هیپنوتراپی (مشاور من)

هیپنوتراپی

هیپنوتراپی یکی از روش های قدیمی و پرطرفدار در روانشناسی است و بسیاری از افراد با شنیدن نام روانشناسی، اول به یاد این روش درمانی می‌افتند. از طرفی تنها تعداد کمی از افراد در این زمینه مهارت داشته و می‌توانند آن را انجام دهند. البته در بیشتر موارد استفاده از این روش لزومی ندارد. چرا که با استفاده از هیپنوتیزم افراد به ناخودآگاه دسترسی دیگران دسترسی داشته و می‌توانند به این وسیله تغییراتی را ایجاد نمایند. این موضوع شاید در ظاهر بسیار جذاب و هیجان انگیز به نظر برسد؛ اما در واقع فشار زیادی به مراجع و حتی درمانگر وارد می‌کند. از این رو بهتر است افراد قبل از استفاده از این روش حتما به خوبی در مورد آن تحقیق کرده و حتما از متخصص خبره در این زمینه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هیپنوتراپی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاور من از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

هیپنوتراپی چیست و هیپنوتراپیست کیست؟

هیپنوتراپی به معنی استفاده از روش هیپنوتیزم برای درمان مشکلات روانشناختی و حتی گاهای مسائلی مانند اعتیاد و یا لاغری است. هیپنوتراپیست نیز فردی است که در این زمینه تبحر داشته و مراجع را به حالت خلسه می‌برد. این فرد باید روانشناس بوده و در این زمینه تحصیلات آکادمیک داشته باشد تا بتواند در شرایط بحرانی و یا حتی زمانی که فرد هنوز هیپنوتیزم نشده است؛ اوضاع را کنترل کند. بسیاری از کلینیک های روانشناسی برای تبلیغ کار خود در این زمینه مدعی شده و تلاش می‌کنند تا با این روش جذب مراجع کنند. در صورتی که این موضوع بسیار حساس بوده و در صورتی که افراد از درمانگر ماهری کمک نگیرند؛ مشکلات آنها تشدید خواهد شد.

کلینیک ذهن نو با برخورداری از مجرب ترین متخصصین در این حوزه، جلسات هیپنوتیزم درمانی را برگزار کرده و آماده خدمات رسانی در این زمینه می‌باشد.

انواع هیپنوتراپی

انواع هیپنوتراپی

هیپنوتراپی انواع مختلفی دارد که شناخت آنها به افراد کمک می‌کند تا تصمیم درست تری در این زمینه بگیرند. در این قسمت به طور مختصر این روش ها را توضیح خواهیم داد.

🔽اریکسونی: در این روش درمانگر از روش داستان پردازی استفاده می‌کند تا بر ناخودآگاه مراجع تاثیر بگذارد.

🔽شناختی: در این حالت تلاش می‌شود تا با کمک هیپنوتراپی درک و آگاهی افراد از مسائل تغییر دهند.

🔽روان درمانی: با استفاده از ترکیبی از روان درمانی و هیپنوتراپی تلاش می‌شود تا با تمرکز بر زمان حال مشکل بیمار را درمان کنند.

🔽آنالیزی: این روش بیشتر بر پیدا کردن دلیل مشکل متمرکز است.

🔽متمرکز بر راه حل: هیپنوتراپی متمرکز بر راه حل نیز بر وضعیت فعلی مراجع تمرکز می‌کند.

البته تشخیص این موضوع که کدام روش برای مراجع مناسب تر است؛ بر عهده درمانگر بوده و بستگی به حوزه تخصصی او دارد. مراجع نیز در این زمینه نباید مداخله کند.

هیپنوتراپی چطور کار می‌کند؟

هیپنوتراپی با تاثیرگذاری بر ضمیرناخودآگاه افراد تلاش می‌کند تا برخی رفتارها را تغییر داده و یا عادات ناسالم را از بین ببرند. زمانی که بیمار از حالت هوشیاری خارج می‌شود؛ درمانگر شروع به صحبت کردن با او کرده و راهنمایی و حرف های او در ضمیرناخودآگاه مراجع باقی می‌ماند. از این رو تک تک کلماتی که درمانگر از آنها استفاده می‌کند؛ اهمیت دارد و به همین دلیل است که انتخاب درمانگر در این مرحله اهمیت پیدا می‌کند.

باورهای نادرست در مورد هیپنوتراپی

در مورد هیپنوتراپی باورهایی وجود دارد که اغلب ما آنها را شنیده ایم و یا حتی آنها را باور داریم. در واقع به همین دلیل است که هیپنوتیزم برای افراد زیادی جالب شده و تمایل دارند که آن را امتحان کنند. برخی از این باورها شامل موارد زیر هستند

  • هیپنوتیزم یک نوع سرگرمی است
  • در حین هیپنوتیزم افراد هوشیاری خود را از دست داده و دچار فراموشی می‌شوند
  • در حین هیپنوتراپی ، درمانگر می‌تواند شما را کنترل کند
  • هیپنوتزم تنها یک خواب عمیق است

مزایا استفاده از هیپنوتراپی

با اینکه استفاده از هیپنوتراپی روش شایعی نیست و بسیاری از افراد از آن استفاده نمی‌کنند؛ اما مزایای زیادی داشته و تاثیرگذاری آن در مدت کوتاه، بسیار بیشتر از روش های دیگر است. این روش غیرتهاجمی و غیردارویی محسوب می‌شود؛ همچنین می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات روانی و جسمانی را درمان نماید. از طرفی آگاهی و بینش فرد را نسبت به مشکلات خود افزایش داده و اراده  و انگیزه را در او تقویت می‌کند. کاهش استرس و اضطراب و بهبود کیفیت سبک زندگی نیز از مزایای دیگر این روش است.

محدودیت های ناشی از هیپنوتراپی

اما پیش از استفاده از روش هیپنوتراپی باید محدودیت های آن را نیز در نظر گرفت. این روش لزوما برای همه افراد کار نکرده چرا که همه هیپنوتیزم پذیر نیستند. بیمار باید همکاری و مشارکت فعالانه داشته باشد اما گاهی ممکن است به صورت ناخواسته در فرایند درمان تاثیر نیز بگذارد. همچنین در کنار هیپنوتراپی افراد باید از روش های دیگر درمان های روان شناختی و دارویی نیز استفاده کنند.

کاربردهای استفاده از هیپنوتراپی

هیپنوتراپی می‌تواند طیف وسیعی از بیماری ها و مشکلات را حتی اگر جسمانی هم باشند؛ درمان کند. بسیاری از افراد حتی برای ترک سیگار از این روش بهره می‌گیرند. البته در بیشتر موارد این روش در آخرین مرحله قرار داشته و افراد ترجیح می‌دهند بعد از امتحان کردن همه روش ها به سراغ آن بروند. برخی از اختلالاتی که برای درمان آنها از این روش استفاده می‌شود؛ شامل اختلالات اضطرابی، فوبیا، حملات پنیک، آسم، بی خوابی، سندرم روده تحریک پذیر و… هستند.

تجربه واقعی از فردی که هیپنوتیزم شده است

افرادی که تحت این روش درمانی قرار گرفته اند؛ این حالت را به شکل های مختلفی توصیف می‌کنند. یکی از مراجعین مشاور من می‌گوید: انگار در جایی خاص بودن و از شدت تمرکز بر یک چیز، از اتفاقات اطراف چیزی متوجه نشدم و محرکی حواسم را پرت نکرد. برای مثال تصور کنید که به قدری غرق تلویزیون دیدن شده اید که دیگر صدای همسرتان را نمی‌شوید که شما را صدا می‌کند. بیشتر افراد چنین چیزی را می‌گویند که در حالتی مانند تمرکز زیاد و آرامش بوده اند و هیپنوتیزم برایشان یک تجربه خوشایند بوده است.

اتفاقاتی که در یک جلسه هیپنوتیزم تراپی می‌افتد

هیپنوتیزم سلسه مراتب و مراحلی دارد که هیپنوتراپیست باید همه آنها را به ترتیب انجام دهد. این مراحل شامل موارد زیر هستند.

  • القا
  • عمیق تر شدن
  • پیشنهاد
  • خروج

مدت زمان جلسات هیپنوتراپی

نمی‌توان زمان دقیقی برای جلسات هیپنوتراپی در نظر گرفت. چرا که مدت جلسات به شدت مشکل مراجع بستگی دارد. از طرفی گاهی در یک جلسه مشکل فرد برطرف نشده و نیاز به چندین جلسه هیپنوتراپی دارد.

هیپنوتراپی برای چه افرادی موثر است؟

همانطور که بیش تر هم به آن اشاره شد؛ این روش درمانی برای همه مناسب نیست. اصلا برخی از افراد به طور کلی هیپنوتیزم نمی‌شوند. اما افرادی که انگیزه بالایی برای درمان داشته باشند؛ بیشتر می‌توانند از فواید این روش درمانی استفاده نمایند. برای مثال برای افرادی که تمایل دارند تا بخشی از خاطرات خود را برگردانند و یا مشکل حافظه دارند؛ این روش مناسب نیست و گاهی منجر به ایجاد خاطرات ساختگی می‌شود.

هیپنوتراپی | تنها راه حل یا مکمل؟

هیچگاه هیپنوتراپی تنها راه حل نیست. در واقع این روش تاثیر زیادی دارد اما نمی‌توان از آن به عنوان اصلی ترین راهکار یاد کرد. از طرفی اگر این روش در کنار روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرد؛ تاثیر بیشتری خواهد داشت.

البته ممکن است که برخی از افراد تنها از این روش برای درمان مشکلات شان استفاده کنند و نتیجه مثبت هم بگیرند. اما استفاده از این روش به عنوان مکمل در کنار روش های دیگر بهتر خواهد بود.

تفاوت هیپنوتراپی با مدیتیشن

تفاوت هیپنوتراپی با مدیتیشن

برخی تصور می‌کنند که مدیتیشن و هیپنوتراپی یکسان هستند و می‌توان از مدیتیشن یا مراقبه به عنوان جایگزینی هیپنوتیزم نیز استفاده کرد. در صورتی که با وجود همه فواید و تاثیراتی که مدیتیشن دارد؛ اما بازهم نمی‌تواند جایگزین هیپنوتیزم باشد. در هیپنوتراپی باید بخش خودآگاه ذهن و بدن آرام شده و آگاهی کم شود تا دسترسی به ناخودآگاه امکانپذیر شود. در صورتی که در مدیتیشن تنها احساس آرامش و رهایی در بدن اتفاق می‌افتد و فرد تمرکز خود را بر مسائل مختلف متمرکز می‌کند.

خدمات مشاور من در زمینه هیپنوتراپی

تمرکز مشاور من بر آگاه سازی مراجعین در مورد هیپنوتراپی و کمک کردن به آنها برای انتخاب یک روش درمانی مناسب است. در این کلینیک علاوه بر متخصصین مجرب و با تجربه در زمینه هیپنوتیزم درمانی، افراد می‌توانند از رویکردهای دیگر درمانی نیز بهره برده و با خیالت راحت این روش درمانی را آغاز کنند.

سخن پایانی

طبیعتا شروع این پروسه درمانی کمی اضطراب آور است. چرا که افراد اطلاعات کمی در این مورد داشته و نمی‌دانند چه اتفاقی در انتظار آنهاست. اما زمانی که به کلینیک و درمانگر مناسبی مراجعه کنند؛ این فرایند راحت تر شده و اعتماد کردن برایشان ساده تر خواهد شد. از این رو توصیه می‌کنیم در این زمینه حتما از مشاورین ما کمک گرفته وحتی قبل از استفاده از این روش اطلاعات لازم را در این مورد کسب نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هیپنوتراپی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاور من از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *