منفی گرایی در کودکان | 7 روش مقابله با منفی گرایی در کودکان (آو)


منفی گرایی در کودکان معمولا در زمان هایی رخ می‌دهد که والدین همیشه افکار منفی دارند یا با تهدید های مداوم باعث ایجاد این ترس در کودک شده اند. کودکی که افکار منفی دارد آسیب های زیادی از جمله بی اعتمادی را تا آخر عمر به همراه خواهد داشت. به همین کنار آمدن با چنین افرادی دشوار است. این کودکان هیچ کدام از حرف های پدر و مادر را جدی نمی‌گیرند و همیشه ترس از چیزی در آنها وجود دارد. آنها همیشه تصور می‌کنند که یک جای کار ایراد دارد و همیشه به بخش نادرست موضوعات توجه می‌کنند.

منفی گرایی در کودکان نیازمند درمان جدی و اساسی است. و اگر درمان نشود به کل کودک مورد آسیب های جدی قرار خواهد گرفت. برای درمان حتما باید از روانشناس و روانپزشک راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه منفی گرایی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

منفی گرایی در کودکان

یکی از مشکلاتی که والدین با آن درگیر هستند، لجبازی و منفی گرایی در کودکان است. بروز این رفتار معمولا ریشه در دوران کودکی و نحوه رفتار والدین دارد. بد بین بودن تاثیرات منفی بسیار زیادی در زمینه های مختلف زندگی برای فرد داشته باشد. کودک منفی گرا زمانی که رشد می‌کند و بزرگ می‌شود؛ نسبت به اطرافیان بی اعتماد است و این بد بین بودن روابط سالمی برای فرد پیش نمی‌برد. آنها همیشه بر مشکلات تمرکز می‌کنند و همیشه با استرس زندگی خواهند کرد.

برای اینکه منفی گرایی در کودکان به وجود نیاید؛ بهتر است که رفتارهای خود را بهبود یابیم. یعنی اینکه والدین باید برای تربیت کودک به آگاهی برسند و از روانشناس راهنمایی بگیرند. در غیر این صورت کودک با سلامت روان نخواهند داشت و حتی از پس برنامه ریزی های روزانه بر نخواهند آمد. در این مقاله به طور کل راجع به منفی گرایی در کودکان صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

نشانه های منفی گرایی در کودکان

منفی گرایی در کودکان همراه با نشانه هایی است که در این مقاله توضیح داده ایم. برای اینکه این برچسب را به کودک بزنید باید 4 یا بیشتر از موارد زیر حداقل به مدت 6 ماه ادامه داشته باشد.

🔹 به طور فعال از انجام خواسته ها سرپیچی می‌کنند.

🔹 با بزرگسالان مشاجره می‌کنند

🔹 به راحتی از کوره در می‌روند.

🔹 قواعد و مقررات بزرگسالان را نادیده می‌گیرند.

🔹 از روی عمد موجب ناراحتی دیگران می‌شوند.

🔹 دیگران را به خاطر اشتباهات یا بد رفتاری خود سرزنش می‌کنند.

🔹 زودرنج و حساس هستند.

🔹 اوقات تلخی و خشمگینی دارند.

🔹 انتقام جو هستند.

🔹 کینه توز می‌باشند.

دلایل بروز منفی گرایی در کودکان

منفی گرایی در کودکان به دلایل مختلفی بروز می‌کند. که بیشتر اوقات به دلیل رفتارهای والدین و تربیت اشتباه است. در این بخش مقاله راجع به دلایل منفی گرایی در کودکان صحبت کرده ایم.

🔸 تعارضات خانوادگی

🔸 عدم برخورداری از نظم و برنامه های تفریحی

🔸 ارتباط اشتباه والد- فرزند

🔸 قوانین سخت گیرانه و دشوار والدین

🔸 دوران تلخ زندگی

🔸 مشاجرات بین والدین

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سبک های فرزند پروری کلیک کنید.

روش های مقابله با منفی گرایی در کودکان

منفی گرایی در کودکان معمولا بین 2 تا 16 درصد از کودکان مشاهده می‌شود. و قبل از بلوغ در پسر ها شیوع بیشتری دارد. این رفتار اغلب قبل از 8 سالگی و معمولا تا اوایل نوجوانی مشاهده می‌شود. این رفتار آسیب های زیادی به کودک وارد می‌کند که والدین برای کمک به فرزندان باید روش های مقالبه با آن را بدانند. در این بخش مقاله این روش ها را توضیح داده ایم.

🟢 فرزند خود را درک کنید

برای مقابله و کمک به منفی گرایی در کودکان، باید فرزند خود را درک کنید. با درک کودک در شرایط مختلف می‌توانید که نشان دهید در جایگاه او هستید و بدون عصبانیت می‌توانید شرایط را پیش ببرید.

🟣 برای کودک حد و مرز مشخص کنید

یکی از روش های مقابله با منفی گرایی در کودکان، تعیین حد و مرز است. کودکان باید بر اساس قوانین و محدودیت ها زندگی کنند. بنابراین باید این محدودیت ها را وضع کنید و مطمئن شوید که از آن استفاده می‌کند. حتی می‌توانید این حد و مرز را مشخص کنید.

🟡 تنبیه را ممنوع کنید

تنبیه یکی از رفتارهای اشتباه والدین است که باعث افزایش منفی گرایی در کودکان می‌شود. به همین دلیل بهتر است که تنبیه نداشته باشید. تنبیه باعث ترس و بی اعتمادی کودک می‌شود. و فاصله والد و فرزند را زیاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنبیه کودک کلیک کنید.

🔵 رفتارهای خوب او را تقویت کنید

یکی از روش های مقابله با منفی گرایی در کودکان، تقویت رفتارهای خوب کودک است. در کمال آرامش تمامی رفتارهای خوب کودک را تقویت کنید و او را تشویق کنید. برای مثال زمانی که دوست جدید پیدا کرد؛ ابتدا به تنهایی وضعیت دوست او را بررسی کنید، سپس به او بگویید که کار پسندیده و قابل احترامی انجام داده است.

🟠 از بهانه ها استفاده مثبت داشته باشید

برای مقابله با منفی گرایی در کودکان، از بهانه ها استفاده مثبت داشته باشید. در واقع زمانی که چیزی باب میل کودک نیست؛ به او کمک کنید که خونسردی خود را حفظ کند و در کمال آرامش منتظر درست شدن باشد.

🔴 حق انتخاب به کودک بدهید

برای اینکه با منفی گرایی در کودکان مقابله کنید، باید به او حق انتخاب بدهید. در واقع به کودک فرصت دهید که مستقل شود. برای این کار می‌توانید حق انتخاب لباس را به خود کودک بسپارید.

🟡 از روانشناس کودک کمک بگیرید

برای اینکه با منفی گرایی در کودکان مقابله کنید، از روانشناس کودک کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که روش های مناسب برخورد و مقابله با این رفتار کودک را شناسایی کنید. با کمک روانشناس می‌توانید آگاهی لازم برای تربیت فرزند را بدانید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ منفی گرایی در کودکان یکی از افکار سخت و طاقت فرسا است. و تحمل آن برای همه دشوار است. والدین باید آگاه باشند که تربیت کودک نیازمند دانش و آموزش است. و این رفتار کودک نیز به شیوه تربیتی آن باز می‌گردد. به همین جهت لازم است که از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه منفی گرایی در کودکان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *