ناله کردن کودک و نوزاد


ناله کردن کودک و نوزاد و یا درآوردن صداهای عجیب در حین خواب و یا حتی بیداری تا حد زیادی طبیعی است. نوزادان و کودکان در سنین پایین به این دلیل که قادر به صحبت کردن نیستند ممکن است که آواهای مختلفی از خود بروز دهند. اما اگر این ناله ها به صورت مکرر تکرار شده و یا حتی با نشانه های دیگری همراه شوند؛ باید حتما آنها را پیگیری کرد. چرا که این ناله ها در بیشتر موارد نشانه ای از بروز مشکلی هستند و یا کودکان به وسیله آنها قصد دارد تا مفهومی را به ما برساند. طبیعی است که پیدا کردن علت این موضوع برای والدین کمی دشوار باشد. به همین دلیل می‌توانند در این زمینه از یک متخصص نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناله کردن کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

ناله کردن کودک و نوزاد

ناله کردن کودک و نوزاد یا همان نق زدن هم در خواب و هم در بیداری اتفاق می‌افتد و گاها نشانه ای از وجود مشکلی است. در کودکان و نوزادانی که قادر به صحبت کردن نیستند؛ این ناله ها تنها در قالب صداهایی آرام و مقطع بوده هستند که در بیشتر موارد هم در خواب بروز می‌کنند. اما در کودکان بزرگتر آنها در هنگامی که دچار درد جسمانی می‌شوند و یا حتی به دلایل مختلف گریه می‌کنند؛ ناله نیز سر می‌دهند. اما در همه این شرایط کودکان به دنبال دریافت پاسخی از طرف اطرافیان خود هستند. گاهی حتما باید دلیل این ناله ها پیگیری شوند. برای اطلاع از دلایل بی حالی نوزاد کلیک نمایید.

علل ناله کردن کودک و نوزاد

علل ناله کردن کودک و نوزاد مختلف هستند. در واقع این شرایط هم در کودکان و هم در نوزدان منجر به بروز ناله شده و با نشانه های دیگری نیز همراه می‌شوند. در این قسمت به توضیح این دلایل خواهیم پرداخت.

قرارگرفتن در فاز فعال خواب

منظور از فاز فعال خواب همان خواب سبک است که در نوزدان و کودکان به اصطلاح در خواب خرگوشی هستند و به راحتی از خواب می‌پرند. ناله کردن کودک و نوزاد در این مرحله از خواب کاملا طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

ابتلا به بیماری های جسمانی

یکی دیگر از دلایل ناله کردن کودک نوزاد در خواب ، ابتلا به بیماری های جسمانی مختلف مثل گوش درد، تب و یا حتی دندان درآوردن است. در این حالت کودک علاوه بر ناله کردن در خواب نشانه های دیگری مثل بی اشتهایی، اختلال در الگوی خواب، بی قراری و… را نیز تجربه می‌کند. برای اطلاع دلایل بروز تب نوزاد کلیک نمایید.

بروز مشکلات تنفسی

زمانی که کودک به آپنه و یا بیماری های دیگر تنفسی نیز مبتلا باشد؛ ممکن است در خواب ناله کند و یا حتی تنفس او با صدا همراه باشد. آپنه یک اختلال خواب است که افراد در حین خواب دچار وقفه تنفسی می‌شوند. این اختلال در کودکان و نوزادان نیز بروز می‌کند.

دمای نامناسب محیط

طبیعتا زمانی که زمانی محیطی که کودک در آن خوابیده است؛ گرم و یا سرد باشد؛ ناله کردن کودک و نوزاد را شاهد خواهیم بود. چرا که این موضوع او را بیقرار و کلافه کرده و منجر به بروز واکنش های مختلف می‌گردد.

گرسنه بودن نوزاد

اگر کودکان به اندازه کافی غذا بخورند؛ کمتر احتمال دارد که در حین خواب ناله کنند. نوزادان بالای پنج یا شش ماه در صورتی که به خوبی تغذیه شوند؛ می‌توانند بالای ده ساعت در روز بخوابند. از این رو اگر شاهد ناله کردن کودک و نوزاد در خواب هستید؛ یکی از دلایل آن می‌تواند گرسنه بودن آن باشد.

کثیف بودن پوشک

دیر عوض کردن پوشک نوزاد منجر به سوختن پای او شده و به همین دلیل ممکن است در خواب شروع به ناله کردن کند. به همین دلیل بهتر است حتما قبل از خواب پوشک کودک را عوض کرده و به صورت مداوم او را چک کنید.

برهم خوردن نظم خواب

می‌توان گفت یکی از اصلی ترین دلایل ناله کردن کودک و نوزاد در خواب، برهم خوردن نظم خواب و بیداری آنهاست. زمانی که زمان خواب آنها به هم می‌ریزد؛ آنها خستگی زیادی را تجربه کرده و به همین دلیل بیقراری می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با شرایط لازم خواب نوزاد کلیک نمایید.

درمان خانگی ناله کردن کودک و نوزاد

اگر ناله کردن کودک و نوزاد دلیل خاصی نداشته باشد و نتوانیم منشا آن را پیدا کنیم؛ با انجام اقداماتی ساده میتوان این موضوع را برطرف کرد. خود والدین باید در ابتدا الگوی خواب و بیداری کودک را منظم کرده، محیطی آرام برای او فراهم کنند؛ و همچنین به تغذیه کودک قبل از خواب نیز توجه داشته باشند. همچنین لباس های مناسب به او پوشانده و پوشک او را نیز به موقع عوض کنند. حتی به این موضوع توجه داشته باشند که کودک در چه حالتی خوابیده است. انجام تمامی این موارد در خانه امکانپذیر بوده و همچنین اقدامات موثری در جهت کنترل ناله های کودک خواهند بود.

چه زمانی برای ناله کردن کودک و نوزاد به پزشک مراجعه کنیم؟

اما چه زمانی ناله کردن کودک و نوزاد موضوع جدی محسوب شده و حتی باید برای آن به متخصص مراجعه کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که هر زمان شاهد بروز چنین نشانه هایی در فرزند خود بودید؛ حتما به متخصص اطفال مراجعه کنید.

  • ناله های تکراری
  • پریدن رنگ نوازد و یا کبود شدن
  • پرش پره های بینی یا کشیده شدن عضلات بین دنده ها
  • بیشتر شدن سرعت تنفس
  • بیدار شدن و بروز گریه های شدید
  • ناله کردن هنگام بازدم

در مورد ناله کردن کودکان چه کنیم؟

کودکانی که در سن بالاتری قرار دارند و در خواب شروع به ناله کردن می‌کنند؛ باید برای آنها از چنین اقداماتی استفاده نمود.

🔽این موضوع را برای او تعریف کنید

🔽نیاز کودک به توجه را جدی بگیرید

🔽معرفی کردن احساساتش به او

🔽نحوه درست درخواست کردن را به او آموزش دهیم

🔽پیشگیری از عوامل تحریک کننده

🔽به صورت ثابت و یکنواخت پاسخ دهید

🔽حفظ ارتباط با کودک

🔽به نالیدن شدید واکنش نشان ندهید

ناله کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

در برخی موارد شاهد ناله کردن کودک و نوزاد در حین شیر خوردن هستیم که این موضوع در بیشتر موارد به معنی ریفلاکس معده و یا ترشح هورمون اکسی توسین در بدن آنهاست. در حالت شیر خوردن، نوزادان لبخندهای ریزی زده و یا ناله می‌کنند. در صورت ابتلا به ریفلاکس معده باید پوزیشن شیردهی خود را تغییر داده و حتما به متخصص مراجعه کنید. برای اطلاع از شرایط شیر دادن به نوزاد کلیک نمایید.

علت صداهایی که کودکان و نوزادان در خواب در می‌آورند

علاوه بر عللی که در قسمت های بعدی برای ناله کردن کودک و نوزاد ذکر کردیم؛ عوامل دیگری نیز بر این مورد موثر هستند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر هستند.

🔸سکسکه

🔸گرفتگی بینی

🔸برونشومالاسی

🔸تنفس دوره ای نوزاد

🔸ریفلاکس

🔸کانترنیا

سخن پایانی

علل مرتبط به ناله کردن کودک و نوزاد متفاوت هستند. اما به هرحال این موضوع تا حد زیادی طبیعی است و حتی بعد از مدتی به صورت خودجوش برطرف می‌شود. اما بهتر است حتما در این مورد با متخصص مشورت کرده و علت اصلی آن را پیدا کنید. همچنین در ابتدا از روش های خانگی استفاده کرده و در مرحله بعدی در صورتی که این موضوع برطرف نشد؛ حتما به متخصص اطفال مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ناله کردن کودک و نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *