جرم اسپری فلفل


اسپری فلفل چیست؟ آیا استفاده از آن جرم است؟ اسپری فلفل یک ماده شیمیایی دارای فلفل چیلی است. که برخورد آن با صورت و چشم و استنشاق آن موجب ایجاد سوزش شدید، قرمزی دور چشم، ریزش اشک و تنگی نفس می­گردد. اگر اسپری فلفل را بدون مجوز حمل و نگهداری کنید مرتکب تخلف شدید. مجازات حمل اسپری فلفل حبس است. بنابراین برای حمل و استفاده از اسپری باید مجوز داشت که دریافت این مجوز شرایط خاصی دارد.

اسپری فلفل چیست ؟

یکی از متداول­ترین لوازم دفاع شخصی اسپری فلفل است. این اسپری دارای ماده­ی فعال کپسایسین است. که با کمک حلال از فلفل چیلی استخراج می­گردد. در اسپری­های فلفل از ترکیبات شیمیایی استفاده می­شود که اشک­آور است و سوزش شدیدی در چشم، گوش، حلق، بینی ایجاد می­کند. حتی موجب کوری موقتی بین 15 تا 30 دقیقه در افراد می­شود. و اگر آسیب‌دیدگی شدید باشد ممکن است منجر به کوری کامل فرد گردد.

بسیاری از افراد برای محافظت شخصی با خود اسپری فلفل حمل می­کنند. اما خوب است بدانید که حمل بدون مجوز اسپری فلفل جرم محسوب می­شود. مطابق قانون حمل ابزارهای دفاع شخصی مثل گاز اشک­آور، اسپری فلفل و شوکر جرم است. این ابزار در لیست مهمات و سلاح­های غیرمجاز قرار دارند. همچنین اگر ثابت شود شما از اسپری استفاده کردید و طرف مقابل دچار صدمه شود. به مجازات قانونی محکوم می­شوید.

جرم حمل تجهیزات دفاعی در قانون

قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز در ماده 11 شرح می­دهد که: «هر کس مرتکب قاچاق اقلام یا مواد تحت کنترل شود یا به ساخت و مونتاژ هر یک از آن‌ها اقدام  کند به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

  • مواد رادیواکتیو یا میکروبی،به حبس از بیست و پنج تا سی سال
  • مواد منفجره نظامی یا شیمیایی،به حبس از پنج تا ده سال
  • مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی،به حبس از دو تا پنج سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد اکتشاف شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد،به حبس از شش ماه تا دو سال
  • گز های بی‌حس کننده، بیهوش کننده و اشک‌آور به حبس از دوتا پنج سال
  • مواد محترقه و شوک دهنده‌ها(شوکرها)،به حبس از شش ماه تا دو سال»

خوب است بدانید اگر هدف از ارتکاب جرم برای مقاصد غیرامنیتی مثل بهره­برداری غیرمجاز از معادن باشد. احتمالاً حبس از 6 ماه تا دو سال خواهد بود. مجازات حمل اسپری فلفل هم بسته به شرایط بین دو تا 5 سال حبس دارد. در ادامه شرایط مجازات حمل و استفاده از اسپری فلفل را بیان می­کنیم.

مجازات حمل و استفاده از اسپری فلفل

اگر بدون مجوز قانونی اقدام به حمل اسپری فلفل نمایید. به مجازات حبس یا خسارت مالی و دیه محکوم می­شوید. با توجه به اینکه اسپری فلفل شما دارای چه مواد شیمیایی باشد. و ممکن است چه مشکلاتی برای افراد ایجاد کند. متحمل حبس از 6 ماه تا دو سال و یا پرداخت دیه و خسارت مالی می­شوید.

همان­طور که قبلاً گفتیم اسپری­های فلفل دارای ترکیبات مختلف شیمیایی است. این ترکیبات موجب سوزش شدید در صورت و چشم می­گردد. همچنین کوری موقت و تنگی نفس به همراه می­آورد. حتی در مواردی ممکن است عوارض این سلاح دائمی شود و موجب کوری دائم یا مشکلات جدی برای سیستم تنفسی مثل ریه می­گردد. به همین دلیل اگر افراد اقدام به حمل و استفاده از این سلاح با عوارض خطرناک نمایند. باید مجازات آن را هم در نظر داشته باشد. امروزه بسیاری از افراد برای حفاظت شخصی از این سلاح­ استفاده می­کنند. اگر قصد حمل و استفاده از اسپری فلفل را دارید ابتدا مجوز قانونی آن را دریافت کنید. تا در صورت استفاده محکوم به مجازات نشوید.

خسارت مالی و دیه اسپری فلفل

یکی از موضوعات مهم در خصوص مجازات استفاده از اسپری فلفل مسئله دیه و خسارت مالی آن است. وقتی بحث از مجازات حمل و استفاده از اسپری فلفل می­شود. در کنار مجازات حبس باید بحث دیه و خسارت مالی نیز در نظر داشت. با ورود آسیب به دیگران در اثر استفاده از اسپری فلفل، باید به آسیب‌دیده دیه پرداخت شود و میزان دیه توسط پزشکی قانونی تعیین می­گردد. میزان دیه هرسال تغییر می­کند همچنین با توجه به نوع و حجم آسیبی که به اسپری فلفل وارد می­کند حمل‌کننده اسپری فلفل باید دیه تعیین­شده را پرداخت کند.

هنگامی که استفاده از اسپری فلفل به چشم طرف مقابل آسیب بزند. باید مطابق با میزان دیه­ی سالیانه دیه چشم را در نظر گرفته و پرداخت شود. حتی اگر استفاده از اسپری فلفل آسیب­های جزئی وارد کند باز هم این آسیب­ها دارای دیه هستند. بعد از مراجعه فرد به پزشکی قانونی دیه فرد به طور کامل و دقیق مشخص می­کند. که فرد حمل‌کننده اسپری باید دیه را کامل پرداخت نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به جرم حمل اسپری فلفل

برخی تصور می­کنند مرجع قضایی صالح به رسیدگی جرم حمل و استفاده از اسپری فلفل دادگاه انقلاب است. اما این درست نیست. دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی مربوط به اسپری فلفل بر اساس رأیی که از دیوان عالی صادر شد. دادگاه کیفری 2 می­باشد. به این معنی که دادگاه کیفری 2 اجازه رسیدگی به شکایات مربوط به جرائم حمل و استفاده از اسپری فلفل را دارد.

چگونه مجوز حمل اسپری فلفل را دریافت کنیم ؟

بر اساس مصوبه­ی شورای امنیت ملی کشور، سامان‌دهی به نگهداری و توزیع حمل تجهیزات دفاعی مثل اسپری فلفل در حوزه اختیارات نیروی انتظامی است. یعنی مرجع صالح برای اعطای مجوز جهت حمل و نگهداری از اسپری فلفل نیروی انتظامی می­باشد. بنابراین شغل­هایی که حساسیت بالایی دارند اما سطح امنیت آن متناسب با محیط شغلی که دارند پایین است. مثل صرافان، وکیلان دادگستری، طلافروشان، داروخانه­های شبانه‌روزی، جامعه پرستان و پزشکان. این افراد می­توانند به پلیس پیشگیری ناجا درخواست دهند. تا جهت حفظ امنیت خود و محل کارشان مجوز حمل تجهیزات دفاع شخصی مثل اسپری فلفل دریافت کنند.

فرایند اخذ مجوز حمل اسپری فلفل

هنگامی که درخواست اخذ مجوز حمل اسپری فلفل را به پلیس پیشگیری ناجا تحویل ­دهید. نیروی انتظامی شروع به بررسی­های فنی و تخصصی می­کند. به جهت اهمیت بالای مجوز حمل تجهیزات دفاعی فرد دارای مجوز باید دارای صلاحیت فردی جسمی و روانی باشد. بنابراین متقاضی به پزشکی قانونی ارجاع می­شود. تا مورد آزمایش توسط پزشک قرار گیرد. و پلیس ناجا از سلامت جسمی و روانی متقاضی اطمینان یابد. بعد از طی این مراحل پلیس صدور مجوز را تائید می­کند و سپس به متقاضی ارائه می­دهد.

توجه داشته باشید افرادی که مجوز حمل تجهیزات دفاعی مثل اسپری فلفل را دریافت می­کنند محدودیت­هایی نیز دارند. طی این محدودیت­ها استفاده از تجهیزات دفاعی تنها در محدوده­ای خاص مجاز است. اگر خارج از این محدوده از تجهیزات دفاعی استفاده شود جرم تلقی می­گردد. بنابراین استفاده از اسپری فلفل خارج از محدوده­ی دارای مجوز قابل‌قبول نیست و جرم می­باشد.

سؤالات متداول

جرم حمل و استفاده از اسپری فلفل چیست ؟

مطابق قانون حمل ابزارهای دفاع شخصی مثل اسپری فلفل جرم است. این ابزار در لیست مهمات و سلاح­های غیرمجاز قرار دارند. همچنین اگر ثابت شود شما از اسپری استفاده کردید و طرف مقابل دچار صدمه شود. به مجازات قانونی محکوم می­شوید.

مجازات حمل و استفاده اسپری فلفل چیست ؟

با حمل و استفاده بدون مجوز از اسپری فلفل به مجازات حبس یا خسارت مالی و دیه محکوم می­شوید. با توجه به اینکه اسپری فلفل شما دارای چه مواد شیمیایی باشد. و ممکن است چه مشکلاتی برای افراد ایجاد کند. متحمل حبس از 6 ماه تا دو سال و یا پرداخت دیه و خسارت مالی می­شوید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *