مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز


مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز یکی از برنامه های جامع و کاربردی در زمینه اقداماتی است که می‌توان در شرایط بحرانی انجام داد. همه افراد در زندگی خود در شرایط بحرانی قرار گرفته و واکنش های مختلفی از خود نشان می‌دهند. پس در واقع می‌توان گفت که بروز بحران اجتناب ناپذیر بوده و نمی‌توان جلوی آن را گرفت؛ اما با انجام اقداماتی می‌توان از خود در مقابل آسیب های ناشی از آن محافظت نمود. از این رو رابرتز در سال 2005 برنامه ای در این زمینه طراحی کرده که در شرایط مختلفی کاربرد دارد. اما افراد نمی‌توانند برای خودشان از این برنامه استفاده کرده و بهتر است حتما از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مداخله در بحران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منظور از مداخله در بحران چیست؟

اما در ابتدا باید معنای دقیق مداخله در بحران را متوجه شده و حتی روش انجام آن را یاد بگیریم. در برخی موارد افراد به این دلیل که تعریف درستی از شرایط بحرانی ندارند؛ نمی‌توانند در این شرایط واکنش درستی از خود نشان داده و رفتاری مناسب داشته باشند. مداخله در بحران شامل کمک فرد یا گروهی برای حل مشکل فعلی و ناگهانی است که در مدت زمان کوتاه فشار زیادی به افراد از لحاظ روانی وارد می‌کند. پس بحران بر یک موقعیت فوری متمرکز است و نه اختلالات طولانی مدت و موقعیت های تثبیت شده. در این شرایط است که توانایی افراد مشخص شده و باید از مهارت های مختلف خود استفاده نمایند. در چنین شرایطی اطرافیان بهتر است هرکاری از دست شان برمی‌آید انجام داده و منتظر درخواست نباشند. حتما مقاله قصد خودکشی دارم را مطالعه نمایید.

مراحل ارزیابی وضعیت بحرانی

برای استفاده از روش مداخله در بحران رابرتز و یا به طور کلی کمک کردن در این شرایط، در ابتدا باید بتوانید وضعیت را به درستی ارزیابی کنید. این موضوع سلسله مراتبی دارد که باید بسیار محتاطانه و اصولی پیش روید. سه مرحله ای که برای ارزیابی شرایط بحرانی در نظر گرفته می‌شود؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با روش های پیشگیری از خودکشی کلیک نمایید.

در اولین مرحله ارزیابی تیراژ انجام شده به این معنا که وضعیت فرد و رویکرد درمانی مناسب برای او انتخاب می‌شود. تیراژ در اینجا به این معناست که اولویت با افرادی است که بیشترین آسیب را دیده اند.

در مرحله دوم اطلاعات کلی در مورد تجربیات افراد از بحرانی که پشت سر گذرانده اند مورد بررسی قرار گرفته و جمع آوری می‌شود.

سومین و آخرین مرحله، ارزیابی اجتماعی و فرهنگی است که در راستای اندازه گیری استرس افراد، مشکل، موقعیت و شدت دوره بحران صورت می‌گیرد.

روش های مختلف مداخله در بحران

علاوه بر روش مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز ، روش های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که افراد باید با توجه به شرایط بحرانی و افراد بهترین روش را انتخاب نمایند. سه مدل جامعی که در بیشتر موارد تاثیرگذار هستند؛ شامل موارد زیر می‎باشند.

  • مدل مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز
  • مدل SAFER-R
  • ده مرحله مدیریت استرس تروماتیک حاد

راه های مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز

مدل مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز بر اساس روش ACT طراحی شده و در بیشتر موارد برای پیشگیری از خودکشی و یا درمان عارضه های ناشی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این قسمت به توضیح این مراحل می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های مدیریت بحران کلیک نمایید.

برنامه ریزی برای هدایت روند ارزیابی

اولین مرحله در مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز ، برنامه ریزی برای هدایت روند ارزیابی است. در این مرحله مشاور باید میزان عمق بحران، هیجانات مراجعین، نیازهای روانی فرد و حتی محرک های خطرساز را شناسایی کرده و با توجه به آنها به فرد کمک کند.

سازگاری ایجاد کردن و تسریع ارتباط

هدف اصلی این مرحله در مراحل مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز ، برقراری ارتباط درست و سالم با فردی است که در بحران است. چرا که در صورت برقراری یک ارتباط درست، فرایند پیشگیری و درمان نیز تسریع شده و به طور کلی همه چیز راحت تر پیش خواهد رفت.

تشخیص دادن مشکلات اصلی

یکی دیگر از مراحل مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز، تشخیص مشکل است که در آن مشاور باید به مراجع کمک کند تا مشکل اصلی را شناسایی کرده و بر آن تمرکز کنند. برای پیدا کردن یک راهکار مناسب افراد باید در ابتدا بتوانند مشکل خود را به درستی شناسایی کنند.

پذیرش و کنارآمدن با احساسات و هیجانات

از اقدامات مهم دیگری که در مراحل مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز ، پذیرش و کنارآمدن با احساسات و هیجانات است. زمانی که افراد بتوانند احساسات و هیجانات خود را بشناسند؛ واکنش درست تری نسبت به آنها نشان داده و به طور کلی روش مقابله با آنها نیز راحت تر خواهد شد. در این زمینه مشاور به مراجع کمک می‌کند تا به خوبی در این مورد فکر کرده و حتی موقعیت هایی که منجر به بروز این احساسات می‌شوند را نیز شناسایی کند.

شناسایی و به کارگیری نیروها و منابع پیرامون آن

در این مرحله مشاور باید تلاش کند تا نیروها و منابعی را برای مراجع پیدا کند؛ که کمک کننده هستند. چرا که فردی که در بحران قرار دارد؛ نمی‌تواند به درستی فکر کرده و یا حتی از این منابع حمایتی استفاده نماید. منابع کمکی که در این شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ شامل موارد زیر هستند.

  • سیستم های حمایتی مانند منابع انسانی
  • آموزش به افراد در جهت کنارآمدن با شرایط بحرانی
  • آموزش الگوی تفکر مثبت برای کاهش استرس و اضطراب
  • اجرائی کردن نقشه عملیاتی و طرح ریزی

فراموش نکنید که اجرائی شدن این راهبردها و تاثیر آنها تا حد زیادی به درگیر شدن مراجع در این برنامه دارد. از این رو خود مراجع در این زمینه نقش اساسی بازی می‌کند. اما متخصص نیز باید در این مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته و به صورت مداوم میزان پیشرفت مراجعه خود را پیگیری نماید.

ارزیابی و پیگیری برنامه

زمانی که تمام مراحل بالا اجرا شده و مراجع با تمام آنها سازگاری پیدا کرد؛ متخصص باید به بقا جسمی، بقا روانی و تاثیرات این روش ها بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد توجه داشته و این موارد را مورد بررسی نمایند.

منظور از راهکارهای عملیاتی چیست؟

منظور از راهکارهای عملیاتی در حوزه مددکاری اجتماعی استفاده از شیوه حل مسئله است. راهکارهای عملیاتی خود حوزه گسترده ای را در برگرفته و باید بسیار در مورد آن محتاط بود. چرا که گاهی انجام کوچک ترین اقدام اشتباهی منجر به پیامدهای خطرناکی می‌شود. برخی از موضوعاتی که در این راستا باید به آنها توجه شود؛ شامل موارد زیر هستند.

🔽کسب شناخت در مورد فاجعه و تعیین حدود آن

🔽شناخت دقیق مشکلات روانی و اجتماعی و اولویت بندی کردن

🔽تعیین اهداف عملیاتی بر اساس نوع مشکل

🔽استراتژی های عملیاتی برای بحران های احتمالی

🔽اجرای طرح های مداخلاتی

🔽نظارت بر انجام این طرح ها

🔽ارزیابی کردن

سخن پایانی

فراموش نکنید که استفاده از مداخله در بحران هفت مرحله ای رابرتز نیاز به تخصص و مهارت در این زمینه داشته و افراد عادی به راحتی نمی‌توانند از آن استفاده کنند. از این رو حتی اگر با این طرح آشنایی دارید؛ برای بهره گیری از آن از مشاور کمک گرفته و با او مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مداخله در بحران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *