روانشناسی ازدواج (آو)


روانشناسی ازدواج مقوله ای پیچیده ای است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه بوده و پیش از ازدواج آن را در نظر نمی‌گیرند. چرا که در ازدواج با دو نفر با فرهنگ ها و شخصیت های متفاوتی سرو کار داریم که تمایل دارند تا با یکدیگر زندگی مشترک داشته باشند. اما نباید این موضوع را فراموش کنید که حتی کسب اطلاعاتی در زمینه روانشناسی ازدواج نیز تضمین کننده موفقیت این رابطه نبوده و لزوما به این معنا نیست که این مفهوم می‌تواند معجزه کند. اما با کسب اطلاعاتی در این زمینه و آماده کردن خود برای آن بسیاری از مشکلات حل شده و افراد می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. برای دریافت اطلاعاتی در این حوزه افراد باید از روانشناس کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

روانشناسی ازدواج به چه معناست؟

روانشناسی به معنی بررسی شرایط مختلفی است که در یک رابطه ممکن است ایجاد شوند و همچنین زوجینی که می‌خواهند با یکدیگر زندگی کنند. این موضوع کاملا فرهنگی بوده و در جوامع مختلف معناهای متفاوتی دارد. حتی این موضوع از زوجی به زوجی دیگر نیز متفاوت است. اما با این حال همه افراد تمایل دارند تا پیش از ازدواج با کمک متخصص خود همه چیز را بررسی کرده و تصمیم درست تری در این زمینه بگیرند. این شاخه از روانشناسی به افراد کمک می‌کند تا انتخاب درست تر و هوشمندانه تری داشته و عملکرد بهتری نیز در شرایط مختلف داشته باشند. در ادامه به توضیح موضوعاتی خواهیم پرداخت که در روانشناسی ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با مراحل ازدواج کلیک نمایید.

تعهد داشتن به رشد شخصی

برخی تصور می‎کنند که بعد از ازدواج به طور کلی فردیت آنها از بین رفته و همه چیز را باید با دیگری تجربه کنند. در صورتی که حتی بعد از ازدواج نیز افراد باید به دنبال رشد شخصی خود باشند. این به معنای خودخواهی و بی توجهی نسبت به دیگری نیست. بلکه افراد باید علاوه بر کمک به دیگری برای رشد و پیشرفت، به فرصت های خود نیز توجه داشته باشند.

سوالاتی که می‌توان در این زمینه از طرف مقابل پرسید

برای اینکه به داشتن این روحیه در طرف مقابل خود پی ببرید؛ می‌توانید این سوالات را از او بپرسید.

🔽در روابط گذشته خود چه چیزهایی آموخته اید که باعث تغییر در شما شده اند؟

🔽نقاط ضعف شما چیست؟

🔽در گذشته برای حل مشکلات خود چه اقداماتی انجام داده اید و به سراغ چه منابعی رفته اید؟

🔽برنامه تان برای آینده چیست؟

تجزیه و تحلیل رفتارهای طرف مقابل

یکی از مسائلی که زوجین را دچار چالش می‌کند؛ این است که نمی‌توانند معنی رفتارهای طرف مقابل خود را درک کرده و یا آنها را تجزیه و تحلیل کنند. این موضوع مخصوصا در اوایل رابطه و سالهای اول ازدواج آزاردهنده تر است. اما روانشناسی ازدواج به افراد کمک می‌کند؛ تا راحت تر به مسائل مختلف در مورد طرف مقابل خود پی ببرند. برای اطلاع از انواع انگیزه ازدواج کلیک نمایید.

باز بودن از نظر روحی و احساسی

از نظر روانشناسی ازدواج اگر طرف مقابل نتواند به درستی ابراز احساسات کرده و یا هیجانات خود را در شرایط مختلف نشان دهد؛ برای ازدواج مناسب نبوده و نیاز به تغییر دارد. بعد از ازدواج نباید شما مجبور شوید که از طرف مقابل گدایی عشق و محبت کنید. به همین دلیل راحتی در این زمینه و بلد بودن این رفتارها در ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است.

صداقت

یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی که باید در روانشناسی ازدواج مورد بررسی قرار گیرد؛ صداقت و روراستی طرفین است. زوجین باید در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صادق بوده و هیچ چیز را پنهان نکنند. در برخی از موارد افراد به دروغگویی عادت کرده اند و حتی در مورد مسائل بی اهمیت نیز پنهانکاری می‌کنند. در این حالت باید علت این موضوع بررسی شده و درمان شوند.

پختگی و مسئولیت پذیری افراد

پختگی رفتاری و مسئولیت پذیری افراد نیز در روانشناسی ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد. ازدواج به این معنا نیست که بچه ای را به سرپرستی گرفته و باید او را طبق ملاک های خود بزرگ کنید. در واقع دو طرف باید به بلوغ عاطفی و روانی رسیده و رفتارهای درستی در شرایط مختلف از خود نشان دهند. در ازدواج افراد باید قادر باشند تا مسئولیت خطاهای خود را پذیرفته و در راستای جبران آنها تلاش نمایند. این روحیه باید در هر دو نفر وجود داشته باشد. برای اطلاع از مدت آشنایی برای ازدواج کلیک نمایید.

اعتماد به نفس

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه روانشناسی ازدواج شده است؛ مشخص گردید که هرچه افراد از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشند؛ در ازدواج عملکرد بهتری خواهند داشت. افرادی که دارای اعتماد به نفس، به آنچه که هستند افتخار کرده و به خود آسیبی وارد نمی‌کند. همچنین حریم مشخصی برای خود داشته و اجازه نمی‌دهند که کسی به آنها بی احترامی کند. این موضوع در عمل آنها نیز نمایان شده و خود را به شکل انگیزه و رویاهای مختلف نشان می‌دهد.

داشتن دیدگاه مثبت نسبت به زندگی

نکته دیگری که در روانشناسی اهمیت دارد؛ این است که افراد دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی مشترک و ازدواج داشته باشند. بسیاری از افراد با وجود بدبینی بازهم ازدواج می‌کنند که همین موضوع منجر به بروز مشکلات زیادی در زندگی مشترک می‌گردد.

در نظر گرفتن مسائل اقتصادی

مسائل مالی و اقتصادی نقش مهمی در روانشناسی ازدواج بازی می‌کنند که بسیاری از افراد به آن بی توجه هستند. در واقع آنان در ابتدا تحت تاثیر احساسات و هیجانات تصمیم گرفته و بعد از ازدواج متوجه تاثیر موضوعات مالی در رابطه می‌شوند.

بلوغ

همانطور که گفته شد؛ از نظر روانشناسی ازدواج ، بلوغ عاطفی و روانی افراد در ازدواج از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی تصور می‌کنند با ازدواج در سن پایین افراد با یکدیگر رشد کرده و به بلوغ می‌رسند. در صورتی که برخورداری از یک ثبات اولیه و بلوغ در همان ابتدای ازدواج نیز مهم است.

ویژگی های یک ازدواج موفق در روانشناسی چیست؟

در روانشناسی ازدواج برای یک ازدواج موفق ویژگی هایی در نظر گرفته می‌شود که مجموعه آنها منجر بهبود رابطه شده و تا حدی تضمین کننده خوشبختی است. البته هیچگاه نمی‌توان در مورد ازدواج یک پیش بینی دقیق داشت. چرا که همواره موضوعی وجود دارد که رابطه را دچار مشکل کند. اما روانشناسی ازدواج می‌گوید که در صورتی که افراد بتوانند این ویژگی های را در خود تقویت نمایند؛ بیشتر احتمال دارد که ازدواج آنها نتیجه خوبی داشته باشد. برخی از این خصوصیات شامل موارد زیر هستند.

  • برقراری ارتباط صحیح
  • تحسین و احترام گذاشتن
  • همراهی کردن
  • داشتن ارزش های مشترک
  • متعهد بودن
  • محبت کردن
  • رضایت جنسی
  • توانایی مواجهه با چالش ها و شرایط بحرانی
  • مسئولیت پذیری دو طرف

مشاور ازدواج چگونه به زوجین کمک می‌کند؟

هیچکس بیشتر از یک زوج درمانگر و مشاور ازدواج بر موضوع روانشناسی ازدواج و مسائل مرتبط به آن، تسلط ندارد. از این رو زوجین می‌توانند پیش از ازدواج و یا حتی بعد از آن با کمک مشاوره ازدواج، رابطه بهتری با یکدیگر داشته و به شناخت درست تری از یکدیگر برسند. برخی تصور می‌کنند که روانشناس در این حالت معجزه کرده و یا در شرایط مختلف به جای آنها تصمیم می‌گیرد. در صورتی که این کاملا اشتباه است و در این حالت آسیب بیشتری به زوجین وارد می‌شود.

پیش نیازهای ازدواج در روانشناسی

پیش نیازی های لازم در روانشناسی ازدواج از فرد به فرد متفاوت بوده و تقریبا می‌توان گفت که همان ملاک های ازدواج است. در واقع افراد تعیین کننده این پیش زمینه ها هستند. اما برخی از ملاک ها در میان همه مشترک بوده و برای داشتن یک رابطه خوب به آنها نیاز است. برای مثال داشتن شرایط فرهنگی و اجتماعی یکسان و یا برخورداری از سلامت جسمانی و روانی. زوجین باید پیش از تصمیم گیری نهایی در مورد ازدواج به این نکات توجه داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع معیارهای ازدواج کلیک نمایید.

سخن پایانی

بیشتر زوجین در سالهای اولیه زندگی مشترک به دلیل آگاهی نداشتن از روانشناسی ازدواج است که دچار نارضایتی شده و مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند. در صورتی که چالش ها در زندگی همه افراد به وجود آماده و نکته مهم نحوه برخورد با آنهاست. به همین دلیل زوجین باید در مورد مفهوم روانشناسی ازدواج اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما از یک روانشناس کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی ازدواج می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *