راه های مهاجرت تحصیلی


راه های مهاجرت تحصیلی بسیار متنوع اند. در واقع امروزه به دلیل آمار بالای مهاجرت در سراسر دنیا، کشورهای مختلف نیز تمهیداتی اندیشه اند که همه افراد راحت تر به امکانات تحصیلی و آموزشی دسترسی داشته باشند. از این رو این امکان برای بیشتر افراد فراهم بوده و می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. البته گذراندن مراحل مهاجرت تحصیلی چندان هم ساده نیست. در این مسیر افراد با چالش های زیادی روبرو می‌شوند؛ که ممکن است به طور کلی آنها را از این موضوع پشیمان کند. از طرفی مهاجرت موضوعی نیست که به راحتی بتوان در مورد آن تصمیم گیری نمود. افراد باید در این مورد به خوبی فکر کرده و با متخصصین این حوزه نیز مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های مهاجرت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

راه های مهاجرت تحصیلی رایگان

امروزه یکی از راه های مهاجرت تحصیلی ، انجام آن به صورت رایگان است. در واقع برخی از کشورها و یا دانشگاه ها در جهان امکانی را فراهم کرده اند که دانش آموزان برجسته بین المللی به صورت رایگان در آنها به تحصیل مشغول شوند. یکی از این کشورها که این روزها بازار مهاجرت به آن داغ است؛ ایتالیا است. این کشور به دانشجویان بورس استانی داده و به این طریق هزینه های تحصیلی و حتی زندگی آنها را صفر می‌کند. البته شرایطی نیز برای پذیرش افراد وجود دارد. با داشتن رزومه قوی در رشته خود نیز از دیگر دانشگاه ها در دیگر کشورها نیز می‌توان فاند دریافت کرده و به طور رایگان مشغول تحصیل شد. فاند و بورسیه خود شامل قوانین و انواع مختلفی هستند که در قسمت های بعدی بیشتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی

یکی از راه های مهاجرت تحصیلی ، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی است. البته در بیشتر موارد امکان تحصیل رایگان در این مقطع فراهم نیست؛ اما مزایای دیگری دارد. برای مثال اساتید و دانشگاه ها نیازی به رزومه قوی ندارند و دانشجو را راحت تر پذیرش می‌کنند. در این مقطع دانشجویان می‌توانند چهار سال مشغول تحصیل بوده و یک سال نیز فرصت دارند تا دنبال کار بگردند و یا حتی برای ادامه تحصیل در این کشور اقدام نمایند. زمانی که این افراد بیش از پنج سال در کشور مقصد بمانند؛ می‌توانند برای اقامت دائم اقدام کرده و به طور کلی در آن کشور بمانند. برای اطلاع از شرایط تحصیل در خارج از کشور کلیک نمایید.

مهاجرت تحصیلی برای مقطع ارشد

بیشترین آمار مهاجرت تحصیلی مختص این مقطع است. چرا که در مورد تحصیلات تکمیلی، افراد رزومه قوی تری داشته و آمادگی بیشتری نیز برای مهاجرت دارند. برای شروع مقطع کارشناسی سن افراد کمتر بوده و شاید تجربه زیادی نیز نداشته باشند. حتی از نظر مالی نیز مهاجرت در مقطع ارشد توجیه بیشتری دارد. اما مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که مقطع ارشد دوسال است و بعد از آن اگر افراد بخواهند که در کشور مقصد بمانند باید مدن زمان بیشتری را صرف نمایند.

راه های مهاجرت تحصیلی برای دکتری

بسیاری از افراد برای مقطع دکتری تصمیم به مهاجرت می‌گیرند. برتری مقطع دکتری بر ارشد این است که این مقطع در بسیاری از کشورها شغل محسوب شده و افراد به خاطر آن پول دریافت می‌کنند. پوزیشن های تحصیل رایگان در مقطع دکتری بسیار زیاد بوده و همچنین افراد بعد از گذراندن چهار سال تحصیل خود می‌توانند برای اقامت دائم و یا بازار کار نیز اقدام نمایند. برای اپلای در مقطع دکتری، افراد باید رزومه بسیار قوی نیز داشته باشند.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

انتخاب کشور مناسب برای مهاجرت تحصیلی، موضوعی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. هزینه ها، سن افراد، رشته و مقطعی که مایل به تحصیل در آن هستند؛ فرهنگ آن کشور و … همگی از موضوعاتی هستند که باید به آنها توجه داشت. برخی از کشورهایی که آمار مهاجرت به آنها بالاست و امکانات خوبی برخوردار هستند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

  • آمریکا
  • کانادا
  • ایتالیا
  • آلمان
  • هلند
  • قبرس
  • ترکیه

بهترین زمان مهاجرت تحصیلی

در مورد بهترین زمان مهاجرت باورهای مختلفی وجود دارد. در بیشتر موارد توصیه می‌شود که افراد بعد از دوره کارشناسی خود برای مهاجرت اقدام نمایند. تا هم رزومه بهتری داشته و تجربه بیشتری کسب نمایند و هم از نظر هزینه ای تحت فشار زیادی قرار نگیرند. اما به طور کلی تصمیم گیری در این مورد برعهده افراد بوده و باید با توجه به شرایط شان انجام گیرد. برای آشنایی با انواع دلایل مهاجرت کلیک نمایید.

هزینه های مهاجرت تحصیلی

در زمینه راه های مهاجرت تحصیلی ، باید به هزینه های آن نیز توجه داشت. برخی بدون برنامه ریزی در این مورد و تحت تاثیر هیجان تصمیم گرفته و به همین دلیل بعد از مهاجرت دچار مشکل می‌شوند. اما باید قبل از تصمیم گیری نهایی، یک برآورد کلی نسبت به هزینه های قبل از مهاجرت و بعد از آن داشته و طبق آن برنامه ریزی کنید. هزینه های قبل از مهاجرت شامل ترجمه مدارک، کلاس زبان، هزینه بلیط و خرید برخی وسایل است و هزینه های بعد از مهاجرت نیز هزینه های دانشگاه، زندگی، بیمه سلامت، ویزا، حمل و نقل و متفرقه است. به طور کلی قبل از خارج شدن از کشور، سفارت گردش مالی خود فرد و یا خانواده او را چک می‌کند تا از تمکن مالی اطمینان یابد.

مراحل قدم به قدم مهاجرت تحصیلی

شروع فرایند مهاجرت تحصیلی کمی گیج کننده و سخت است. اما با یک برنامه ریزی درست و به موقع افراد می‌توانند اقدامات لازم را برای مهاجرت خود انجام دهند. در ابتدا افراد باید در مورد موقعیت های بورسیه، دانشگاه و اساتید تحقیق کنند. سپس کشور مقصد خود را انتخاب کرده و زمانبندی دانشگاه ها و مدارک مورد نیاز را چک کنند. همه دانشگاه ها نیاز به مدرک زبان با نمرات مختلفی دارند که متقاضیان باید زبان آموزی را نیز آغاز کنند. برای آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس کلیک نمایید.

مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی

امتحان کردن راه های مختلف مهاجرت تحصیلی از این جهت بسیار پرطرفدار شده است که ساده تر از راه های دیگر برای مهاجرت است. کشورهای مختلف ویزای تحصیلی را ساده تر و سریعتر از انواع دیگر ویزا صادر کرده و حتی امکانات بیشتری را در اختیار مهاجرین قرار می‌دهند. از این رو بسیاری از افراد این روش را در ابتدا انتخاب می‌کنند. اما یکی از بزرگترین معایب مهاجرت تحصیلی هزینه های زیاد آن است. افراد در این حالت باید سرمایه نسبتا زیادی داشته و حتی رزومه خود را نیز تقویت نمایند.

انواع مختلف ویزای تحصیلی

ویزاهای تحصیلی انواع مختلفی دارند که آشنایی با هریک از آنها می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه به افراد کند.

ویزای کوتاه مدت: برای افرادی صادر می‌شود که قصد گذراندن دوره ای کوتاه مدت را در کشور مقصد دارند.

tire4: این ویزا در کشور انگلستان برای افرادی صادر می‌شود که بیش از شش ماه قصد اقامت را دارند.

f-1: این نوع نیز برای دانشجویان بین المللی است قصد شرکت در یک برنامه آکادمیک با زبان انگلیسی را دارند.

j-1: برای برنامه های تبادل دانش در آمریکا، این ویزا صادر می‌شود.

ساب کلاس500: کشور استرالیا این ویزا را به افرادی می‌دهد که قصد تحصیل بیش از سه ماه را دارند.

پرمیت: این ویزا مخصوص کشور کانادا است و برای دانشجویانی صادر می‌شود که قصد اقامت بیش از شش ماه را دارند.

به طور کلی بیشتر کشورها دونوع کلی ویزا را برای دانشجویان صادر می‌کنند که شامل ویزای مولتی یا سینگل است. در ویزای مولتی افراد می‌توانند به کشور خود در حین تحصیل شان رفت و آمد کنند. اما در ویزای سینگل افراد تا مدت زمان زیادی نمی‌تواند از کشور مقصد خارج شوند.

سخن پایانی

امروزه به دلیل دسترسی آسان تر و امکانات بیشتر، افراد زیادی به دنبال امتحان کردن راه های مهاجرت تحصیلی هستند. این موضوع مزایا و معایب خود را دارد. اما به طور کلی افراد باید شرایط خود را در نظر گرفته و با انجام تحقیقات گسترده در این زمینه و کمک گرفتن از متخصص تصمیم نهایی را بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های مهاجرت تحصیلی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *