کمبود وقت در زندگی


کمبود وقت در زندگی زمینه ساز بسیاری از دیگر مشکلات در زندگی امروزی است. به  طور کلی امروزه همه چیز با سرعت زیادی در حال پیشرفت و حرکت هستند و ما نیز باید خود را با آنها تا حدی همگام کنیم. در غیر اینصورت احتمالا زمان زیادی را از دست داده و دچار کمبود وقت خواهیم شد. برخی از افراد معتقدند که حتی در طول روز کار زمان گیری نیز انجام نمی‌دهند اما هیچگاه زمان نداشته و انرژی زیادی را نیز از دست می‌دهند. زمان مهم ترین سرمایه ایست که هر فردی در اختیار دارد؛ از این رو بسیار اهمیت دارد که در مورد آن برنامه ریزی کرده و به درستی از آن استفاده نماید. در این مورد افراد می‌توانند با یک روانشناس نیز مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود وقت در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

کمبود وقت در زندگی یعنی چه؟

به طور کلی مدیریت زمان یکی از اساسی ترین مهارت هایی است که هر فردی باید داشته باشد. در غیر اینصورت دچار کمبود وقت در زندگی خواهد شد و چیزهای زیادی را از دست خواهد داد. البته این نکته را فراموش نکنید که هرچقدر هم که تلاش کنید تا نهایت استفاده را از زمان بکنید؛ بازهم احتمالا قسمتی از آن را از دست خواهید داد. اما همینکه در این راستا تلاش کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشید؛ کافی است. البته نباید اعتیاد به کار و یا افراط کردن در این مورد را با مدیریت زمان اشتباه گرفت. چرا که برنامه درست زمانی حتی استراحت و تفریح کردن را نیز شامل می‌شود. برای جلوگیری از وقت تلف کردن کلیک نمایید.

نشانه هایی که در مورد کمبود وقت در زندگی هشدار دهنده هستند

اگر فردی هستید که مهارت مدیریت زمان را ندارید و یا به طور کلی همواره کمبود وقت در زندگی تان را را تجربه می‌کنید؛ احتمالا نشانه هایی هشدار دهنده ای در شما وجود دارند. این نشانه ها به این معنا هستند که باید بیشتر در مورد زمان خود حساسیت و حتی وسواس به خرج داده و بهتر است در این راستا کاری کنید. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند.

  • همیشه عجله و اضطراب دارید
  • همواره در حال بهانه تراشی هستید
  • از دیگران بازخورد منفی می‌گیرید
  • همیشه هرچقدر هم که تلاش می‌کنید اما بازهم دیر می‌رسید
  • کارهای نصفه نیمه زیادی دارید

علت بروز کمبود وقت در زندگی

شناسایی علت این موضوع که چرا دچار کمبود وقت در زندگی هستید نیز اهمیت دارد. در واقع با پیدا کردن دلیل این موضوع می‌توانید اقدامات درست تری در این راستا انجام دهید. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

نداشتن مهارت تصمیم گیری و اولویت بندی نکردن

اصلی ترین دلیل کمبود وقت در زندگی ، ضعف یا فقدان مهارت تصمیم گیری و یا اولویت بندی نکردن  است. زمانی که افراد نتوانند به درستی و در زمان مناسب در مورد انتخاب هایی که دارند؛ تصمیم گیری کرده و یا بین آنها اولویت بندی کنند؛ دچار کمبود وقت خواهند شد.

واگذار نکردن کارها و کمک نگرفتن از دیگران

نمی‌توانیم تمام کارها را در طور روز خودمان انجام دهیم. برای انجام برخی از کارها فارغ از سختی و راحتی آنها نیاز به کمک دیگران داشته باید آنها را به دیگران واگذار نماییم. البته این بدان معنی نیست که کاری که خودمان می‌توانیم انجام دهیم را از دیگران بخواهیم. اما اگر احساس می‌کنید برای یک روز، برنامه سنگینی دارید؛ بد نیست تا از همراهی دوستان و خانواده تان استفاده کنید. برای اطلاع از دلایل انجام چندکار همزمان کلیک نمایید.

کمالگرایی

افرادی که دچار کمالگرایی هستند نیز از خودشان بیش از اندازه توقع داشته و ترجیح می‌دهند تا همه کارها را خودشان و کاملا بدون نقص انجام بدهند. اما این موضوع وقت و انرژی زیادی از آنها گرفته و در نهایت نیز آنها را راضی نمی‌کند. از این رو کمالگرایی نیز از دلایل کمبود وقت در زندگی محسوب می‌شود.

نداشتن مهارت حل مسئله

یکی دیگر از دلایل کمبود وقت در زندگی ، نداشتن مهارت حل مسئله است. با اینکه این مهارت در زمینه های مختلفی به کمک ما می‌آید؛ اما یکی از اصلی ترین فواید آن صرفه جویی در زمان است.

انگیزه نداشتن

افرادی که انگیزه ندارند نیز دچار کمبود وقت در وزندگی خواهند شد. چرا که بی انگیزگی باعث می‌شود تا افراد همه کارهای خود را به تعویق انداخته و یا  زمان زیادی را صرف انجام هریک از آنها کنند. از این رو در نهایت وقت کم می‌آورند.

اهمال کاری

گاهی افراد به اندازه کافی زمان در اختیار داشته و یا کار زمانگیری نیز انجام نمی‌دهند. اما به دلیل اهمال کاری و تنبلی کارهای خود را نصفه نیمه رها می‌کنند و یا به طور کلی تمایلی به انجام آنها ندارند. از این رو دچار کمبود وقت خواهند شد.

ناتوانی در نه گفتن

زمانی که افراد نمی‌توانند درخواست های دیگران رد کرده و خود را موظف به انجام کارهای آنها نیز می‌کنند؛ دچار کمبود وقت در زندگی خودشان می‌شوند. چرا که در این حالت وظاتیف آنها دوچندان شده و خود را موظف می‌دانند تا همه آنها را انجام دهند.

زندگی روی دور تند

پیش تر هم به این نکته اشاره کردیم که به طور کلی ماهیت زندگی در عصر حاضر، زندگی روی تند است و افراد همواره باید تصمیم گرفته و عمل کنند. در غیر اینصورت کارهای آنها تلمبار شده و زمان زیادی را از دست می‌دهند.

در مورد کمبود وقت در زندگی چه کاری باید انجام داد؟

اما در مورد مشکل کمبود وقت در زندگی باید چه کرد؟ انسان امروزی با هر موقعیتی به خوبی خود را وقف داده و می‌آموزد که در هرموقعیتی چطور باید برنامه ریزی کند. اما اگر فردی بخواهد به طور اصولی عمل کرده و به غریزه خود اعتماد نکند؛ می‌تواند از روش های مختلفی در این زمینه استفاده نماید. برخی از این روش ها شامل موارد زیر هستند.

  1. مهارت اندوزی
  2. برنامه ریزی روزانه
  3. سحرخیزی
  4. اولویت بندی کردن
  5. شناسایی اهداف
  6. استفاده کردن از زمان های مرده
  7. داشتن نظم
  8. از بین بردن عوامل حواسپرتی

سخن پایانی

طبیعی است که گاهی زمان از دست تان در رفته و نتوانید به تمام برنامه های خود برسید. برای همه ما چنین حالتی پیش آمده و تلاش کردیم تا این موضوع در روزهای دیگر جبران کنیم. اما در مواردی شاهد این موضوع هستیم که این اتفاق به صورت مکرر افتاده و افراد به طور کلی کنترل خود را در این زمینه از دست می‌دهند. در چنین شرایطی بهتر است حتما از روانشناس کمک گرفته شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود وقت در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *