طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک


طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک بسیار متنوع بوده و والدین می‌توانند به شکل های مختلفی اینکار را انجام دهند. در واقع عدس یکی از منابع سرشار از فیبر ویتامین ها برای کودکان است که خوردن آن بسیار توصیه شده و باید حتما از رژیم غذایی کودکان قرار گیرد. عدس یکی از اولین غذاهایی است که کودک می‌تواند آن بخورد. به همین دلیل بهتر است والدین در پختن آن به شکل های مختلف خلاقیت داشته و البته سن فرزند خود را نیز در نظر داشته باشند. در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف دستور پخت عدس را برای کودکان و نوزادان شرح دهیم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک

عدس یکی از حبوبات مغذی است که از گذشته های دور تا امروز به عنوان منبعی غنی از پروتئین و مواد معدنی از آن استفاده می‌شود. این محصول سرشار از آهن، فسفر، ویتامین ب و فیبر می‌باشد. پس تعجبی ندارد که مصرف آن برای کودکان هم توصیه شود. البته که والدین گاهی در مورد طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک و یا به طور کلی فراورده های این محصول دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند که چطور اینکار را انجام دهند. در واقع آنها تنها دستور پخت عدسی را می‌دانند و به همین دلیل ممکن است کودک خود را از خوردن عدس دلزده کنند. اما زمانی که دستور پخت های مختلف را یاد گرفته از آنها استفاده نمایند؛ نه تنها برای کودک خود انگیزه ایجاد می‌کنند بلکه سلامت جسمانی او نیز تضمین می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغذیه سالم کودکان کلیک نمایید.

خوردن عدس از چند ماهگی مجاز است؟

فراموش نکنید که زمان شروع خوردن عدس نیز در کودک و نوزاد حائز اهمیت است. برای اینکار نمی‌توان عدد مشخصی تعیین نمود و در کودکان مختلف، به عوامل متفاوتی بستگی دارد. در بیشتر موارد این شرایط جسمانی کودک است که تعیین کننده می‌باشد. اما به هر حال بهتر است که والدین در این زمینه از متخصص تغذیه نیز مشورت نمایند. معمولا بهترین سن برای شروع مصرف عدس در نوزادان از شش ماهگی است. چرا که در این زمان منابع آهن در بدن نوزاد کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و کودک باید از طرق دیگر این کمبود را جبران نماید.

غذاهایی که می‌توان با عدس برای نوزاد و کودک درست کرد

فراموش نکنید که تنوع غذایی عدس بسیار بالاست و می‌توان غذاهای مختلفی را به وسیله آن برای کودک و نوزاد درست کرد. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

عدس و برنج

برنج و پوره عدس یکی از غذاهای مقوی برای کودکان است که به شکل زیر درست می‌شود.

در یک قابلمه عدس و برنج را به طور همزمان بپزید. هویج و سیب را در ظرفی دیگر خرد کرده و در آب آنها را بپزید. سپس این مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و همه آنها را میکس کنید.

جوانه عدس برای نوزاد

سوپ جوانه عدس نیز غذای سالم و خوشمزه دیگری برای نوزاد و کودک است که به راحتی می‌توانید آن را آماده کنید.

برای اینکار گوشت ماهیچه را با پیاز و بلغور جو بپزید. سپس هویج، سیب زمینی و نخود فرنگی پخته شده را به این ترکیب اضافه کنید. در نهایت جوانه عدس، جعفری و گشنیز را اضافه کرده و اجازه دهید تا این ترکیب با هم پخته شوند. این ترکیب را میکس کرده تا خوردن آن برای کودک راحت تر باشد.

پوره عدس و دال عدس

برای تهیه پوره عدس یا دال عدس، در ابتدا عدس را برای یک ساعت یا بیشتر خیس کرده سپس آن را در قابلمه ریخته و بپزید. اینکار به پخت بهتر کمک کرده و نفخ حبوبات را نیز می‌گیرد. می‌توانید عدس را به وسیله آب مرغ و یا آب قلم بپزید. بعد از پخت کامل این ترکیب را میکس کنید. می‌توانید به دلخواه به این پوره سیب زمینی و هویج نیز اضافه کنید. این پوره برای کودکان بین شش تا نه ماه مناسب است.

سوپ عدس

سوپ عدس برای کودکان بالای شش ماه مناسب می‌باشد. برای تهیه این سوپ، عدس را به همراه پیاز، آب و ادویه در یک قابلمه بریزید و تا دو دقیقه حرارت دهید. سیب زمینی ، هویج و کلم را نیز به قابلمه اضافه کرده بین 21 تا 51 دقیقه به این ترکیب زمان دهید. بعد از پخته شدن کامل تمام مواد آنها را در میکسر ریخته و آن را یکدست کنید.

عدس پلو برای نوزاد

این نکته را فراموش نکنید که کودکان بعد از 10 ماهگی می‌توانند عدس پلو بخورند. عدس پلوی کودکان نیز باید تفاوت هایی با عدس پلوی بزرگسالان داشته باشد. برای تهیه این عدس پلو به شکل زیر عمل کنید.

گوشت را به خوبی پخته و سپس آن را ریش ریش کنید. برای اینکار می‌توانید از گوشت چرخ کرده نیز استفاده نمایید. در مرحله بعدی برنج و عدس را در آب گوشت بریزید تا بپزند. کمی کره این به این ترکیب اضافه کرده و صبر کنید تا به خوبی بپزند. بعد از پخت کامل برنج و عدس، غذا آماده خوردن است.

عدسی

برای تهیه عدسی برای کودک و نوزاد نیز می‌توانید به شکل زیر عمل کنید. در ابتدا عدس را خیس کرده سپس به همراه روغن زیتون و پیاز در یک قابلمه بپزید. سیب زمینی نگینی را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید که این ترکیب 45 دقیقه حرارات ببیند. می‌توانید به این عدسی کمی آبلیمو و ادویه نیز اضافه کنید. خوردن عدسی مناسب نوزادانی است که بالای هفت ماه هستند.

حساسیت به عدس در نوزاد و کودک

بسیار نادر است که نوزادان و کودکان به عدسی حساسیت داشته باشند. در واقع عدسی اصلا ماده غذایی حساسیت زایی نیست. به همین دلیل است که مصرف آن بسیار توصیه شده و مفید است. اما به هرحال باید این احتمال را در نظر گرفته و برای آن آماده بود. برای آشنایی بیشتر با دلایل حساسیت غذایی کودکان کلیک نمایید.

خواص عدس برای نوزاد و کودک

در قسمت های قبلی تا حدی به فواید این محصول اشاره کردیم. اما عدس به دلیل برخورداری از فیبر و مواد معدنی دیگر مانند مس در جذب آهن غذاهای دیگر نیز موثر بوده و در میزان هوش کودک و حتی خلق و خوی او موثر است. عدس همچنین سرشار از کلسیم و پتاسیم است که به سلامت استخوانهای کودک کمک می‌کند. رنگ سیاه این ماده نشان دهنده وجود آنتی اکسیدان هاست که منجر به بالا رفتن سطح سیستم ایمنی در کودکان می‌گردد. برای اطلاع از راه های تقویت سیستم ایمنی کودکان کلیک نمایید.

سخن پایانی

بسیار کم پیش خواهد آمد که کودکی عدس را دوست نداشته و یا حتی به آن حساسیت داشته باشد. حتی بی علاقگی کودکان نسبت به این ماده به این دلیل است که والدین در مورد طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک خلاقیت به خرج نداده و تنوع ایجاد نمی‌کنند. از این رو توصیه می‌شود که والدین دستور پخت های گوناگون را آموخته و امتحان کنند تا به فرزند خود در بهره گیری از فواید این محصول کمک نمایند. در این زمینه می‌توانند از یک متخصص تغذیه نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه طرز تهیه عدسی برای نوزاد و کودک می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *