چطور روشن فکر باشیم؟


چگونگی روشن فکر بودن بسته به عوامل مختلفی دارد. از طرفی ذهنیت افراد با اینکه خاصیت چکش خواری دارد؛ اما گاهی نمی‌توان به مقدار زیادی آن را تغییر داد. این بدان معنی است که نمی‌توانیم فردی را که برای تمام عمر عقاید مشخص و گاها بسته ای دارد را تبدیل به یک فرد روشن فکر و خلاق کنیم. اما داشتن روحیه انعطاف پذیری و پذیرش مسائل جدید می‌تواند به افراد کمک کند تا دید بازتری نسبت به زندگی داشته و حتی برخورد بهتری با مسائل مختلف داشته باشند. شما هم احتمالا برایتان پیش آمده است که فردی را دیده باشید و با خود فکر کنید که چقدر روشن فکر است و عقاید جالبی دارد! البته این موضوع تا حد زیادی نسبی است و افراد در مورد آن نظرات مختلفی دارند. در این مقاله به بررسی جنبه های بیشتری از این موضوع خواهیم پرداخت. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

چطور روشن فکر باشیم؟

اما ینکه چطور روشن فکر باشیم و خود را تبدیل به فردی کنیم می‌تواند راحت تر با موضوعات جدید مواجه شود؛ موضوع دیگری است. خانواده و محیطی که در آن رشد می‌کنیم؛ نقش پررنگی در این مورد بازی می‌کنند. از طرفی تعریف ما نیز از روشن فکری در این زمینه موثر است. اما این نکته را فراموش نکنید که تغییر دیدگاه و داشتن تفکری متفاوت ، اتفاقی نیست که یک شبه بیوفتد. همانطور که گاهی می‌بینیم که وقتی با مسئله ای مخالف با عقیده مان روبرو می‌شویم؛ نمی‌توانیم به راحتی آن را بپذیریم و مقاومت می‌کنیم. به همین دلیل باید در این زمینه تلاش کرد و تا حد امکان خود را در معرض چیزهای تازه گذاشت. برای اطلاع از راه های خلاصی از باورهای محدود کننده و مخرب کلیک نمایید.

روشن فکر کیست و چطور روشن فکر باشیم؟

به نظر شما یک فرد روشن فکر چه خصوصیاتی دارد.؟ بسیاری از افراد به این دلیل تعریف درستی از روشن فکری ندارند؛ آن را معادل با فردی می‌دانند که از لحاظ اخلاقی بی بند و بار است و یا هیچ چهارچوب فکری ندارد. اما چنین فردی اصلا روشن فکر محسوب نمی‌شود. برخی از ویژگی هایی که یک فرد را روشن فکر می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

افرادی که کنجکاوند که نظر دیگران را بشنوند

این افراد ایده های خود را به چالش می‌کشند

از اشتباه کردن عصبانی نمی‌شوند

همدلی زیادی نسبت به دیگران دارند

افکار دیگران برای این افراد جالب است و به آن اهمیت می‌دهند

در مورد دانش و تخصصی که دارند؛ بسیار متواضع هستند

آنها به دیگران این حق را می‌ دهند که عقاید و افکارشون را بیان کنند

در این قسمت قصد توضیح روش هایی را داریم که با کمک آنها می‌توان روشن فکر بود و یا این ویژگی را تمرین نمود.

در آغوش گرفتن ناشناخته ها

این نکته را فراموش نکنید که قرار گرفتن در معرض ناشناخته هاست که می‌تواند ذهنیت ما را در مورد مسائل تغییر دهد. از این رو از مسائل ناشناخته و موقعیت های جدید استقبال کنید. برای مثال به مکان های جدید بروید و یا راه های جدید را برای رسیدن به خانه امتحان کنید. این موضوع در ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد؛ اما بعد از مدتی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

از قضاوت عجولانه بپرهیزید

سعی کنید هیچ چیز و یا هیچ فردی را به صورت عجولانه قضاوت نکنید. در مورد هر اتفاقی که پیرامون تان می‌افتد؛ کمی بیشتر تامل کرده و جنبه های مختلفی را در مورد آن در نظر بگیرید. دقت کردن به جزئیات شما را از قضاوت کردن باز می‌دارد.

از دعوت ها استقبال کنید

فراموش نکنید که شما مجبور نیستید که همه دعوت ها را بپذیرید. اما گاهی بله گفتن به برخی از درخواست ها باعث می‌شود تا جسورتر به نظر رسیده و همچنین با فرصت های بیشتری روبرو شوید. برای مثال اگر هیچگاه در میهمانی های مربوط به محل کارتان شرکت نمی‌کنید؛ یکبار اینکار را انجام دهید.

دیدن رویدادها از منظرهای مختلف

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره شد؛ باید تلاش کنید تا جنبه های بیشتری از یک موضوع را در نظر بگیرید. در این حالت حتما نیازی به تغییر عقیده و یا رفتار نیست. همین که بیشتر فکر کنید و تلاش کنید تا با ذهن بازتری با این مسئله برخورد کنید؛ کافی است.

تمرکز کردن روی جنبه های مثبت مسائل

مثبت نگری نیز یکی دیگر از خصوصیات افراد روشن فکر است. زمانی که همیشه جنبه های منفی یک موضوع را در نظر داشته باشید؛ ذهن شما بسته مانده و نمی‌توانید درست عمل کنید. از این رو سعی کنید نسب به موضوعات مختلف خوش بین باشید. برای آشنایی بیشتر با فواید مثبت اندیشی کلیک نمایید.

اضافه کردن روتین جدید به زندگی

اضافه کردن یک روتین و عادت جدید به زندگی نیز می‌تواند منجر به روشن فکر شدن شود. نیازی به انجام دادن کارهای بزرگ و تغییرات اساسی نیست. حتی کوچک ترین تغییرات نیز به مرور می‌توانند از شما فرد دیگری بسازند. برای مثال اگر هر روز برای صبحانه نان و پنیر می‌خورید؛ سعی کنید مربا را نیز به این ترکیب اضافه کنید.

مطالعه بیشتر

یکی از اصلی ترین راه های روشن فکر شدن، مطالعه کردن است. مطالعه کتاب های مختلف این شانس را با ما می‌دهند که در موقعیت هایی قرار گیریم که شاید هرگز در دنیای واقعی شانس مواجهه با آنها را نداشته باشیم. حتی در مورد مطالعه کردن نیز به یک نوع کتاب اکتفا نکرده و انواع مختلفی از کتاب ها را بخوانید.

سفر کردن

قطعا شما هم ضرب المثل بسیار سفر باید تا پخته شود خامی را شنیده اید. در واقع سفر کردن دیدن مکانهای جدید و معاشرت با افرادی از فرهنگ های دیگر شانس زیادی برای روشن فکر شدن به ما می‌دهد.

خارج شدن از محدوده امن خود

همه ما محدوده امنی برای خودمان داریم که زمانیکه از آن خارج می‌شویم؛ احتمالا دچار استرس و ترس شده و مسائل زیادی را تجربه می‌کنیم. این محدوده صرفا یک مکان نیست. حتی روتین زندگی مان نیز می‌تواند نوعی محدوده امن محسوب شود. اما برای داشتن دیدی بازتر و روشن فکر شدن باید از آن خارج شد و اینکار با شجاعت و امتحان کارهای جدید امکانپذیر است.

سوال پرسیدن

برای داشتن روحیه روشن فکری باید از سوال پرسیدن نترسید. در مورد هرچیزی که در مورد آن اطلاعای ندارید؛ سوال بپرسید. با سوال پرسیدن هم به اطلاعات تان افزوده شده و هم از دید دیگران فردی باهوش و باانگیزه به نظر می‌رسید.

دوست پیدا کردن

معاشرت کردن با افراد جدید مخصوصا اگر از فرهنگ های دیگری نیز باشند؛ به روشن فکر شدن منجر می‌شود. این بدان معنا نیست که دوستی های قدیمی کارساز نیستند. اما نباید ارتباطات خود را فقط به آنها محدود کرد و بهتر است دامنه معاشرتی خود را گسترده تر کنید.

مزایای روشن فکر بودن

بسیاری از افراد با این سوال در ذهن خود مواجه می‌شوند که روشن فکر بودن چه کمکی به ما خواهد کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم که افراد روشن فکر، با توجه به خصوصیاتی که پیش تر در مورد آنها صحبت کردیم؛ در زندگی فشار کمتری را متحمل شده و در بیشتر موارد عملکرد درست تری دارند. در واقع روشن فکر بودن منجر به رشد شخصی می‌شود و به افراد کمک می‌کند تا تجربیات بیشتری در زندگی خود کسب کنند. این موضوع حتی بر اطرافیان فرد نیز تاثیر گذاشته و به طور کلی ارتباطات بهتری شکل می‌دهد.

عوامل موثر بر روشن فکری

برخی از عوامل تاثیر بیشتری بر روشن فکری داشته و بیشتر احتمال دارد که در این زمینه تعیین کننده باشند. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که این موضوعات بیشتر شامل موارد زیر می‌شوند.

شخصیت افراد

داشتن تجربه و تخصص

ابهامات ذهنی افراد در مورد مسائل مختلفی

سخن پایانی

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]افراد در طول زندگی خود به صورت ارادی و غیرارادی با موقعیت های مختلفی روبرو می‌شوند که می‌تواند دیدگاه آنها را نسبت به خیلی از مسائل تغییر دهد. اما گاهی افراد همواره سعی می‌کنند که اصول خود را ثابت نگه داشته و در آنها تجدید نظر نکنند. همین کار است که آنها را تبدیل به فردی با ذهن بسته می‌کند. از این رو بهتر است افراد علاوه بر استفاده از روش های بالا برای روشن فکر شدن، از روانشناس نیز کمک گرفته با او نیز مشورت نمایند.[/box]


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *