مهارت جرات ورزی | 4 تکنیک جرات ورزی (آو)


مهارت جرات ورزی یک شیوه رفتاری است که افراد بدون اینکه دیگران را ناراحت کنند، حرف دل خود را بیان می‌کنند. این مهارت نیاز به آموزش دارد که در زمینه مهارت های اجتماعی و ارتباطی به شیوه منظم تاکید می‌کند. افرادی که مهارت های جرات ورزی را آموزش دیده اند دارای اعتماد به نفس بالایی هستند. اما کسانی نیز هستند که به شیوه منفعلانه و پرخاشگرانه رفتار می‌کنند؛ که رفتار آنها نشان از بی اعتماد به نفسی و عدم توانایی برای ارتباط با دیگران است.

افرادی که تکنیک ها و مهارت جرات ورزی را آموزش دیده اند؛ همیشه در مورد خود احساس بهتری دارند و تعاملات بین فردی آنها نیز مثبت است. جرات ورزی یعنی ایستادن برای آنچه که اعتقاد دارید. اگر به دنبال تکنیک های مهارت جرات ورزی هستید، بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت جرات ورزی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مهارت جرات ورزی  چیست؟

از نظر شما جرات ورزی چیست؟ جرات ورزی به منظور این است که بتوانید به شیوه ای مثبت و آرام برای احقاق حق خود و دیگران قدم بردارید. بدون اینکه به طور منفعلانه و پرخاشگر ناحق را بپذیرید. اما برای اینکه بتوانید جرات ورز شوید؛ نیاز به آموزش برخی از مهارت ها دارید. افرادی که تکنیک ها و مهارت جرات ورزی را به خوبی می‌شناسند؛ بدون اینکه دیگران را ناراحت کنند حرف خود را می‌زنند.

مهارت جرات ورزی به افراد اعتماد به نفس می‌دهد و باعث تقویت ارتباط با دیگران می‌شود. این مهارت نیاز به آموزش دارد. که در این مقاله به طور کل توضیح داده ایم. اگر علاقه به آشنایی با این تکنیک ها را دارید؛ تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تکنیک ها و مهارت جرات ورزی چیست؟

مهارت جرات ورزی یک سری فنون کلی دارد که در این بخش مقاله توضیح داده ایم. برای اینکه جرات ورزی داشته باشید، باید مهارت های زیر را به خوبی آموزش ببینید.

🟢 مه آلود کردن

از تکنیک ها و مهارت جرات ورزی می‌توان به مه آلود کردن اشاره کرد. این فن در صورتی سودمند است که دیگران به شیوه های بازی دادن یا پرخاشگرانه رفتار می‌کنند. در این روش هدف پاسخ آرام و حداقلی است. در واقع باید از جملاتی استفاده کنید که دفاعی نیست اما باعث آشتی می‌شود. همچنین همزمان با خواسته های فرد مقابل نیز موافق نیستند. در واقع مه آلود کردن به معنای موافق بودن با هرگونه حقیقتی است که می‌تواند در جملات باشد؛ حتی اگر این جملات انتقادی باشد. در ادامه مثال های فن مه آلود کردن را توضیح داده ایم.

مثال: بنظرت ساعت چنده الان؟ تقریبا 1 ساعت دیر رسیدی؛ خسته شدن از بس که منو نا امید می‌کنی.

پاسخ مه آلود: درسته من دیر تر از آنچه انتظار داشتم رسیدم؛ و می‌بینم که این کار من تورو حسابی ناراحت کرده.

ناراحت؟ معلومه که ناراحتم، خیلی انتظار کشیدم. واقعا باید بیشتر به بقیه هم فکر کنی.

🟡 پا فشاری | مهارت جرات ورزی

یکی از روش های مهارت جرات ورزی، پا فشاری است. در این روش بارها و بارها باید تکرار کنید؛ اما بدون اینکه عصبانی شوید، صدای خود را بالا ببرید، با مسائل جانبی درگیر شوید و یا لحن خود را بالا ببرید. برای اینکه با روش پا فشاری بیشتر آشنا شوید؛ به مثال زیر توجه کنید.

مثال: تصور کنید جنس معیوب را به فروشنده پس فرستاده اید. و مکالمه به شیوه زیر پیش می‌رود:

خریدار: من هفته پیش این کیف رو خریدم، و بندهاش شد. لطفا پول من رو پس بدید!

فروشنده: به نظر می‌رسه که خیلی وسیله داخل این کیف گذاشید. گنجایش این کیف زیاد نیست.

پاسخ تکنیک پا فشاری خریدار: من فقط یک هفته این کیف رو داشتم و معیوب است. لطفا هزینه را عودت دهید.

پاسخ فروشنده: نمی‌تونید انتظار داشته باشید که من بعد از خراب شدن کیف پول شما رو پس بدم!

پاسخ دوباره خریدار: فقط یک هفته بعد پاشنه ها در رفتند، من درخواست عودت پول دارم.

تکرار مداوم درخواست باعث می‌شود که بحث از موضوع خود دور نشود. در این روش باید آرام بمانید، خیلی روشن باشید، تسلیم نشوید و سر اصل مطلب بمانید. و در صورتی مصالحه را بپذیرید که نتیجه باعث خوشحالی شما شده باشد.

🔴 پرس و جوی مثبت

از دیگر روش های مهارت جرات ورزی، پرس و جوی مثبت است. این فن ساده برای برخورد با نظرات مثبت است. اغلب افراد در پاسخ به ستایش و تحسین دیگران با مشکل روبرو می‌شوند. مخصوصا افرادی که احساس بی کفایتی می‌کنند و عزت نفس پایینی دارند. یا وقتی که با نظرات مثبت دیگران توجیه نمی‌شوند. اصل رفتار این است که در زمان مناسب به دیگران بازخورد های مثبت بدهید. به مثالی که در ادامه توضیح داده ایم دقت کنید.

گیرنده: غذای امروز عالی بود، خیلی هم خوشمزه بود.

فرستنده: ممنونم، بله خوب بود. فقط اینکه دقیقا کدام بخش غذا باب میل شما بود؟

🟠 پرس و جوی منفی | مهارت جرات ورزی

از دیگر روش های مهارت جرات ورزی، پرس و جوی منفی است. این روش در برخورد با انتقادات استفاده می‌شود. شاید برخورد با انتقادات دشوار باشد اما برای اینکه بیشتر نسبت به این انتقاد ها آگاه شویم؛ از پرس و جوی منفی استفاده می‌کنیم. که در ادامه با مثال توضیح داده ایم.

گیرنده: غذای ارسالی غیر قابل خوردن بود، اصلا یادم نمیاد غذا به این افتضاحی خورده باشم.

فرستنده: بهترین غذایی که طبخ کرده بودم، نبود. اما ذکر کنید که دقیق با چه چیزی مشکل داشتید؟

کلام آخر

با توجه به مثال هایی که در روش های مهارت جرات ورزی زده شد؛ متوجه رفتار مناسب شده اید. این روش ها جایگزین رفتار منفعلانه و پرخاشگرانه است. که کلید اصلی آن آرامش و صبر است. اگر شما فردی هستید که همیشه رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهید؛ بهتر است که از روانشناس کمک بگیرید تا این رفتار کاهش پیدا کند. سپس در کمال آرامش از تکنیک های جرات مندی کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت جرات ورزی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *