ارتباط برقرار نکردن کودک | 5 دلیل ارتباط برقرار نکردن کودک


ارتباط برقرار نکردن کودک یکی از معضلات والدین است. پیدا کردن دوست جدید، یادگیری ایجاد ارتباط، رفتار با دیگران و … در تمام زندگی فرد از اهمیت زیادی برخوردار است. معاشرت از اهمیت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است و فرد معاشرتی باید استقلال داشته باشد تا بتواند این رفتارها را از خود نشان دهد. استقلال فرد نیز به تربیت خانوادگی او بستگی دارد.

زمانی که والدین کودک خود را به شیوه اصولی تربیت کنند، صبر را نیز به او آموزش می‌دهند. والدین باید به فرزندان خود کمک کنند تا مهارت های لازم برای حفظ و تقویت رابطه با دیگران را آموزش ببینند. در این شرایط نیز کودک اعتماد به نفس خود را کسب می‌کند و روابط دوستانه را گسترش می‌دهد. برای کمک به برقرار ارتباط کودکان توصیه می‌شود که از روانشناس و مشاورین متخصص در حوزه کودک کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط برقرار نکردن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ارتباط برقرار نکردن کودک

ارتباط برقرار نکردن کودک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برقراری ارتباط به نوعی روابط اجتماعی و توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. در واقع زمانی که برقراری ارتباط وجود نداشته باشد؛ فرد توانایی های لازم و مهارت های مناسب در زندگی را نیز کسب نمی‌کند. به همین دلیل توجه به برقراری ارتباط در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمالا مشاهده کرده اید که کودکان بسیاری توانایی پیدا کردن دوست را ندارند و حتی نمی‌توانند با همسالان خود ارتباط بگیرند. در این مقاله دلایل، ایجاد تنوع و راهکارهای مناسب برای برقراری ارتباط کودکان را توضیح داده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

دلیل ارتباط برقرار نکردن کودک

ارتباط برقرار نکردن کودک به 5 دلیل رخ می‌دهد. با شناخت این دلیل ها می‌توانید به رفع مشکلات بپردازیم. در این بخش مقاله راجع به دلایل ارتباط برقرار نکردن کودک توضیح داده ایم.

📌 بیشتر صحبت ها با شما است و کمتر به حرف کودک گوش می‌دهید

ارتباط برقرار نکردن کودک به این موضوع نیز ربط دارد که بیشتر والد صحبت می‌کند و کمتر اجازه صحبت به کودک می‌دهد. اینکه والد سن بیشتری دارد دلیل بر این نیست که اجازه صحبت به کودک ندهد. برای اینکه با کودک صمیمی شوید توصیه می‌کنیم که حتما اجازه هم صحبتی به کودک بدهید. و اجازه دهید که کودک نیز نظرات خود را اعلام کند.

📌 والدین مشکلات کودک را حل می‌کنند

یکی از دلایل ارتباط برقرار نکردن کودک، این است که والدین مشکلات کودکان را خودشان حل می‌کنند و اجازه حل مشکلات را به کودک نمی‌دهند. بیشتر اوقات کودکانی که به والدین خود وابسته هستند، به مرور زمان توانایی برقراری ارتباط با دیگران را از دست می‌دهند.

📌 کودک مورد قضاوت قرار می‌گیرد

یکی از دلایل ارتباط برقرار نکردن کودک، قضاوت اشتباه است. اگر کودک در انتخاب های خود اشتباه کرده باشد؛ والدین نباید او را مورد قضاوت قرار دهند. با قضاوت مداوم کودک به داخل لاک خود فرو می‌رود و از برقراری ارتباط دور می‌شود. این قضاوت ها ترس را نیز در کودک ریشه می‌دواند و به مرور زمان آموزش می‌بیند که افکار والد باید بر او تحمیل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عدم توانایی دوستیابی کودکان کلیک کنید.

📌 حواس پرتی والدین

از دیگر دلایل ارتباط برقرار نکردن کودک، حواس پرتی والدین است. زمانی که کودک با والد صحبت می‌کند، والدین به کودک توجهی نمی‌کنند. به حرف های او گوش نمی‌دهند و توجهی به خواسته های کودک نمی‌کند. کودکان کاملا متوجه رفتارهای والدین می‌شوند و بی توجهی آنها را درک می‌کنند. گبرای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات یادگیری کودکان کلیک کنید.

📌 تحت فشار قرار دادن کودک

یکی از دلایل ارتباط برقرار نکردن کودک، تحت فشار دادن او برای حرف زدن است. گاهی کودک علاقه ای به صحبت ندارد و این انتخاب طبیعی است. حتی شاید این موضوع نشان از بروز احساسات و هیجانات کودک است. بهتر است که کودک را تحت فشار قرار ندهید و در حضور دیگران او را مجبور نکنید که شروع به صحبت کند.

ایجاد انواع ارتباط

ارتباط برقرار نکردن کودک به دلایل مختلفی بستگی دارد. اما این برقراری ارتباط انواع مختلفی نیز دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

🔻 تفاوت ها: دسته بندی اشیاء ها. این کار نیازمند درک تفاوت بین چیزهای گوناگون است.

🔻  شباهت ها: کودک به شیوه طبیعی آموزش می‌بیند که وسایل باید بر اساس شکل، ظاهر، اندازه، رنگ و … دسته بندی شوند.

🔻 ارتباط های غیر عادی: انجام بازی مانند بسکتبال و ارتباط جدید و خلاقانه برای بازی جدید.

🔻 ارتباطات: قاشق ها، چنگال، بشقاب ها و … همگی متفاوت از یکدیگر هستند. حتی ممکن است از نظر ظاهری ربطی به یکدیگر نداشته باشند اما به نوعی به یکدیگر ربط دارند و هر سه برای غذا خوردن استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فرایند اجتماعی شدن کودک کلیک کنید.

راهکارهای برقراری ارتباط کودک

همانطور که گفته شد، ارتباط برقرار نکردن کودک مشکلات زیادی را به همراه دارد. اما راهکارهایی نیز برای برقراری ارتباط کودک وجود دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

✨ هر روز وقت با کیفیت برای کودک بگذارید

برای رفع ارتباط برقرار نکردن کودک بهتر است که ساعتی در روز را با کیفیت بالا با کودک سپری کنید. با کودک بازی کنید، به او توجه کنید و اجازه دهید تا از بودن در کنار خانواده لذت ببرد. زمانی هم که مشغول کارهای خود هستید، با صحبت و کمک از کودک می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حرف زدن با کودک کلیک کنید.

✨ علاقه خود به فعالیت های کودک را نشان دهید

یکی از راه های رفع ارتباط برقرار نکردن کودک، این است که میزان علاقه خود به فعالیت های کودک را نشان دهید. مثلا زمانی که کودک نقاشی می‌کشد؛ علاقه خود را به رنگی که استفاده کرده است نشان دهید. احساسات خود را بروز دهید تا کودک نیز بروز احساسات را آموزش ببیند.

✨ کودک را به بیان احساسات تشویق کنید

آموزش بیان احساسات به کودک، یکی از روش های رفع ارتباط برقرار نکردن کودک است. ارتباط سالم با کودک برقرار کنید؛ احساسات خود را نشان دهید و هیجاناتتان را بروز دهید. با بروز احساسات به کودک، به او نیز آموزش خواهید داد که احساسات خود را بروز دهد.

✨ بازی انجام دهید

جهت رفع ارتباط برقرار نکردن کودک، بازی کنید. بازی با عروسک ها جهت از بین بردن نا امیدی و ترس ها مناسب است. در طول بازی به صحبت های کودک توجه کنید و خودتان نیز صحبت کنید. از عروسک ها به عنوان دوست کودک استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازی نکردن کودک کلیک کنید.

✨ علایق کودک را شناسایی کنید

یکی از روش های رفع ارتباط برقرار نکردن کودک، شناسایی علایق کودک است. والدین باید نقاط مثبت کودک را شناسایی کنند و به تقویت آن بپردازند. شناسایی علایق کودک به اهداف او جهت می‌دهد و کمک می‌کند که کودک راه مناسب برای تقویت مهارت های خود را افزایش دهید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به ارتباط برقرار نکردن کودک صحبت کرده ایم؛ متوجه شدید که مهارت های اجتماعی از چه اهمیتی برخوردار است. کودک با کمک مهارت های ارتباطی می‌تواند دوستان زیادی انتخاب کند و احساسات خود را بروز دهد. در این زمینه اگر توانایی آموزش و رفع ارتباط برقرار نکردن کودک را بلد نیستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط برقرار نکردن کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *