اعتیاد پدر و مادر (آو)


اعتیاد پدر و مادر می‌تواند شرایط سختی را برای فرزندان ایجاد نماید. مخصوصا اگر سن فرزندان پایین باشد و یا پدر و مادر هیچ خویشاوندی نداشته باشند. در این حالت تقریبا هیچ کاری از دست فرزند برنیامده و هیچ سرانجامی به غیر از اعتیاد در انتظار آنها نخواهد بود. در واقع این شرایط یکی از عوامل پیش بینی کننده اعتیاد فرزند در آینده است. چرا که فرزندی که از کودکی در این محیط بوده و شاهد اعتیاد والدینش باشد؛ قطعا به خوبی تربیت نشده و نمی‌تواند راه درست را از غلط تشخیص دهد. از طرفی هیچکس هم دلسوز او نبوده و احتمال کمی وجود دارد که بتواند از این شرایط نجات یابد. به همین دلیل باید والدین را از پیامدهای کارشان مطلع کرده و آنها را ترغیب به ترک کردن نمود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد پدر و مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد پدر و مادر

یکی از سخت ترین شرایطی که یک فرزند می‌تواند تجربه کند؛ این است که والدین او به طور همزمان درگیر اعتیاد باشند. اگرچه حتی اعتیاد یکی از آنها هم کافی است تا آینده خانواده به طور کامل تباه شود. اما برخی از فرزندان می‌توانند از این شرایط خود را نجات داده و حتی به والدین شان نیز کمک کنند. طبیعتا انجام اینکار برای یک کودکان خردسال و یا حتی یک نوجوان دشوار است. اما آنها می‌توانند با کمک گرفتن از دیگران از پس آن برآمده و تا حدی این موضوع را پشت سر بگذارند. در ادامه بیشتر در مورد پیامدهای ناشی از اعتیاد پدر و مادر و راهکارهای موثر در این زمینه توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از اعتیاد پدر و مادر

برخی تصور می‌کنند که تنها مشکلی که اعتیاد پدر و مادر برای فرزندان ایجاد می‌کند؛ این است که فرزندان نیز گرفتار اعتیاد می‌شوند. در صورتی که اعتیاد بر جنبه های مختلفی از زندگی فرزندان تاثیر خواهد گذاشت. حتی اگر والدین درگیر اعتیاد هم نشوند؛ اما در زمینه های مختلفی تاثیر این موضوع را احساس کرده و بدتر اینکه همواره خود را در این مورد مقصر می‌دانند. در این قسمت به توضیح برخی از این مشکلات خواهیم پرداخت.

بروز مشکلات روانی

یکی از اصلی ترین پیامدهای اعتیاد پدر و مادر بروز مشکلات روانی در فرزندان است. چنین فرزندانی معمولا به دلیل بد بودن شرایط اقتصادی و یا حتی ظاهر نامناسب والدین شان، اعتماد به نفس خود را از دست داده و منزوی و گوشه گیر می‌شوند. برخی دیگر از مشکلاتی که در چنین فرزندانی شایع است نیز شامل ابتلا به افسردگی، اختلالات اضطرابی، بروز اختلالات غذاخوردن مثل پرخوری عصبی و حتی برون ریزی های شدید است.

اعتیاد فرزندان

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره کردیم؛ اعتیاد پدر و مادر زمینه ساز اعتیاد فرزندان نیز هست و بعید نیست که حتی شاهد اعتیاد در دوران کودکی باشیم. چرا که آنها کاملا در معرض بوده و حتی دسترسی به مواد مخدر و الکل نیز برایشان راحت تر است. حتی گاهی برخی از والدین خودشان این مواد را به فرزند می‌دهند. برای اطلاع از دلایل اعتیاد کودکان به مواد مخدر کلیک نمایید.

افت تحصیلی

طبیعی است که با وجود اعتیاد پدر و مادر ، آنها اصلا به وضعیت تحصیلی فرزند خود اهمیت نداده و کاملا به او بی توجه هستند. فرزند نیز برای درس خواندن نه تمرکز کافی را دارد و نه حتی امکانات لازم را. از این رو حتی ممکن است به این دلیل ترک تحصیل کرده و به طور کلی نسبت به درس خواندن بی علاقه شود.

بروز مشکلات احساسی

اعتیاد پدر و مادر ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف فرزندان شان دارد. برخی از احساسات شایعی که فرزندان در این شرایط تجربه می‌کنند؛ شامل ترس، احساس بی اعتمادی و احساس گناه است. آنها از مشاجرات شدید و ناگهانی که والدین بایکدیگر داشته دچار ترس شدیدی شده و یا همواره به مرگ آنها در اثر اوردوز فکر می‌کنند. از طرفی گاهی از این می‌ترسند که والدین شان دراثر توهمات بلایی سر آنها بیاورند. فراموش نکنید که این احساسات و ترس ها حتی در صورتی که والدین ترک اعتیاد هم بکنند؛ بازهم تا پایان عمر همراه آنها خواهند ماند.

آینده فرزندان با وجود اعتیاد پدر و مادر

پیامدهای ناشی از اعتیاد نه تنها در دوران کودکی بلکه در دوره بزرگسالی نیز دامنگیر افراد خواهد بود. در واقع حتی اگر فرد بتواند خود را از این شرایط نجات دهد بازهم باید با اثرات ناشی از آن در آینده دست و پنجه نرم کند و هیچگاه آسوده نخواهد شد. برای مثال یکی از مشکلاتی که چنین فرزندانی تجربه می‌کنند؛ این است که مدام برای حل مشکلات خود بهانه تراشی کرده و یا از آن فرار می‌کنند. چرا که این موضوع از والدین شان به صورت ناخودآگاه در ذهن شان ثبت شده است. ابتلا به افسردگی و یا اضطراب نیز در آینده این فرزندان قابل پیش بینی است. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

روش هایی برای غلبه بر اعتیاد و پدر و مادر

اقدامات هرچند ساده اما موثری که فرزندان حتی با وجود سن کم شان نیز می‌توانند در مورد اعتیاد پدر و مادر انجام دهند نیز شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی با روش های ترک اعتیاد کلیک کنید.

کسب اطلاعاتی در زمینه اعتیاد: در ابتدا فرزند باید اطلاعاتی هرچند اندک در مورد اعتیاد کسب کند. برای مثال والدینش از چه ماده ای با چه دوزی استفاده کرده و یا چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند.

روش های درمانی را شناسایی کنید: در مرحله بعدی باید به این موضوع فکر کنند که چه روش درمانی برای اعتیاد والدین شان باید به کار گرفته شود. البته که تشخیص این موضوع تا حدی به عهده متخصصین است. اما شناسایی راه های مختلف درمان خود می‌تواند اقدام موثری در این زمینه باشد.

مراجعه کردن به مشاور: فرزندان باید در صورت امکان به تنهایی و یا با کمک فرد دیگری به یک روانشناس مراجعه کرده و یا متخصص این موضوع را درمیان بگذارند. در این شرایط هم به خود کودک کمک می‌شود و هم به والدین او.

صحبت کردن با والدین: فرزند بعد از جمع آوری اطلاعات مختلف و حتی مشورت کردن با یک متخصص باید به طور مستقیم با والدینش در این مورد صحبت کرده واز آنها خواهش کند تا اعتیادشان را درمان کنند.

تشویق کردن آنها برای ترک: وجود فرزند خود عامل مشوقی برای ترک اعتیاد والدین است. اما گاهی آنها این موضوع را از یاد برده و باید از محرک های دیگری کمک گرفت.

صحبت کردن با آنها در مورد عوارض اعتیاد: گاهی صحبت کردن در مورد پیامدهای ناشی از اعتیاد والدین را ترسانده و باعث می‌شود تا آنها در این زمینه به صورت جدی اقدام کنند.

ترک کردن خانه: اگر هیچ یک از این راهکارها اثربخش نبودند؛ بهتر است خانه را ترک کرده و تلاش کنید تا مستقل زندگی کنید. با اینکار خود را از اثرات ناشی از اعتیاد تا حدی نجات خواهید داد.

سخن پایانی

اعتیاد پدر و مادر باعث شکل گیری شرایط پیچیده ای در خانواده می‌شود که درست کردن آن به وسیله فرزندان گاهی غیرممکن بوده و یا بسیار سخت است. البته توقعی هم از آنها نمی‌رود. اما معمولا خودشان حتی با وجود سن کم دست به کار شده و متوجه شرایط بحرانی خانواده می‌شوند. اما باید به آنها کمک کرده و راه درست را پیش روی آنها گذاشت. کمک گرفتن از یک روانشناس در این زمینه می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد پدر و مادر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *