غم غربت (آو)


غم غربت و احساس دوری از وطن و خانه خود ، تجربه بسیار دردناکی است. امروزه با توجه به آمار روز افزون مهاجرت، بسیاری از افراد درگیر این احساس بوده و به دنبال راهی برای رهایی از آن هستند. البته که تجربه این موضوع تا حدی اجتناب ناپذیر است و طبیعتا مهاجرین حداقل تا مدتی آن را حس خواهند کرد. از طرفی شناخت به موقع این احساس و پرداختن به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که برخی از افراد برای غلبه بر این موضوع رو به انجام کارهای عجیبی می‌آورند. افراد زیادی دقیقا به همین دلیل قید زندگی در جای دیگر را زده و دوباره به محیط امن خود بازگشته اند. بسیاری از افراد در این مورد از روانشناس کمک می‌گیرند؛ که یکی از موثرترین راه هاست. برای دریافت مشاوره آنلاین کلیک نمایید.

غم غربت

احتمالا حتی زمانی که برای چند روز به قصد مسافرت هم از خانه خود دور بوده اید؛ چنین احساسی را تجربه کردید. غم غربت احساسی مانند دلتنگ شدن برای خانه و محیطی است که احتمالا هیچگاه فکر نمی‌کنید که تا این اندازه آن را دوست داشته و یا به آن متعلق بوده اید. دقیقا این حس تعلق ما به مکانها و آدمهای و مختلف است که ما را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد. البته که در بیشتر موارد این غم غربت بعد از مدتی از بین رفته و عادی می‌شود و محیط جدید تبدیل به خانه می‌گردد. اما گاهی شدت یافتن و یا حتی ادامه دار شدن این احساس در افراد برای مدت زمان طولانی نیز بوده ایم. کلمه نوستالژی دقیقا بر همین مبنا ساخته شد.

در این مقاله بیشتر در مورد نشانه و احساساتی که با غم غربت همزمان هستند و راهکارهای مقابله با آن، توضیح خواهیم داد. برای آشنایی بیشتر با افسردگی بعد از مهاجرت کلیک نمایید.

نشانه های ابتلا به غم غربت

وقتی افراد مبتلا به غم غربت هستند و از آنها سوال می‌شود که چه حسی دارند؛ نمی‌توانند در مورد آن صحبت کنند. چرا که این احساس بسیار کلی است و افراد هم شناخت کافی در مورد آن ندارند. اما معمولا این غم با بروز نشانه های دیگری نیز همراه است. زمانی که بعد از مهاجرت به یک مکان جدید دچار چنین احساساتی شدید؛ بدانید که این غم غربت است و باید در مورد آن کاری کنید.

🔸کم شدن اعتماد به نفس

🔸ابتلا به احساس پوچی یا بی ارزشی

🔸مختل شدن الگوی خواب و بیداری

🔸نداشتن تمرکز

🔸ابتلا به سردردهای شدید

🔸تجربه احساس تنهایی شدید و دورافتادگی

🔸بروز نشانه های جسمانی مثل حالت تهوع

روش های غلبه بر احساس غم غربت

اما چطور باید بر احساس غم غربت غلبه کنیم؟ در مورد بخشی از آن تقریبا هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. چرا که تا زمانی که در یک مکان دیگر زندگی می‌کنید؛ همواره دلتنگ شده و دوری را تجربه خواهید کرد. اما در مورد بخش دیگر آن انجام برخی از اقدامات بسیار موثر بوده و کمک بزرگی به شما خواهد کرد. در این قسمت به توضیح این روش ها خواهیم پرداخت.

سخت نگرفتن به خود

یکی از اولین اقدامات در زمینه احساس غم غربت این است که به خودتان سخت نگیرید. معمولا افراد تلاش می‌کنند تا از این غصه فرار کرده و یا آن را سرکوب کنند. این رفتار را بسیار در مهاجرین می‌بینیم که تلاش می‌کنند تا همه چیز را گل و بلبل نشان دهند. اما فراموش نکنید که حتی اگر ناراحت و یا پشیمان باشید؛ کاملا طبیعی بوده و لزومی ندارد تا همه چیز را طبیعی جلوه دهید.

داشتن توقعات واقع بینانه از خود

داشتن توقعات منطقی و واقع بینانه یعنی دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید. همه افراد در یک مسیر قرار ندارند. امروزه فضای مجازی بیشتر امکان مقایسه کردن و یا حتی غبطه خوردن را برای افراد فراهم کرده است. اما در صورت داشتن احساس بدی به خود و یا ناکافی بودن، بدانید که شما در حال کار بزرگی هستید.

شکل دادن روابط اجتماعی

تا جایی که می‌توانید ارتباطات جدید ساخته و با دیگران معاشرت کنید. بخش اعظمی از غم غربت که افراد تجربه می‌کنند؛ به این دلیل است که قادر به پیدا کردن دوست نیستند و یا از ارتباط گرفتن با دیگران امتناع می‌کنند. به طور کلی حتی پیدا کردن دوستانی از فرهنگ ها و جوامع دیگر بازهم در از بین رفتن این احساس بسیار موثر خواهد بود.

در ارتباط ماندن با خانواده و دوستان

همچنین ارتباط خود را با دوستان قدیمی و خانواده خود نیز حفظ کرده و با آنها نیز احساسات خود را در میان بگذارید. طبیعی است اگر آمادگی پیدا کردن دوستان جدید را نداشته باشید. اما دراین زمان حتما از ارتباطات قبلی خود بهره گیرید.

ایجاد یک شغل

ایجاد یک کسب و کار در محیط جدید، باعث می‌شود تا راحت تر و سریعتر با محیط منطبق شده و غم غربت را کمتر تجربه کنید. با اینکه انجام اینکار دشوار بوده و به زمان زیادی نیاز دارد. اما حتی قدم برداشتن در این مسیر نیز شما را مشغول کرده و تاثیر مثبتی در این زمینه دارد.

استفاده از روش های مدیریت استرس

غم غربت منجر به بالا رفتن سطح استرس و اضطراب می‌گردد. افراد میتوانند به کمک اقداماتی مثل مدیتیشن، تمرین های تنفسی، یوگا و… بر این موضوع غلبه کنند.

پرداختن به فعالیت های تفریحی

حتما برای غلبه بر غم غربت ، زمانی را به استراحت و تفریح نیز اختصاص دهید. گاهی افراد برای اینکه این ناراحتی و تنهایی را از یاد ببرند؛ به صورت افراطی کار کرده و به این شکل آسیب های زیادی به خود وارد می‌کنند. در صورتی که با انجام کارهایی مثل سینما رفتن، پیک نیک و سفر رفتن و حتی خوابیدن در خانه می‌توانند انرژی بیشتری برای انجام کارهای خود ذخیره کنند.

کمک گرفتن از روانشناس

یکی از اصلی ترین اقداماتی که باید در زمینه غم غربت انجام داد؛ کمک گرفتن از روانشناس است. بهتر است مشاوری هم زبان با خودتان پیدا کرده و از او به صورت تخصصی در این زمینه کمک بگیرید.

توجه کردن به وجوه خاص یک محیط

منظور از وجوه خاص محیط، فرهنگ و آداب و رسوم مکان جدید است. برای اینکار می‌توانید از موزه ها، رستوران های محلی و مکان های این چنینی دیدن کرده و حتما در جشن ها و مراسم های آنها شرکت کنید.

صبر داشتن و زمان دادن

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ غم غربت بعد از مدتی کمرنگ تر شده و افراد به محیط جدید خود عادت می‌کنند. به همین دلیل باید به خود زمان داد و بیشتر صبر کرد. فراموش نکنید که شرایط شما غیرعادی نبوده و همه افراد چنین چیزی را تجربه می‌کنند.

سخن پایانی

دل کندن از خانه خود و عادت کردن به یک محیط جدید برای زندگی ساختن اصلا ساده نیست. طبیعی است که در این مسیر مخاطرات زیادی را مخصوصا از لحاظ روانی تجربه کنید. اما همانطور که گفته شد؛ اصلا نباید به خود سخت گرفته و یا از آن فرار کنید. در مقابل حتما از یک روانشناس کمک گرفته و با او در این مورد صحبت کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *