دستگاه تولید مثل مردان (آو)


دستگاه تولید مثل مردان مجموعه ای از ارگان هاست که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده همگی آنها نقش مهم و اساسی در سلامت مردان دارند. در واقع همانطور که از نام این دستگاه هم مشخص است؛ وظیفه اصلی آن تولید مثل و فعالیت جنسی است. اما کارکرد درست آن بر بخش های دیگر بدن نیز تاثیر می‌گذارد. در دوران بلوغ این دستگاه است که منجر به بروز صفات ثانویه در پسران شده و رشد جنسی آنها را کامل می‌کند. همچنین برای فرزندآوری نیاز به اسپرم هست که این دستگاه آن را تولید کرده و به تخمک می‌رساند. در ادامه بیشتر در مورد نقش این دستگاه در فرایند باروری و حتی برقراری رابطه جنسی توضیح خواهیم داد. در این زمینه افراد از متخصصین نیز می‌توانند کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره جنسی کمک کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه تولید مثل مردان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دستگاه تولید مثل مردان چگونه است؟

یکی از موضوعاتی که هم در مورد مردان و هم زنان حائز اهمیت است؛ شناخت دستگاه تولید مثل و به طور کلی بدن شان است. در واقع زمانی که افراد در این زمینه اطلاعات درست و کاملی کسب نمایند؛ می‌توانند سلامت جسمانی خود را تضمین کرده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنند. البته که کسب اطلاعاتی در این زمینه نیازمند مطالعه و حتی مشورت کردن با متخصصین مختلف است. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود که همه افراد هم در مورد دستگاه تولید مثل مردان هم دستگاه تولید مثل زنان اطلاعاتی کسب کرده از آنها استفاده نمایند. برای آشنایی با دستگاه تناسلی زنان کلیک نمایید.

عملکردهای دستگاه تولید مثل مردان

در ابتدا به توضیح این موضوع می‌پردازیم که وظایف اصلی دستگاه تولید مثل مردان چیست. سپس هریک از اجزای داخلی و خارجی را به تفصیل بررسی خواهیم کرد. وظایف این دستگاه شامل موارد زیر می‌شود.

  • انزال اسپرم ها در دستگاه تناسلی زنان در حین رابطه جنسی
  • ترشح و تولید هورمون های جنسی مردانه
  • تولید، حمل، تغذیه و نگهداری از اسپرم و مایع منی
  • تحریک یا تنظیم سلول ها و اندام های مختلف به وسیله هورمون ها

هورمون های اصلی در دستگاه تولید مثل مردان

هورمون های اصلی که در عملکرد دستگاه تولید مثل مردان درگیر هستند؛ شامل موارد زیر می‌باشند.

هورمون تحریک کننده فولیکول: این هورمون برای تولید اسپرم ضروری است.

هورمون لوتئین: این هورمون برای تولید تستوسترون ضروری بوده و برای شروع فعالیت هورمون تحریک کننده فولیکول نیز ضروری می‌باشد.

تستوسترون: این هورمون تحریک کننده ترشح هورمون فولیکول و لوتئین است که از غده هیپوفیز در مغز ترشح می‌شود. اما تاثیر مستقیم بر عملکرد این دستگاه دارد.

دستگاه تولید مثل خارجی مردان

همانطور که گفته شد؛ دستگاه تولید مثل مردان از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است. منظور از قسمت خارجی آن، بخشی که قابل مشاهده بوده و بیشتر در برقراری رابطه جنسی کاربرد دارد. اما بخش داخلی آن درون بدن بوده و درون شکم و در قسمت پایینی کمر مردان قرار دارد.

آلت تناسلی

آلت تناسلی اصلی ترین بخش دستگاه تولید مثل مردان است که برای برقراری رابطه جنسی و ادرار کردن ضروری می‌باشد. این قسمت از بدن سه بخش دارد. قسمت ریشه که به شکم متصل است. بدن یا شافت که انتهای آلت می‌باشد و غده ها که به سر آلت گفته می‌شود. این قسمت با یک لایه پوست پوشانده شده است که با ختنه برداشته می‌شود.

کیسه بیضه و بیضه ها

بیضه ها در قسمت پشتی آلت هستند که با یک لایه پوست پوشانده می‌شوند که همان کیسه بیضه است. در این قسمت از بیضه های نگهداری می‌شود و به دلیل دمای مورد نیاز اسپرم هاست که در خارج از بدن قرار می‌گیرند. این قسمت بیشتر عملکرد محافظتی دارد. برای اطلاع از علت درد بیضه بعد از رابطه جنسی کلیک نمایید.

اپیدیدیم

اپیدیدیم یک لوله طویل و بلند است که در پشت هر بیضه قرار گرفته و آنها را به مجرای دفران متصل می‌کند. این لوله ها وظیفه ذخیره و حمل اسپرم ها را برعهده دارند.

قسمت داخلی دستگاه  تولید مثل مردان

اما بخشی از دستگاه تولید مثل مردان که در داخل شکم قرار گرفته است نیز شامل موارد زیر می‌شود.

📌مجرای دفران: یک لوله عضلانی و طولانی که از اپیدیدیم به حفره لگن می‌رود.

📌وزیکول های منی: اندام های کیسه مانندی هستند که به مجرای دفران متصل می‌شوند.

📌غده پروستات: ارگانی کوچک است در زیر مثانه و جلوی روده بزرگ قرار می‌گیرد. مایعات این بخش به انزال و تغذیه اسپرم کمک می‌کنند.

📌غدد لوبورورتال: اندامی کوچک است در طرفین مجرای ادرار قرار گرفته و مایعاتی که ترشح می‌کند مستقیما وارد مجاری ادرار می‌شود.

بیماری های مرتبط با دستگاه تولید مثل مردان

هر کدام از این اندام ها چه در داخل بدن و چه در خارج ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکل شوند که این موضوع به طور کلی عملکرد دستگاه تولید مثل مردان را دچار اختلال می‌کند. در این قسمت به صورت مختصر به شرح این بیماری های خواهیم پرداخت.

⭕هیپوگنادیسم: با ابتلا به هیپوگنادیسم، بدن مردان به اندازه کافی تستوسترون ترشح نمی‌کند.

⭕بیماری پروستات: ابتلا به سرطان پروستات در مردان بسیار شایع است که در این حالت وضعیت دفع ادرار نیز در آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

⭕بروز مشکلاتی در بیضه ها: سلول های بیضه نیز ممکن است سرطانی شده و یا خود بیضه ها دچار پیچ خوردگی شوند.

⭕اپیدیدیمیت: در صورتی که اندام اپیدیدیم ملتهب یا آلوده شود؛ این بیماری ایجاد می‌شود.

⭕واریکوسل: به اتساع و التهاب رگ های بالای بیضه واریکوسل می‌گویند که در بیشتر موارد بی ضرر و خوش خیم است.

⭕هیدروسل: افزایش مایعات اطراف بیضه منجر به بروز هیدروسل می‌شود.

⭕ارکیت: التهاب یک یا هر دو بیضه ارکیت است که در اثر ابتلا به عفونت یا اوریون ایجاد می‌شود.

⭕فتق کشاله ران: زمانی که روده ها به شکل غیرعادی باز شده و یا ضعیف می‌شوند؛ فتق کشاله ران اتفاق می‌افتد.

⭕ابتلا به عفونت: باکتری، قارچ و ویروس های مختلف منجر به ایجاد عفونت در دستگاه تولید مثل مردان شده و مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کنند.

⭕میکروپنیس: زمانی که آلت تناسلی مرد به صورت مادرزادی کوچک باشد؛ به آن میکروپنیس گفته می‌شود.

⭕فیموز: تنگی پوست ختنه فیموز است که معمولا در نوزدان و پسران جوان شایع است.

⭕پارافیموز: زمانی که پوست آلت تناسلی پسران ختنه نشود؛ به عقب کشیده شده و گیر می‌افتد. این حالت منجر به درد و تورم در ناحیه تناسلی می‌شود.

دستگاه تولید مثل مردان در رابطه جنسی

برای اینکه دستگاه تناسلی مردان در رابطه جنسی عملکرد خوبی داشته باشد؛ باید عوامل مختلفی را از جمله سن، تغذیه مناسب، وضعیت جسمانی و… را در نظر گرفت. در مورد نقش این دستگاه در برقراری رابطه جنسی باید به وضعیت نعوظ افراد، تایم انزال آنها، سلامت اسپرم ها برای باروری، ابتلا به بیماری های مقاربتی و … اشاره کنیم. اما به طور کلی بهتر است پیش از هرچیز از سلامت این دستگاه اطمینان حاصل کرده و در این زمینه حتما از متخصص اورولوژیست و مشاوره جنسی کمک بگیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع بیماری های مقاربتی کلیک نمایید.

اهمیت کمک گرفتن از متخصص در زمینه دستگاه تولید مثل مردان

با کمک گرفتن از متخصص و مراجعه به پزشک به صورت دوره ای، افراد می‌توانند سلامت جنسی خود را تضمین کرده و حتی عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشند. از طرفی برخی از مردان تنها به سایز آلت تناسلی خود و یا نعوظ در حین رابطه جنسی توجه کرده و این دو مورد را نشانه سلامت جنسی خود می‌دانند. در صورتی که اگر هورمون های مختلف به درستی و به موقع ترشح نشوند و یا غدد مختلف در این دستگاه به خوبی کار نکنند؛ مردان درگیر بیماری های مختلفی می‌شوند. از این رو کمک گرفتن از متخصص از زمان بلوغ و یا شروع فعالیت جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

سخن پایانی

با مطالعه مطالب بالا احتمالا متوجه خواهید شد که هریک از بخش های دستگاه تولید مثل مردان می‌توانند دچار بیماری های مختلفی شوند. از طرفی چگونگی فعالیت و سلامت این دستگاه از اهمیت بالایی برای مردان برخوردار است. از این رو بهتر است در این مورد حساسیت لازم را به خرج داده حتما به شکل مرتب از متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دستگاه تولید مثل مردان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *