هوش درون فردی کودک (آو)


هوش درون فردی کودک به توانایی در شناخت، درک عواطف، هیجانات و احساسات خود در قدرت تخیل بالا، و مهارت دیدن مسائل از ابعاد مختلف گفته می‌شود. این هوش به خودشناسی، برنامه‌ریزی، زندگی فردی و مدیریت کمک می‌کند. کودک که هوش درون فردی بالایی داشته باشد؛ به مرور زمان متوجه می‌شود که چطوری نقاط قوت خود را افزایش دهد. و با کمک آنها به اهدافش دست یابد. همچنین ضعف‌های خود را به عنوان یک نقطه پایان در نظر بگیرد؛ و برای رفع آنها تلاش نمی‌کند.

مثلا کودک هوش درونی فردی بالایی دارد، نمی‌تواند به خوبی موسیقی را آموزش ببیند اما نقاشی بسیار خوبی می‌کشد. بنابراین به جای اینکه زحمت بسیار زیادی برای آموزش موسیقی ببیند؛ به ارتقا و افزایش کیفیت نقاشی خود می‌پردازد. به طور کلی والدین باید به هوش فردی کودکان اهمیت ویژه قائل باشند. برای تقویت این هوش راهکارهای متفاوتی وجود دارد؛ که در این مقاله به آنها اشاره کرده‌ ایم. برای تقویت هوش درون فردی در کودک بهتر است که از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید.

هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی کودک یکی از انواع هوش‌های گاردنر است. که بیشتر ما آن را با کلماتی مانند خودشناسی و خودآگاهی می‌شناسیم. کودکانی که از هوش بالایی برخوردارند، می‌دانند که در زندگی باید دنبال چه چیزی باشند. و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ‌ریزی دارند. از نظر گاردنر همه افراد از زمان تولد هوش درون فردی را به صورت فطری دارند. و تنها راه برای دستیابی خوب به آن تقویت است. والدین برای تقویت هوش درون فردی کودکان باید از روانشناسان متخصص راهنمایی بگیرند. تا راهکارهای مناسب برای آنها ارائه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت تقویت هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی باعث موفقیت بسیاری از افراد مشهور شده است. برای اینکه بتوانید خودتان را تغییر دهید، باید ابتدا خود را بشناسید. که یکی از کاربردهای هوش درون فردی است. بسیاری از بزرگسالان ما در کودکی اطلاعی از هوش درون فردی، شناخت خود، مهارت‌های توسعه فردی و… نداشتند. اما با آگاهی‌های امروزه، والدین می‌توانند کودکانشان از زمانی که ذهنشان آماده پذیرش است؛ با این مفاهیم آشنا کنند. و به تقویت هوش درون فردی کودک بپردازند. در نتیجه نسل جدید از هوش درون فردی قوی ‌تری برخوردار است. که در سن بالاتر می‌توانند با تقویت این هوش‌ها در زندگی بهره‌ مند شوند.

ویژگی هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی کودک ویژگی‌هایی دارد؛ که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده‌ ایم.

🔻 شهود قدرتمندی دارند.

🔻 تنهایی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند به تنهایی با مسائل کنار بیایند.

🔻نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسند. اما بابت نقاط قوت به خود افتخار نمی‌کنند و فکر می‌کنند که یک ویژگی در آنها است.

🔻 اعتماد به نفس بالایی دارند.

🔻 در کنترل احساسات مختلف توانایی بالایی دارد.

🔻نسبت به همسن و سالان خود درونگرا تر هستند. البته این بدان معنا نیستش که کودکان برونگرا هوش پایین‌ تری دارند.

🔻 علاقه مند هستند اتفاق رخ داده را تجزیه و تحلیل کند.

🔻 زمانی که مشکل پیش می‌آید رفتار های اشتباه خود را تجزیه تحلیل می‌کند تا دوباره دچار مشکل نشوند.

🔻در رابطه با احساسات صحبت نمی‌کنند و روش خلاقانه‌ای برای ابراز آن پیدا می‌کنند.

🔻 به دنبال رشد شخصیت درونی خود هستند و همیشه به دنبال پاسخ به سوال هدف من از زندگی چیست می‌باشند.

‌🔻 در کمک به دیگران برای درک خود بسیار خوب هستند.

🔻 واکنش ‌های خود و دیگران را پیش بینی می‌کنند.

🔻 از نوشتن خاطرات لذت می‌برند چون به آنها کمک می‌کند تا در مورد خودشان یاد بگیرند.

🔻از طریق تامل و به طور مستقل یاد می‌گیرند.

🔻 می‌توانند برای حل مشکلات خود روش‌های خلاقانه و جدید استفاده کنند.

راه تشخیص هوش درون فردی کودک

هوش درون فردی کودک نشانه‌ هایی دارد. که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ‌ایم.

🔹 هوش درون فردی کودک زمانی که بالا باشد، کودک دوست دارد که به اهداف خود برسد.

🔹 علاقه مند است که از یادگیری و اجرای چیزی که یاد گرفته است؛ لذت لازم را ببرد.

🔹اگر در مسیر مورد علاقه خود قرار بگیرد؛ تلاش بسیار زیادی برای رسیدن به اهداف می‌کند.

🔹 به دنبال راه‌ های درست و رسیدن به اهداف هستند.

🔹 استقلال شخصیتی بالایی دارند.

🔹به جای کمک از دیگران خودشان مشکلات خود را حل می‌کنند.

مهارت لازم برای پرورش درون فردی کودک

برای افزایش هوش درون فردی کودک سه مهارت وجود دارد. که عبارت است از خودآگاهی، انگیزه و نظم فردی. در این بخش مقاله راجع به مهارت‌ های لازم برای پرورش هوش درون فردی صحبت کرده‌ ایم.

⭕ خودآگاهی

شناخت نسبی از وضعیت جسمی و روحی را خودآگاهی می‌گویند. افرادی که از هوش درون فردی بالایی برخوردارند؛ در بیان احساسات و نحوه تسلط بر خود، در حد بسیار خوبی عمل می‌کنند. خودآگاهی به فرد این امکان را می‌دهد که به احساسات، باور، انگیزه و اهداف در زندگی آگاه باشد.

⭕ انگیزه

توانایی ایجاد انگیزه برای کسب و رسیدن به اهداف و دیگر ویژگی‌ های افراد با هوش درون فردی بالا است.

⭕ نظم فردی

افراد به هوش درون فردی بالا از مهارت‌ های نظم برای سر و سامان دادن به احساسات خود در موقعیت‌های مختلف و بالعکس، با توجه به وضعیت موجود برخوردار هستند.

برای تقویت هوش درون فردی کودک چه کنیم؟

راهکار های متفاوتی برای تقویت هوش درون فردی کودک وجود دارد. که والدین با کمک این راهکار می‌توانند بزرگسالی فرزندان خود را تضمین کنند. در این بخش مقاله راهکار هایی را ارائه می‌دهیم که به تقویت هوش درون فردی کودک می‌پردازد.

🟡 بازی

یکی از روش‌ های تقویت هوش درون فردی کودکان، بازی است. هر بازی که کودک بتواند به تنهایی انجام دهد؛ باعث پرورش این هوش می‌شود. کودکان امروزی بازی به تنهایی را به دلیل تنهایی‌های زیاد و والدین شاغل آموخته ‌اند، کودکان زمانی که به تنهایی بازی می‌کنند؛ می‌توانند نقش بازی کنند، فکر کنند، رویا پردازی کنند و مهارت‌های مورد نیاز خود را ارتقا دهند.

🔵 تکنیک افزایش هوش درون فردی

🔸 به کودک استقلال بدهید و بگذارید خودش تصمیم بگیرد. حتی زمانی که باید والدین تصمیم بگیرند؛ آنها را متقاعد کنید که نتیجه نهایی به عهده خودشان باشد.

🔸 خاطرات و مسائل روزانه کودک باید توسط خود او یادداشت شود. زمانی که کودک از خواندن و نوشتن چیزی نمی‌داند، از او بخواهید تا درباره با روزش برای شما صحبت کند.

🔸 هنگام انجام کار از کودک بخواهید که نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید و آنها را بسنجد.

🔸 هدف گذاری را به کودک آموزش دهید و بگویید که اهداف کوتاه مدت برای خود تعیین کند. در جهت رسیدن به آنها در تلاش باشد.

🔸 از کودک بخواهید که آلبوم شخصی داشته باشد و عکس‌هایی که دوست دارد را به شما بدهد. تا برای آنها چاپ کنیم و در آلبوم قرار دهیم.

🔸 گاهی اوقات کودک را با خودش تنها بگذارید که از بودن با خود لذت ببرد.

🟠 کتاب

تعدادی‌ کتاب وجود دارد که به تقویت هوش درون فردی کودک کمک می‌کند. که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ‌ایم.

✔ کتاب آموزش اوریگامی

✔کتاب خط خطی هر جور بخواهی اثر تارو گومی

✔ کتاب شاید سيب باشد نوشته شینسوکه یوشی تکه

✔ کتاب می‌توانم یک من دیگر بسازم نوشته شینسوکه یوشی تکه

کلام آخر

هوش درون فردی کودک نیازمند تمرین و آموزش است. به صورت فطری در همه افراد وجود دارد اما برای تضمین آینده و روش استفاده از این هوش حتما باید روش های بازی و آموزش را والدین آموزش ببینند. برای آموزش حتما از روانشناس راهنمایی بگیرید تا روش های مناسب را به شما آموزش دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش درون فردی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *