داروهای ضد افسردگی (آو)


داروهای ضد افسردگی از رایج ترین داروها برای درمان بیماری های روان هستند. در واقع این داروها نه تنها برای بیماری افسردگی بلکه برای درمان سایر اختلالات روانی نیز کاربرد دارند. گاهی همین تنوع در کاربرد آنهاست که منجر به بروز مشکلاتی شده و یا علائم افراد را تشدید می‌کند. مصرف داروها نباید به هیچ عنوان به صورت خودسرانه صورت گیرد. افراد باید حتما در این زمینه با متخصص روانپزشک مشورت کرده و درمان خود را آغاز نمایند. از طرفی اثربخشی داروهای روان مانند قرص های ضد افسردگی همراه با شرکت در جلسات روان درمانی بیشتر شده و گاها انجام اینکار ضروری است. از این رو بهتر است برای درمان افسردگی و یا استفاده از داروهای مرتبط با آن با یک روانشناس نیز مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد افسردگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی به آن دسته از داروهایی گفته می‌شود که می‌توانند نشانه های این بیماری را در افراد کاهش دهند. طیف وسیعی از داروهای روان به دسته ضد افسردگی ها متعلق بوده که خود دسته بندی های مختلفی دارد. از طرفی مصرف این داروها با بروز مشکلاتی نیز همراه است. در واقع قبل از شروع مصرف و دوره درمان با استفاده از دارو، افراد باید به این موضوع نیز فکر کنند. گاها افراد تصور می‌کنند که با خوردن قرص ضد افسردگی به تنهایی مشکل آنها حل شده و درمان می‌شوند.

در صورتی که در مورد بیماری های روان، اگر دارو درمانی با روان درمانی همراه نباشد؛ مشکلات بیشتری برای افراد ایجاد خواهد شد. به همین دلیل افراد برای مصرف این دارو باید به روانپزشک مراجعه کرده و برای دریافت خدمات روانشناختی نیز از روانشناس کمک بگیرند. برای اطلاع از انواع روش های درمان افسردگی کلیک کنید

انواع مختلف داروهای ضد افسردگی

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ داروهای ضد افسردگی خود به دسته بندی های مختلفی تقسیم می‌شوند. هر فرد مبتلا به افسردگی باید بسته به شدت علائم و شرایط بدنی خود از گروه مشخصی از این دارو استفاده نمایند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت خودسرانه در این مورد تصمیم گیری کرد و افراد حتما باید از متخصص کمک بگیرند. در این قسمت به توضیح این گروه های دارویی می‌پردازیم. برای آشنایی با تمام علائم افسردگی کلیک کنید.

سه حلقه ای ها

این گروه از داروهای ضد افسردگی ، جزو اولین دسته از ضدافسردگی ها هستند که تحول بزرگی در دنیای داروهای روانپزشکی به وجود آوردند. به این جهت به آنها سه حلقه ای گفته می‌شود که در ساختار شیمیایی آنها سه حلقه وجود دارد. اسن دسته از داروها تاثیر کمی بر انتقال دوپامین داشته و با بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین در مغز، علائم افسردگی را در افراد کاهش می‌دهند. این دسته از داروها اثربخشی بالایی داشته و ارزان هستند؛ اما عوارضی نیز ایجاد می‌کنند. برخی از داروهای متعلق به این گروه شامل آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دوسولپین، ایمی پرامین، لوفپرامین و نورتریپتیلین است.

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین

همانطور که از اسم این گروه هم مشخص است؛ جذب مجدد سروتونین را در سیناپس مهار می‌کنند. این دسته از دارو اثربخشی نسبتا خوبی داشته و عوارض کمتری هم ایجاد می‌کنند. به همین دلیل خط اول درمان افسردگی نامیده می‌شوند. داروهای متعلق به این دسته نیز فلوکستین، سیتالوپرام، اس‌سیتالوپرام، سرترالین، فلووکسامین، پاروکستین، داپوکستین، زیملیدین و ونلافاکسین هستند.

مهارکننده های مونوآمین اکسیداز

گروهی دیگر از داروهای ضد افسردگی ، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز هستند. مونوآمین اکسیداز آنزیمی است که انتقال دهنده های عصبی را در مغز تخریب می‌کند اما این دسته از داروها این آنزیم را مهار کرده و منجر به افزایش سطح سروتونین، اپی نفرین، دوپامین و مونوآمین ها در مغز می‌شوند. این گروه برای درمان افسردگی های مقاوم و آتیپیک بسیار موثر هستند؛ اما می‌توانند منجر به تداخل دارویی شوند. ترانیل سیپرومین و فنلزین از این دسته می‌باشند.

داروهای ضد افسردگی جدید

جدیدترین نوع داروهای ضد افسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین هستند. که همانطور که گفته شد؛ اثربخشی آنها بالا بوده و عوارض جانبی بسیار کمی هم برای افراد ایجاد می‌کنند. این گروه برای درمان اختلالات ضداضطرابی، بی خوابی، و حتی اختلال کم توجهی و بیش فعالی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصلی ترین داروهای این گروه که برای درمان افسردگی از آنها استفاده می‌شود؛ شامل فلوکستین، سیتالوپرام، سرترالین، پاروکستین، اسیتالوپرام هستند.

داروهای ضد افسردگی چطور عمل می‌کنند؟

عملکرد هریک از گروه های داروهای ضد افسردگی متفاوت است. از طرفی هنوز اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست اما این داروها بر فعالیت مواد شیمیایی در مغز تاثیر گذاشته و منجر به کاهش یا افزایش میزان آنها می‌شوند. بیشترین انتقال دهنده های عصبی که تحت تاثیر این داروها قرار می‌گیرد؛ سروتونین و نورآدرنالین هستند.

پیامدهای ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی

عوارض جانبی هریک از داروهای ضد افسردگی متفاوت است. اما به طور کلی همه آنها در شرایطی منجر به بروز برخی از مشکلات برای افراد می‌گردند. برخی از این پیامدها شامل موارد زیر هستند.

  • حالت تهوع
  • معده درد
  • اختلال در اشتها و خواب
  • سرگیجه
  • اسهال یا یبوست
  • کم شدن میل جنسی
  • سردرد
  • خشک شدن دهان
  • تعریق
  • تاری دید خفیف
  • بروز مشکلاتی در ریتم قلبی

در برخی موارد افراد در شروع مصرف داروهای ضد افسردگی این علائم را تجربه می‌کنند؛ اما بعد از مدتی این نشانه ها از بین رفته و بدن نسبت به این داروها عادت می‌کند. در صورتی که این نشانه ها طولانی شده و برای مدت زمان طولانی ادامه یافتند؛ افراد باید حتما به متخصص مراجعه نمایند.

موارد دیگر مصرف داروهای ضد افسردگی

دارو های ضد افسردگی برای درمان بیماری های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع در بیشتر موارد به صورت مکمل در کنار داروهای دیگر تجویز می‌شوند. برای مثال ایمی پرامین برای درمان اختلال پانیک و اختلالات اضطرابی نیز تجویز می‌شود. یا کلومیپرامین برای درمان نشانه های اختلال وسواس فکری عملی نیز به کار می‌رود. اختلالات ضداضطرابی با افسردگی داروهای مشترک زیادی دارند. برای آشنایی بیشتر با داروهای ضداضطراب کلیک نمایید.

چگونگی مصرف

داروهای ضد افسردگی در بیشتر موارد به شکل قرص هستند و به این صورت نیز مصرف می‌شوند. اینکه چه زمانی در روز، با چه دوزی، برای چه مدتی و همراه با غذا و یا معده خالی مصرف شوند؛ مواردی هستند که پزشک باید در مورد آنها تصمیم گیری کند.

قطع مصرف داروهای ضد افسردگی

قطع مصرف داروهای ضد افسردگی و به طور کلی داروهای اعصاب و روان حتما باید تحت نظر متخصص انجام شود. چرا که قطع مصرف به صورت ناگهانی پیامدهای بدی برای افراد داشته و منجر به بازگشت بیماری می‌گردد. از این رو افراد نباید به صورت خودسرانه در این مورد تصمیم گیری کنند.

داروهای ضد افسردگی در بارداری و شیردهی

در بیشتر موارد مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و شیردهی منع شده و افراد بعد از این دوران باید درمان خود را ادامه دهند. با اینکه این شرایط احتمالا فشار زیادی را از نظر روانی به مادران وارد می‌کند. اما بهتر است در این دوران از روانشناس برای کاهش نشانه های افسردگی خود کمک بگیرند. برای اطلاع از چگونگی مصرف دارو در بارداری کلیک نمایید.

درمان های جایگزین داروهای ضد افسردگی

در برخی موارد هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین داروهای ضد افسردگی برای فرد شود و او حتما باید برای درمان از دارو مصرف کند. اما روش های دیگری نیز برای کاهش علائم افسردگی وجود دارد که افراد با کمک آنها می‌توانند تا حدی حال بهتری را تجربه کنند. روان درمانی، استفاده از داروهای گیاهی، اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن و قرار گیری در معرض نور و… همگی از روش هایی هستند که می‌توانند بسیار موثر باشند.

سخن پایانی

به طور کلی استفاده از داروهای ضد افسردگی سهم بزرگی در درمان این بیماری داشته و نمی‌توان تاثیر آنها را نادیده گرفت. اما این روش باید در کنار روان درمانی مورد استفاده قرار گرفته و افراد حتما در این زمینه تحت نظر متخصص باشند. چرا که استفاده خودسرانه از این داروها می‌تواند مشکلات بیشتری را برای افراد ایجاد نماید. همچنین در کنار دارودرمانی باید با یک روانشناس نیز صحبت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای ضد افسردگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *