حفظ کردن سریع درس | تکنیک های حفظ سریع درس (آو)


حفظ کردن سریع درس یکی از چالش های دانش آموزان در دوران تحصیل است. به طور کلی به خاطر سپردن و همچنین استفاده از مطالب درسی برای دانش آموزان، دغدغه محسوب شده و آنها را دچار مشکلاتی می‌کند. برخی از روش های نامناسبی در این زمینه استفاده کرده و یا خانواده به آنها فشار زیادی وارد می‌کنند. اما عوامل زیادی در این مورد موثر هستند. چرا که در مورد فرایند یادگیری هم فرد و هم عوامل محیطی، نقش دارند. از طرفی درس خواندن نیز خود دارای روش هایی است که با استفاده از آنها این فرایند راحت تر و سریع تر می‌شود. افراد می‌توانند با کمک مربیان و همچنین مشاوران در این زمینه از این روش ها اطلاع یابند. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حفظ کردن سریع درس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

حفظ کردن سریع درس

در فرایند درس خواندن، سرعت و زمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. همیشه شرایطی به وجود می‌آید که فرد مجبور است در مدت زمانی کوتاه مطلبی را آموخته و حتی مورد ارزیابی قرار گیرد. استعداد افراد در این مورد متفاوت است. برخی می‌توانند به سرعت مطالب را آموخته و یا حتی آنها را به خاطر بسپارند. اما برخی دیگر نیاز به تمرین و زمان بیشتری، دارند. به همین دلیل برای استفاده از این روش ها، افراد باید در قدم اول شرایط خود را شناسایی کرده و همچنین از خود شناخت پیدا کنند. به طور کلی استفاده از راهکارهایی در مورد حفظ کردن سریع درس می‌تواند کمک بزرگی به افراد بکند. برای اطلاع از روش های ایجاد انگیزه برای درس خواندن کلیک کنید.

تکنیک های حفظ  کردن سریع درس

برای حفظ کردن سریع درس در زمینه های مختلف، روش های زیادی وجود دارد. اما همه آنها برای همه دانش آموزان با ویژگی های متفاوت، طراحی نشده است. به همین دلیل برای استفاده و بهره گیری از آنها، افراد باید از یک متخصص کمک گرفته و همچنین به موضوع درسی نیز توجه کنند. برای اطلاع از اصول درس خواندن کلیک کنید.

✅استفاده از روش درختچه های یادگیری

یکی از روش های حفظ کردن سریع درس، استفاده از روش درختچه یادگیری است. در این روش همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ افراد باید بین مطالبی که در حال خواندن و یادگیری هستند؛ ارتباط ایجاد کنند و آنها را مانند شاخه های یک درخت در ذهن خود وصل نمایند. برای مثال شما موضوعی را در گذشته، به خوبی یادگرفته اید؛ حال که در حال یادگیری مطلب جدیدی هستید؛ می‌توانید به شکلی آن را به این موضوع مرتبط کرده و به یاداوردن آن را برای خود تسهیل کنید. در چنین شرایطی حتی با به یادآوردن یک کلمه شما هر دو موضوع را به یاد می‌آورید.

✅روش ترکیبی

در روش ترکیبی برای حفظ کردن سریع درس، افراد باید مطالب مختلف یک موضوع درسی را با یکدیگر مرتبط سازند. برای مثال اگر در حال خواندن درس زیست هستید؛ باید بتواند فصول مختلف را به یکدیگر ربط داده و به اینگونه درس بخوانید. اینکار در ابتدا شاید کمی سخت باشد و یا شما را دچار سردرگمی کند؛ اما بعد از گذشت مدتی، آن را آموخته و می‌توانید به روش موثری از آن بهره گیرید.

✅کاخ حافظه

در روش کاخ حافظه، که روشی کاملا علمی و اثبات شده است؛ افراد مطالب را با یک مکان خاص گره می‌زنند. در این روش باید در حین درس خواندن، مکانی را که در آن احساس آرامش و امنیت می‌کنید یا حتی به آن علاقمند هستید را تصور کرده و در آنجا شروع به مطالعه کنید. بر اساس تحقیقات انجام شده؛ افراد تصاویر را راحت تر به یاد می‌‌آورند. پس مطالب درسی خود را به تصاویر و قسمت های کوچک تقسیم کرده و هر کدام از آنها را به قسمتی از خانه نسبت دهید. این روش هم به سازماندهی و هم حفظ کردن سریع درس کمک می‌کند.

✅شبیه سازی

روش شبیه سازی برای حفظ کردن سریع درس هایی مانند تاریخ یا حتی نام اشخاص و شماره ها کاربرد دارد. در این روش باید این مطالب را به داستان هایی تشبیه کرده و آنها را به چیزهای معنادار گره بزنید. برای مثال شماره ها با تاریخ تولد خودتان و یا اطرافیان به حافظه بسپارید. با اینکار یادآوری آنها نیز برای شما آسان تر می‌شود.

✅تمرکز بر یک مبحث

روش تمرکز بر یک مبحث، درست برخلاف روش ترکیبی است. چرا که همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ برای حفظ کردن سریع درس، فقط باید بر همان موضوع تمرکز کرده و آن را یاد بگیرید. وقتی تمام مطالب مربوط به آن را مطالعه کردید؛ سراغ مبحث بعدی رفته و یا حتی خود را ارزیابی کنید. این روش، برای مواقعی که زمان کمی دارید؛ بهتر است.

✅مرور

فراموش نکنید که تنها حفظ کردن سریع درس مهم نیست. هر مطلبی را که به سرعت حفظ کنید؛ به همان سرعت نیز از یاد می‌برید. به همین دلیل باید برای جلوگیری از این موضوع، به صورت مداوم مرور داشته و مطالب را برای خود تکرار کنید. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از یادگیری یک مطلب باید با فاصله زمانی کمتری مرور کرده اما بعد از گذشت مدتی این فواصل را بیشتر کنید.

✅یادداشت برداری

نوشتن در حین درس خواند نیز یکی دیگر از راهکارهای حفظ کردن سریع  درس است. یادداشت برداری و نوشتن نکاتی در حین درس خواندن، نه تنها در یادگیری آن موثر است؛ بلکه مرور کردن را نیز آسان تر می‌کند. فراموش نکنید که یادداشت برداری و نوشتن نکات مختلف، برای هر فردی متفاوت است. پس شاید نوشته های فردی دیگر برای ما موثر واقع نشود.

موانع حفظ کردن سریع درس

معمولا همیشه موانعی بر سر راه حفظ کردن سریع درس و حتی درس خواندن وجود دارد. در واقع این مشکلات هستند که کیفیت یادگیری را کاهش می‌دهند. به همین دلیل بهتر است آنها را شناسایی کرده و از بروز آنها جلوگیری شود. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با تکنیک های تست زنی کلیک کنید.

⭕عوامل محیطی

در محیطی که برای درس خواندن در نظر گرفته ایم؛ عوامل حواسپرتی زیادی وجود دارد. در واقع در همه محیط ها این دلایل حضور دارند. اما بهتر است تمرکز خود را بالا برده و به آنها توجهی نکرد. برای مثال وسایلی که در اطراف فرد وجود دارند و یا حتی تلفن همراه، باعث اختلال در تمرکز فرد می‌شوند.

⭕ویژگی های شخصیتی

ویژگی های شخصیتی افراد نیز در مورد حفظ کردن سریع درس تاثیر دارند. برای مثال افرادی که به طور ذاتی عجول و کم حوصله هستند و یا مبتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی هستند؛ بیشتر در هنگام درس خواندن به مشکل بر می‌خورند. انواع اختلالات یادگیری و یا حتی وسواس و سبک زندگی فرد در این مورد دخیل هستند.

⭕استفاده از روش های نامناسب

برخی از مشاورین و یا حتی دانش آموزان، روش هایی را پیشنهاد می‌کنند نه تنها منجر به حفظ کردن سریع درس نمی‌شود؛ بلکه به طور کلی یادگیری را دچار اختلال می‌کنند. حفظ کردن و حتی یادگیری مطالب مختلف نیاز به زمان و انرژی کافی دارد. در واقع نمی‌توان یک شبه راه صد ساله را رفت. به همین دلیل فریب محتواهای اموزشی نامعتبر را نخورده و از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

سخن پایانی

با اینکه حفظ کردن سریع درس می‌تواند در مواردی به ما کمک کند؛ اما به طور کلی نمی‌توان همیشه با این روش عمل کرد. از طرفی حتی می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. افراد بهتر است برای استفاده از راهکارهای مختلف در این زمینه، اطلاعات کافی را کسب کرده و حتی از یک متخصص کمک بگیرند. عوامل زیادی در مورد یادگیری و درس خواندن موثر هستند؛ که می‌توان با کمک آنها کیفیت آموزشی را بالا برد. بهتر است دانش آموزان با والدین و همچنین معلمین خود همکاری کرده و در این زمینه تلاش کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه حفظ کردن سریع درس می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *