چگونه کودک را در امور نظافت خانه مشارکت دهیم؟


مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه و کمک گرفتن از آنها در زمینه های مختلف در یادگیری مهارت های ارتباطی و فرایند اجتماعی شدن شان تاثیر زیادی دارد. همواره والدین در این مورد با مشکل روبرو هستند که در چه زمانی و با چه روشی کودک خود را درگیر کرده و از آنها کمک بگیرند. چرا که معمولا کودکان در سنین پایین تر بیشتر برای کمک کردن به والدین شان مشتاق هستند. اما با گذر زمان دیگر تمایلی به اینکار نداشته به طور کلی این موضوع تا دوران بزرگسالی شان ادامه می‌یابد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

این بدان معنا نیست که همه کارها را به دست کودکان بسپارید. اما در کارهای زیادی می‌توانید از آنها کمک بگیرید که پیشنهاد می‌کنیم در مورد چگونگی انجام اینکار از روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت مشاره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ضرورت مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه

با اینکه شاید مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه موضوعی پیش پا افتاده برای خانواده ها به نظر برسد؛ یا شاید برخی از خانواده ها به طور کلی تمایل نداشته باشند که کودک شان چنین کارهایی را انجام دهد. اما باید بدانید که با تشویق کودک به انجام کارهای خانه، موضوعات مهم تری را به آنها خواهید آموخت. تقویت روحیه مسئولیت پذیری، حساسیت و همدلی و استقلال از مواردی هستند که همگی با مشارکت دادن کودکان در انجام کارهای خانه حاصل می‌شوند. از این رو دخالت دادن آنها نه تنها موثر بوده بلکه ضرورت دارد. برای آشنایی با برخی از قوانین در خانه برای بچه ها کلیک نمایید.

چرا کودکان به مشارکت کردن در امور منزل علاقه ای ندارند؟

همانطور که گفته شد؛ مشارکت کردن کودک در انجام امور منزل تا سنی برای آنها جذاب است. اما بعد از آن کودکان دیگر تمایلی به انجام چنین کارهایی نداشته و حتی گاها والدین خود را نیز از انجام آنها منع می‌کنند. البته که این موضوع تا حد زیادی اقتضای سن آنهاست. اما دلیل مهم دیگری که برای این موضوع وجود دارد؛ خود والدین هستند. چرا که انجام کارهایی مثل تمیز کردن خانه خوشایند نبوده و معمولا والدین نیز این احساس را به فرزند خود نیز منتقل می‌کنند. برای مثال گاهی از انجام کارهای خانه به عنوان تنبیهی برای کودک استفاده می‌کنند. از طرفی گاهی آنها دچار گیجی و سردرگمی می‌شوند؛ چرا که به طور دقیق متوجه نمی‌شوند که والدین از آنها چه انتظاری دارند. همه این موضوعات باعث می‌شوند که کودک بعد از دورانی تمایلی به انجام کارهای خانه نداشته باشد. برای اطلاع از شرایط انجام کارهای خانه کلیک نمایید.

چگونگی مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه

اما چطور باید کودکان را امور نظافت خانه دخیل کرده و یا حتی این موضوع را برای آنها جذاب کنیم؟ باید بدانید که انجام اینکار ساده نبوده و اصلا نباید در این مورد آنها را مجبور کنید. چگونگی مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه به کمک روش های مختلفی انجام می‌شود که خانواده ها می‌توانند از آنها استفاده کرده و فرزند خود را درگیر نمایند.

الگوی خوبی برای آنها باشید

از آنجایی که رفتار و واکنش های والدین در این مورد تاثیر زیادی در نگرش فرزندان در مورد نظافت خانه دارد؛ به همین دلیل باید در قم اول، الگوی خوبی در این مورد برای فرزندان باشید. با اینکه شاید نظافت خانه ساده نباشد؛ اما نباید جوری وانمود کنید که در حال زجر کشیدن هستید یا مجبور به انجام آنها هستید. چرا که این موضوع به صورت ناخودآگاه به کودکان منتقل شده و باعث انزجار آنها از انجام امور منزل می‌شود.

وظایف را مطابق با سن آنها انتخاب کنید

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه به آن توجه کنیم؛ سن کودک است. نباید به کودکان کارهای دشوار را سپرد.  از طرفی برخی از والدین سن کودک را بهانه کرده و هیچ کاری را به او نمی‌سپارند. در صورتی که حتی به یک کودک دو ساله نیز در مورد کارهای خانه می‌توان کمک گرفت. برای مثال تنها دستمالی را در سطل زباله بیاندازند و یا اسباب بازی های خود را در سطل مخصوص آنها جمع کنند. به کودکان بزرگتر می‌توانید وسایل خطیرتری را بسپارید. آنها می‌توانند میز شام را چیده و یا حتی ظرف ها را بشویند.

وظایف را مرحله بندی کنید

نباید از کودکان انتظار داشته باشید که مانند بزرگسالان یک کار را به صورت تمام کمال انجام داده و هیچ خطایی نداشته باشند. به همین دلیل برای راحتی آنها یک وظیفه خاص را به قدم های کوچک تری تقسیم کرده و بعد از هر مرحله آنها را تشویق کنید. برای مثال اگر از آنها می‌خواهید که اتاق خود را مرتب کنند؛ در ابتدا به آنها بگویید که تنها یکی از کمدها و یا قفسه های خود را تمیز کنند و به مرور کل اتاق را تمیز کنند.

یک لیست از کارها تهیه کنید

یکی از اصلی ترین اقدامات برای مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه ، نوشتن یک لیست از کارها و وظایف است. حتی نوشتن این لیست را نیز با کمک خود کودکان انجام دهید. در مورد لیست وظایف و یا اینکه چه افرادی باید مشارکت کنند؛ از کودک خود نظر پرسیده و آنها را مشارکت دهید.

انجام کارها به صورت گروهی

باید به کودک توضیح دهید که نظافت خانه یک تنبیه نیست. بلکه کاری گروهی محسوب می‌شود که همه اعضای خانواده باید در آن مشارکت نمایند. در این حالت کودکان احساس می‌کنند که عضوی از یک تیم هستند و به همین دلیل روحیه همکاری در آنها افزایش می‌یابد و بیشتر احتمال دارد که مشارکت نمایند.

کار خانه را جذاب و سرگرم کننده کنید

از آنجایی که در فرایند مشارکت دادن کودکان در امور نظافت خانه ، کودکان از والدین خود تقلید می‌کنند؛ به همین دلیل باید در حین انجام اینکار لبخند زده و روحیه خود را خوب نشان دهید. حتی می‌توانید موسیقی پخش کرده و یا آواز بخوانید. حتی می‌توانید از وسایل رنگارنگ برای نظافت استفاده کرده و این موضوع را مانند یک بازی جلوه دهید.

انتظارات واقع بینانه و منطقی داشته باشید

از یک کودک به اندازه سن و شرایط او انتظار داشته باشید. طبیعی است که کودکان در حین نظافت، حتی خرابکاری هم بکنند. از این رو به آنها سخت نگرفته همواره به آنها کمک کنید. حتی اگر در انجام کاری اشتباه هم می‌کنند؛ اما بازهم به آرامی به آنها توضیح داده و سخت گیری نکنید.

سخن پایانی

در مورد مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه نکات بسیار ریزی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها به راحتی می‌توان از کودکان کمک گرفت و آن را دخیل کرد. البته که تمایل و علاقه خود آنها نیز مهم است و نباید به آنها در این مورد فشار زیادی وارد کرد. والدین می‌توانند علاوه بر استفاده از روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد؛ از روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مشارکت دادن کودک در امور نظافت خانه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *