خجالت از رابطه جنسی (آو)


خجالت از رابطه جنسی و تجربه احساس شرم در حین سکس در بین بسیاری از زوجین بروز می‌کند. البته که بیشتر در زنان شاهد این موضوع هستیم. اما گاهی مردان نیز به دلیل مسائل مختلفی که تجربه می‌کنند؛ دچار چنین احساساتی می‌شوند. به طور کلی در برقراری رابطه جنسی یکی از مهم ترین ارکان ها این است که افراد با یکدیگر احساس راحتی داشته و بتوانند احساسات و هیجانات خود را به راحتی ابراز کنند. هیچکس تمایل ندارد تا با زن یا مردی همبستر شود که مانند یک چوب خشک بوده و همه چیز را به طرف مقابل خود می‌سپارد. اگرچه منفعل نبودن در رابطه جنسی کار دشواری است. اما باید بدانید که این یک فعالیت دو نفره بوده و هردو باید در آن مشارکت داشته باشید. برای دریافت مشاوره جنسی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خجالت از رابطه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

خجالت از رابطه جنسی یعنی چه؟

شاید خجالت از رابطه جنسی برای برخی از افراد بی معنی به نظر برسد. چرا که زمانی که دو نفر تصمیم میگیرند با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند باید به طور کامل احساسات و جسم خود را دخیل کنند و در این شرایط دیگر احساس شرم معنی ندارد. اما در مورد احساس خجالت در سکس با مفاهیم عمیق تری روبرو هستیم که در جلوتر در مورد آنها توضیح خواهیم داد. در واقع این دلایل گاهی ریشه ای تر از آن هستند که ما فکرش را می‌کنیم. به همین دلیل حتما باید علت آن را پیدا کرده و بر آنها غلبه کنیم. برای اطلاع از شرایط پیش قدم شدن زن برای رابطه کلیک نمایید.

آیا این موضوع طبیعی است؟

باید بدانید که خجالت کشیدن از رابطه جنسی یکی موضوع طبیعی و رایج است و اگر در حال تجربه آن هستید؛ اشکالی ندارد. در واقع شریک جنسی یا عاطفی شما نباید در این زمینه به شما فشاری وارد کند و یا حتی خودتان را نباید به این خاطر مقصر بدانید. طبیعی است که به این دلیل کمی روابط شما تحت تاثیر قرار گیرد. اما باید بدانید که در تجربه آن تنها نیستید و همچنین با استفاده از روش هایی می‌توانید بر آن غلبه کنید. برای اطلاع از روش های عشق بازی با همسر کلیک نمایید.

انواع مختلف خجالت از رابطه جنسی

خجالت از رابطه جنسی تنها به موضوع سکس محدود نشده و انواع مختلفی دارد. حتی اینکه فردی از شرایط بدنی خود نیز خجالت بکشد؛ دررابطه جنسی نیز دچار شرم شده و می‌توان آن را در حوزه خجالت از رابطه جنسی گنجاند. در این قسمت به توضیح انواع مختلف این خجالت خواهیم پرداخت.

خجالت از بدن

برخی از افراد به دلیل نقص هایی که در بدن و یا ظاهر خود دارند دچار خجالت شده و به همین دلیل تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. به همین دلیل است که اعتماد به نفس داشتن در مورد بدن خود و یا دوست داشتن شرایط ظاهری از اهمیت زیادی برخوردار است. این افراد از اینکه برهنه در مقابل فرد دیگری ظاهر شوند؛ احساس خوبی نداشته و یا تمایل ندارند تا فرد دیگری بدن آنها را تماشا کند.

خجالت کشیدن از تجربه های گذشته

یکی دیگر از انواع خجالت از رابطه جنسی ، شرم فرد از تجارب گذشته اش است. برای مثال فردی که در گذشته مورد تجاوز جنسی واقع شده است و یا تجربیات جنسی نامطلوبی داشته است؛ ممکن است از برقراری رابطه جنسی دچار احساس شرم و خجالت شود.

شرم داشتن از ناکامی و ناتوانی جنسی

افرادی که در رابطه جنسی خود دچار ناکامی می‌شوند نیز چنین خجالتی را تجربه می‌کنند. برای مثال مردانی که توانایی حفظ نعوظ را ندارند و یا زنانی که دچار واژینیسموس می‌باشند ممکن است که از سکس داشتن به طور کلی امتناع کنند.

خجالت از رابطه جنسی به دلیل مسائل فرهنگی و مذهبی

از طرفی باورهای فرهنگی و مذهبی نیز می‌توانند در این مورد تاثیر داشته باشند. چرا که افراد از برقراری رابطه جنسی احساس گناه کرده و به همین دلیل دچار احساس خجالت می‌شوند.

خجالت کشیدن از موضوعاتی که تابو هستند

برخی از فانتزی ها و یا رفتارهای جنسی در فرهنگ های مختلف تابو هستند. این موضوع باعث می‌شود افرادی که چنین تمایلاتی دارند؛ دچار خجالت از رابطه جنسی شده و میل خود را به سکس از دست بدهند.

نشانه های ابتلا به خجالت از رابطه جنسی

اینکه کدام افراد مبتلا به خجالت از رابطه جنسی هستند را می‌توان با توجه به نشانه هایی متوجه شد. اتفاقا مطلع شدن از این موضوع چه در مورد خود و چه در مورد دیگران می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما این موضوع نباید باعث شود تا به خود و یا دیگری سخت بگیریم. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر هستند. برای اطلاع از راه های آموزش سکس کلیک نمایید.

  • تجربه احساس ناراحتی و تنهایی
  • منزوی شدن و اجتناب از برقراری رابطه جنسی
  • استرس داشتن و اضطراب
  • کم بودن اعتماد به نفس
  • وجود مشکلاتی در رابطه عاطفی
  • ابتلا به اختلالات اضطرابی یا افسردگی
  • بیشتر شدن مصرف مواد مخدر و الکل

دلایل مختلف خجالت از رابطه جنسی

همانطور که گفته شد؛ ابتلا به خجالت از رابطه جنسی به دلایل مختلفی بروز می‌کند. ریشه یابی این دلایل و غلبه بر آنها باعث می‌شود تا احساس راحت تری در فعالیت های جنسی داشته و عملکرد بهتری نیز داشته باشیم. با نگاهی اجمالی به این دلایل متوجه خواهید شد که چقدر این احساس به راحتی می‌تواند به درون افراد نفوذ کرده و نگاه آنها را به رابطه جنسی تغییر دهد.

🔽مسائل فرهنگی و اجتماعی

🔽تربیت مختلف افراد

🔽تجربه های تلخ گذشته

🔽نداشتن اعتماد به نفس

🔽تجربه جنسی اول. برای آشنایی بیشتر با اقداماتی که باید برای اولین رابطه جنسی انجام دهید؛ کلیک نمایید.

🔽ترس از مورد نقد واقع شدن

🔽ابتلا به بیماری های جنسی

پیامدهای ناشی از خجالت از رابطه جنسی

طبیعی است که با وجود داشتن خجالت از رابطه جنسی ، حتی اگر افراد فعالیت جنسی هم داشته باشند؛ بازهم نمی‌توانند به درستی عمل کرده و همواره احساسات بدی دارند. در این حالت روابط عاطفی بین زوجین نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است حتی به جدایی بکشد. بله! احساس شرم و خجالت از برقراری رابطه جنسی تا این حد می‌تواند مشکل آفرین باشد. مخصوصا زمانی که افراد این موضوع را با یکدیگر درمیان نگذاشته و تلاشی نیز برای درمان نکنند. حتی سلامت روانی افراد نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در زندگی شخصی و اجتماعی آنها مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

برای غلبه بر خجالت از رابطه جنسی چه کنیم؟

حال با توجه به دلایل و پیامدهایی که در مورد خجالت از رابطه جنسی گفته شد؛ باید از راهکارهایی استفاده کرده و این موضوع را برطرف نماییم. در واقع اصلا نباید نسبت به این موضوع بی اعتنا بوده و حتما باید درمان شود. برخی از راهکارهایی که زوجین می‌توانند از آنها استفاده کنند؛ شامل موارد زیر هستند.

◀کمک گرفتن از مشاور جنسی

◀آموزش دیدن در مورد روابط جنسی سالم

◀استفاده از تمرینات مدیریت استرس

◀بیشتر کردن اعتماد به نفس

◀پذیرفتن خود

◀داشتن گفت و گوهای جنسی با همسر

سخن پایانی

فراموش نکنید که حتی اگر شریک شما در حال تجربه خجالت از رابطه جنسی است؛ باید این موضوع را با یکدیگر حل کرده و حتما به او کمک کنید. چرا که با برطرف شدن این موضوع کیفیت رابطه جنسی و رابطه عاطفی برای هردوی شما بیشتر خواهد شد. زوجین در این زمینه می‌توانند از راهکارهای بالا استفاده کرده و در کنار آن حتما از یک متخصص نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خجالت از رابطه جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *