دادن خوراکی های مختلف به کودک دقت کنند.

حتما خود کودک را مطلع کرده و اقدامات لازم را به او آموزش دهید: در این مورد با خود کودک نیز صحبت کرده و به او آموزش دهید که در خوردن خوراکی های مختلف دقت کند.

مصرف داروها و مکمل های مختلف: این دسته از کودکان باید از داروها و مکمل های غذایی مختلفی استفاده کنند؛ تا کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی در بدن آنها جبران شود.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید؛ تنوع خوراکی ها و غذاهای بدون گلوتن برای کودک نسبتا زیاد بوده و کودکان از این بابت دچار مشکل نمی‌شوند. اما به طور کلی ابتلا به این بیماری می‌تواند شرایط سختی را برای او ایجاد نماید. از این رو بهتر است با متنوع کردن رژیم غذایی آنها و روش هایی که به آنها اشاره شد؛ در آنها ایجاد انگیزه کنید. همچنین حتما با یک متخصص تغذیه نیز مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذاهای بدون گلوتن برای کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره  تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *