رشد شناختی کودک | 3 مراحله رشد فکری و شناختی کودکان (آو)


رشد شناختی کودک به مجموعه تغییرات و پیشرفت‌ هایی اشاره دارد که در فهم و تفکر کودک رخ می‌دهد. این شامل توانایی‌ های شناختی مانند حافظه، توجه، حل مسئله، تفکر انتزاعی، تفکر منطقی، زبان، مهارت‌ های ریاضی و دیگر مهارت‌ های شناختی است. رشد شناختی کودک تحت تأثیر عوامل مختلفی نظیر تجربه‌ های زندگی، آموزش، فعالیت‌ های فرهنگی، و تحولات فیزیولوژیکی قرار می‌گیرد. این فرآیند به مرور زمان ادامه دارد و باعث پیشرفت و توسعه شناختی کودک می‌شود.

رشد شناختی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. این رشد از بدو تولد آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه دارد. توصیه می‌شود که پدر و مادر ها حتما از روانشناس برای آگاهی از مهارت های شناختی کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد شناختی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

رشد شناختی کودک چیست؟

منظور از رشد شناختی کودک چیست؟ اینکه کودک چگونه فکر می‌کند و به چه شیوه ای موضوعات مختلف را بررسی می‌کند. چه چیزهایی را کشف می‌کند و نسبت به محیط پیرامون چه برداشت هایی دارد. در واقع رشد شناختی به فرآیند های فکری مانند به خاطر سپردن، تصمیم گیری، حل مساله از بدو تولد تا بزرگسالی است. نوزادان از ابتدای تولد خود به دنبال کسب تجربه های جدید هستند. آنها از همان ابتدا یادگیری را شروع کرده و اطلاعات اطراف خود را جمع آوری می‌کند. در نهایت بعد از پردازش، به توسعه مهارت های فکری و ادراکی می‌پردازد.

رشد شناختی کودک در زمینه پردازش اطلاعات، استدلال، هوش، حافظه، زبان و رشد قرار دارد. در این مقاله به طور کلی راجع به این مراحل صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی کودک کلیک کنید.

مراحل رشد فکری و شناختی کودکان

رشد شناختی کودک به طور عمومی به چهار مرحله اصلی تقسیم می‌شود که بر اساس نظریه‌ های مختلف روانشناسی توسعه، شناخته شده‌اند. این مراحل شامل مراحل سنی مختلف هستند و هر یک از این مراحل ویژگی‌ ها و ویژگی‌ های شناختی خاصی دارند. در این بخش مقاله راجع به این مراحل توضیح داده ایم.

📌 مرحله حسی- حرکتی (بدو تولد تا 2 سالگی)

در این مرحله از رشد شناختی کودک، آنها به وسیله حواس؛ با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنند. کودکان توانایی حرکت و تعامل با اشیاء را تجربه می‌کنند. همچنین، زبان و توانایی انتقال اطلاعات به صورت کلامی در این مرحله تا حد کمتری توسعه پیدا می‌کند. در این مرحله نوزاد یاد می‌گیرد که محیط را حس کند. در ادامه به این مرحله اشاره کرده ایم.

🔶 کودک یاد می‌گیرد که گوش دهد و درک کند.

🔶 کودک احساسات و حرکات را درک می‌کند.

🔶فرزند شما پیامد ها و عواقب رفتار خود را می‌آموزد.

🔶 درک می‌کنند که اشیا و محیط اطراف آنها با هم متفاوت است.

🔶 درک می‌کنند حتی اگر اشیا دیده نشود، همچنان وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی کودک کلیک کنید.

📌 مرحله پیش عملیاتی (2 تا 7 سالگی)

در این مرحله از رشد شناختی کودک، آنها شروع به استفاده از زبان برای بیان افکار و احساسات خود می‌کنند. کودکان نیز توانایی حل مسائل ساده را تجربه می‌کنند و قابلیت تصویر سازی و تفکر انتزاعی را پیدا می‌کنند. در ادامه به ویژگی های این مرحله اشاره کرده ایم.

🔹 زبان را بهتر درک می‌کنند.

🔹 تقلید از دیگران را یاد می‌گیرند.

🔹کودک خود محور است.

🔹 برای نشان دادن اشیا از تصاویر، فکر و کلمات استفاده می‌کنند.

📌 مرحله عملیات صوری (11 سال به بالا)

در این مرحله از رشد شناختی کودکان، آنها شروع به توسعه توانایی حل مسائل پیچیده‌تر، تفکر منطقی و استدلال منطقی را تجربه می‌کنند. همچنین، زبان و دانش ریاضیات نیز در این مرحله بهبود می‌یابد. کودکان به توانایی تفکر منطقی، استدلال و تفکر انتزاعی بالاتر دست پیدا می‌کنند. آن‌ها نیز شروع به تفکر درباره جوامع و جهان بزرگتر می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید. 

چگونه مهارت های رشد شناختی کودکان را افزایش دهیم؟

برای افزایش مهارت های رشد شناختی کودکان برخی از روش ها و راهکارهایی وجود دارد که با کمک آنها می‌توانید مهارت های فرزند خود را افزایش دهید. در ادامه به این روش ها اشاره کرده ایم.

🟡 به فرزندان خود اجازه دهید تا چیزهای جدید را لمس کنند و به کشف جدید برسند.

🟡 آواز بخوانید و از فرزند خود بخواهید تا با شما همکاری کند.

🟡تشخیص صداها را به فرزندان بیاموزید و بگویید به شما توضیح دهند.

🟡 با فرزند خود تعامل برقرار کنید. حتما برای آموزش اشیا آن ها را نام ببرید تا آشنایی صورت بگیرد.

🟡 آرام آرام حروف الفبا را به فرزند خود معرفی کنید.

🟡کودک را برای انجام فعالیت ها تشویق کنید.

🟡 به مکان های جذاب بروید تا کودک تجربه های جدید کسب کند.

🟡 به سوالات فرزند خود پاسخ دهید و از مثال های مناسب استفاده کنید.

🟡در تصمیم گیری های فرزند خود پیشنهادات خود را اعلام کنید.

🟡 فرزندان خود را در معرض بازی ها قرار دهید تا تجربه های جدید کسب کنند.

🟡 رنگ ها، اشکال و اشیا مختلف را به فرزند خود معرفی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات رفتاری کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، رشد شناختی کودک در سنین مختلف، متفاوت است. کودکان از نظر شناختی به توانایی های خاصی دست می‌یابند و در هر سنی، سرعت خاص خود را کسب می‌کنند. در این روند تعدادی از بچه ها زودتر و برخی دیر تر رفتار و اعمال خود را بروز می‌دهند. بنابراین این روند به صورت تقریبی است که توسط روانشناسان بررسی می‌شود. مشاورین کودک به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات کافی در این زمینه کسب کنید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشد شناختی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *