ترس از شوهر (آو)


ترس از شوهر و یا حتی ترس از مردان زندگی بسیاری از دختران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان حتی با وجود اینکه ازدواج هم می‌کنند؛ اما بازهم این ترس را داشته و بر همین اساس با همسر خود رفتار می‌کنند. اما رفتار کردن با همسر با وجود ترس، مشکلات زیادی را برای خود افراد و رابطه آنها ایجاد می‌کند. البته که همیشه هم این ترس بی دلیل نبوده و گاهی باید به زنان حق داد که از شوهر خود بترسند و یا به طور کلی تمایلی به ازدواج کردن نداشته باشند. جلوتر بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. اما زنان باید این ترس را در خود شناسایی کرده و پیش از ازدواج در مورد آن کاری بکنند. همچنین در این مورد حتما با روانشناس نیز صحبت نمایند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شوهر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

ترس از شوهر به عنوان همسر یا ترس از شوهرکردن؟

در مورد ترس از شوهر با دو موضوع مختلف روبرو هستیم. ترسیدن از شوهری که همسر ماست و یا ترس از شوهر کردن و امتناع از ازدواج هرکدام شرایط متفاوتی را برای ما در زندگی ایجاد می‌کنند. البته که این دو تقریبا دلایل مشابهی دارند. اما در صورتی که فردی پیش از ازدواج از شوهر کردن و یا مردان بترسد؛ بعد از ازدواج نیز این ترس در او باقی مانده و همچنان از همسر خود نیز دچار هراس خواهد شد. معمولا چنین ترسی در بیشتر موارد ریشه در کودکی و رفتارهای پدر دارد. اما می‌توان تا حدی بر آن غلبه کرده و این مشکل را برطرف نمود. برای اطلاع از دلایل غیرتی بودن شوهر کلیک نمایید.

نشانه های رفتاری افرادی که ترس از شوهر دارند

زنانی که ترس از شوهر خود دارند؛ نشانه هایی از خود بروز می‌دهند؛ که به راحتی می‌توان به این موضوع پی برد. از طرفی دقت کردن به این نشانه ها باعث می‌شود که زودتر این موضوع را در خود و یا دیگری شناسایی کرده و کمک بگیریم. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از نشانه های رفتاری شوهر بد اخلاق کلیک نمایید.

  • به دنبال تایید همسر خود هستند
  • وابستگی زیادی به همسر داشته و همواره به دنبال او هستند
  • کنترلگری
  • بی اعتماد شدن
  • خود را لایق شوهرشان نمی‌دانند
  • افراد نامناسبی را برای رابطه انتخاب می‌کنند

علت بروز ترس از شوهر

اما ترس از شوهر یا به طور کلی ترسیدن از مردان به چه دلیل بروز می‌کند؟ قبل تر گفتیم که یکی از دلایل اصلی این موضوع ریشه در کودکی افراد و رابطه آنها با پدرشان دارد. اما دلایل دیگر نیز در این مورد دخیل هستند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها خواهیم پرداخت.

داشتن خاطرات بد

یکی از اصلی ترین دلایل ترس از شوهر خاطرات بدی است که یک زن از مردان و یا حتی شوهرش دارد. زنانی که در گذشته تجربه خشونت به هر شکلی را داشته اند و یا مورد بدرفتاری قرار گرفته اند؛ بیشتر چنین موضوعی را تجربه می‌کنند. برای اطلاع از نحوه برخورد با شوهر بد دهن کلیک نمایید.

تجارب اطرافیان در این مورد

حتی گاهی این تجربیات اطرافیان است که زنان را دچار ترس از شوهر می‌کند. برای مثال وقتی فرد در اطرافیانش شاهد بروز خشونت و جدایی میان زوجین است و یا مردی که رفتار بدی با همسرش دارد؛ بیشتر احتمال دارد که از مردان بترسد و یا به طور کلی تمایل خود را به ازدواج کردن از دست بدهد.

کمبود اعتماد به نفس

دلیل بروز بسیاری از ترس های ما عدم اعتماد به نفس در ماست. زمانی که زن تصور کند که از همسرش در موقعیت پایین تری قرار دارد؛ از او ترسیده و یا نمی‌تواند ارتباط درستی با او داشته باشد.

عدم فضای امن برای بیان کردن مسائل

نبود فضایی امن برای صحبت کردن در مورد مسائل مختلف نیز دلیل دیگری برای ترس از شوهر است. زوجین باید بتوانند با یکدیگر در مورد مسائل و مشکلات شان صحبت کنند. حتی این ترس خود را نیز مطرح کنند. در غیر این صورت این احساس تشدید شده و روز به روز فاصله میان آنها بیشتر خواهد شد.

اعتیاد همسر

از آنجایی که بسیار احتمال دارد که مردان تحت تاثیر توهم ناشی از اعتیاد دست به کارهای عجیب و خطرناکی بزنند؛ در چنین شرایطی زن بیشتر دچار ترس از شوهر خواهد شد. چرا که همواره خود را در معرض خطرات جانی دانسته و فشار زیادی را تحمل می‌کند.

دست به زن داشتن

برخی از مردان دست به زن داشته و به بهانه های مختلفی همسر خود را کتک می‌کنند. طبیعتا در این شرایط زنان دچار ترس از شوهر شده و هیچگاه جرئت نمی‌کنند که اعتراض خود را بیان کنند. برای اطلاع از پیامدهای کتک زدن همسر کلیک نمایید.

پیامدهای ناشی از ترس از شوهر

اما باید تا جایی که امکان دارد دلیل این احساس را پیدا کرده و آن را از بین برد. چرا که در صورت ادامه یافتن و یا حتی شدت گرفتن ترس از شوهر در زنان، زوجین نباید انتطار داشته باشند تا رابطه خوبی را تجربه کنند. چرا که در این حالت کاملا صمیمیت میان آنها از بین رفته و حتی گاها دیگر هیچ احترامی نیز وجود ندارد. در واقع این ترس زمینه ساز بسیاری از مشکلات دیگر در میان زوجین خواهد بود. چرا که در مواردی مردان نیز از وجود این احساس سواستفاده کرده و زن را به طور کامل تحت سلطه خود درمی‌آورند.

برای مقابله با ترس از شوهر چه باید کرد؟

با اینکه باید ترس از شوهر را به صورت ریشه ای درمان کرد؛ اما راهکارهایی برای کنترل این موضوع نیز وجود دارد. زنان می‌توانند به تنهایی و یا حتی با همسر بر این مشکل غلبه کنند. برخی از راهکارهای پیشنهادی در این مورد شامل موارد زیر هستند.

کمک گرفتن از مشاور

یکی از اولین اقداماتی که افراد باید در زمینه ترس از شوهر انجام دهند؛ کمک گرفتن از روانشناس است. پیشنهاد می‌شود که هر دو نفر با یکدیگر اینکار را انجام داده و در راستای بهبود رابطه خود تلاش کنند. البته که با وجود درمان شدن این ترس در وجود زنان، قطعا مشکلات تا حد زیادی کمتر می‌شوند.

تقویت اعتماد به نفس

زنان باید روی اعتماد به نفس و خودباوری خود کار کرده اصلا خود را دست کم نگیرند. وجود آنها به تنهایی کافی و باارزش است و لزومی برای ترسیدن وجود ندارد. زمانی که این تبدیل به باور آنها شود؛ ترس از شوهر نیز از بین می‌رود.

خارج شدن از رابطه

در صورتی که این ترس منجر به شکل گیری یک رابطه سمی میان شما و همسرتان شده است و در واقع جای خود را به علاقه داده؛ بهتر است که از چنین رابطه ای خارج شوید. با اینکه انجام چنین کاری دشوار است و ممکن است با پیامدهایی همراه باشد. اما ماندن در یک رابطه با وجود ترس، کاملا به ضرر شما خواهد بود و باعث آسیب های بیشتری می‌گردد.

سخن پایانی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در مورد چنین احساسی با دیگران صحبت کرده و تلاش کردید تا کمک بگیرید؛ اما هیچکس شما را جدی نگرفته است. اما باید بگوییم که ترس از شوهر کاملا واقعی است و شما در این مورد تنها نیستید. تنها بهتر است در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و به موقع در این زمینه اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از شوهر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *