رفتار با نامادری (آو)


رفتار با نامادری یکی از چالش های خانواده هایی است که والدین آنها به صورت مجدد ازدواج می‌کنند. همیشه در مورد نامادری دیدگاه بدی وجود دارد و به همنی دلیل بسیاری از فرزندان نمی‌توانند این موضوع را به راحتی قبول کنند. از طرفی گاهی همین موضوع منجر به جدایی مجدد والدین از یکدیگر می‌شود. طبیعی است که نتوان فرد دیگری را به جای والدین اصلی پذیرفت؛ اما گاهی فرزندان باید با والدین خود قصد ازدواج مجدد را دارند، همکاری کرده و واکنش مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشند. نامادری ها گاهی ارتباط بسیار خوبی با فرزندان برقرار کرده و حتی مانند یک مادر تنی هستند. ذهنیت ایجاد شده در مورد نامادری ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و اگر پدر بتواند در روابط خود تعادل برقرار کند؛ مشکلی ایجاد نخواهد شد. برای دریافت مشاوره انلاین کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

رفتار با نامادری

به طور کلی حضور نامادری در محیط خانواده، یک تغییر اساسی محسوب می‌شود که افراد نسبت به آن واکنش های مختلفی دارند. ناسازگاری با نامادری فشار زیادی را به همه اعضای خانواده وارد می‌کند. حتی گاهی یکی از فرزندان متاهل است و با خانواده زندگی نمی‌کند؛ اما از حضور نامادری در جمع خانواده رضایت ندارد. رفتار با نامادری از جنبه های زیادی حائز اهمیت است و فرزندان باید در این مورد مسائل زیادی را در نظر داشته باشند. فراموش نکنید که همیشه نمی‌توانیم خواسته های خود را در خانواده اعمال کنیم و بهتر است احساسات دیگران را نیز در نظر بگیریم. برای اطلاع از نحوه برخورد با بچه های طلاق کلیک کنید.

مشکلات مرتبط با رفتار با نامادری

حتی گاهی با اینکه نامادری رفتار و شخصیت خوبی دارد اما بازهم حضور او کمی جو خانواده را متشنج کرده و منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. مخصوصا اگر نامادری خود فرزندی نیز داشته باشد؛ احتمالا اوضاع پیچیده تر می‌گردد. البته به طور کلی تعامل و رفتار با نامادری، به نحوه رفتار خانواده نیز بستگی دارد. برخی از افراد با این موضوع منطقی برخورد کرده و سعی می‌کنند تا حد امکان به طرف مقابل احترام بگذارند. اما گاهی سازگاری با شرایط جدید سخت بوده و افراد به راحتی نمی‌توانند این موضوع را بپذیرند. این موضوع اعضای خانواده را از یکدیگر دور کرده و منجر به مشاجراتی می‌گردد. برای جلوگیری از این مشکلات، افراد باید روحیه همکاری را در خود تقویت کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

علاقه به نامادری خوب یا بد؟

برخی از افراد خود را مجبور به دوست داشتن نامادری خود می‌کنند؛ حتی اگر واقعا به او علاقه ای نداشته و یا اصلا او رفتار مناسبی ندارد. اما این موضوع از دلبستگی ناایمن افراد نشات گرفته و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. از طرفی اگر او واقعا شخص مناسبی است؛ دوست داشتن و تعامل کردن با او، بسیار هم خوب است. اما برخی از افراد این موضوع را نادیده گرفته و حتی در صورت شرایط مناسب بازهم خود را از نامادری دور می‌کنند. برای مثال اگر در مورد موضوعی بدانند که او درست می‌گوید و یا حق با اوست؛ اما همچنان بر نظر خود پافشاری کرده و با او مخالفت می‌کنند.

نحوه رفتار با نامادری

در واقع به دلیل احساسات متناقض که افراد در مورد رفتار با نامادری دچار سردرگمی می‌شوند. همچنین گاهی اعضای دیگر خانواده احساس خطر کرده که فردی دیگر محبت و علاقه آنها را از سمت پدر سلب کند. اما همیشه هم اینگونه نیست. آنها نیز هیچ علاقه ای به مورد نفرت واقع شدن ندارند. به همین دلیل بهتر است با در نظر گرفتن شرایط مختلف، واکنش صحیح از خود نشان دهند.

◀کنترل احساسات و واکنش ها

اولین قدم برای رفتار با نامادری به شکل صحیح، کنترل احساسات و واکنش ها است. مدتی زمان می‌برد تا دو نفر با یکدیگر آشنا شوند. به همین دلیل نباید با داشتن شناختن سطحی قضاوت کرد و با طرف مقابل به مقابله پرداخت. کنار آمدن با احساسات مختلف و پذیرش آنها می‌تواند تا حد زیادی در این مورد موثر باشد. بهتر است افراد خود را مجبور به داشتن واکنشی غیر واقعی نکرده؛ از طرفی از قبل از داشتن هر نوع واکنشی، کمی صبر کنند. برای اطلاع از علت دعوا با مادر و راه های جلوگیری از آن کلیک کنید.

◀صحبت کردن با پدر

بهتر است در مورد هر موضوعی در رابطه با رفتار با نامادری، با پدر خود صحبت کنید. البته گاهی پدران بعد از ازدواج مجدد به طور کلی فرزندان خود را فراموش کرده و به آنها اهمیتی نمی‌دهند. حتی در این مورد نیز بهتر است او را آگاه کرده و با او همکاری کنید. احتمالا پدر نیز برای برقراری تعادل میان فرزندان و نامادری، تلاش زیادی می‌کند اما گاهی نمی‌تواند اوضاع را درست کند.

◀نادیده گرفتن احساسات منفی

با اینکه گاهی نامادری دچار رفتارهای اشتباهی در خانواده شما می‌گردد؛ اما بهتر است آن را پای حضور در موقعیت جدید بگذارید و به او شانس دوباره دهید. با اینکه احتمالا خودتان دچار ناراحتی زیادی می‌شوید؛ اما بهتر است تا مدتی احساسات منفی خود را نادیده گرفته و به او نیز سخت نگیرید.

◀وقت گذرانی با یکدیگر

زمان بیشتری را با نامادری خود بگذرانید تا بتوانید به شناخت درست نسبت به او برسید. اختصاص دادن زمانی به او هم برای او خوشایند است و هم برای پدر. با اینکه احتمالا در ابتدا احساس گناه در این مورد خواهید داشت. اما فراموش نکنید که او نیز قصد ندارد تا جای مادر شما بگیرد. به او چشم یک دوست جدید نگاه کرده و حتی گاهی به او کمک کنید.

◀انعطاف پذیری

در مورد رفتار با نامادری و همچنین پذیرش شرایط جدید، از خود انعطاف پذیری نشان داده و فشار زیادی وارد نکنید. برخی تمام راه های ارتباط گرفتن نامادری با خود را می‌بندند و از دیگر اعضا نیز انتظار دارند تا به همین شکل با نامادری رفتار کنند. اما اینکار درست نبوده و باعث فشار بیشتر به خودتان می‌شود. داشتن ذهنی باز نسبت به این موضوع و همچنین همکاری کردن از بروز بسیاری از مشکلات در خانواده جلوگیری می‌کند. برای جلوگیری از بروز رفتار فرار از خانه کلیک کنید.

◀واقع بینی

نسبت به شرایط ایجاد شده؛ واقع بین بوده و فاجعه سازی نکیند. باورهای اشتباه در مورد نامادری برگرفته از مسائلی است که دیگران و جامعه به ما القا می‌کند. اما شما شرایط خانواده خود را در نظر داشته باشید. شاید نامادری شما فردی بسیار مهربان و دلسوز بوده که حتی در موارد مختلف به شما کمک می‌کند. سعی کنید افکار خود را مدیریت کرده و تحت تاثیر دیگران قرار نگیرید.

سخن پایانی

نامادری ها و روشی که آنها وارد خانواده می‌شوند؛ دسته بندی های گوناگونی دارد. اما به طور کلی با توجه به شرایط پیش آمده و احساسات خودتان، رفتار با نامادری را مدیریت کرده و در این مورد منعطف باشید. این به معنی سرکوب احساسات و یا نادیده گرفتن رفتارهای اشتباه او نیست. پدر در این زمان می‌تواند بین اعضای خانواده تعادل برقرار کرده و شرایط را کنترل کند. از طرفی فرزندان نیز باید با والدین خود همکاری داشته باشند. خانواده ها می‌توانند در این مورد از یک مشاور خانواده نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار با نامادری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *