پریدن نوزاد در خواب | 14 دلیل پریدن دست و پای نوزاد در خواب (آو)


پریدن نوزاد در خواب یک پدیده طبیعی است که در بسیاری از نوزادان صورت می‌گیرد. این عمل به عنوان “حرکات ریم” شناخته می‌شود و در حالت خواب REM رخ می‌دهد. حرکات ریم شامل حرکات بی‌هدف و ناگهانی از قسمت‌ های مختلف بدن نوزاد است که ممکن است شامل پریدن، تکان خوردن، چرخش و حتی خندیدن باشد.

این حرکات معمولا در فاز خواب REM اتفاق می‌افتند که در آن مغز فعال است و رویایی تجربه می‌شود. پریدن نوزاد در خواب به طور کلی نگران‌ کننده نیست و بسیاری از نوزادان این عمل را انجام می‌دهند. این حرکات به عنوان یک قسمت طبیعی از توسعه عصبی و عضلانی نوزادان در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اگر پریدن نوزاد همراه با بیدار شدن فراوان شود یا باعث ناراحتی یا آسیب جدی به خودش یا دیگران شود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پرید‌نوزاد در خواب می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

پریدن نوزاد در خواب چیست؟

یکی از اتفاقاتی که در ابتدای تولد رخ می‌دهد؛ پریدن نوزاد در خواب است. این امر بسیار طبیعی است و اغلب اوقات دلیل مشخص ندارد. اما در بسیاری از موارد دلیل آن مشکلات درونی است. اما اصلی ترین علل بروز این مشکل: سر و صدا، هوای نامناسب اتاق، افزایش دما و مسائل رشدی مانند دندان در آوردن است.  این موضوع باعث نگرانی والدین است و با برخی از روش ها می‌توان آن را درمان کرد. در این مقاله راجع به علت و روش های کاهش پریدن‌نوزاد در خواب صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

علت پریدن نوزاد در خواب

علت دقیق پریدن نوزاد در خواب هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی از عوامل زیر ممکن است در این اعمال نقش داشته باشند. 

🟢 حرارت بدن نوزاد

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که پریدن نوزاد در خواب ممکن است به حرارت بدن کودک باز گردد. زمانی که کودک بیش از اندازه عرق کند؛ خواب کودک بهم می‌ریزد. به همین جهت والدین باید دمای اتاق را کنترل کنند. 

🟢 کاهش قند خون | پریدن نوزاد در خواب

علت پریدن نوزاد در خواب گاهی به دلیل کاهش قند خون است. زمانی که سطح قند خون نوزاد کاهش یابد؛ بدن نوزاد شروع به لرزش می‌کند. همین لرزش باعث پرش از خواب می‌شود.

🟢 تکان های طبیعی هنگام خواب

تکان های طبیعی در خواب از دلایل پریدن نوزاد در خواب است. این حرکات به عنوان میوکلونوس شناخته می‌شود و با رشد نوزادان ارتباط دارد. بر اساس تحقیقات، این انقباضات باعث تقویت رشد حرکتی کودک می‌شود.

🟢 احساس ناامنی

احساس ناامنی دلیل پریدن نوزاد در خواب است. نوزادان هنگام خواب احساس ناامنی دارند و این موضوع به دلیل دوری از والدین است. به همین جهت توصیه می‌شود نوزاد را هنگام خواب بغل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

🟢 مورو رفلکس

از دلایل پریدن نوزاد در خواب، مورو رفلکس است. زمانی که صدای بلند یا تکان شدید رخ دهد، تمام بدن نوزاد قفل و سفت می‌شود. به همین جهت دست و پاهای خود را به سرعت باز می‌کند. سپس پا و زانو های نوزاد به سمت عقب کشیده می‌شود. این رفلکس مورو نام دارد که تنها چند ثانیه طوب می‌کشد.

🟢 سرماخوردگی | پریدن نوزاد در خواب

سرماخوردگی علت پریدن نوزاد در خواب است. اگر کودک مریض باشد، با کمبود اکسیژن و تشدید سرفه روبرو می‌شود. همین موضوع باعث بیدار شدن او از خواب می‌شود.

🟢 کمبود ویتامین

زمانی که ویتامین کودک کم باشد؛ پرش خواب افزایش می‌یابد. کاهش سدیم می‌تواند باعث افزایش فعالیت های عضلانی شود. پریدن نوزاد در خواب دلیلی بر کمبود ویتامین است.

🟢 گرسنگی و تشنگی

علت پریدن نوزاد در خواب گاهی به دلیل گرسنگی و تشنگی است. نوزادان زمانی که تشنه و گرسنه باشند، از خواب بیدار می‌شوند. برای رفع این مشکل برنامه منظم غذایی برای کودک تنظیم کنید.

🟢 رشد جسمانی | پریدن نوزاد در خواب

رشد جسمانی دیگر دلیل پریدن نوزاد در خواب است. تقریبا نوزادان از 3 ماهگی تا یک سالگی باعث پرش از خواب می‌شود. زمانی که کودک دندان در می‌آورد؛ دردی را تحمل می‌کند که این درد باعث بروز این رفتار می‌شود.

🟢 عفونت گوش

عفونت گوش درد زیادی را به همراه دارد که باعث بیدار شدن نوزاد در خواب می‌شود. این عفونت فشار بسیار زیادی به گوش وارد می‌کند و دچار بیدار شدن های مداوم کودک می‌شود.

🟢 صدای بلند

پریدن نوزاد در خواب دلیل دیگر مانند صدای بلند دارد. نوزادان توجه بسیار زیادی به صدا ها دارند که این توجه باعث پرش از خواب آنها می‌شود. نوزادان به سرعت نسبت به صدا ها واکنش نشان می‌دهند به همین جهت سکوت هنگام خواب کودکان الزامی است.

🟢 کافئین شیر مادر

کافئین شیر مادر از دیگر دلایل پریدن نوزاد در خواب است. زمانی که مادر شیرده بیش از اندازه از مواد خوراکی کافئین دار استفاده کند، خواب نوزاد بهم می‌خورد.

🟢 تکان های طبیعی | پریدن نوزاد در خواب

تکان های طبیعی از دیگر دلایل پریدن نوزاد در خواب است. نوزادانی که تازه متولد می‌شوند، بیش از اندازه تکان می‌خورند. در طول خواب دست و پاهای خود را زیاد تکان می‌دهند و با هر تکان کوچک از خواب بیدار می‌شوند.

🟢 سیستم عصبی ناکامل

یکی از دلایل پریدن نوزاد در خواب، سیستم عصبی نابالغ است. مسیر عصبی که فرکانس های مغز را به قسمت های مختلف بدن منتقل می‌کند؛ در نوزادان به طور کامل توسعه نیافته است. به همین جهت حرکات بدن نوزادان تند و سریع است. بنابراین این حرکات باعث پرش خواب نوزاد می‌شود.

روش های کاهش پریدن نوزاد در خواب

برای کاهش پریدن نوزاد در خواب روش هایی وجود دارد. در این بخش مقاله به این روش ها اشاره کرده ایم.

🔻 ماساژ و آرامش

🔻 ایجاد روال خواب

🔻فراهم سازی محیط خواب مناسب

🔻 تغذیه مناسب

🔻عدم فعالیت های زیاد

🔻کمک از روانشناس برای بهبود خواب

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به علل و روش های کاهش پریدن نوزاد در خواب صحبت کرده ایم. دلایل مختلفی در بروز این رفتار دخیل هستند، اما برای اینکه نوزاد خواب راحت تری داشته باشد؛ با کمک روانشناس می‌توانید برای کاهش این اعمال راهکارهایی را انجام دهید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه پریدن‌نوزاد در خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *