ترس از حمام در کودکان


ترس از حمام در کودکان موضوعی کاملا طبیعی در آنان بوده و همواره مشکلات زیادی را برای والدین ایجاد می‌کند. این موضوع گاهی به قدری شدید می‌شود که والدین هم از حمام کردن کودک خود می‌ترسند و از افراد دیگر کمک می‌گیرند. البته که انجام اینکار دشوار بوده و نیاز به مهارت دارد. اما در این حین ممانعت خود کودک نیز بی تاثیر نیست. در واقع او همکاری لازم را در این زمینه نداشته و احتمالا همواره در حال گریه کردن و بی قراری است. اما این موضوع بی دلیل اتفاق نمی‌افتد و راهکارهای متفاوتی نیز برای آن وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد. در این زمینه والدین می‌توانند از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

درمان فوبی کودکان

استرس در کودکان

اختلالات روانی در کودکان

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از حمام در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از حمام در کودکان

در مورد ترس از حمام در کودکان با چند دوره مختلف روبرو هستیم. شاید اصلا با خود بگویید که کودکان نه تنها از آب و دوش گرفتن نمی‌ترسند؛ بلکه از آن لذت هم می‌برند. این موضوع درست است. در ابتدا کودکان حمام رفتن را خیلی دوست داشته و حتی برای تفریح به آب بازی نیاز دارند. اما بعد از مدتی این رفتار آنها به طور کلی عوض شده و تمایلی به حمام رفتن و یا حتی تفریحات آبی ندارند. به طوریکه نارضایتی خود را به طور واضح نشان می‌دهند. در این زمینه در ابتدا باید علت آن را متوجه شده و در قدم بعدی از راهکارهای مختلف استفاده نمایید. برای اطلاع از اصول حمام بردن کودک کلیک کنید.

علت بروز ترس از حمام در کودکان

باید گفت که بروز احساس ترس از حمام در کودکان در دوره ای از زمان کاملا طبیعی است و تقریبا هیچ دلیل خاصی نمی‌توان برای آن پیدا کرد. این موضوع معمولا از یک تا دو سالگی آغاز شده و حتی در برخی موارد تا دوران بلوغ نیز ادامه می‌یابد. اما به طور کلی دلایل دیگری نیز برای این موضوع مطرح است.

رشد کردن مغز آنها و بیشتر شدن حساسیت ادراکی

در دوران کودکی رشد بخش حسی-حرکتی در مغز بیشتر بوده و به همین دلیل به طور ناگهانی حساسیت آنها بالا رفته و منجر به بروز استرس و اضطراب در آنها می‌شود. به همین دلیل حتی از برخورد آب با بدن و صورت خود نیز دچار احساس انزجار شده، دمای آب برایشان مهم است، از سرخوردن در حمام و وان می‌ترسند، و در مقابل خشک کردن بدن با سشوار و حوله نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.

از ورود شامپو به چشم شان می‌ترسند

یکی از بدیهی ترین دلایل ترس از حمام در کودکان ، ورود شامپو به چشمزمشان است. چرا که حتی شامپوهای مخصوص کودکان نیز باز چشم را می‌سوزانند. از این رو زمانی که این اتفاق یکبار می‌افتد؛ آنها بازهم از این موضوع می‌ترسند.

حمام کردن برایشان جذابیتی ندارد

آنها دوست دارند حتی در حمام نیز بازی کرده و سرگرم شوند. اما زمانی که والدین در این مورد حوصله کافی خرج نمی‌کنند؛ کودک نیز تمایلی ندارد تا حمام کردن را تحمل نمایند. مخصوصا که برخی از والدین برای اینکه حمام کردن را سریع به اتمام برسانند؛ به شکل درستی کودک را حمام نمی‌کنند.

عدم انتخاب درست زمان از سمت والدین

زمانی که والدین صبح زود و یا شب را برای حمام کردن فرزند خود انتخاب می‌کنند؛ طبیعی است که او نیز به اینکار علاقه ای نشان نداده و واکنش نشان می‌دهد.

از کف، حباب و لکه های در حمام می‌ترسند

کودکان به دلیل قوه تخیل شان ممکن است از کف و حباب و یا حتی لکه های آبی که در حمام وجود دارند؛ برای خود موجودات ترسناکی در ذهن شان بسازند و یا حمام برای آنها نماد یک مکان ترسناک باشد.

چگونگی غلبه بر ترس از حمام در کودکان

فراموش نکنید که بعد از مدتی ترس از حمام در کودکان به طور طبیعی برطرف خواهد شد. اما در صورتی که نشانه های این ترس برای مدت زمان طولانی تری ادامه دار شده و منجر به شکل گیری ترس های دیگری نیز در کودکان شدند؛ والدین می‌توانند از این روش ها استفاده کنند.

جلوگیری از تحریک زیاد حسی

محرک های حسی زیادی ممکن است در حمام کودک را آزار دهند. از این رو سعی کنید تاثیر این محرک ها را به حداقل برسانید. برای مثال از گوش گیر استفاده کرده، دمای آب را تنظیم کنید و یا حتی آنها را در حین شستن روی یک صندلی بنشانید.

پیشگیری از ورود شامپو به چشم شان

اجازه ندهید که شامپو و یا کف وارد چشم شان شود. چرا که این موضوع باعث سوزش چشم شده و خاطره بدی از حمام رفتن برایشان ایجاد می‌کند. در این مورد از گیره یا کلاه حمام استفاده کرده، به طور مرتب صورت کودک را خشک کنید و حتما از شامپوی مخصوص کودکان استفاده نمایید.

جذاب کردن حمام برای آنها

سعی کنید فضای حمام را برای آنها جذاب کنید. اسباب بازی ها و حتی کتاب های مخصوص حمام وجود دارند که می‌توانید کودک را در حین شستن با آنها سرگرم نمایید. حتی گاهی استفاده از خوراکی هایی نیز منجر به جذابیت بیشتر این محیط برای کودک می‌شوند.

اطلاع دادن این موضوع به کودک

بهتر است در مورد حمام بردن کودک با او صادق بوده و این موضوع را از قبل به او بگویید. چرا که پنهانکاری در این مورد، خود دلیلی برای بروز ترس از حمام در کودکان است.

تمیز نگه داشتن محیط حمام

یکی دیگر از راه های جلوگیری از بروز ترس از حمام در کودکان ، تمیز نگه داشتن این فضا است. چرا که همانطور که گفتیم گاهی لکه ها و اشکالی که در ین محیط وجود دارند منجر به ترسیدن کودک می‌شوند.

همه لباس های او را در نیاورید

معمولا کودکان زمانی که لباس به تن دارند؛ احساس راحتی بیشتری دارند. از این رو در ابتدا برای اینکه احساس راحتی بیشتری در حمام کنند؛ آنها را در یک وان خالی قرار داده و یا همه لباس های او را در نیاورید.

ترفندهای طلایی برای حمام کردن کودک

استفاده از برخی ترفندها در حین حمام کردن کودک ، تنها ترس از حمام در کودکان را از بین می‌برد؛ بلکه برای آنها انگیزه ایجاد کرده و لذتبخش می‌شود. برخی از این ترفندها شامل موارد زیر هستند.

  • یک وان یا تشت جداگانه کوچک مختص به خود او برایش فراهم کنید.
  • باهم حمام کنید او را روی پاهای خود قرار دهید تا احساس امنیت بیشتری کند
  • بعد از پرکردن وان یا تشت کودک را وارد حمام کنید؛ چرا که ممکن است این صدا برای او ترسناک باشد.
  • کودک خود را هیچگاه در حمام تنها نگذارید؛ چرا که اینکار ترس زیادی در او ایجاد خواهد کرد.
  • اجازه دهید کودک نیز یکی از اسباب بازی های خود را بشوید.

سخن پایانی

همانطور که در قسمت های قبلی به آن اشاره کردیم؛ بروز ترس از حمام در کودکان تا حدی طبیعی بوده و در همه آنها بروز می‌کند. اما این موضوع زمانی نگران کننده می‌شود که کودک دیگر اصلا تمایلی به حمام کردن نداشته و در این مورد مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. اما خوشبختانه در این زمینه راه هایی وجود دارد که مسئله را کمی ساده تر می‌کند. والدین می‌توانند علاوه بر استفاده از روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد؛ از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از حمام در کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *