تقویت هوش نوزاد دو ماهه تا هشت ماهه (آو)


تقویت هوش نوزاد و دست کاری ضریب هوشی او در این دوران کار سختی نیست. با اینکه شاید این عدد را نتوان تغییر داد اما با انجام راهکارهایی عملکرد نوزاد در زمینه های مختلف تا حد زیادی افزایش یافته و به راحتی می‌توان متوجه این موضوع شد. از طرفی هوش متشکل از بخش ها و موضوعات زیادی است که ممکن است در هر نوزادی به یک صورت بروز کند. تقویت هریک از این هوش راهکارهای جداگانه ای دارد. اما به طور کلی روش هایی هستند که به کمک آنها می‌توان هوش عمومی افراد را در همه زمینه ها افزایش داد. والدین برخی از آنها را به صورت ناخودآگاه برای فرزندان خود انجام می‌دهند اما در مورد سایر روش ها می‌توانند از یک متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت هوش نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

راه های تقویت هوش نوزاد

برخی از والدین تصور می‌کنند که برای تقویت هوش نوزاد خود باید از روش های عجیب و پیچیده ای استفاده نمایند. و یا به طور کلی تصور می‌کنند که به دلیل اینکه ضریب هوشی کودک در طول زندگی او تغییر چندانی نمی‌کند؛ پس نباید در این زمینه کاری انجام داد و نوزاد را به حال خود رها می‌کنند. اما انجام اقداماتی هوش و عملکرد نوزاد را به طور چشمگیری افزایش داده و هرچه این اقدامات زودتر انجام شوند؛ تاثیر بیشتری خواهند داشت. در این قسمت به توضیح برخی از این راهکارها خواهیم پرداخت. برای آشنایی با سایر انواع هوش کودک کلیک کنید.

ورزش کردن در زمان بارداری

یکی از اولین اقداماتی که مادر باید قبل از تولد نوزاد انجام دهد؛ ورزش کردن در زمان بارداری است. چرا که ورزش و فعالیت بدنی منجر به ترشح هورمون های مختلفی در بدن مادر شده که بر سلامت جسمانی و رشد بهتر جنین نیز کمک می‌کنند. در مقایسه ای که بر میزان هوش  نوزادانی که مادر آنها ورزش می‌کردند با آنهایی که در زمان بارداری تحرکی نداشتند؛ این نتیجه حاصل شد.

زایمان طبیعی

یکی دیگر از تحقیقاتی که در زمینه تقویت هوش نوزاد در دانشگاه ییل آمریکا انجام شده است؛ نشان می‌دهد که نوزادانی که با زایمان طبیعی متولد می‌شوند؛ از میزان هوش بالاتری برخوردار هستند. در واقع این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که حتی نوع زایمان مادر نیز در مورد هوش کودک می‌تواند تاثیرگذار باشد. چرا که در حین زایمان طبیعی میزان نوعی از پروتئین در بدن جنین بیشتر می‌شود که در نهایت به بیشتر شدن هوش آنها منجر خواهد شد.

کندر بخورید

یکی دیگر از راهکارهایی که مادر می‌تواند برای تقویت هوش نوزاد خود انجام دهد؛ مصرف کندر است. که باید در این زمینه حتما با متخصص خود مشورت نماید. براساس علم طب سنتی، طبع مادران با یکدیگر متفاوت است و اگر کندر با طبع مادری سازگار نباشد؛ منجر به زردی، خشکی پوست و بیش فعالی کودک می‌شود.

امگا3 مصرف کنید

مصرف امگا3 نیز تا حد زیادی در تقویت هوش نوزاد موثر است. چرا که اسیدهای چرب مانند امگا 3 در دوران بارداری می‌توانند تکامل مغز جنین را تسریع کرده و هوشیاری او را بالا ببرند. همچنین مصرف امگا3 بر قدرت بینایی جنین نیز تاثیر دارد. مادران باید با مشورت پزشک به میزان کافی از این مکمل به صورت دارویی و غذایی استفاده نمایند.

اصلاح کردن رژیم غذایی

خوردن مواد غذایی مثل گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات به صورت مرتب در بارداری به دلیل برخورداری از کولین می‌توانند در تقویت هوش جنین نقش داشته باشند. البته که در مورد تغذیه و رژیم غذایی، مادران حتما باید با متخصص مشورت نمایند.

تغذیه کودک با شیر مادر

از آنجایی که تغذیه نوزاد با شیر مادر منجر به بهبود کارکرد سیستم ایمنی می‌شود؛ مادران بهتر است تا سن 9 ماهگی حتما از شیر خود فرزند را تغذیه کرده و بعد از آن می‌توانند به صورت ترکیبی از شیر خشک نیز استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با فواید شیر مادر کلیک نمایید.

کتاب خواندن برای نوزاد

برخی از والدین تصور می‌کنند که کتاب خواندن برای نوزاد در سنین پایین تاثیری ندارد؛ چرا که او متوجه نخواهد شد. اما متخصصین توصیه می‌کنند که مادران حتی در دوران بارداری نیز برای فرزند خود کتاب بخوانند.

ماساژ دادن نوزاد

یکی دیگر از راهکارهای موثر برای تقویت هوش نوزاد ، ماساژ دادن اوست. بهتر است والدین زمانی را برای اینکار انتخاب کنند که نوزاد سرحال باشد و اینکار را به آرامی انجام دهند.

استفاده از بازی های مختلف

بازی کردن با کودک متناسب با سن او نیز منجر به تقویت هوش نوزاد خواهد شد. چرا که از سن پایین می‌آموزد که باید در شرایط مختلف چه واکنشی نشان داده و مهارت حل مسئله را در او بالا می‎برد. برای آشنایی بیشتر با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

تشویق کردن کودک

باید نوزاد را مخصوصا تا سن دو سالگی برای هرکاری که انجام می‌دهد؛ تشویق کنید و یا حداقل اشتیاق خود را نشان دهید. اینکار در او انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا هوش حرکتی او بسیار بالا رود. او را برای انجام کارهای ساده ای مثل حرکت دادن اجسام، تقلید واژه ها، بازی کردن و راه رفتن نیز مورد تشویق قرار دهید.

آواز خواندن برای نوزاد و موسیقی گذاشتن برای او

برای نوزاد خود حتی در زمانی که شکم مادر است؛ آواز بخوانید و با او صحبت کنید. چرا که او حتی در این شرایط هم متوجه همه اتفاقات اطرافش هست. همچنین برای او موسیقی هایی متناسب با سنش پخش کرده و از این طریق مفاهیمی را به او آموزش دهید.

چهره به چهره شدن با نوزاد

بسیاری از متخصصین بر این باورند که تماس چهره به چهره با نوزاد می‌تواند ارتباط های مغزی و عصبی را در نوزادان تقویت کرده و منجر به افزایش هوش آنها شود.

توجه کردن به درخواست های تکراری کودک

طبیعی است که کودکان درخواست های خود را به طور مکرر تکرار کرده و یا چندین بار یک چیز را بخواهند. اما این موضوع نباید شما را کلافه و خسته کند و هربار باید مانند بار اول به حرف های او گوش دهید.

صحبت کردن با او در مورد عملکرد وسایل

حتی اگر او از شما سوالی در این مورد نپرسید؛ اما شما در مورد کارایی همه چیز به آنها توضیح دهید. برای مثال ساعت را به او نشان داده و به او بگویید که کار این وسیله نشان دادن زمان است. حتی در مورد سازو کار و یا انواع مختلف یک وسیله نیز می‌توانید توضیح دهید.

به سلامت جسمانی او توجه کنید

شاید شما هم این ضرب المثل را شتیده باشید که مغز سالم در بدن سالم است. این موضوع در مورد تقویت هوش نوزاد نیز صادق است. چرا که در صورتی نوزاد از سلامت جسمانی برخوردار نباشد؛ نمی‌تواند به راحتی از راهکارهای موثر در این زمینه نیز استفاده نمود.

کم کردن زمان تماشای تلویزیون برای کودک

اجازه ندهید که نوزاد بیش از اندازه تلویزیون تماشا کند. اینکار علاوه بر اینکه سلامت جسمانی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در میزان هوش او نیز تاثیر می‌گذارد.

نشانه های یک کودک باهوش

تشخیص میزان هوش در نوزادان کمی دشوار است. چرا که آنها فعالیت های حرکتی کمی داشته و از طرفی قادر به صحبت کردن هم نیستند. اما با توجه کردن به نشانه هایی در در دوره های زمانی مختلف می‌توان به این موضوع پی برد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.

  • نوزاد ده ماهه می‌تواند بزرگتر یا کوچک بودن شخصیت های داستانی را تشخیص دهد و یا حتی در این سنین است که مسئولیت پذیری را می‌آموزد
  • از ماه پنجم، بیشتر از کودکان دیگر متوجه احساسات اطرافیانش خواهد شد و واکنش نشان خواهد داد.
  • نوزادان باهوش واکنش های بیشتری در مقابل موزیکی که محیط پخش می‌شود؛ از خود نشان می‌دهند.
  • نوزادان باهوش از هشت ماهگی تقلید کردن را می‌آموزند.
  • چنین نوزادانی از سنین پایین فرق بین اعداد را از یکدیگر تشخیص می‌دهند.
  • توانایی یادگیری زبان نیز برای آنها از سنین پایین تری اتفاق می‌افتد.

سخن پایانی

تقویت هوش نوزاد و یا انجام اقداماتی در این زمینه به این معنی نیست که نوزاد را مجبور کنیم تا فرایند رشد را زودتر از حالت عادی طی کند و یا در این زمینه فشار زیادی به او وارد کنیم. بهتر است به او زمان کافی داده و انجام این راهکارها را از زمان قبل از تولد آغاز نماییم. در این مورد تاثیر ژنتیک را نیز دست کم نگرفته و به طور کلی از متخصصین نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت هوش نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *