حسادت به موفقیت دیگران


حسادت به موفقیت دیگران احتمالا یکی از احساساتی است که همه ما در برهه ای در زندگی آن را تجربه کرده ایم. مخصوصا وقتی خود را لایق آن موفقیت می‌دانیم و یا برای رسیدن به آن تلاش زیادی کرده ایم. به طور کلی حسادت رفتار درستی نبوده و بر جنبه های مختلفی از زندگی و سلامت روان افراد تاثیر دارد. حسادت باعث بروز روحیه حرص و طمع در افراد شده و آنها را در معرض بروز رفتارهای ناشایستی قرار می‌دهد. همه افراد در زندگی موقعیت هایی برای پیشرفت و موفقیت دارند و نمی‌توان آن را برای عده ای انحصاری کرد. بهتر است به جای حسادت تلاش خود را بیشتر کرده و حتی به دیگران نیز کمک کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت به موفقیت دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

حسادت به موفقیت دیگران

حسادت احساسی طبیعی است و کمالگرایی بشر سرچشمه می‌گیرد. این احساس ممکن است در موقعیت های مختلفی بروز کند اما بیشتر از دیگران به خود فرد آسیب می‌‌زند. اگر نتوانیم این احساس را در خود مدیریت و کنترل کنیم؛ انرژی و زمان زیادی را از دست می‌دهیم. همچنین باید برای همیشه تنها شاهد موفقیت دیگران باشیم و خود به هیچ موقعیتی دست نمی‌یابیم. فراموش نکنید که حسادت به موفقیت دیگران، سبب پیشرفت و ترقی ما نخواهد شد. از طرفی خود این نیز در این مسیر به زودی خسته شده و دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم. به همین دلیل بهتر است جنبه های مختلف این موضوع را بررسی کرده و در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. برای اطلاع از دلایل حسادت در کودک کلیک کنید.

چرایی حسادت به موفقیت دیگران

اینکه چر احساس حسادت به موفقیت دیگران در ما بروز می‌کند؛ دلایل مختلفی دارد. افراد معمولا به دلیل خلاهای عاطفی خود از موفقیت دیگران خوشحال نمی‌شوند. اما عوامل دیگری نیز در این مورد موثر هستند. اگر این احساس برای مدت زمان طولانی همراه ما باشد؛ باید منتظر عواقب آن در زندگی خود باشیم. برخی از دلایل این موضوع شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل بروز حس مالکیت و حسادت در روابط کلیک کنید.

◀احساس خودکم بینی

وقتی افراد خود را کمتر از دیگران می‌بینند و یا اعتماد به نفس پایینی دارند؛ دچار احساس حسادت به موفقیت دیگران می‌شوند. در واقع عزت نفس و اعتماد به خود باعث می‌شود تا از موفقیت دیگران احساس خوشحالی کنیم و حتی مطمئن شویم که خود نیز به این موقعیت خواهیم رسید. موفقیت مفهومی نسبی است و افراد تعاریف مختلفی از آن دارند. شاید اگر دید خود را نسبت به مسائل تغییر دهید؛ راحت تر با این موضوع کنار آمده و می‌توانید از بروز عوارض آن پیشگیری کنید.

◀عدم باور به توانایی های خود | حسادت به موفقیت دیگران

گاهی افراد به توانمندی ها و استعدادهای خود به قدر کافی اعتماد ندارند. به همین دلیل وقتی موفقیت دیگران را مشاهده می‌کنند احساس می‌کنند هرگز قادر به رسیدن به چنین جایگاهی نخواهند بود. به همین دلیل حسادت به موفقیت دیگران را تجربه می‌کنند. همه افراد دارای قابلیت های ویژه ای هستند و می‌توانند در زمینه های مختلفی به موفقیت برسند. در چنین شرایطی باید راه خود را پیدا کرده و در آن تلاش کنند.

◀مقایسه کردن مداوم

طبیعی است که وقتی افراد به صورت مداوم خود را با دیگران مقایسه می‌کنند و یا مورد مقایسه شدن توسط اطرافیان قرار می‌گیرند؛ عزت نفس خود را از دست داده، دچار بی اعتمادی نسبت به خود می‌شوند؛ و در نهایت با مشاهده پیشرفت اطرافیان، حسادت به موفقیت دیگران را در خود احساس می‌کنند. مقایسه کردن کار درستی نبوده و باعث بروز رفتارها و احساسات اشتباهی در افراد می‌شود. شرایط هر فردی متفاوت است و نمی‌توان برای همه مسیری یکسان در نظر گرفت.

◀خودخواهی

یکی دیگر از دلایل حسادت به موفقیت دیگران، خودخواهی است. افراد خودخواه و مغرور، موفقیت را تنها سهم خود می‌دانند و نمی‌توانند پیشرفت شخص دیگری را تحمل کنند. خودخواهی یکی از دلایل اصلی پدیدایی حسادت در افراد است. فراموش نکنید که امکانات و منابع برای همه افراد فراهم است و هیچکس نمی‌تواند جای شما را بگیرد. بهتر است در این مورد واقع بین و منطقی باشید و از ترقی دیگران نترسید. برای مثال در برخی از سازمان ها افراد از ترفیع همکار خود احساس ناامنی می‌کنند و حتی در مواردی مانعی بر سر راه آنها می‌شوند. این نمونه ای از خودخواهی در محیط کار است. برای اطلاع از نشانه های برتری طلبی کلیک کنید.

روش های مقابله با حسادت به موفقیت دیگران

از آنجایی که حسادت به موفقیت دیگران می‌تواند نتایج بدی داشته باشد؛ بهتر است افراد هرچه سریع تر در این زمینه اقداماتی انجام داده و این احساس را از بین ببرند. اینکار به آسانی انجام نمی‌شود چرا که این احساس تا حدی طبیعی است و حتی گاهی باعث تلاش بیشتر ما می‌گردد. اما به طور کلی برای مدیریت آن می‌توان از روش های زیر استفاده کرد.

🔶مقایسه نکردن

از تاثیر این رفتار در مورد حسادت به موفقیت دیگران، در قسمت قبلی گفتیم. در نتیجه بهتر است دست از مقایسه کردن خود با دیگران و حتی مقایسه کردن اطرافیان نیز دست بردارید. با توجه به شرایط خود عمل کرده و ظاهر زندگی دیگران را باطن زندگی خود مقایسه نکنید. همیشه افرادی هستند که موقعیتی بهتر از ما دارند به همین دلیل انجام اینکار مانند وارد شدن به چرخه معیوبی است که هیچ نتیجه ای ندارد.

🔶مثبت نگری | حسادت به موفقیت دیگران

تلاش کنید تا در مورد شرایط و فرصت ها مثبت نگر باشید. برای مثال تصور کنید که پیشرفت دیگری موجب پیشرفت شما نیز می‌شود به همین دلیل به او کمک کرده و حسادت به موفقیت دیگران را کنار بگذارید. به جای تمرکز بر نیمه خالی لیوان و اینکه همه افراد از شما بهتر و بالاتر هستند؛ به این موضوع فکر کنید که اطرافیان شما ادم های موفقی بوده و می‌توانند در زمینه های مختلف به شما کمک کنند.

🔶تلاش بیشتر

به جای حسادت به موفقیت دیگران، تلاش بیشتری داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود بکوشید. همانطور که گفته شد این احساس، انرژی زیادی از شما می‌گیرد به همین دلیل نه تنها به موفقیت نمی‌رسید؛ بلکه انگیزه خود را برای تلاش نیز از دست می‌دهید. اما با کنترل کردن این حس استفاده بیشتری از موقعیت های خود خواهید کرد و شانس شما برای پیشرفت بیشتر می‌شود.

🔶کمک گرفتن از مشاور

برای از بین بردن احساس حسادت به موفقیت دیگران، می‌توانید از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. مشاور با تکنیک هایی به شما کمک می‌کند تا در قدم اول این احساس را پذیرفته و برای برطرف کردن آن تلاش کنید. بسیاری از افراد این حس خود را به عنوان حسادت نمی‌شناسند. اما پذیرش احساسات اولین قدم برای مدیریت آنهاست. روانشناس با نشان دادن جنبه های بیشتری از زندگی و همچنین موقعیت های موفقیت، تفکر شما را تغییر داده و همچنین برای شما در زمینه های مختلفی نیز انگیزه ایجاد می‌کند. از طرفی او می‌تواند استعداد شما را به درستی شناسایی کرده و مسیر پیشرفت را ترسیم کند.

سخن پایانی

حسادت در افراد، خود را به شکل های مختلفی نشان می‌دهد. همچنین عوامل زیادی بر آن موثر هستند. نمی‌توان به طورکلی آن را در وجود انسان سرکوب کرد. اما با تعریف کردن دقیق موفقیت برای خود و همچنین پذیرفتن شرایط دیگر حسادت به موفقیت دیگران بروز نمی‌کند. ما نمی‌توانیم در مورد عادلانه بودن پیشرفت دیگران و همچنین میزان تلاش آنها قضاوت کنیم. پس بهتر است احساسات خود را با کمک روش های بالا و یک روانشناس کنترل کرده و از بروز آسیب های ناشی از حسادت در زندگی جلوگیری کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه حسادت به موفقیت دیگران می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *