رشته مهندسی صنایع


رشته مهندسی صنایع که از زیرگروه های رشته ریاضی است؛ از گروه مهندسی محسوب شده و به وسیله کنکور سراسری می‌توان در دانشگاه های مختلف به تحصیل در آن پرداخت. این رشته مرتبط با اصول و تکنیک هایی است که باعث طراحی و نصب سیستم هایی برای انرژی و تجهیزات مختلف دیگر است. در واقع همانطور که از نام آن هم مشخص است؛ مرتبط با دانش صنایع و هرچیزی است که در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل تنوع اطلاعات این رشته و گستردگی آن به حوزه های مختلف، متقاضیان زیادی داشته و بسیاری از داوطلبین کنکور مایل به قبولی در آن هستند. اما قبل از هرچیز باید به خوبی در مورد آن اطلاعات کسب کرده و در مرحله بعدی از یک روانشناس نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی صنایع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

اهمیت رشته مهندسی صنایع

به اهمیت رشته مهندسی صنایع از آنجایی می‌توان پی برد که بخش های اقتصادس سازمانها و موسسات تولیدی و خدماتی همواره به مهندسین این رشته نیاز دارند. در واقع در هربخشی از جامعه که به صورتی با کالاهای مختلف در ارتباط هستیم؛ مهندسی صنایع نیز کارایی دارد. با استفاده از فنون و تکنیک های این رشته می‌توان هزینه های ناشی از تولید و یا حتی اتلافی را به حداقل رسانده و به سود بیشتری رسید. به همین دلیل است که همه نهاد و ارگان ها به متخصصین این رشته نیاز دارند. دانش آموختگان این حوزه همواره به دنبال راهی هستند تا بیکاری ماشین آلات را به حداقل رسانده و فشار وارده بر نیروی انسانی را کاهش دهند. در واقع برنامه ریزی و اقدامات این افراد است که در صنعت نقش پررنگی بازی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با رشته های دانشگاهی گروه ریاضی و فیزیک کلیک نمایید.

تاریخچه

تاریخچه پیدایش رشته مهندسی صنایع به صورت یک رشته مستقل به قرن نوزدهم و اوایل انقلاب صنعتی برمی‌گردد. در واقع حتی قبل از این زمان هم افراد به صورت تجربی از این دانش استفاده می‌کردند؛ اما بعد از این دوران به صورت تخصصی تری به این رشته پرداخته شد. تحلیل و تفسیرها و آزمایش های مختلف در این حوزه در دوران انقلاب صنعتی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد؛ از این رو بعد از مدتی رشته مهندسی صنایع به استقلال رسید.

رشته مهندسی صنایع برای چه افرادی مناسب است؟

با وجود تمام مزایایی که رشته مهندسی صنایع برای افراد و جوامع دارد؛ اما تحصیل و یا کارکردن در آن برای همه افراد مناسب نیست. برای فعالیت در این رشته افراد باید علاوه بر علاقه، از برخی ویژگی های دیگر نیز برخوردار باشند. بهتر است پیش از ورود به این حوزه به خوبی در این مورد فکر کرده و سپس تصمیم گیری نمایند. برخی از خصوصیاتی که در این رشته به آنها نیاز داریم؛ شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از بهترین رشته تحصیلی در دانشگاه کلیک نمایید.

افراد خلاق

مهندسین در رشته های مختلف، وظیفه دارند تا راهکارهای خلاقانه ای ارائه داده و به بیان ساده تر زندگی را آسان تر کنند. از این رو افراد خلاق با داشتن ایده ها طرح های جدید، شانس بیشتری برای موفقیت در این رشته دارند.

داشتن تفکر فراگیر

داشتن تفکر سیستماتیک یا فراگیر از دیگر خصوصیات رشته مهندسی صنایع محسوب می‌شود. این طرز تفکر و به طور کلی نگاه جزنگرانه باعث می‌شود تا افراد در طراحی ها و برنامه های خود مسائل بیشتری را در نظر داشته باشند.

روحیه رهبری

یکی دیگر از ملزومات رشته مهندسی صنایع، داشتن روحیه رهبری است. از آنجایی که در رشته های گروه مهندسی افراد باید با یکدیگر همکاری کرده و کار گروهی انجام دهند؛ داشتن این ویژگی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مهارت مدیریت زمان

برای انجام هر طرحی در رشته مهندسی صنایع، افراد باید یک بازه زمانی مشخص داشته و موضوع رقابت بین شرکت ها و حتی جوامع مختلف را نیز در نظر داشته باشند. از این رو توجه کردن به زمان و استفاده درست از آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

داشتن ذهنی کنجکاو و یادگیری

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره شد؛ در رشته مهندسی صنایع نیاز به خلاقیت و نوآوری زیادی نیاز داریم در واقع افراد باید قادر باشند تا نیازهای هر محیطی را شناسایی کرده و با توجه به آن دنبال راهکار باشند. برای این موضوعات نیاز به روحیه کنجکاوی و یادگیری در حوزه های مختلف هست.

زمینه های فعالیتی این رشته

برای بسیاری از افراد قبل از ورود به رشته مهندسی صنایع و یا حتی بعد از فارغ التحصیلی این سوال مطرح است که در چه حوزه های می‌توانند فعالیت داشته و مشغول به کار شوند. دامنه فعالیتی این رشته بسیار وسیع بوده و در مکان های مختلفی به متخصصین این حوزه نیاز داریم. اما به طور کلی برخی از بخش هایی که افراد می‌توانند در آن به فعالیت بپردازند؛ شامل تجهیزات، امکانات تولیدی و خدماتی، مدیریت سازمان، نیروی انسانی و دانش فنی است.

دروس مرتبط با رشته مهندسی صنایع

برای ورود به رشته مهندسی صنایع ، دانش آموزان باید از دوره دبیرستان خود را برای آن آماده کنند. در دوره دبیرستان مطالعه بیشتر برخی از دروس کمک بیشتری به افرد کرده و شانس آنها را برای قبولی افزایش می‌دهد. افراد بهتر است در این دوران دروس ریاضی، فیزیک و شیمی را بیش از سایر دروس مطالعه نمایند.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع

با تحصیل در رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی ، افراد می‌توانند در مقاطع تکمیلی نیز به ادامه تحصیل در این رشته بپردازند. برخی از گرایش های این رشته در مقطع ارشد و دکتری شامل موارد زیر می‌شوند.

بهینه سازی سیستم ها

سیستم های سلامت

مدیریت نوآوری و فناوری

مدل سازی سیستم های کلان

آینده پژوهی

مدیریت پروژه

بازارکار رشته مهندسی صنایع

به دلیل کاربردهای گسترده ای که رشته مهندسی صنایع در بخش های مختلف جامعه دارد؛ بازار کار این رشته نیز خوب بوده و افراد می‌توانند بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه حتی با مدرک کارشناسی نیز در نهادهای خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. درآمدهای ناشی از این رشته چندان بالا نیست. اما در صورتی که افراد از مهارت و تخصص در این رشته برخوردار باشند؛ احتمال موفقیت و پیشرفت آنها نیز بیشتر است. برای آشنایی بیشتر با انواع مشاغل پردرآمد کلیک نمایید.

ادامه تحصیل در خارج از کشور رشته مهندسی صنایع

بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع، خارج از کشور را انتخاب می‌کنند. برخی از کشورهایی که دارای دانشگاه های معتبر در این رشته هستند؛ شامل فرانسه، پلژیک، انگلستان، کره جنوبی، ژاپن، هندوستان و… است. بازارکار این رشته نیز در کشورهای دیگر بستگی به میزان دانش و تجربه افراد دارد. اما به طور کلی دانش آموختگان رشته های مهندسی راحت تر می‌توانند در خارج از کشور کار پیدا کنند.

سخن پایانی

رشته مهندسی صنایع یکی از رشته های سطح بالا و کاربردی مهندسی است که بسیاری از افراد مایلند تا به تحصیل و کار کردن به آن بپردازند. اما علاوه بر علاقه باید در مورد جنبه های دیگر این رشته نیز تحقیق کنند. در این زمینه می‌توان از مشاور تحصیلی نیز کمک گرفت و با او مشورت کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته مهندسی صنایع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *