استعلام جواب پزشک قانونی


یکی از مراحل مهم که برای صدور گواهی فوت یا صدور حکم مربوط به دیه ناشی از تصادف یا ضرب‌وجرح باید طی شود. مراجعه به سازمان پزشکی قانونی و دریافت نظر و رأی پزشک این سازمان است. معمولاً نظر پزشک پزشک قانونی به اداره درخواست ارسال می‌شود. اما در برخی موارد نیز نظر پزشک به متقاضی تحویل می‌گردد. اگر شما خواستار استعلام جواب پزشکی قانونی و دریافت پاسخ آن می‌باشید. می‌توانید به وسیله کد ملی یا با استفاده از شماره مکانیزه و طی مراحل دیگر جواب پزشکی قانونی را استعلام کنید. در ادامه این مطلب قصد داریم به شیوه استعلام جواب پزشکی قانونی بپردازیم.

چگونه جواب پزشکی قانونی را استعلام نماییم ؟

معمولاً تقاضای معاینه و صدور نامه توسط پزشک یا قانونی از طرف نهادهای قضایی یا غیر قضایی و اداری درخواست می‌شود. و نتیجه معاینات پزشکی قانونی مستقیماً به نهاد متقاضی ابلاغ می‌شود یا تحویل فرد می‌گردد. در حال حاضر سامانه یا سایت سازمان پزشکی قانونی خدمات استعلام جواب معاینه پزشکی قانونی را ارائه نمی‌دهد.
به این ترتیب هنگامی که افراد ای پرونده‌های حقوقی یا کیفری از طرف مراجع صالح با نامه‌ای به پزشکی قانونی ارجاع شوند. سازمان پزشکی قانونی نتیجه و نظر پزشک خود را حسب مورد به مرجع قضایی صالح ارسال می‌کند. مراجعی نظیر کلانتری، دادسرا، دادگاه کیفری ۱ یا ۲، شورای حل اختلاف و غیره. و در نهایت صدور نامه جواب پزشکی قانونی از طریق پیامک ابلاغ سلام به شخص مراجعه‌کننده نیز اطلاع رسانی می‌گردد.
در چنین مواردی است که فرد می‌تواند به سامانه adliran.ir مراجعه نماید. و در بخش ابلاغیه، از مرجعی که پاسخ و رأی پزشکی قانونی به آنجا ابلاغ شده است؛ مطلع شود. سپس فرد می‌تواند به مرجعی که نامه پزشکی قانونی به آن ابلاغ شده است مراجعه نماید. تا رأی و نظر پزشکی قانونی را استعلام کند. اما دریافت استعلام رأی پزشکی قانونی یا از طریق ارائه کد ملی یا از طریق ارائه شماره مکانیزه امکان‌پذیر است.

استعلام نظر پزشکی قانونی با کد ملی

افرادی که در پزشکی قانونی معایناتی انجام دادند. بهار قصد دارند که پاسخ معاینات را دریافت نمایند. تا متوجه نظر پزشک پزشک قانونی در مورد مسئله خود شوند. می‌توانند با استفاده از ارائه کد ملی به دو روش پرونده پزشکی قانونی خود را استعلام کنند.

اول؛ فرد می‌تواند به پزشکی قانونی که معاینات خود را در آن انجام داد. مراجعه نماید و کد ملی خود را به مسئول مربوطه ارائه کند. و از مسئول تقاضای دریافت پاسخ و استعلام پرونده پزشکی قانونی را نماید.

دوم؛ همان‌طور که در بند قبل توضیح دادیم. فرد می‌تواند با مراجعه به سامانه عدل ایران، وارد حساب کاربری خود شود. در بخش مربوط به ابلاغیه‌ها‌ و ابلاغ ثنا روی گزینه مربوط به ابلاغیه‌های جدید کلیک کند. طی مشاهده متن ابلاغیه درمی‌یابد که نظر پزشکی قانونی به کدام مرجع ابلاغ گشت. بدین ترتیب با مراجعه به مرجع قضایی مذکور در ابلاغیه، که نظر پزشکی قانونی به آن مرجع ارسال شده است. می‌تواند کد ملی خود را به مسئول مربوطه ارائه نماید. سپس از وی تقاضای دریافت و استعلام پرونده پزشکی قانونی خود را نماید.

استعلام نظر پزشکی قانونی با شماره مکانیزه

روش دیگری که برای پیگیری و دریافت پاسخ پزشکی قانونی وجود دارد. شماره مکانیزه نامه پزشکی قانونی می‌باشد.
بیشتر اشاره کردیم که رأی دریافت پاسخ پزشکی قانونی سایت و سامانه‌ای موجود نیست. بنابراین افراد نمی‌توانند با استفاده از اینترنت و به صورت مجازی. مستقیماً اقدام به پیگیری و دریافت پاسخ پزشکی قانونی با استفاده از شماره مکانیزه نمایند. به همین ترتیب جهت استعلام جواب پزشکی قانونی با استفاده از شماره مکانیزه فرد می‌تواند به صورت حضوری به پزشکی قانونی مراجعه نماید. یا مانند سابق به مرجعی که پزشکی قانونی جوابیه را به آن ابلاغ کرد. مراجعه نمایند و با ارائه شماره مکانیزه مانند ارائه کد ملی به مسئول مربوطه دریافت پاسخ پزشکی قانونی را تقاضا کنند.

ابلاغ نتیجه پزشکی قانونی به دادگاه با واسطه یا بدون واسطه

یکی از پرسش‌هایی که در خصوص ابلاغ نتیجه معاینات پزشکی قانونی به دادگاه وجود دارد. این است که آیا پزشکی قانونی نتیجه معاینات خود را از طریق کلانتری به دادگاه ارسال می‌کند یا رأی پزشکی قانونی به صورت مستقیم به دادگاه ابلاغ می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش لازم است این مسئله را توضیح دهیم. که در جریان ابلاغ نتیجه معاینه پزشکی قانونی به دادگاه بستگی دارد که فرد با نامه کلانتری به پزشکی قانونی ارجاع شود. یا اینکه با دستور از مرجع قضایی یا غیر قضایی سالم و با نامه این مراجع به پزشکی قانونی ارجاع گردد.
مواردی مانند تصادف یا ضرب‌وجرح که فرد حضوراً به کلانتری مراجعه می‌کند. کلانتری نامه ارجاع به پزشکی قانونی را صادر می‌نماید. که در این موارد نتایج معاینات پزشکی قانونی ابتدا به کلانتری ابلاغ می‌شود. و سپس از طریق کلانتری به مرجع صالح رسیدگی به پرونده ارسال می‌شود. سپس ارسال نتیجه معاینات به کلانتری از طریق ابلاغ ثنا به شخص معاینه شده نیز اطلاع رسانی می‌گردد. و فرد می‌تواند با مراجعه به مرجع مذکور نتیجه پزشکی قانونی را مطالعه کند تا بتواند از حق خود دفاع کند. همچنین اگر به رأی پزشکی قانونی اعتراضی دارد اقدام به ثبت اعتراض خود نمایند.
با این اوصاف در سایر مواردی که دادگاه دستور ارجاع به پزشکی قانونی را صادر می‌کند. نتیجه معاینات پزشکی مستقیماً به دادگاه ابلاغ می‌شود و یا تحویل شخص می‌گردد. و باقی مراحل نیز مانند قبل طی می‌شود. در نتیجه باید گفت که ابلاغ نتایج معاینات پزشکی با واسطه یعنی از طریق کلانتری به دادگاه، یا بدون واسطه و مستقیماً به دادگاه. کاملاً به این بستگی دارد که مرجع صادرکننده نامه ارجاع به پزشکی قانونی کدام نهاد باشد.

مدت زمان پاسخ‌دهی پزشکی قانونی

زمانی که پزشکی قانونی نیاز دارد تا اعلام نظر نماید در همه موارد ثابت نیست. و این مدت زمان کاملاً به موضوع پرونده بستگی دارد. مثلاً در مواردی که نیازمند به تشریح جسد برای تعیین علت مرگ هستند. ممکن است زمان پاسخ و اعلام رأی توسط پزشک پزشک قانونی ۲ الی ۳ ماه کاری طول بکشد. هم اما در برخی موارد دیگر نظیر ضرب‌وجرح یک الی دو هفته کاری کافی است.
اما مطابق آنچه در سایت پزشکی قانونی و اخبار اعلام شد. سازمان پزشکی قانونی برای خدمت رسانی به موقع به مراجعین و همین‌طور جلوگیری از ایجاد پرونده‌های معوقه یک دستورالعمل زمان‌بندی برای ارائه خدمت صادر کرد. که مطابق این دستورالعمل مدت زمان اعلام نظر در حوزه‌های تخصصی ا از ۳۵ تا ۶۳ روز کاری تعیین می‌کند. بنابراین باید توجه داشته باشید که در مجموع زمان‌بندی نسبی است. در برخی موارد و برخی پرونده‌ها به دلیل معاینات بیشتر و روند اداره طولانی‌تر، مدت زمان بیشتری برای صدور رأی پزشک صرف می‌شود.

سؤالات متداول

چگونه می‌توانیم رأی پزشکی قانونی را استعلام نماییم ؟
در حال حاضر سایت مخصوصی که رأی پزشکی قانونی در آن قابل استعلام باشد وجود ندارد. و افراد باید به صورت مراجع حضوری به پزشکی قانونی یا مرجعی که رأی پزشک قانونی به آن ابلاغ شد نتیجه معاینات را استعلام نمایند‌.

روش‌های استعلام رأی پزشکی قانونی چیست ؟

افراد می‌توانند به صورت مراجعه حضوری به مرجع پزشکی قانونی که معاینات را انجام داده است یا مرجعی که رأی پزشک قانونی به آن ابلاغ شد. و با ارائه کد ملی یا شماره مکانیزه نامه پزشکی قانونی استعلام نتیجه پزشکی قانونی را تقاضا نمایند.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *