خانواده سنتی یا مدرن


خانواده سنتی یا مدرن و تبدیل آنها به یکدیگر از اتفاقاتی است در جوامع امروزی شاهد آنها هستیم. البته که مدرنیته بر جنبه های مختلفی از زندگی افراد تاثیر داشته و به طور کلی نگاه آنها را به زندگی تغییر داده است. اما خانواده یکی از بنیادی ترین نظام های اجتماعی است که منشا همه چیز به آن برمی‌گردد. چرا که اولین مواجه ما با هرچیزی در این کانون بوده و زمانی که تغییر کند؛ ما هم تغییر خواهیم کرد. البته که در سالهای اخیر بارها شاهد چنین تغییراتی بوده ایم؛ که این تغییرات خود می‌توانند بنیاد خانواده را تضعیف کرده و مشکلاتی را ایجاد کنند. البته که مدرن شدن خانواده ها همیشه هم به معنی شد شدن شرایط نیست. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به طور عمیق تری شرایط این دو نوع خانواده را بررسی کنیم. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده سنتی یا مدرن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

خانواده سنتی یا مدرن

در سالهای اخیر، تقریبا در همه جوامع شاهد تبدیل خانواده های گسترده به هسته ای بوده ایم. در گذشته بیشتر خانواده ها حداقل در فرهنگ ایرانی با هم در یک خانه زندگی کرده و روابط آنها تنیدگی زیادی داشت. در چنین شرایطی اصل بر احترام و کمک به یکدیگر بود و افراد تمایل داشتند تا در همه چیز با یکدیگر شریک باشند. برای مثال بیشتر شاهد سفر رفتن به صورت دسته جمعی بودیم. البته که چنین رفتارهایی هنوز هم در بسیاری از خانواده ها وجود دارد. اما به طور کلی در حال حاضر افراد بیشتر تمایل به فرد گرایی داشته و تاکید زیادی بر مفهوم حریم خصوصی دارند. برای اطلاع از شرایط ازدواج سنتی کلیک نمایید.

خانواده سنتی

وقتی در مورد یک خانواده سنتی صحبت می‌کنیم؛ همه افراد خانواده ای با افکار بسته و محدود را تصور می‌کنند. در صورتی که منظور از سنتی پایبندی به یک سری ارزش ها و رسم و رسوم است که امروزه دیگر کمتر کسی برای آنها ارزش قائل است. برای مثال در یک سنتی بیشتر شاهد مردسالاری هستیم و یا همواره مدیریت و قدرت معطوف بر یک نفر است و دیگر اعضا کمتر مشارکت می‌کنند. همچنین در موضوع ازدواج است که موضوع خانواده سنتی یا مدرن بسیار ملموس می‌شود. چرا که معمولا خانواده های سنتی بیشتر در این مورد سخت گیر بوده و قوانین مختلفی دارند.

خانواده مدرن

از طرفی داشتن خانواده مدرن حتما به معنی بی بند و باری و باز بودن به صورت افراطی نیست. در ابتدا باید افراد در مورد معنی مفهوم مدرن اطلاعاتی کسب کرده و سپس تلاش کنند تا از آن پیروی نمایند. در ابتدا باید بگوییم که بسیاری از خانواده ها نسبت به این موضوع انعطاف پذیرتر بوده و با آغوش بازتری آن را پذیرفته اند. معمولا در خانواده های مدرن دکوکراسی حاکم بوده و اعضا حق انتخاب و آزادی عمل بیشتری دارند. همچنین در زمینه های مختلف با ذهن بازتری واکنش نشان داده و تلاش می‌کنند تا خود را بیشتر با تغییرات منطبق کنند. این به معنی هر لحظه رنگ عوض کردن افراد نیست. مدرن شدن موضوعات مختلفی را از طرز لباس پوشیدن افراد تا نوع نگاه آنها به زندگی را در بر می‌گیرد.

فرایند تبدیل خانواده سنتی به مدرن بر چه مواردی تاثیر می‌گذارد؟

همانطور گفتیم؛ فرایند تغییر از خانواده سنتی به مدرن بر جنبه های مختلفی از زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات گاهی مثبت بوده و گاهی اصلا به نفع خانواده یا حتی جامعه نیست. چرا که بستر جوامع نیز باید ظرفیت چنین تغییری را داشته باشد تا بتواند آن را پذیرفته و در مورد آن فرهنگ سازی کند. اما گاهی ترتیب این اتفاقات جا به جا شده و دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از افراد مدرنیته را با بی بند و باری اخلاقی اشتباهی می‌گیرند.

کارکردهای خانواده

به طور کلی همه خانواده ها کارکردهای مشخصی دارند که این کارکردها نیز تحت تاثیر تغییرات ناشی از سنتی به مدرن نیز قرار می‌گیرند. یکی از این کارکردها تولید مثل است که نتایج فردی و اجتماعی داشته و با مدرن شدن جوامع، افراد کمتر به این موضوع می‌پردازند. دومین کارکرد خانواده، تعلیم و تریبت فرزندی است که به دنیا آورده است. جامعه مدرن این موضوع را نیز تغییر داده و به همین دلیل است امروزه شاهد شکاف بین نسلی عمیقی بین خانواده ها و فرزندان هستیم. تامین سلامت جسمی، روحی و روانی و به طور کلی نیازهای اولیه و اساسی اعضا نیز از دیگر کارکردهای خانواده محسوب می‌شوند که باید به آنها مطابق با شرایط جامعه پرداخت.

تغییر اقتدار از طول به عرض

در گذشته الگوی اقتدا در خانواده سنتی به شکل هرم بود. بدین صورت که پدر در راس قرار داشته و بیشترین قدرت را داشت. بعد از او مادر و سپس فرزندان بودند. اما در دنیای مدرن امروزی الگوی اقتداری عرضی شده؛ یعنی بین والدین و فرزندان است. که این موضوع تا حدی مفید است. چرا که همان اندازه که فرزندان می‌توانند مداخله کنند؛ به همان اندازه باید مشارکت داشته و کمک هم بکنند. برای اطلاع از دلایل بروز مرد سالاری در جوامع مدرن کلیک نمایید.

کم شدن نرخ باروری

یکی دیگر از تاثیراتی که مدرن شدن بر خانواده ها داشته است؛ کم شدن نرخ باروری و مشکلات جمعیتی است. در دنیای مدرن، خانواده ها کمتر به ازدواج تن داده و یا در صورت ازدواج کردن و تمایلی به بچه دار شدن ندارند. به همین دلیل جمعیت بیشتر کشورها رو به پیری و یا کاهش شدید است. این موضوع با نرخ مهاجرت نیز رابطه مستقیم دارد. برای آشنایی با شرایط ازدواج مدرن کلیک نمایید.

سن ازدواج در افراد

در خانواده های مدرن سن ازدواج در مقایسه با خانواده های سنتی بالاتر است. چرا که یک خانواده سنتی معتقد است که جوانان باید هرچه سریعتر ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهند. اما در خانواده های مدرن به افراد زمان بیشتری داده می‌شود تا در مورد ازدواج تصمیم بگیرند. حتی دیده می‌شود که در چنین خانواده هایی افراد به طور کلی میل خود را به ازدواج کردن از دست می‌دهند. برای اطلاع از دلایل دیر ازدواج کردن در افراد کلیک کنید.

خانواده سنتی بهتر است یا مدرن؟

گفته می‌شود که کشورما ایران، در دوره گذار از سنتی به مدرن قرار داشته و هنوز نه کاملا مدرن محسوب می‌شود و نه دیگر کاملا سنتی است. گاهی همین شرایط دلیل بسیاری از مشکلات و موضوعاتی است که خانواده ها و جوانان آنها را تجربه می‌کنند. اما در مورد آن چه کاری می‌توان انجام داد؟ نمی‌توان خانواده های سنتی را مجبور به مدرن شدن کرد و یا خانواده های مدرن را سنتی کرد. چرا که نباید هیچکس را مجبور به تغییر عقیده کرد و یا باوری را به آنها تحمیل نمود. زمان نیز عامل دیگری است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را در این زمینه حل کند. زمانی که موضوع تازه ای وارد جامعه می‌شود؛ در ابتدا همه افراد در مورد آن گارد داشته و تمایلی به پذیرفتن آن ندارند. اما به مرور زمان همه افراد در مورد مزایا و معایب آن مطلع شده و مقاومت شان نسبت به آن کمتر می‌گردد.

همچنین در پاسخ به این سوال که خانواده سنتی یا مدرن بهتر است؛ نمی‌توان هیچ جواب قطعی داد. این بستگی به افکار و میزان انعطاف پذیری شما دارد و زندگی و برخورد با این خانواده ها مزایا و معایب خودش را خواهد داشت. از این رو در این زمینه باید به مسائل مختلفی توجه کرد.

سخن پایانی

از آنجایی که در مورد خانواده سنتی یا مدرن نمی‌توان به طور قطعی نظر داد و هریک از این موضوعات بسیار کلی هستند؛ بهتر است افراد در مورد هریک از این شرایط کمی تحقیق کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایند. از طرفی اگر در مورد برخورد با این موضوع به مشکل برخوردید؛ حتما با روانشناس صحبت کرده و از خود در مقابل آسیب های ناشی از این مسائل مراقبت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده سنتی یا مدرن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *